Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Morot,

Vaihdoin ovikehyksiin kaikki tiivisteet lasien kiillotuksen jälkeen - ei kannata hioa ja jättää niitä hiekkaisia vanhoja tiivisteitä 8)

Muuten hyvä juttu, mutta lasit ovat nyt niin tiukat nostourien uusissa tiivisteissä ettei saa liikkumaan kuin todellisella voimankäytöllä.
Olenko tehnyt jotain typerää, sillä ainakin vuosimallin mukaan autossa pitäisi olla kumiset uratiivisteet (vanhoissa jotain huopapohjaista)?

Tiiviste istuu paikalleen tosi hyvin mutta poikkeusleikkausta katsoessa huomaa että kovin pieni rakonen on jätetty itse lasille.
Olisiko vaihteeksi sittenkin väärän tyyppinen tiiviste - ei olisi uutta 1965 2.4-versiossa.

Sama kysymys on lähtenyt JCNA:lle ja JEC:lle, mutta Kissakulma näyttää olevan maailman aktiivisin ja tietävin Jaguar-paikka.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Täsmälleen sama ilmiö oli aikoinaan omassani, David Mannersin myymien tiivisteiden asennuksen jälkeen. Toinen etuikkuna liikkui kaikin voimin vääntämällä juuri ja juuri, toisessa alkoi veivimekanismi lyödä tyhjää (hyppiä hampaita) ennenkuin ikkuna liikahti.
Tuon helpomman sain pelaamaan silikoniöljyn ja kynttilän ym. voiteluaineiden avulla, toisesta piti muokata tiivistettä, en muista otinko jotain pois vai sainko jotenkin ohennettua.
Onhan sulla kehyksen suuntaus oikea? Ettei mekanismi työnnä ikkunaa vinoon? Se säädetään puisilla(!) shimmeillä ikkunamekanismin ja oven välissä, alakiinnityksissä. Uusia paloja voi tehdä vaikkapa vanerista. Oikeasta määrästä ei ole tietoa, varmaan vaihdellut yksilöllisesti...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Sama toimittaja tiiviisteellä :( - se niistä original osista.

Kehykset ovat vielä irti eli koetin vasta saada laseja paikoilleen. Aivan varmasti mekanismin voima ei tulisi riittämään, koska lasit eivät liiku kuin vaivoin kaksin käsin työntäessä. Koetan etsiä toista tiivistetoimittajaa, mutta tätä tuskin löytyy. Vaihtoehtona tuo tiivisteen työläs muokaaminen tai kokeilla sitä huopaversiota, jota ei kuuluisi autooni.

Mannersille ei viitsi valittaa asiasta, koska eivät koskaan tunnusta osassa olevan jotain väärää. SNG:llä joskus jopa tutkivat valituksia.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Mannersille ei viitsi valittaa asiasta, koska eivät koskaan tunnusta osassa olevan jotain väärää.
Sama kokemus heistä, vaikka laitoin valokuvan jossa näkyy että vaihdelaatikon tiivisteen reiät eivät osu lähellekään laatikon reikiä, mitään eivät myöntäneet eivätkä korvanneet. Kerran laskuttivat tavaraa jota eivät olleet edes lähettäneet, sekin piti Luottokunnan kautta oikaista kun heitä ei muuten kiinnostanut. Laitoin jo välillä heidät boikottiin, mutta joskus pitää aina sortua heidän palveluihin, kun muilta ei löydy.
Jakuvaarilla lienee heistä paljon paremmat kokemukset? Ehkä armoitettuja E-type-asiakkaita kohdellaan paremmin... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Täytyy vielä piipahtaa Etraan (ex. Teollisuus-Etola). Heillä on melko paljon autojen ikkuna-/koritiivisteitä.

Tilaan aina osani netin kautta, koska sekä Manners:lla että SNG:llä on nettipaikat. Teen yleensä identtiset ostoskorit molempiin saitteihin ja sitten lopussa
vertaan lopputulosta (hinnat, osien saatavuus jne). Manner:sta näyttäisi löytyvän enemmän osia tuotekoodihaulla kuin SNG:ltä ja tämän takia olen päätynyt usein Manners:iin (on hieman halvempikin).

Nyt olen kuitenkin huomannut että SNG:lläkin näitä 'puuttuvia' osia on hyllyssä vaikka netistä ei löydykään. Ote SNG-kirjeenvaihdosta esimerkkinä (0.40 GBP special-rubberia ei löytynyt netistä):

Jyrki:While waiting for those items, do you have the following item: BD6581/ NO.PLATE RUBBER PLUG ?
Zareef/Alex: Dear Sir: Yes, we have stock

Ehkä tuo Dear Sir vaikutti päätökseen :) Kannattaakin aina tehdä quotation only ja sitten maililla perään lista niistä osista joita ei netistä löytynyt.
Sopivan ison tilauksen ollessa 'quotation only' tilassa, noita puuttuvia osia alkaa yllättävästi löytymään. Esimerkkinä jarrutehostimen 'suodatinhattu' - löysivät lopulta paikallisesta autohajottamosta. Kysyivat, kelpaisiko 10 GBP:llä ja sanoin että kyllä.

Viimeisenä keinona olen lähettänyt valokuvia haluamastani osasta ja pyytänyt antamaan varaston 'kavereille'. Jälleen on alkanut löytymään.
Onko teillä muita hyviä 'painostuskeinoja'?

Tällä hetkellä odottelen vaihteeksi jälkitoimituksia UK:sta :wink:
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuva: Tiukat nostolasit (MK2)

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Täytyy vielä piipahtaa Etraan (ex. Teollisuus-Etola). Heillä on melko paljon autojen ikkuna-/koritiivisteitä.

Tilaan aina osani netin kautta, koska sekä Manners:lla että SNG:llä on nettipaikat. Teen yleensä identtiset ostoskorit molempiin saitteihin ja sitten lopussa
vertaan lopputulosta (hinnat, osien saatavuus jne). Manner:sta näyttäisi löytyvän enemmän osia tuotekoodihaulla kuin SNG:ltä ja tämän takia olen päätynyt usein Manners:iin (on hieman halvempikin).

Nyt olen kuitenkin huomannut että SNG:lläkin näitä 'puuttuvia' osia on hyllyssä vaikka netistä ei löydykään. Ote SNG-kirjeenvaihdosta esimerkkinä (0.40 GBP special-rubberia ei löytynyt netistä):

Jyrki:While waiting for those items, do you have the following item: BD6581/ NO.PLATE RUBBER PLUG ?
Zareef/Alex: Dear Sir: Yes, we have stock

Ehkä tuo Dear Sir vaikutti päätökseen :) Kannattaakin aina tehdä quotation only ja sitten maililla perään lista niistä osista joita ei netistä löytynyt.
Sopivan ison tilauksen ollessa 'quotation only' tilassa, noita puuttuvia osia alkaa yllättävästi löytymään. Esimerkkinä jarrutehostimen 'suodatinhattu' - löysivät lopulta paikallisesta autohajottamosta. Kysyivat, kelpaisiko 10 GBP:llä ja sanoin että kyllä.

Viimeisenä keinona olen lähettänyt valokuvia haluamastani osasta ja pyytänyt antamaan varaston 'kavereille'. Jälleen on alkanut löytymään.
Onko teillä muita hyviä 'painostuskeinoja'?

Tällä hetkellä odottelen vaihteeksi jälkitoimituksia UK:sta :wink:

No joo, jälkitoimitukset sikseen (ja turhat lupailut toimitusajasta) en tiedä sitten olenko niin kova valittaja, mutta olen kyllä saanut Mannersinkin ottamaan osia takaisin ja hyvittämään ne tai myymään tilalle yhden pencen hintaan uusia osia. :) Tosin jälkimmäisessä tapauksessa vika oli Mannersin toimittamassa SNG Barrattin valmistamassa (tai valmistuttamassa) melko kalliissa osassa, eli V12 virranjakajakonveriossa.

Tuo suodatinhatu onkin paha, uuden tehostimen mukana tulee uusi, muttei korjaussarjassa, eikä löydy erikseen mistään, kannattaa vanhakin pistää talteen!

Tiivisteissä on se paha, ettei kukaan noista ilmoita, ettei ihan alkuperäistä profiilia ole saatavilla, vaan kaikki toimittaa sitä, mikä on saatavilla, mutta alkuperäisellä numerolla, tosin Manners kyllä aina merkkaa osanumerot *:llä, mikäli ne eivät ole alkuperäisiä tehdasosia tai #:llä jos ovat nk. O.E. osia. Martin Robeyllä on lisäksi niiden omat osat (esim. koripellit, puskurit, yms. mitä ne itse valmistaa) ja nk. Heritage-osat, joilla on jonkinlainen tehtaan siunaus, eli tehdas toimittaa niitä itse tarpeen tullen. :roll:

Muuten, quote kannattaa aina, pyydän aina isommissa tilauksissa faksilla tarjouksen. SNG Barrattin tapauksessa tuo "hylly" on suhteellinen käsite. Tilasin MKVII akkuraudan, koska on sama osa MKV, oli hyllyssä, kesti vain 12 viikkoa toimitus, koska hylly olikin USA:ssa ja sisäiset tilaukset vähän puuroutuivat.. :(

-Jakuvaari

Jk. Minulle nuo "Sir":it tuovat lähinnä "Fast Show" ja sen spin-off "Swiss Tony":mäiset fiilikset! :D
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Vastaa Viestiin