Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

MK2:n ohjausakselihan menee rintapellin lävitse s.e. rintapeltiin tulee ruuveilla kaulus ja akseli kauluksesta lävitse.
Kauluksessa on pakoputkityyppiset halkaisu-urat jonkunsorttiselle kiristimelle. Omassani oli alkujaan normaali moderni letkunkiristin.

Onkohan tietoa millainen kiristin tähän kuuluu ja/tai kuuluuko olla jonkinlainen kumisuojakin (siis kauluksen päällä)?

Ohjausakselin purkamisessa/kasaamisessa/kunnostuksessa oli ihan riittävästi harrastamista ja tieto tästä nippelikohdasta kaivelee mieltä.

-Jyrki
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Oikeasta kiristimestä ei ole tietoa, omassani oli myös tavallinen (ei niin moderni) letkunkiristin, mutta tämän yksilön toteutuksista (varsinkaan edellisen omistajan tekemistä) ei kannata ottaa mallia.
Eikös tuo jää mattojen/kick paneelin taa piiloon? Penkooko ne Concourse-tuomarit sieltäkin? Vai meneekö yöunet, jos et ole varma piilossa olevan osan oikeellisuudesta? :) Ei mitään, hyvä se on että jotkut ovat perusteellisia.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Piiloonhan se jää. Kíinnostaisi vaan tietää mikä viritelmä siihen oikein on mietitty, kun ei löydy edes parts manuaalista.
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja Kopi »

JyrkiLaukaa kirjoitti:Piiloonhan se jää. Kíinnostaisi vaan tietää mikä viritelmä siihen oikein on mietitty, kun ei löydy edes parts manuaalista.
Mutta Service Manualissa sanotaan sivulla I.11, että:
Kuva
Ja aitoja jubilee clippejä voi tilata täältä: http://www.jubileeclips.co.uk/
ellei Biltema-versio kelpaa...

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Bilteman klemmareita en käytä vaan IKH:n. Ovat kyllä samoja kiinalaisia :)
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Niin ja "Jubilee clip" on tuon ajan synonyymi letkuklemmarille, eli se on voinut jossakin vaiheessa tuotantoa olla myös "Cheney clip" tai "Tex clip" eli magnatexin tuote. MKV:ssa ja varhaisessa XK120:ssä on manuaalin mukaan "Griptite" kokoa 10, 15, 20, 25 tai 30. Nuo ei ole millejä eikä mitään muutakaan yksikköä, ko. tuote oli taas Magnatexin patentoima tuotemerkki ja kiristimen päällä lukee "TEX". Sivussa on kyllä hienot patenttinumeot ja Magnatex, London, Made in England jne.

Piiloon jäävät klemmarit olen korvannut uusilla laatutuoteilla, ettei tartte kaivaa omana elinaikana niitä uudestaan esiin.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ohjausakselin läpivienti (MK2)

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Itselläni on konehuoneessa alkuperäisiä Cheney-kiristimiä, jotka ovat kuulemma niitä 'ainoita oikeita' alkuperäisiä MK2:ssa. Hienot on kaiverrukset kylläkin.
Kohtuullinen homma ne oli entisöidä, mutta siellähän ovat uudelleenniklattuina. Kaikki 'piiloklemmarit' ovat nykyaikaisia mutta esim. rosteria.

Cheney-klooneja on myynnissä Jenkkilässä, mutta ovat kuulemma aivan surkealaatuisia. Sain kaverilta malliksi muutaman - ei erottanut alkuperäisestä kuin hieman huonommista 'Cheney No:x' kaiverruksista. Pieni tekninen ongelma kuitenkin oli se, että niillä ei saanut letkua kiristettyä :mrgreen: - olvat niin pehmeästä pellistä tehtyjä.

Loput 'aidoista' klemmareista teen normaaliklemmareista vaihtamalla niihin kiristysruuviksi urakantaiset ruuvit tmv. virityksin. Kenties patinointi pikaisella pyyhkäisyllä hiekkapuhalluskaapissa ja vola'
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Vastaa Viestiin