X-type 2,0d EGR

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

X-type 2,0d EGR

Viesti Kirjoittaja HMV »

Taannoin kyselin tuosta egrrästä ja nyt on omakohtaista kokemusta :shock:

Rouva valitteli, että jagge savuttaa niin ettei kohta kehtaa ajaa.
No vähän epäillen itse kokeilemaan ja kas kummaa - kerrankin oli aiheellinen valitus:
Savutti niin per**leesti eikä vetänyt alle 1800 kierroksen käytännössä yhtään.
Siitäpä minä sitten tuumailemaan, josko nyt se egr olis jumissa.
Ei muuta kuin pelti auki ja laippaa rakentamaan...

Lopputulos: ei savuta pätkääkään ja alakierroksille tuli vääntöä perstuntumalta 70% lisää.
Sitä en tiedä muuttuiko veto "normaalitilanteeseen" verrattuna, mutta jumissa olevaan egr:ään verrattuna
ero on dramaattinen.
Olishan sen varmaan voinut putsaillakin, mutta nyt ei ainakaan tarvi odotella koska seuraavan kerran menee jumiin.
Vei muuten naftaakin aika miehekkäästi - mitattu tankillinen jossa 70% kaupunkiajoa 8,5l/100km !!!

-hande-
XE E-Performance Prestige 2015
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type 2,0d EGR

Viesti Kirjoittaja juge »

Minkä ikäinen X-Tyyppi oli kyseessä?

Olen lukenut noilta ulkomaisilta foorumeilta EGR ongelmista, ja EGR:n kokonaan pois ottamisesta, mutta ilmeisesti EGR:n kokonaan käytöstä "poistaminen" on mahdollista vain vanhemmissa (ennen 2004 rekisteröidyt tjms. :?: ) X-Type dieseleissä.

Meillä on vuoden 2004 X:sä 2.0 dieseli, ja olen vähän miettinyt ko. operaatioita, vain ennalta poistaakseni mahdollisen vikapaikan, mutta ongelmana on vain tuo että onko sen käytöstä poistaminen edes mahdollista noissa -04 vuoden ja uudemmissa dieseleissä?

Toinen juttu tuli mieleeni, mikä on paras keino pitää puhtaana tuo EGR venttiili? Riittääkö esim. kerran kuukaudessa vajaa 10km matka kolmos vaihteella ja ringit n. 4000rpm (tällöin vauhtia kaaralla n. 110 - 120kmh), vai pitääkö oikeasti ajaa nelosella kaasu pohjassa ja uhmata virkavaltaa... :? ?

Tein tuossa eilen illalla sen operaation, että ajoin kolmosella ringit kutakuinkin 4000 kohdalla vajaan 10km matkan, ja ainakin korvakuulolla tyhjäkäynti tasaantui. Mutta onko siitä oikeasti hyötyä...?
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type 2,0d EGR

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

juge kirjoitti: Toinen juttu tuli mieleeni, mikä on paras keino pitää puhtaana tuo EGR venttiili? Riittääkö esim. kerran kuukaudessa vajaa 10km matka kolmos vaihteella ja ringit n. 4000rpm (tällöin vauhtia kaaralla n. 110 - 120kmh), vai pitääkö oikeasti ajaa nelosella kaasu pohjassa ja uhmata virkavaltaa... :? ?
Sori! Täysin asiaankuulumaton kommentti, tuli vaan mieleen E-typellä loikkari päällä 4000rpm = 200km/h aaahhhh....harmi että ollaan menossa Saksaan XJ:llä kesällä! :?

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: X-type 2,0d EGR

Viesti Kirjoittaja HMV »

En niin tarkkaan tunne tuon moottorin evoluutiota, että osaisin sanoa missä vaiheessa EGR päivitettiin, mutta olettaisin että
uudemmissa on jonkinlainen virtaustunnistin joka näistä vanhemmista puuttuu (oma on rek 9/03) ja silloin compuutteri alkais poltella vikavaloja ...
Tuota järjestelmän rakennetta ja "karstanpoistoa kaasupohjassa" jäin tuumimaan ja tulin siihen johtopäätökseen,
että venttiileitä se varmaan putsaakin, mutta ei siitä EGR:lle taida kyllä olla mitään apua :roll:
Suosittelen "ohitusleikkausta".
Niin paljon se motikka ei paina että painonsäästön takia sitä kannattaisi ottaa kokonaan pois - ei muuta kuin peltilaippa
pakokaasuputken ja venttiilin väliin :!: (alkuperäistä peltitiivistettä saa käytettyä hyvin mallina laippaa veistettäessä)

-hande-
XE E-Performance Prestige 2015
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type 2,0d EGR

Viesti Kirjoittaja juge »

Jotain vastaavaa olen lueskellut, että näissä uudemmissa tulee vikavaloja tauluun jos EGR:n ja putken väliin tekee sen laipan.

Mutta sitä en sitten tiedä, missä se raja menee, mikä on uudempi ja mikä vanhempi... :|

Miten se EGR:ä tarkkaan ottaen toimii? Kierrättää pakokaasuja imusarjaan tyhjäkäynnillä kun kone on kylmä, vai miten?
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type 2,0d EGR

Viesti Kirjoittaja juge »

Noniin, selvishän se mihin moottoriin voi tuon EGR bypassin tehdä.

Jos moottori on Euro3, EGR:n voi tukkia ilman vikavalojen syttymistä. Jos moottori on Euro4, EGR:än kun tukkii, vikavalot alkaa palaa...
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Vastaa Viestiin