X-type vieraat äänet

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Epace
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 1:28 pm

X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja Epace »

Onko kellään ideoita missä vika? Pari päivää on ollut, että aina kun auton ottaa "kylmänä" ja lähtee liikkeelle niin kuuluu rapinaa/sirinää eli sellaista monimuotoista hälyrapinaa. Ääni tulee koko ajan kun auto on liikkeessä etenkin moottorijarrutuksessa selvemmin, mutta myös vapaalla rullatessa, ääni on selvästi kuultavissa eli ei mitään ininää. Ääni häviää muutaman kilsan ajon jälkeen, autossa ei tunnu mitään vikaa. Ääni kuulostaa kuin se tulisi jostakin kojetaulun ja moottorin väliltä? Ilmastointi on ollut pois ja radio eli ne eivät ainakaan vaikuta asiaan.

Huonojakin ehdotuksia otetaan vastaan mitä kannattaisi tehdä.

Auto on 2004 x-type 3.0
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Jos et jo vastausta löytänyt niin tuossa voisi olla asia, josta on kyse (tuo ääni tosin ei kuulu mainitsemastasi paikasta): http://jaguarforums.com/forum/showthread.php?t=9853

Minulla on omassa juuri samainen ongelma, johon linkistä voi löytyä helpotus. Toimenpidettä en ole vielä kokokeillut mutta tarvittavat työkalut löytyy jo.

Toivottavasti Lontoon kieli on hallinnassa.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Epace
Viestit: 26
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 1:28 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja Epace »

Pistetään mieleen tuokin. Vein auton eilen Turun Inchcapeen :shock: Vika löytyi ja se oli joku ilmastoinnin vesiputki, joka oli irronnut ja pudonnut kardaanin päälle, jossa se sitten ajaessa pyöri ja pomppi. Näin selitettiin minulle ja 154 euroa pyydettiin - no elämä on, mutta onneksi hävis ääni. En tiedä mistä se johtui, että ääni tuli vain kylmänä, mutta nyt se on poissa. :D
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Minäkin olen tuon X:n ääniä ihmetellyt uudesta asti. Viimetalviseen kylmän ilman ulinaan ei koskaa löytynyt vastausta eikä sitä nyt taas lämpimällä enää kuulukkaan. Mut nyt tuli taas uudet soundit. Nyt takaiskarit/jouset narisee ihan hemmetisti. Aina kun emäntä ajaa hiljaksiinkin esim. hidaste töyssyistä niin sellanen tosi ikävä narahdus tulee iskareista. Kokeilin painella vuorotellen kummaltakin puolelta ja ihan samanlainen nirskuna tulee molemmista, ilmeisesti jousista. Onkohan tähän jotain eväitä jollain jotta sais ne hiljasiks?
Viimeksi muokannut jorkki, Ma Huhti 27, 2009 10:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja juge »

Olisiko jousen ylä- tai alaosaan kierteen väliin lentänyt hiekkaa ja se siellä narisee.

Yksi toinen vaihtoehto vois olla että siellä on joku pusla mikä on "kuivanut".
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Yleensä puslat on alustan narinoiden aiheuttajana. Kannattaa koittaa rasvailla kaikki välit, josta löytyy kumia.
Alkupään X-Type 3.0 sport
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja jorkki »

pitääkin huomenna kurkata auton alle. Kiitoksia vaan vinkeistä.
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja rus103 »

Moi! Olen 99% varma siitä että ne ovat takakallistuksen vakaajan yhdystangot - kumi lähti niistä irti ja pitävät sellaista narinaa että tuntuu siltä kuin ajelisi vanhalla jousisängyllä. Nimittäin omassa jaggessa ne oli vaihdettu takuuaikana ja narinaa loppui sen jälkeen.
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja jorkki »

No toi selittäis senkin että se on tullu pikkasen muljummaksi ajettavaksi. Luultiin sen johtuvan kesärenkaista. Onkos toi vaikee korjata? Vatiiko Jaguarhuollon vai mahtaiskohan paikallinen korjaamo selvitä tosta?
Viimeksi muokannut jorkki, Ti Huhti 28, 2009 10:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rus103
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 6:01 pm
Paikkakunta: Kellokoski
Viesti:

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja rus103 »

En ole itse kyllä vaihtanut ne mutta tässä on linkki ja kuviakin on: http://www.x-type.org.uk/phpBB2/viewtop ... 207&hilit=
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Hiton ärsyttävä vika tuossa rouvan x-typessä. Narisee ja nitisee niin saakelisti ja käytin korjaamolla jossa sanoivan kaiken olevan kunnossa. Siis ilmeisesti mitään ei varsinaisesti ole rikki mutta vaimo ei kehtaa autolla enää kaupungille lähteä kun pitää niin kamalaa nitinää ja natinaa. Olin itse takapihalla viimeviikolla kun kuulin ihan sellasen äänen niinku traktori ajaisi lumiketjuilla ja kun juoksin etupihalle katsimaan niin vaimo se sieltä ajeli Jaggella pihaan. Ja korjaamon mukaan siis auto ehjä tai sanasta sanaan kuten sanoivat "ei vakava mutta ikävä."
Gordon
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 8:49 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja Gordon »

Mulla rasvasivat huollossa jonkun puslan..ei muuta. Ei ole natissut nyt puoleen vuoteen.
Nyt ajellaan S-Type 2.7D V6 Executive R-Look
Ex X-Type ´07 2.2 diesel Sport
Ex X-Type ´05 3.0 awd Sport
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Ajoin tänään auton pukille ja koitin rasvailla perästä kaikki mahdolliset nivelet mutta ei mitään vaikutusta. Se ääni on niin kova ettei sitä pysty paikantamaan kun on itse lähellä. Korvat vinkuu tunnin sen jälkeen kun on yrittänyt paikantaa natinan aiheuttajaa. Emäntä ei kehtaa autolla edes lähteä enää kaupungille ja korjaamossa sanovat kaiken olevan kunnossa. Voi helvatan helvatta, pitää kai vaihtaa koko auto mokoman typerän vian vuoksi.
Gordon
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 8:49 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja Gordon »

Perhana ku en muista tarkkaan sitä puslaa minkä rasvasivat..En itsekään pystynyt sitä paikantamaan, mutta Lahden AutoDuon huollossa tiesivät heti natinan aiheuttajan. Ja oli se ääni minunkin autossa todella hermoja raastava ja auton vaihtokin kävi kieltämättä mielessä...Soita maanantaina AutoDuoon, siellä osaavat varmasti auttaa.
Nyt ajellaan S-Type 2.7D V6 Executive R-Look
Ex X-Type ´07 2.2 diesel Sport
Ex X-Type ´05 3.0 awd Sport
jorkki
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:55 pm

Re: X-type vieraat äänet

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Pusla rasvattu ja niihin asennettiin rasvanipat molemmille puolille jotta jatkossa helppohoitoiset. Kuulemma samanlaiset "narinapuslat" yksissä nivelissä kuin käytetään -80 luvun kuorma autoissa. Näitä narinapuslia oli tasan yhdet molemmilla puolilla ja muut vastaavat toteutettu toisella tavalla.
Vastaa Viestiin