Savut S-Type Dieselistä
Savut S-Type Dieselistä
Meitä kaksi ukkoa osti uudet S-Type Diesel Executivet. Molemmissa havaittiin vasta 100-200 km ajettuna outo savuilmiö etupäästä. Auton käydessä tyhjäkäyntiä, muutaman minuutin kuluttua käynnistyksestä edestä alta alkoi savuta kitkerää savua - oikeaa savua, eikä mitään ilmastointilaitteen lauhdehöyryä. Runsas savu muistutti muovin palamisesta syntyvää tosi pistävää käryä. Koneen käyntiääni oli normaali eikä kojelaudan näyttö ilmaissut mitään poikkeavaa. Savuaminen häipui vähitellen eikä ole toistunut myöhemmin. Nyt mittarissa yli 400 km. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Oudoksuttaa se, ettei savuaminen tapahtunut heti ensi kilometreillä, (jos esim. pakoputkiston päällä olisi ollut syystä tai toisesta ylim. kamaa), vaan vasta useiden päivien jälkeen.
Luulisin auton dieselikäyttöisen lisälämmittimen menneen päälle. Se usein sijaitsee etukulmassa esim. Volvo 80s dieselissä aparaatti päästi melkoisia savupilviä jotka havaitsi vain kun auto oli käynyt hetken ja pysähdyt esim. liikennevaloihin moottorin ollessa edelleen alilämpöinen. S-typen rakennetta en tiedä mutta oireet kuullostivat hyvin samanlaisilta.
Daimler V8 4.0 -98 Rallia E-typellä & mk2:lla
Webasto se vain savuaa
Eli kyse on tosiaan lisälämmittimestä (eli Webastosta). Laitteen pakoputki tulee kuljettajanpuoleisen eturenkaan viereen. Jos tyhjäkäytät pakkasella autoa, niin pakokaasu saattaa sulattaa maahan pienen kolon juuri tuohon kohtaan (tai jos autossasi on Webaston ajastin, niin huomaat saman ilmiön). Joissain tilanteissa polttimen pakokaasu ajautuu ilmanottoon, minkä havaitsee epämielyttävänä hajuna ohjaamossa. Mutta itse ilmiö on siis normaali.
Kyseessä saattaa myös olla "meikki ilmiö", eli kun on joitain tiettyjä putsaamis aineita käyttänyt niin samanlaisia saattaa syntyä(Voin kuvitella että uudessakin autossa). Varsinkin sen jälkee jos auto ei ole liikkunut johonkin aikaan mitään pidempää matkaa.
Autossani ei ole ahdin mutta kuitenkin määrään ajotahdin! Korjaus: Nykyään niitä on kaksikin..