Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Näin äitien päivän alla päätin käydä ulukomailla ostamassa akalle äiteen päivä lahjaksi Jaguar XJ8 4.0 V8 209Kw. Joten nyt tarttis vähän tietoa.
Mistä sais edullisemmin hankittua vesipumpun ja mitkä lie kiristimet vai oliko ne ohjurit, hankkisin ne mielummin ennen kuin mahdollisia ongelmia esiintyy.
Samalla haluan antaa suuret kiitokset tällä palstalla ilmitulleen kaasuläppäkoneisto ongelman, saan sen maahantuojalla korjattua tehtaan laskuun, kunhan auto menee huoltoon ennen kuluvan vuoden kesäkuun loppua.
Samoin kaipailisin tietoa mitä tehdä taustapeilille jonka sisällä peilin ja lasin välissä on ruskeaa nestettä peilin puoliväliin asti?
Lämmittimen puhallin pitää hurisevaa ääntä joka kiihtyy puhaltimen kierroksien kasvaessa, eli miten sinne puhaltimeen pääsee käsiksi?
Kiitoksia jo etukäteen!
T:JÅ
Mistä sais edullisemmin hankittua vesipumpun ja mitkä lie kiristimet vai oliko ne ohjurit, hankkisin ne mielummin ennen kuin mahdollisia ongelmia esiintyy.
Samalla haluan antaa suuret kiitokset tällä palstalla ilmitulleen kaasuläppäkoneisto ongelman, saan sen maahantuojalla korjattua tehtaan laskuun, kunhan auto menee huoltoon ennen kuluvan vuoden kesäkuun loppua.
Samoin kaipailisin tietoa mitä tehdä taustapeilille jonka sisällä peilin ja lasin välissä on ruskeaa nestettä peilin puoliväliin asti?
Lämmittimen puhallin pitää hurisevaa ääntä joka kiihtyy puhaltimen kierroksien kasvaessa, eli miten sinne puhaltimeen pääsee käsiksi?
Kiitoksia jo etukäteen!
T:JÅ
Jaguar XJ8 Sovereign V8 4.0 1998
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
viewtopic.php?f=2&t=1649&hilit=taustapeiliMickeyJay kirjoitti:Samoin kaipailisin tietoa mitä tehdä taustapeilille jonka sisällä peilin ja lasin välissä on ruskeaa nestettä peilin puoliväliin asti?
Köpi
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Hyvä idea, noista useimmista löytyy täältä Etsi-toiminnolla runsaasti juttua.MickeyJay kirjoitti:Mistä sais edullisemmin hankittua vesipumpun ja mitkä lie kiristimet vai oliko ne ohjurit, hankkisin ne mielummin ennen kuin mahdollisia ongelmia esiintyy.
Samalla haluan antaa suuret kiitokset tällä palstalla ilmitulleen kaasuläppäkoneisto ongelman, saan sen maahantuojalla korjattua tehtaan laskuun, kunhan auto menee huoltoon ennen kuluvan vuoden kesäkuun loppua.
Samoin kaipailisin tietoa mitä tehdä taustapeilille jonka sisällä peilin ja lasin välissä on ruskeaa nestettä peilin puoliväliin asti?
Lämmittimen puhallin pitää hurisevaa ääntä joka kiihtyy puhaltimen kierroksien kasvaessa, eli miten sinne puhaltimeen pääsee käsiksi?
T:JÅ
Muistutan vielä, ettei noita ole *PAKKO* vaihtaa, kunnontarkistus on toki hyvä tehdä, ja varsinkin kiristimet ovat usein aika kärsineitä. Kaasuläppäkotelon näkee valmistenumerosta tai moottorinnumerosta, tarpeeksi vanhoja tai riittävän uusia tuokaan ongelma ei koske.
Meillä on kohta 12 vuotta vanha ja 240tkm ajettu XJ8 johon ei käsitykseni mukaan ole koskaan vaihdettu mitään noista, mutta olen kyllä ostanut mm. vesipumpun hyllyyn odottamaan jos vaikka joskus tulisi tarvetta sille.
-Jakuvaari
Jk. Tuo ilmastointi-/lämmityslaitteen puhallin taitaa olla vaikeassa paikassa, eikä ole tainnut täällä olla siitä aiemmin juttua. Voisi katsoa JTIS:stä taikka kysellä Jag-loversissa...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Olisi hyödyllistä kertoa auton vuosimalli esim allekirjoituksessa niin saa parempia vastauksia. Minulle jäi käsitys että autossasi on takuu vielä voimassa. Näin ollen autosi on niin uusi ettei siihen näitä ohjuriongelmia tulekaan.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Jaguar World lehden toukokuun 2009 numerossa aloitetaan opastus, kuinka V8 moottoriin vaihdetaan jakopään ketju, laahain ja kiristimet. Tuossa numerossa on kuvattu mitä kaikkea ja miten joutuu purkamaan. Seuraavassa numerossa on sitten lisää.
Artikkelissa annetaan kuva, että kiristimien lisäksi myös laahaimen vaihto on tarpeen. Laahaimista on irronnut pinta ja siitä voi tulla tuho. Ja totta kai ketjukin vaihdetaan, kun kerran jakopää avataan.
Muistelen, että David Marks kertoi Turussa viime vuonna, että tuo yläketjun kiristimen vaihto on syytä tehdä. Turussakin löytyi murtuneita kiristimiä. Mutta hän taisi mainita, että alaketjun kiristimen vaihto ei ole niin kriittinen asia. Liekö hän puhunut mitään laahaimesta.
Jaguar Worldin artikkelissa mainitaan myös muut tärkeät vaihdettavat, vesipumppu ja tietty nestekierron muoviputki siinä moottorin päällä, etupäässä. Jostain olen lukenut, että termostaattipesä (vai onko se juuri tuon em. putken osa?) olisi myös muovia ja sekin pitää vaihtaa. Siihen on muistaakseni saatavana korvausosa, joka on metallia. XKR mallissa em. putki onkin metallia. Niin, ja kuuluu se itse termostaattikin vaihdettavien listalle.
Artikkelissa annetaan kuva, että kiristimien lisäksi myös laahaimen vaihto on tarpeen. Laahaimista on irronnut pinta ja siitä voi tulla tuho. Ja totta kai ketjukin vaihdetaan, kun kerran jakopää avataan.
Muistelen, että David Marks kertoi Turussa viime vuonna, että tuo yläketjun kiristimen vaihto on syytä tehdä. Turussakin löytyi murtuneita kiristimiä. Mutta hän taisi mainita, että alaketjun kiristimen vaihto ei ole niin kriittinen asia. Liekö hän puhunut mitään laahaimesta.
Jaguar Worldin artikkelissa mainitaan myös muut tärkeät vaihdettavat, vesipumppu ja tietty nestekierron muoviputki siinä moottorin päällä, etupäässä. Jostain olen lukenut, että termostaattipesä (vai onko se juuri tuon em. putken osa?) olisi myös muovia ja sekin pitää vaihtaa. Siihen on muistaakseni saatavana korvausosa, joka on metallia. XKR mallissa em. putki onkin metallia. Niin, ja kuuluu se itse termostaattikin vaihdettavien listalle.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Ei tuosta JTIS:stäkään juuri viisastu, mutta puhaltimia on ymmärtääkseni molemmin puolin, noin suunnilleen pohkeiden yläpuolella, joten eikun purkamaan verhoiluja sieltä, niin eiköhän ne tule vastaan.MickeyJay kirjoitti:Lämmittimen puhallin pitää hurisevaa ääntä joka kiihtyy puhaltimen kierroksien kasvaessa, eli miten sinne puhaltimeen pääsee käsiksi?
T:JÅ
Sarkastisesti voisi sanoa, että tietysti puhaltimen pitääkin pitää hurisevaa ääntä joka kiihtyy puhaltimen kierroksien kavaessa
(sorry, pari Cuba Libreä... )
Köpi
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Kysymykseesi "mistä osia voisi hankkia" - voisin suositella www.britishparts.co.uk - varsinkin kun tuo punnan kurssi on nyt ollut edullinen.
Minulle osat on tulleet parhaimmillaan kolmantessa päivässä tilauksesta.
8-koneen nokkaketjun kiristinvaihdosta ja muista kasin ominaisuuksista löytyy erittäin hyvää juttaua liiteräjäytyskuvineen ja yksityiskohtaisine korjausohjeineen mm. http://www.jag-lovers.org
Minulle osat on tulleet parhaimmillaan kolmantessa päivässä tilauksesta.
8-koneen nokkaketjun kiristinvaihdosta ja muista kasin ominaisuuksista löytyy erittäin hyvää juttaua liiteräjäytyskuvineen ja yksityiskohtaisine korjausohjeineen mm. http://www.jag-lovers.org
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Mä ainakin tarkastuttasin eli vaihtaisin termostaatin ja vesipumpun jos ei löydy dokumenttia että vahto olisi jossain vaiheessa suoritettu. Omassa autossa aikoinaan kaikki vaikutti olevan ihan kunnossa mutta kun sitten "lukeneena" varotoimiin ryhdyin eli vaihdatin osat uusiin niin huomattiin että pumpun rupelin ympärillä oleva muovi oli jo osittain irrallaan eli homma kannatti. Tuo remontti on kuitenkin aika edullinen siihen nähden että reissussa paikat pettää ja auto jättää tielle saati sitten aikaansaa alumiinilohkon ylikuumentumisen joka ei ole enää ollenkaan kivaa
Jakopään kiristimiä jos lähtee vaihtamaan niin kannattaa vaihtaa kaikki kuluvat osat uusiin
Jos et ite ala tuohon jakopää-remonttiin niin ja satut asumaan pk-seudulla niin ite veisin Hirvoselle laitettavaksi. Siellä on yleensä ollu nähtävillä niitä "melkein hajonneita" ohjureitakin
HKM
Jk. sattuuko kukaan tietämään miksi tehdas ei käyttänyt tuplaketjua jakopäässä vaan tyytyi "yksinkertaiseen" versioon. Ei kai tuo voi olla kustannusjuttukaan pelkästään
Jakopään kiristimiä jos lähtee vaihtamaan niin kannattaa vaihtaa kaikki kuluvat osat uusiin
Jos et ite ala tuohon jakopää-remonttiin niin ja satut asumaan pk-seudulla niin ite veisin Hirvoselle laitettavaksi. Siellä on yleensä ollu nähtävillä niitä "melkein hajonneita" ohjureitakin
HKM
Jk. sattuuko kukaan tietämään miksi tehdas ei käyttänyt tuplaketjua jakopäässä vaan tyytyi "yksinkertaiseen" versioon. Ei kai tuo voi olla kustannusjuttukaan pelkästään
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Tervehdys!
Mistähän tuon kyseisen "Hirvosen" löytää?
T:Janne
Mistähän tuon kyseisen "Hirvosen" löytää?
T:Janne
Jaguar XJ8 Sovereign V8 4.0 1998
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: Olisko neuvoja XJ8 omistajalle.
Niin löytyy! Meinasin vastata eilen, mutta koska olin liikenteessä, en jaksanut ruveta kännykällä naputtelemaan viestiä.
Sitä paitsi Ari on varattu Juhannukseen asti!
Sillä on yksi projekti joka pitää nyt saada kokoon, leimaan, laivaan ja sitten sillä tarttisi ajaa Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan, Itävaltaan, Sveitsiin ja takaisin!
Mutta Jussin jälkeen se tekee taas noita ketjunkiristinten vaihtoja vankalla rutiinilla kustannustehokkaasti, ehkä meidän autoonkin sitten kun kerkeää...
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________