X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Terve!
Yritin etsiä vanhoista keskusteluista X-typen automaatilaatikon nykimisestä mutta ei tullut mitään vastaa, joten kysyn nyt sit suoraan, muutaman kyssärin.
Eli kun Jagge on seissyt useamman tunnin parkissa ja lähtee ajeleen, nii ensimmäiset kilometrit automaattilaatikko ei oikeen tahdo toimia. Ongelma on vaihtamisessa ja varsinki jos vauhti tippuu esim. 50km/h:sta alle 30km/h ja laatikko vaihtaa vaihteen pienemmälle. Moottori jarruttaa melkeen yhtä rajusti kun painais jarrun pohjaan. Mutta sit ku on ajellut muutaman kilometrin ja auto saanut tarpeeksi lämpöä, lähtee laatikko taas toimimaan ihan normaalisti. Ensiksi ajattelin että johtuu talvesta ja pakkasista, mutta sama ongelma edelleen vaikka pakkaset on jo historiaa. Onko teillä muilla vastaavia ongelmia ollu?
Toinen kysymys ilmastoinnista. Miten usen ilmastointi tarvitsee huoltoa. Itselläni ei edellisessä autossa ollu ilmastointia mutta nyt on ja huomaan että välillä kun laittaa ilmastoinnin päälle tulee aika paha haju autoon ilmeisesti huollon tarpeessa?
Onko teistä kukaan laittanut subbaria autoon? Omassa autossa äänentoisto ei tunnu olevan kovin häävi ja alkaa ahdistamaan kun basso on niin nihkee. Miten saa jaggen omaan rammariin asennettua subbarin?
T:Niko
Yritin etsiä vanhoista keskusteluista X-typen automaatilaatikon nykimisestä mutta ei tullut mitään vastaa, joten kysyn nyt sit suoraan, muutaman kyssärin.
Eli kun Jagge on seissyt useamman tunnin parkissa ja lähtee ajeleen, nii ensimmäiset kilometrit automaattilaatikko ei oikeen tahdo toimia. Ongelma on vaihtamisessa ja varsinki jos vauhti tippuu esim. 50km/h:sta alle 30km/h ja laatikko vaihtaa vaihteen pienemmälle. Moottori jarruttaa melkeen yhtä rajusti kun painais jarrun pohjaan. Mutta sit ku on ajellut muutaman kilometrin ja auto saanut tarpeeksi lämpöä, lähtee laatikko taas toimimaan ihan normaalisti. Ensiksi ajattelin että johtuu talvesta ja pakkasista, mutta sama ongelma edelleen vaikka pakkaset on jo historiaa. Onko teillä muilla vastaavia ongelmia ollu?
Toinen kysymys ilmastoinnista. Miten usen ilmastointi tarvitsee huoltoa. Itselläni ei edellisessä autossa ollu ilmastointia mutta nyt on ja huomaan että välillä kun laittaa ilmastoinnin päälle tulee aika paha haju autoon ilmeisesti huollon tarpeessa?
Onko teistä kukaan laittanut subbaria autoon? Omassa autossa äänentoisto ei tunnu olevan kovin häävi ja alkaa ahdistamaan kun basso on niin nihkee. Miten saa jaggen omaan rammariin asennettua subbarin?
T:Niko
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Joissain Jageissa oli tyyppivika joka aiheutti nykimistä hitaassa vauhdissa, mutta en muista missä, joku varmaan muistaa paremmin. Se taisi tulla kuntoon uudelleenohjelmoinnilla?ballo kirjoitti: Yritin etsiä vanhoista keskusteluista X-typen automaatilaatikon nykimisestä mutta ei tullut mitään vastaa, joten kysyn nyt sit suoraan, muutaman kyssärin.
En tiedä onko siihen mitään sääntöä, sitten kun kylmä loppuu tai tulee ongelmia. Onko sisäilmansuodatinta? Se voi olla talven jäljeltä kostea/homeessa.Toinen kysymys ilmastoinnista. Miten usen ilmastointi tarvitsee huoltoa. Itselläni ei edellisessä autossa ollu ilmastointia mutta nyt on ja huomaan että välillä kun laittaa ilmastoinnin päälle tulee aika paha haju autoon ilmeisesti huollon tarpeessa?
Tarvikeliikkeissä myydään muistaakseni CRC:n spraypulloa, jonka sisältö suihkutetaan niin syvälle tulokanavaan (mielellään kennolle, mutta harvoinpa sinne asti näkee) kuin pystyy. Itse sain tuommoisella ainakin siirtymään (yli vuodeksi, sitten myin auton) Volvon ilmastoinnin hajut.
Köpi
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Tuosta ilmastoinnin huollattamisen väleistä, kannattanee kysyä Inchapelta jotain ohjetta. Työkaveri höpäji tänään jotain että parin vuoden välein pitäisi AC huollattaa. Sitä en tiedä pitääkö tuo paikkansa, kuullostaisi ihan asialliselta väliajalta.
Ilmastoinnin paha haju voi johtua myös tukkeutuneesta raitisilmansuodattimesta. Raikkarin vaihtoväliä en muista ulkoa tuohon X-Typeen, olisiko 30 tai 40tkm, eli suurinpiirtein joka toinen öljynvaihtokerta niin saa vaihtaa raikkarinkin. Pitää kyllä itekin tarkistaa huolto-ohjelmasta miten tuon vaihtovälin kanssa oli.
Subbarin kytkemisestä on ollut jossain päin täällä foorumilla aikaisemminkin juttua, ja ainakin ulkolaisilla foorumeilla siitä on jotain puhetta. Moni autohifisti on irrottanut auton alkuperäisen soittimen ja rakentanut tilalle erillisellä soittimella olevan järjestelmän. Ilmeisesti X:än perus soitinsetissä ei ole erillistä line out liitäntää, johon voisi kätevästi kytkeä erillisen vahvistimen subbarille. Jostain täältä foorumilta luin että kannattaa ensin vaihtaa auton alkuperäiset kajarit joksikin muuksi, ne kun ovat aika halpaa tekoa. Tuolla kohtuullisen edullisella investoinnilla ja kohtuullisen helpohkolla asennuksella saa kuulema parannettua soittimien äänimaailmaa aika hyvin.
Ilmastoinnin paha haju voi johtua myös tukkeutuneesta raitisilmansuodattimesta. Raikkarin vaihtoväliä en muista ulkoa tuohon X-Typeen, olisiko 30 tai 40tkm, eli suurinpiirtein joka toinen öljynvaihtokerta niin saa vaihtaa raikkarinkin. Pitää kyllä itekin tarkistaa huolto-ohjelmasta miten tuon vaihtovälin kanssa oli.
Subbarin kytkemisestä on ollut jossain päin täällä foorumilla aikaisemminkin juttua, ja ainakin ulkolaisilla foorumeilla siitä on jotain puhetta. Moni autohifisti on irrottanut auton alkuperäisen soittimen ja rakentanut tilalle erillisellä soittimella olevan järjestelmän. Ilmeisesti X:än perus soitinsetissä ei ole erillistä line out liitäntää, johon voisi kätevästi kytkeä erillisen vahvistimen subbarille. Jostain täältä foorumilta luin että kannattaa ensin vaihtaa auton alkuperäiset kajarit joksikin muuksi, ne kun ovat aika halpaa tekoa. Tuolla kohtuullisen edullisella investoinnilla ja kohtuullisen helpohkolla asennuksella saa kuulema parannettua soittimien äänimaailmaa aika hyvin.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Mikä mahtaa olla kajareitten koko jos menen uusia ostamaan, onko tietoa?juge kirjoitti:Subbarin kytkemisestä on ollut jossain päin täällä foorumilla aikaisemminkin juttua, ja ainakin ulkolaisilla foorumeilla siitä on jotain puhetta. Moni autohifisti on irrottanut auton alkuperäisen soittimen ja rakentanut tilalle erillisellä soittimella olevan järjestelmän. Ilmeisesti X:än perus soitinsetissä ei ole erillistä line out liitäntää, johon voisi kätevästi kytkeä erillisen vahvistimen subbarille. Jostain täältä foorumilta luin että kannattaa ensin vaihtaa auton alkuperäiset kajarit joksikin muuksi, ne kun ovat aika halpaa tekoa. Tuolla kohtuullisen edullisella investoinnilla ja kohtuullisen helpohkolla asennuksella saa kuulema parannettua soittimien äänimaailmaa aika hyvin.
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
6,5" on ainakin etuovissa..varmaan takanakin saman kokoiset.
Nyt ajellaan S-Type 2.7D V6 Executive R-Look
Ex X-Type ´07 2.2 diesel Sport
Ex X-Type ´05 3.0 awd Sport
Ex X-Type ´07 2.2 diesel Sport
Ex X-Type ´05 3.0 awd Sport
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
"6,5" on ainakin etuovissa"
Sama koko myös takaovissa ja hattuhyllyn tyhjissä paikoissa jos ei ole parempaa audiota asennettuna.
Sama koko myös takaovissa ja hattuhyllyn tyhjissä paikoissa jos ei ole parempaa audiota asennettuna.
Alkupään X-Type 3.0 sport
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
moi
Ilmastionnin huollosta sen verran että henkilökohtaisesti pidän tuota eri firmojen tarjoamaa "ilmastointi huoltoa" ihan rahastuksena. Eihän jääkaapeistakaan kylmäaineita lutrata edes takas joka toinen vuosi??? Mun mielestä tarpeellista vasta jos laitteiston teho oleellisesti laskee. Toiminnan voi testata esim. siten että pistää kylmäpyynnin täysille ja mittaa puhalluksen lämpötilan. Toimivassa laitteistossa päästään +2 - 0 asteeseen.
Tärkeää laitteiston toiminnan kannalta sen sijaan olisi pitää lauhdutin ja höyrystin mahdollisimman puhtaana, noiden puhdistus ei vaan yleensä tuohon "huoltoon " sisälly.
Jos on tuo sisäilman suodatin niin se kannattaa vaihtaa kerran vudessa, tulee aika likaiseksi vaikka olisi vähän ajettuja kilometrejä.
Tuo kennojen puhtaana pitäminen on vain aikas haastavaa, useimmiten ainakin höyrystin on hankalassa paikassa.... höyrystimen likaisuus usein ilmenee hajuhaittana.
Ilmastionnin huollosta sen verran että henkilökohtaisesti pidän tuota eri firmojen tarjoamaa "ilmastointi huoltoa" ihan rahastuksena. Eihän jääkaapeistakaan kylmäaineita lutrata edes takas joka toinen vuosi??? Mun mielestä tarpeellista vasta jos laitteiston teho oleellisesti laskee. Toiminnan voi testata esim. siten että pistää kylmäpyynnin täysille ja mittaa puhalluksen lämpötilan. Toimivassa laitteistossa päästään +2 - 0 asteeseen.
Tärkeää laitteiston toiminnan kannalta sen sijaan olisi pitää lauhdutin ja höyrystin mahdollisimman puhtaana, noiden puhdistus ei vaan yleensä tuohon "huoltoon " sisälly.
Jos on tuo sisäilman suodatin niin se kannattaa vaihtaa kerran vudessa, tulee aika likaiseksi vaikka olisi vähän ajettuja kilometrejä.
Tuo kennojen puhtaana pitäminen on vain aikas haastavaa, useimmiten ainakin höyrystin on hankalassa paikassa.... höyrystimen likaisuus usein ilmenee hajuhaittana.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Onko teistä kukaan laittanut subbaria autoon? Omassa autossa äänentoisto ei tunnu olevan kovin häävi ja alkaa ahdistamaan kun basso on niin nihkee. Miten saa jaggen omaan rammariin asennettua subbarin?
T:Niko[/quote]
Moi! Meidän farkku jaggesta löytyy sekä subbari että vahvarikin ja muuten alkuperäiset kaikattimet vaihdettu ja mankkakin myös.Vaihtamalla kaiuttimet äänimaailmaa kyllä paranee huomattavasti+ovien äänenvaimennus esim. vibrolla.
T:Niko[/quote]
Moi! Meidän farkku jaggesta löytyy sekä subbari että vahvarikin ja muuten alkuperäiset kaikattimet vaihdettu ja mankkakin myös.Vaihtamalla kaiuttimet äänimaailmaa kyllä paranee huomattavasti+ovien äänenvaimennus esim. vibrolla.
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Kannatan tätä toimenpidettä. Monesti etenkin "merkkihuollossa" suodattimen vaihto on laskussa, mutta ei tehtynä autoon. Paras mihin olen itse nähnyt, on koivunsiementen itäminen siinä suodattimen päällä! ei ihme että oli "maakellarin tuoksu" autossa.Jykkepoika kirjoitti: Jos on tuo sisäilman suodatin niin se kannattaa vaihtaa kerran vudessa, tulee aika likaiseksi vaikka olisi vähän ajettuja kilometrejä.
Onko se X:n suodatin mihin sijoitettu?
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Raikkari sijaitsee X-Typessä tuulilasin pyyhkijöiden alla olevan muoviritilän / -telineen alla.
Jaguar JTIS neuvoo ensin irrottamaan pyyhkijöiden varret, jonka jälkeen pitäisi saada se muoviritilä irti. Jostain ulkolaiselta Jaguar foorumilta olen lukenut, että raikkarin vaihto onnistuu ilman pyyhkijöiden varsien irrottamista, mutta itse raikkarin vaihto on hivenen työläs... Joku kertoi että oli saanut jopa tuulilasin halki kun oli irrottanut noita pyyhkijöiden varsia, olivat olleet aika lujassa...
Samalla tarkistin tuon raikkarin vaihtovälin, ja JTIS:in mukaan se on 32tkm, eli kannattanee vaihtaa se jokaisen öljynvaihdon yhteydessä jos öljynvaihtovälinä pitää 20tkm.
Jaguar JTIS neuvoo ensin irrottamaan pyyhkijöiden varret, jonka jälkeen pitäisi saada se muoviritilä irti. Jostain ulkolaiselta Jaguar foorumilta olen lukenut, että raikkarin vaihto onnistuu ilman pyyhkijöiden varsien irrottamista, mutta itse raikkarin vaihto on hivenen työläs... Joku kertoi että oli saanut jopa tuulilasin halki kun oli irrottanut noita pyyhkijöiden varsia, olivat olleet aika lujassa...
Samalla tarkistin tuon raikkarin vaihtovälin, ja JTIS:in mukaan se on 32tkm, eli kannattanee vaihtaa se jokaisen öljynvaihdon yhteydessä jos öljynvaihtovälinä pitää 20tkm.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Moi! Meidän farkku jaggesta löytyy sekä subbari että vahvarikin ja muuten alkuperäiset kaikattimet vaihdettu ja mankkakin myös.Vaihtamalla kaiuttimet äänimaailmaa kyllä paranee huomattavasti+ovien äänenvaimennus esim. vibrolla.[/quote]rus103 kirjoitti:Onko teistä kukaan laittanut subbaria autoon? Omassa autossa äänentoisto ei tunnu olevan kovin häävi ja alkaa ahdistamaan kun basso on niin nihkee. Miten saa jaggen omaan rammariin asennettua subbarin?
T:Niko
Miten asensit subbarin? Vaihdoitko myös rammarin vai orkkis rammari käytössä? Kävin kyselemässä auto studiossa jossa sanoivat että "ryöstän" subbarille äänen esim. taka kajarista. Ei taida orkkis rammarissa olla valmista lähtöä subbarille
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Jykkepoika on oikeassa ilmastoinnin suhteen. Ei kylmälaite tarvitse huoltoa ennen kuin tehot häviää. Silloin on selvitettävä vian syy ja jos kylmäaineen määrä on vähentynyt (esim. vuoto kompressorin akselilta), niin korjataan se. Tällöin joudutaan putkiston liitoksia aukaisemaan mikä tarkoittaa uudella k.aineella täyttöä. Samalla kertaa on AINA vaihdettava kuivain. Huonoon tehoon voi tietty syynä olla likaantunut raitisilmasuodatin tai muu tukos. Paha haju syntyy kun ns. vanhaa kondenssivettä jää höyrystimeen tai sen alle ja se lähtee "liikkeelle" kun auto käynnistetään. Joskus k.veden poistoletku on mennyt tukkoon ja vettä tippuu kuskin kengille . Ilmakanavien ja höyrystimen puhdistaminen auttaa, mutta on hankala homma. Sitä voi yrittää poistamalla "raikkari" ja puhaltimen ollessa täysillä suihkuttaa puhdistussprayta ilmanottoon. Venttiileitä vuoronperään sulkemalla voi ilmaa ohjata eri kanaviin samalla suihkuttaen. Mekaaninen rassi auttaa kanaviin, mutta on varottava höyrystintä (ja paisuntaventtiilin ohjausputkia).
Toivottavasti ilmastointia vielä tarvitaan tänä kesänä.
Toivottavasti ilmastointia vielä tarvitaan tänä kesänä.
XJR-S -92
Flamengo Red
Flamengo Red
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Miten asensit subbarin? Vaihdoitko myös rammarin vai orkkis rammari käytössä? Kävin kyselemässä auto studiossa jossa sanoivat että "ryöstän" subbarille äänen esim. taka kajarista. Ei taida orkkis rammarissa olla valmista lähtöä subbarille [/quote]
Kyllä mankka on vaihdettu ja adapterin avulla toimi myös rattisäätimet.Itselläni on yksi ylimääräinen Alpine rattinappuloille sovitin - käy vanhemmille mankoille missä on 3,5mm liitin kaukosäätöä varten joten jos kiinnostaa niin voisin myydä sen sopuhinnalla.
Kyllä mankka on vaihdettu ja adapterin avulla toimi myös rattisäätimet.Itselläni on yksi ylimääräinen Alpine rattinappuloille sovitin - käy vanhemmille mankoille missä on 3,5mm liitin kaukosäätöä varten joten jos kiinnostaa niin voisin myydä sen sopuhinnalla.
Ex Jaguar X-Type Estate 2.0D -now BMW 530da Touring
Re: X-type automaattivaihdelaatikko/Ilmastonti/Subbari
Osaako joku sanoo miten saisin vahvistimelle/subbarille vedettyy virran akusta, onko kuskin puolella joku kolo, josta saa johdon vedettyä konehuoneesta sisälle?
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6