XK8 -98 nesteistä

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja dida »

Moro!

Olisiko tietoa, missä ko. autossa on vaihteistoöljyn täyttötulppa ja mikä on öljyn laatu? Entä jäähdytysjärjestelmä, mikä on nestetilavuus ja millaista nestettä tulee käyttää?

Kiitos etukäteen, t.Matti
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
koivuma
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 9:25 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja koivuma »

Öljynvaihtoa, tai tarkastusta pitää vähän opiskella ensiksi. Hakusanoilla saattaa löytyä ohjeita näiltäkin saiteilta.


Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu esim. neljä kertaa on helpoin tapa vaihtaa nesteet. Tilavuus on n. 8 litraa. Sieltä tulee nestettä ulos n. 4 l., joka viimeisellä kerralla onkin oikea määrä uudelle 100 %:lle nesteelle. Tyhjennysproppu on syylärin alaosassa oikealla. Ruuvi on muovia ja siinä on erittäin leveä talttapäinen hahlo, vähän kovera. Siitä vain askartelemaan 8)
markus
XK8 Cabriolet -97 sapphire
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi

Alkuperäinen jäähdytysneste on ilmeisesti "keltaista" mutta minun autosta löytyi kyllä "punaista" jäähdytysnestettä vaikka autolla on dokumentoitu "jaguar" huoltohistoria.... Ilmeisesti myös virallisessa huollossa korvaavat keltaisen punaisella? Haulla löytyy noista nesteistä täällä keskustelua.
Kannattaa ennen nesteiden ostoa tarkastaa vaikka lääkeruutalla paisunta säiliöstä nesteen väri niin tulee ostettua oikeaa. Keltaista ei taida ihan joka tarvikeliikkeeestä löytyä...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja Batman »

Sun kannattaa tilata huolto- yms. manuaali CD-ROM jossa perusasiat on hyvin kerrottu.

"JAGUAR SUPPLEMENTARY INFORMATION CD DISC INCLUDES
ELECTRICAL TECHNICAL GUIDES, TECHNICAL GUIDES
SERVICE INFORMATION, DEALER ACCESSORIES
OWNERS LITERATURE, VEHICLE SPECS AND MORE
JAGUAR XK8 - XKR 1997 - 2003
SUITABLE FOR WINDOWS 95/98/2000 XP"

Romppua löytyy esim. http://www.britishparts.co.uk
Siinä on > 1000 sivua faktaa, tosin samat asiat useampaan kertaan kun eri vuosimallien manuaalit on tallennettu.

Maksaa 17,06 € + postikulut ja tuli muutamassa päivässä. Samalla postikululla tietty tilaa muutakin huolto-osaa.
Liitteet
jhm1189.jpg
jhm1189.jpg (8.52 KiB) Katsottu 4344 kertaa
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Batman kirjoitti:Sun kannattaa tilata huolto- yms. manuaali CD-ROM jossa perusasiat on hyvin kerrottu.
Noihan ei sitten vissiin toimi Vistassa, vai mitä? Varoituksena Vistaa käyttäville.

Onkos XK:ssa sama laatikko kuin XJ:ssä? Siinä täyttäproppu on oikeassa takaylänurkassa, takaa katsoen. Mutta öljynvaihto semmoinen operaatio, että varsin hankalaa TI-mieheltä,
ks. 4. kuva: http://www.elisanet.fi/~g615881/Workshop/index.html

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja dida »

Kiitokset kaikille vastanneille! Erityisen hieno kuvasarja Köpiltä. Laatikko taitaa olla samanlainen, ilmeisesti juuri tarkastustulppa on kuvaamassasi paikassa.

Joo, näyttää hiukka haastavalta hommalta, koska itse en saa autoa ihan vaakasuoraan noin ylhäällä. Mutta pitänee käyttää simppelimpää keinoa, eli mitata pois valunut ööli ja sama määrä uutta sisään. Kaipa sieltä konsolistakin joku aukko löytyy, josta mehut voi lirittää sisään. Ja heti tässä vaiheessa: aion kyllä ottaa ne muoviosat ensin pois ;-).

Näistä öljynvaihdoista yritetään nykyään tehdä tiedettä, pitäisi mitata lämpötiloja ja vaikka mitä. Jaggessa virallinen systeemi vaikuttaisi olevan aika samanlainen, kuin ranskalaisessa käyttöautossani. Mutta tietty asioiden hankaloittamisella yritetään saada asiakkaita merkkikorjaamoille. Onneksi litra öljyä on edelleen se litra, sekä vaihteiston sisä- että ulkopuolella.

Punaista nestettä oli minunkin jaggessani, mutta ei värillä väliä, kunhan sopii lohkon ja kansien materiaaleille. Perinteinen glykolipohjainen lienee ok?

t.Matti
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja Kopi »

dida kirjoitti:Mutta pitänee käyttää simppelimpää keinoa, eli mitata pois valunut ööli ja sama määrä uutta sisään.

Näistä öljynvaihdoista yritetään nykyään tehdä tiedettä, pitäisi mitata lämpötiloja ja vaikka mitä. Jaggessa virallinen systeemi vaikuttaisi olevan aika samanlainen, kuin ranskalaisessa käyttöautossani. Mutta tietty asioiden hankaloittamisella yritetään saada asiakkaita merkkikorjaamoille. Onneksi litra öljyä on edelleen se litra, sekä vaihteiston sisä- että ulkopuolella.
t.Matti
Joo, jos vain saat sen "uuden litran" mahtumaan. Ongelmahan tuossa on se, että öljy ei mene jokapaikkaan, jos vaihteistoa ei käytetä D-R-D-R-... Ja jos se ei mene joka paikkaan, niin et saa sinne tarpeeksi sisään, kun se pursuaa täyttöaukosta ulos. Ja taas kun käytät vaihteistoa, niin öljy lämpenee ja laajenee nopeasti ja taaskaan ei mahdu tarpeeksi sisään. Siksi vaihteiston pitää jäähtyä välissä, jotta oikea määrä mahtuu sisään.
Eli jos keksit jonkun muun tavan saada poistetun määrän tilalle yhtä paljon uutta, ilman että se pursuaa täyttöaukosta ulos, niin sitten "litra on litra".

Ja poistoproppuahan ei ole, joten varo että laatikon pohjaa poistaessa ei läiky öljyä lattialle/viemäriin, pois mittauksistasi.
Suodattimessa olevan öljyn voit varmaan laskea punnitsemalla vanhan ja uuden suodattimen... :)

Ei, en halua pakottaa sinua merkkihuoltoon, en minäkään niistä tykkää, tuonkin vaihdon teetätin muualla, mutta kerronpa vain kaikki "karikot".
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja dida »

Kiitokset kommenteista, ihan hyviä pointteja kaikki.

Katsotaan, miten äijän käy, luontoni kyllä kestää auton hinauttamisen korjaamollekin... :-). Ostin eilen Tuumaniemeltä vesipumpun & laturin hihnan kiristäjät ja vaikka annoin auton valmistenumeron, ei noita osia pystytty yksilöimään. Nyt on kuulemma kopallinen erilaisia saapunut ja niistä saa käydä valitsemassa sopivat. Tämä liittyy siihen, että minun autossani on se vaihteistoöljyn tyhjennystulppakin, mutta kaipa se on engelsmanneissa edelleen niin, että ne kilkkeet on laitettu, joita sillä hetkellä on tuotannon varastosta löytynyt ja loppu sitten hyvällä maulla :-)... Näin oli ainakin aiemmin omistamassani Spitfiressä.

Hyviä ajokelejä kaikille !

t. Matti
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Batman
Viestit: 81
Liittynyt: La Syys 20, 2008 11:30 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja Batman »

Itse varasin vaihteistoöljynvaihdon ko. merkkiä huoltavasta, mutta ei merkkikorjaamosta.

Suodatin + tiivisteet maksoi n. 30 € Britanniasta ja korjaamon kustannusarvio oli seuraava: ......"Vaihteistoöljynvaihto öljyineen ilman suodatinta ja tiivistettä on noin 150-200e riippuen siitä miten osat irtoaa ...ja kuinka paljon tarkalleen menee öljyä."

Paikka on kuulemma hankala ja täyttöön tarvitsee erikoisen mallisen kaatonokan jotta saa liemet laatikkoon.
Batman XF 3.0S, ex. XK, ex. XK8, ex. S-type - ZX-10RR
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

dida kirjoitti:Tämä liittyy siihen, että minun autossani on se vaihteistoöljyn tyhjennystulppakin, mutta kaipa se on engelsmanneissa edelleen niin, että ne kilkkeet on laitettu, joita sillä hetkellä on tuotannon varastosta löytynyt ja loppu sitten hyvällä maulla :-)... Näin oli ainakin aiemmin omistamassani Spitfiressä.

Hyviä ajokelejä kaikille !

t. Matti
Joo, paitsi, että käsittääkseni tuon laatikon tehnyt ja Jaguarille suunnitellut firma, ZF on saksalainen: http://www.zf.com/corporate/en/homepage/homepage.html

:)

Tuota laatikkoahan käytetään siis vuodesta 1996 XK8 mallissa ja 1997 XJ:ssä (paitsi XJR jossa on Mersun laatikko), sekä V8 S-typeissä (V6 on Ameriikan Fordin laatikko) ja täyttö- ja tyhjennyspropuille ja niiden helpolle saatavuudelle ei ole ollut mitään tilausta koska tuo vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Tämä siis siitäkin huolimatta, että huoltokirjakin jatkuu yli 10 vuoden ja 240tkm, meidän XJ8:siinkaan ei ole tuolle vaihteistolle ja sen öljyille tehty mitään vaikka takana on kohta 12 vuotta ja 242tkm. :?

Siihen laatikkoon ei muuten kannata laittaa mitään muuta kuin sitä Esson vartavasten tuohon laatikkoon tekemää ATF:ää. Täälläkin on kyllä hehkutettu kuinka ATF:kin on kehittynyt noista ajoista, mutta itse en ainakaan ottaisi mitään riskejä, laatikon täydellinen toimiminen on pienestä kiinni! :D

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

dida kirjoitti: Punaista nestettä oli minunkin jaggessani, mutta ei värillä väliä, kunhan sopii lohkon ja kansien materiaaleille. Perinteinen glykolipohjainen lienee ok?

t.Matti
No sen värin idea on, ettei noita vahingossa sekoita. Perinteinen vihreä ja sininen neste ei käy, eli ei täytä speksejä. Punainen ja keltainen on oikeita värejä, mutta kannattaa silti lukea ohjekirjasta speksi ja varmistaa, että neste täyttää sen. Olen yhdelle kaverille hommannut uuden syylarin tuollaiseen, auto oli monta vuotta uudempi kuin meidän ja paljon vähemmän ajettu, mutta syylari oli syöpynyt täysin piloille ja vuotikin. Ainoa looginen selitys oli väärä neste, tai ehkä pelkkä vesi? (siis väärä nestehän sekin silloin ;-) Glykolia kai niissä on kaikissa, mutta ne on ne suoja-aineet, jotka ratkaisee toimimisen.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: XK8 -98 nesteistä

Viesti Kirjoittaja dida »

Punaista nestettä liruttelin koneeseen.

Ja allekirjoitan täysin tuon kommentin vaihteistoöljystä, se käyttöautoni on sitikka Aisinin laatikolla ja samainen laatikko on myös tarkka öljystään. 2 litraa taisi olla Veholla hiukan toistasataa euroa ( ! ), mutta parin päivän selvittelyjen jälkeen paljastui, että Aisinin laatikkoon sopii tuo samainen Esson litku, jota ZF:kin käyttää. Taisi maksaa jopa 7,50 /litra.

Öljyn vaihto oli sinänsä hauska juttu siinäkin, eräskin tamperelainen merkkiin erikoistunut korjaamo ei suostunut edes sanomaan hintaa vaihdolle, kun oli kuulemma joskus ollut poistotulppa tiukassa ja aikaa tuhraantunut :-).
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin