rikkaalla?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

rikkaalla?

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Moikka

Käyttelin daimleria päivällä ja tuntui seos oleva jäleen todella rikkaalla. Tyhjäkäynnillä tuntui sammuvan kokonaan ja kierroksilla kävi jotenkin.
Onko vinkkejä mita kannattaa ensinnä tarkistaa. Moottori on V12 HE 5,3
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

Rikkaalla

Viesti Kirjoittaja Hane »

Hei,
Oletan että kaasarikone.

Ekaksi tarkistaisin ryyppyvaijereiden vaijerin vapaan liikkumisen ja palautumisen vaipan sisällä. Jos ryyppyvaijerin vaippa on kiristetty kaasarin päässä liian tiukalle tai vaijerin pää on lytyssä, jumii ryyppyvaijeri aiheuttaen epätasaisen käynnin ilman ryyppyä.

Tokaksi ehkä kumikalvojen kunto on hyvä katsoa. Helppo toimenpide.

Polttoaineen laatu ja esteetön kulku voisi olla seuraava tarkistettava.

Tiedoksi näistä malleista kiinnostuneille:
Alkupään XJ12:ssä (XJ12 s.1 ja XJ12 s.2 syksyyn 1975 asti, ja s.3 e-type) oli siis 4 kpl Stromberg 175CD-kaasareita ja ryyppyvaijerit säätää kummallakin puolella toista kaasaria; toisella puolella etumaista ja toisella takimmaista. Tässä rakenteessa siis puoleen sylintereistä laitetaan ryyppy päällä rikastettua seosta ja loput "hinautuu" mukaan.

Terv. Hane
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

ruiskukone

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Kyllähän sinne konepellin alle kuuluisi tuo kaasarikone mutta nyt siellä kehrää uudempi HE ruiskumoottori.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Miksi rikkaalla

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tällaista tulee mieleen näin äkkiä:

Ruisku annostelee polttoainetta pääasiassa imusarjan alipaineeseen verrannollisena. Sieltä menee letku takakontissa olevaan ECU:uun eli älylaatikkoon. Jos letkun ottaa malliksi irti ECU:sta, moottori menee tolkuttoman rikkaalle. Herää ajatus, että jos tuossa letkussa on vuoto, alipaine ei ole ECU:lla oikea ja moottori menee rikkaalle.

Itselläni moottori kävi rikkaalla, mutta minulla vika oli itse ECU:ssa. ECU:ja korjaa mm. AJ6 Engineering Englannissa, http://www.jagweb.com/aj6eng/index.html

Em. firman sivuilta löytyy erinomaisen hyvin selostuksia Jaggen eri systeemien sielunelämästä. Esim. kaasuvivustojen ja Throttle Potetiometerin säätämisestä. Ne voivat vaikuttaa aika tavalla seokseen. Itse asiassa, ECU:ssa oleva seosruuvi ei säädä mitään, elleivät em. asiat ole kohdallaan. Lisäksi siellä on erinomainen kuvaus ("Lucas EFI") koko ruiskusysteemistä.

Bensan paineet kannattaa tarkistaa, mutta en usko syyn rikkauteen löytyvän sieltä. Pikemminkin, laihuus voisi johtua sieltä.

Niin, sitten siellä on vielä "Full Load Vaccuum Switch", joka alipainekalvon avulla ohjaa kytkintä ja pyytää lisärikastuksen. Eli jos tuo kytkin olisi oikosulussa, kenties se voisi rikastaa seosta. Tämä on vaan arvailua, mutta voihan siitä kokeeksi nykäistä johdon irti. En usko vian olevan siellä. Sama koskee moottorin lämpötilaanturin ja ilman lämpötila-antureiden toimintaa. Tottahan ne vaikuttavat seokseen, mutta ei kovin paljon. Muistaakseni antureiden irrottaminen rikastaa seosta.

Sellainen vielä tulee mieleen, että jos suuttimet eivät sulkeudu tiiviisti. Sen kaiketi voi todeta mittaamalla jäännöspaineen bensalinjasta, ja katsomalla, tippuuko paine nopeasti.

matsu


matsu
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

osia odottelemassa

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Tilasin jo jokin aika sitten uuden kaasun potenttiometrin englannista. Olivat sillähetkellä loppu mutta uusia tulee pian. No nyt on odoteltu kohta kuukausi. Ovat jo kuulemma lähettäneet sen minulle eli varmaankin ensiviikolla pääsen asentelemaan sitä paikalleen. Myös ruiskua ohjaava lämpötila-anturi tuli myös vaihdettua... tosin sekin tuli ensinnä väärän mallisena :(
Jospa pian saisi auton liikenteeseen... alkaa jo tympiä tuo korjailu ja osien odottelu. Pitäisi välillä päästä tienpäälle.

Onkos nuo polttoainemäärän anturit tankkissa kulutustavaraa? toinen näyttää kokoajan tyhjää ja toinen nousee vain vähän. Sama vika myös tuossa 6 koneisessa Daimlerissa.

Toinen ihmettelyn aihe on tuo peräkontissa oleva polttoaineen paluu ventiili!? Siis se siellä takaapäin katsottuna oikeassa nurkassa. Voisikohan se olla jumissa estäen polttoaineen takaisinpäin virtaamisen ja nostaisi painetta suuttimilla liian korkeaksi -> liian korkea seos?
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Syytä tarkistaa

Viesti Kirjoittaja jjj »

Nuo venttiilit. Kurkista polttoainetankkiin auton käydessä niin näet virtaako bensa iloisesti. Huomaa että nuo tankin valintaventtiilit ovat järeämmät ruiskumallissa.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

osat tuli

Viesti Kirjoittaja JuKu »

No nyt postilaitos sai raahattua uuden potikan suomeen. On jo paikallaan mutta syt.tulpat on jälleen todella nokiset ja märät... Siis ei lähtenyt käyntiin. Lupaili kyllä mutta ei... Täytynee koettaa korjailla taas pyhänä ja viikonloppuna.

Muistaakos kukaan mihin suuntaan tuo ruiskun boxissa oleva säätö pienentää seosta?
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Throttle Potentiometer

Viesti Kirjoittaja matsu »

Seosruuvia vastapäivään kääntämällä seos menee laihemmalle. Olethan varmistanut, että moottorista ECU:uun tuleva alipaineputki on kiinni ja se ei vuoda. Jos putken ottaa irti, seos menee tolkuttoman rikkaalle.

Huoltokirjan mukaan kaasupotikan säätöön tarvittaisiin erikoistyökalu, jossa valoosoitus. Sain säätöön mainion ohjeen AJ6 Engineeringiltä (korjaa ECU-purkkeja). Nyt sama ohje näkyy olevan heidän kotisivullaan http://www.jagweb.com/aj6eng/, linnki-nimellä "V12 throttle linkage". Ohje kuuluu:

1B. Digital EFI Cars 1980 on. Use a digital voltmeter to check that the throttle potentiometer voltage at the closed throttle position reads 0.32 (+ or - 0.02) volts with ignition on and engine not running. This can be measured on the red lead coming from the potentiometer which is located under the throttle quadrant in the rear centre of the engine. Adjustment is via the three clamping screws.

Itselläni seosruuvi ei toiminut ollenkaan, koska kaasuvivusto ja em. potikka oli väärin säädetty. Nyt toimii, kun tein säädöt ohjeiden mukaan.

Epäilen, että seosongelmasi ei johdu tästä potikkajutusta. Sen vaikutus ei ehkä ole niin suuri kuin olet kuvannut.

matsu
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

potikan säätö

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Joo tilasin uuden potikan juuri aj6engineeringiltä ja sain juuri nuo samat säätöohjeet mukaan.
Tottapuhuen hörähtihän tuo kone jo kerran käyntiin mutta tuo alipaine putki boxilta oli irti. Olin testannut ettei putki vuoda mistään ja tietysti se unohtui laittaa kiinni. Nyt edessä tulppien putsailua tai käynnistysyrityksiä.

Mikä tuon injection power resistorin tarkoitus on ja voiko jotenkin helposti testata?
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

POWER RESISTOR

Viesti Kirjoittaja matsu »

Suuttimien aukaisua ohjataan siten, että alussa suuttimelle annetaan paljon virtaa, jotta suutin saadaan aukenemaan nopeasti. Toinen trankku on sitä varten. Sitten kun suutin on auki, sen ohjaus eli pitovirta ohjataan toisen trankun ja vastuksen (ballast resistor eli power resistor paketti) kautta. Näin pitovirta saadaa sopivan pieneksi. Power Resistor paketissa on neljä kuuden ohmin tehovastusta. Yhden vastuksen kautta menee siis ohjaus kolmelle suuttimelle.

Purkin testauksen voi tietysti tehdä mittaamalla vastusten arvot. Mutta jos vastus on poikki, sehän tarkoittaa, että suutin ei pysy auki ja bensaa ei tule. Eli en osaa kuvitella, että se voisi aiheuttaa rikkaan seoksen.

Joko olet tarkastanut bensan paineen? Kyllä minun järki sanoo, että jos paluuputki on tukossa, paineet nousevat niin ylös kuin pumppu jaksaa nostaa. Ja se voi olla kenties 5 kiloa? Ja oikea paine on muistaakseni alle 2.5 baria.

matsu

PS. Minulla rikkaalla käynti johtui itse ECU-purkin viasta. Mutta sinullahan on korjattu/tarkistettu ECU?
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

testailua ja korjailua

Viesti Kirjoittaja JuKu »

jep purkki on testattu/korjattu, alipaine letku tarkistettu, lämpötila-anturi ja kaasun potikka vaihdettu. Mittaan polttoaineen paineen huomenna kun saan mittarin lainaksi. Koetin joskus aiemmin mitata mutta en onnistunut kun ei ollut sopivia liittimiä. Muistelen samaa että paine on 2-2.5 bar. Täytyy samalla tarkistaa tuo paluu puoli... Vielähän olisi mahd. jos suuttimien johtosarja olisi jostain oikosulussa. Tämä muistaakseni mainittiin myös aj6 eng sivuilla. Jos tämäkään ei auta niin... No ainahan nämä viat ei tunnu löytyvän niin helposti.

Talvella ihmettelin kaverin golffia kun ei käynyt enää. Vähän lupaili käynnistyä mutta ei. Vika oli ilmaantunut sen jälkeen kun omistaja oli vaihtanut vaihdelaatikon. No siinä mittailtiin ja pähkäiltiin jokunenkin ilta ja ei mitään vikaa tuntunut löytyvän. Satuin sitten jossainvaiheessa nojaamaan virranjakajaan. Ja tadaa sehän liikahti hieman. Jakaja oli kääntynyt vaihdelaatikon vaihtajalta vahingossa todella myöhäiselle. Lukitusruuvi oli ollut hieman löysällä... Pieni vika ja monta rupea päänahkaan raapimisesta.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Polttoaineen paine!!!

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Sain nyt pa-paine mittarin. Laitoin mittarin takaapäin katsottuna oik paineensäätöventtiilin jälkeen. Autohan ei tietenkään lähtenyt käyntiin mutta kun laitoin virrat päälle (pumpun käyntiin) niin paine kohosi jo yli asteikon (yli 7 bar) startatessa paine vaihtelee n 3-6bar välilllä. jokatapauksessa kuulostaa paljolta? Paineensäädin hajalla/jumissa? Miten sen ylipäätään pitäisi toimia? Kokeilin alipainepumpulla aiemmin että kalvot molemmissa paineensäätimissä on ehjät.

Mistä moiset paineen säätimet saisi ostettua. Ne näyttävät olevan bocsh:n valmistamat vaikka päälipuolella olikin lucas tarra!

Vikkejä odotellessa
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Bensan paine korkea

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ei ole henkilökohtaista kokemusta, miksi bensan paine on korkea. Mutta tottakai paineensäädin tai -säätimet voivat olla rikki. Mutta kai se paluuputkikin voi olla tukossa, vaikka ihmeelliseltä tuntuisi sekin. Mutta voihan se olla puristuksissa. Voisi kokeilla niin, että ottaa paluuputken irti jostain sopivasta paikasta ja katsoo, tuleeko sieltä mitään. Tarkistus pitäisi tietysti tehdä läheltä tankkia. Vai voiko sen todeta tankista, kuten JJJ taisi sanoa. Niin, kai sen putken selvyyden voi tarkistaa vaikka puhaltamalla, paineensäätimeltä tankin suuntaan. Sinulla on siellä tankin luona magneettiventtiili, joka ohjaa paluubensan siihen tankiin, mistä bensa otetaan. Mutta se tuskin voi olla tukossa. Kai se jompaan kumpaan tankkiin aina "puhaltaa". Mutta jos menee väärään tankkiin, voi tulla tulva toisessa tankissa :-)

On siinä bensapumppu tiukilla, ja putket ja letkut, jos paine on 7 kilossa!

Paineensäätimiä saa tietysti Jaggen varaosana ja kai niitä saa Boschiltakin. Säätimissähän on Boschin numerosarjat. Niillä kahdella säätimellä on jostain syystä eri Boschin numerot. Mikähän siinä on idea? Säätääkö toinen minimipaineen ja toinen maksimipaineen? Kuka tietää?

Varaosakirjassa on säätimelle vain yksi varaosanumero, EAC1284. David Mannersilla sen verollinen hinta on n. £50.

Meikäläisen pirssissä kuskin puolen säätimessä on numero 0 280 160 229 ja apumiehen puolella 0 280 160 712 jossa lisäksi merkintä 3.0 bar. Varaosa-autossa apumiehen puolella kolme viimeistä numeroa ovat 234!

matsu
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Paluubensan magneettiventtiilit

Viesti Kirjoittaja matsu »

No niin, nyt on luettu kirjoja ja haastateltu yhtä Daimler Double Six vm. 76 omistaajaa.

Em. autossa on bensan paluukierrossa takakontissa kolmitieventtiili (jousikuormitteinen, toiseen suuntaan), joka määrää että paluubensa menee siihen tankiin, mistä bensa otetaan. Eli tuon venttiilin on vaikea kuvitella tukkivan paluukiertoa. Mutta väärään tankiin se voi ohjata bensan, luulisin.

Useimmissa Jaguareissa on kuitenkin kaksi erilistä paluukierron magneettiventtiiliä (sijaitsevat auton ulkopuolella, takapyöräkoteloiden takaosassa, alhaalla). Se venttiili, mistä tankista bensa otetaan, pidetään auki. Jos kumpikin venttiili on kiinni (toinen vialla), paluubensa ei pääse tankkiin. Se voisi olla selitys korkealle bensanpaineelle? Asian voisi varmistaa, vaihtamalla tankkia, mistä bensa otetaan. Paitsi, jos molemmat venttiilit sattuisivat olemaan rikki.

matsu
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

venttileistä

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Purin kolmitieventtiilin eilen. Ei vikaa. Myöskään magn.venttiileitä tässä versiossa vain yksi (HE:ssa oli vain yksi. alunperin oli kaksi) ja selkin on auki! Putki on myös auki... Lähten just tampereelle ja kysyn mitä maksaa uute alkuperäisenä kun on muuta asiaa ko liikkeeseen. Ja muutaman kilometrin päästä löytyy boschin liike jonne varmaan seuraavaksi.
Seikkailin eilen david mannerssin nettisivuilla ja löysin useamman paineensäätöventtiilin v12seen vanhemmassahan on hieman erilaiset. kun ei kuvia ja vuosimallitietoja niin en ollut varma sopivuudesta.

Äkkiä ajatellen molemmat venttilit voisi olla samalla paineella mutta toisen liitin on erilainen. oik venttilin putket on kierteellä ja vas toinen suoraan letkulla ja lemmarilla
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Paineensäätöventtiilit

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ahaa, venttiilien erilainen numerointi johtuukin sitten erilaisesta fyysisestä ulkoasusta, tuota en huomannutkaan katsoa. Varmaankin venttiilien painearvo on sama. Itse asiassa, Jaggessa on aikoinaan ollut säädettävät painesäätimet, 2 kpl kakstoistasessa. Ohjeessa ne säädetään samaan 2.1 barin arvoon. Itse asiassa, minä rupesin nyt haluamaan säädettäviä säätimiä. Sehän olisi mitä mainioin tapa hienosäätää seosta, koko käyntialueella. Voisi olla halvempi kuin lastuviritys ;-)

Kuka tietää, miksi paineensäätimiä on kakstoistasessa kaksi kappaletta. toinen ruiskusuutinlinjaan tultaessa ja toinen sieltä lähdettäessä. Mielestäni painelinja eli ruiskusuutinlinja on yhteinen molemmille lohkoille. Eli yksikin säädin riittäisi.

Nyt tuli mieleen, että kun on kaksi säädintä sarjassa, yksi kummallakin puolella painelinjaa, ne varmistavat toisiaan. Eli vaikka toinen vioittuisi siten, että nostaa paineen liian korkeaksi, toinen varmistaa, ettei paine nouse. Eli jotta paine nousisi linjassa liian ylös, molempien säätiminen pitäisi olla rikki. Voisiko olla näin?

matsu
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

paineen päätöä

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Käsittääkseni oikeanpuoleinen säädin säätää tulopaineen kohdalleen. vasen taas pitää painetta paluupuolelta kohdallaan. Fuel rail on yhtenäinen molemmilla suuttimille.

Alkuperäisenä hieman yli 160e kpl ja ei löydy suomesta
Bosch:n kautta hinta n puolet ja tullee maanantai iltana tampereelle. Siis saksasta pitäisi löytyä...
Tilasin molemmat.

Eikö nämä juuri hienosäädä seosta alipaineen mukaan? tai siis ainakin pitäisi. jos käsitin taaskaan oikein niin pa-paine pienempi tuhjäkäynnillä ja kasvaa kierrosten (alipaineen) mukaan.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

venttiilit tuli...

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Ventiilit tuli ja on jo paikallaan paine kohdalaan jos paluuputki "3-tie ventiililtä" pa-suod vierestä peräkontista on irti mutta jos laitan kiinni niin paine kohoaa... Pumppu ja letkut ventiilit ja muut vermeet on 3 sarjalaisesta autosta...

Onkos öljynpaine anturit menekkitavaraa? öljynpaineet mittarinmukaan katosi samassa yhteydessä.

No kurkkaus mittatikkuun paljasi että öljyntilalla onkin bensaa! Tai no kaippa siellä öljyäkin on vähän mutta bensalle se haisee ainakin -> öljynvaihto huomenna.

Anturikin oli vialla. vaihdoin toisesta moottorista niin alkoi näyttämään edes hieman.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Selvää edistystä

Viesti Kirjoittaja jjj »

Otetaanko tavaksi että kerrotaan mitä on tehty. Et ole nimittäin kertonut virtaako paluubensa tankkiin!
Jos ei virtaa saattaa olla vika noissa mainitsemissani SIII venttiileissä jotka ovat siis erilaiset ja voidaan kytkeä vääriin tankkeihin.

Se että paine asettui kohdalleen osoittaa että alipainesäätö toimii. Pelkällä poistopuolen venttiilillä tullaan toimeen (laskee paineen) mutta alkuperäinen idea myös paineen pidosta on ihan ok ja se toimii myös eräänlaisena tasapainottajana.

Jos painemittarisi on hyvälaatuinen niin voit jättää sen kytketyksi niinkuin minulla. Siitä ei ole harmia - liian suuresta paineesta on, mm tulipalon vaara.
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

paluuventtiilit

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Kurkin tankkiin mutta ei näy mitään!? Taitaa olla jotain vikaa juuri noissa venttiileissä. Missa nuo venttilit sijaisevat? peräkontin puollella ei ole kuin yksi venttiili joka ilm. ohjaa tulopuolta. Puuttuukohan kokonaan... :oops:
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Kateissa?

Viesti Kirjoittaja jjj »

SII:ssa olivat tavaratilassa suojuksen takana. Jos ne on alkuperäiset niin vaihda, ruisku vaatii SIII magneettiventtiilit.
SIII:ssa ne on pyöreiden luukkujen takana takapyöräkotelossa.

Käytä pitkää ruuvaria ja taskulamppua - ei mielellään kynttilää kun kurkistat tankkiin. Silloin kyllä löydät pienen paluuputken. Pumpun - ja siis moottorin - tulee tietenkin olla käynnissä!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Vika alkaa hahmottua

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Noniin nyt alkaa systeemi hahmottua. Vikana juuri tuo jjj :n mainitsema paluukierto. Tai lähinnä sen väärin kytkentä! Autossa kun on sekaisin 2 ja 3 sarjan tekniikkaa... täytyy vaihtaa tankit 3 sarjalaisesta kun ehdin. Samalla korjaan myös tankin pa-määrän anturit. Nyt tehty tilapäisratkaisu että pääseen edes hieman mahdollisesti ajamaan.

Suuri ja nöyrä kiitos kaikille auliisti tietoa ja neuvoja jakaneille.

Liekkö huonoa onnnea vai mitä... käyttelin kissa pihalla ja tsub sammui. Pa-pumppu päätti lopettaa pumppaamisen. Muutamalla kopistelulla pumppasi jälleen muutaman sekunnin ja taas mykkää. hmm pitäisiköhän kohta perustaa oma varaosialiike kissoille :)

Nyt tarkistin tuon pa-määrämittarin anturin. tankki lähes tyhjä ja anturin koho täynnä bensaa. näyttää olevan pieni reikä sen kiinnitysrautalangan alla.



Nyt täytyy vaihtaa öljyt ja koetaa saada aikaa katsastukseen. Haaveena päästä viikonloppuna ajelemaan edes vähän...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

Katsastettu ja rekisteröity

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Noniin nyt on muutaman päivän ollut Daimler katsastettuna kilvissä. Ja tuntuu toimivan kohtuullisen hyvin. Tietysti kaikkea korjattavaa riittää yli 30 vuotta vanhassa autossa mutta pääseepähän välillä nautiskelemaan auton kyydistä.

Joten seuraavissa tapaamisissa näette minutkin oikealla autolla.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Loistojuttu

Viesti Kirjoittaja jjj »

Onneksi olkoon! Ja eikö ole kiva että Kissakulmasta on iloa!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Rikkaalla vaiko laihalla

Viesti Kirjoittaja matsu »

Huomasin, että porukoilla on taas ollut ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, kokomoottorissa.

Kannattaa tosiaan, muiden potentiaalisten vikapaikkojen (ilmavuodot, kaasuläpän rako tyhjäkäynnilkä, ..) kanssa tarkistaa myös tuo "Throttle potetiometer", eli kaasun asennon tunnistin-potentiometri. Kokemukseni (perustuu HE-moottoriin) mukaan se kestää n. 150 tkm. Sen jälkeen hiilikalvo on puhki.

Potikka vaikuttaa pienellä osalla seokseen ja potikan kalvon puhkeaminen aiheuttaa seoksen sekoilun ja se voi aiheuttaa nykäyksen, kun kaasua painaa kevyesti. Nykäys tulee kaiketi siitä potikan liukupinnan vikaantuneesta kohdasta.

Potikka ja kaasuvivustot on oltava oikein säädetty, jotta ECU ymmärtää siirtyä tyhjäkäyntimoodiin ja asettaa seokset sen mukaan. Jos säätö ei ole oikea, ECU-laatikon seoksensäätöruuvi ei toimi lainkaan. Itselläni ongelma ilmeni siten, että moottori kävi tyhjäkäynnillä aivan liian laihalla. Uskon, että tyypillisesti käy näin.

Itselläni on tällä hetkellä ongelma, että potentiometripaketti ei jaksa kääntyä kotiasentoon tyhjäkäynnillä. Siinä mötikässä, mistä kaasuvivut lähtevät, on jousi, mutta se ei ole riittävän vahva. Potikkaa jää siis hieman vajaaksi tyhjäkäyntistopparista. Seurauksena on, että ECU-ei siirry tyhjäkäyntimoodiin ja seos on laihalla. Huomasin tämän katsastuksessa, kun CO oli 0.4% (säädetiin viime kesänä n. 2%:iin). Kun systeemin kiertää käsin kotiasentoon, tyhjäkäynti tasoittuu korvinkuultavasti ECU:n siirtyessä tyhjäkäyntimoodiin ja seos menee rikkaammalle. Pieni ajoittainen tupsauttelu pakoputkesta loppuu.

Onko kukaan keksinyt tai keksiikö joku hyvän palautusjousen vahvikkeen? Minulla on siinä kierrejousi (veto) apuna, mutta se ei oikein istu, kun kysessä on systeemin kiertyvä liike. Oman jousen kun saisi vahvempana. Toki jossain tekisivät sellaisen, mutta voisi tulla arvokkaaksi, yksin kappalein.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Vastaa Viestiin