xj8 lohkolämmitin/valot

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
janbo
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 10:47 am
Paikkakunta: vantaa

xj8 lohkolämmitin/valot

Viesti Kirjoittaja janbo »

Defalta näyttäisi löytyvän vastus, mutta kysymys kuuluu, että minnepäin moottoria se asennetaan? Koetin katsella mahdollista asennuspaikkaa mutta ei osunut heti silmään ja ajattelin selvitä helpommalla ja kysyä täältä. Kannattaneeko ajatella itse edes asentavansa jos on kovin v-mäinen paikka. Ja toinen kysymys. Muistelisin lukeneeni joskus foorumilta ajovalo automatiikan valotunnistimen peittämisestä, jolloin valot olisivat aina päällä auto-asennolla. Mistähän tämä sensori voisi löytyä?
Xf 2.7d -09

ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj8 lohkolämmitin/valot

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Googlella löytyy Defan asennusohje XJ8:lle. Muistaakseni jostain Defan englanninkielisiltä sivuilta.
Taisi olla kuskin puolen lohkon takaosassa.
Minusta se oli niin tympeä paikka, että maksoin asennuksesta, vaikka muuten tuleekin lähes kaikki
itse tehtyä. Tyyliin pura sen puolen kaikki suojamuovit, letkut, jne. Ja laske/täytä jäähdytysnesteet.
Teitpä itse tai teetit, muista/muistuta että jäähdytysnesteen sisäkierto aukeaa vasta kun
nesteet ovat lämmenneet. Jos ennen sitä tulkitsee nesteitä olevan riittävästi, ei lämppäri
toimi kunnolla ja nestettä puuttuu lähes litra. Mutta mitään varoitusta asiasta ei tietsikka kerro
ja moottorin lämpö on ok. Nimimerkki "kokemusta on". Ja tietysti pitää käyttää niitä oransseja
litkuja joita se tarra täyttöaukon vieressä määrää, jotkut ovat joutuneet uusimaan lämppärin
kennon vaihdettuaan väriä ja aiheuttaessaan saostumat.

Valotunnistimen anturi on taustapeilin etupuolella. Kun sen teippaa umpeen, valot toimii kuten
Suomessa on tapana, siis aina päällä kun ajellaan. Kytkimen Auto-asennossa siis.
Siellä peilin edessä on muistaakseni toinenkin reikä (kiinnitysruuvi?) joten koita arpoa oikea reikä :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
janbo
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 10:47 am
Paikkakunta: vantaa

Re: xj8 lohkolämmitin/valot

Viesti Kirjoittaja janbo »

kiitos.
Xf 2.7d -09

ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
janbo
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 10:47 am
Paikkakunta: vantaa

Re: xj8 lohkolämmitin/valot

Viesti Kirjoittaja janbo »

No niin. Nyt on lohkolämmitin asennettu. Muita vaikeuksia kuin sopivan 17mm kuusiokoloavaimen (jolla avataan proppu sieltä lohkolämmittimen tieltä pois) löytäminen ei oikeastaan ollut. Sinne lohkon kylkeen pääsee käsiksi aika mukavasti alakautta ja sopivan mittaisilla jatkopaloilla ja räikällä. Ja sieltä propun alta tulee jäähdytysnestettä melko reippaasti, kannatta poistua alta ennen kuin avaa tulpan kokonaan. Sisätilan haaroitus piuha kulkee sisätiloihin mukavasti oikealta puolelta rattiakselin reiän kautta. Hommana ei todellakaan mikään mahdoton. Aikaa kului noin 3 tuntia josta tunti kuusiokoloavaimen etsintään/ostamiseen. Nyt odotellaan niitä pakkaskelejä.
Xf 2.7d -09

ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj8 lohkolämmitin/valot

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Hyvä juttu! Tulikin mieleen, että altapäin taitaa onnistua vähemmällä purulla, mutta kun ei itsellä mahdollisuutta päästä altapäin (no on tuon vanhuksen kanssa tullut kyllä ryömittyä aivan tarpeeksi 20cm pukkien mahdollistamassa tilassa), niin turvauduin maksettuihin miehiin.
Minulla ne näkyy vetäneen sisälämppärin matkustajan puolelta sisään, kai sieltäkin on joku kolo löytynyt tai sitten ovat poranneet uuden...
Älä nyt vielä talvea odota, intiaanikesä kehiin! :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
janbo
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 10:47 am
Paikkakunta: vantaa

Re: xj8 lohkolämmitin/valot

Viesti Kirjoittaja janbo »

Minulla ne näkyy vetäneen sisälämppärin matkustajan puolelta sisään, kai sieltäkin on joku kolo löytynyt tai sitten ovat poranneet uuden...
Juuri tuolta apumiehen puolta minäkin tarkoitin, kun siellä on valmiiksi se reikä sitä ratin akselia varten. Ilmaisin asian huonosti. Kyllähän se tietysti melkoista ryömimistä oli kun vain auton etupää oli 40 cm ilmassa mutta onneksi sitä vielä kolmekymppisenä jaksaa ryömiä. Ei muuten ylettänyt se sisätilan haaroituksen johto mikä tuli asennussarjassa, suht pitkä matka moottorin vasemmalta puolelta apparin jalkatilaan ja tietysti vaihdelaatikon yli. Onneksi löytyi kaapin perukoilta ylimääräinen jatkopiuha.
Xf 2.7d -09

ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
Vastaa Viestiin