xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

ostin auton muutamakuukausisitten ja nyt tarvisi saada lisää ruutia kun on niin laiska...eli onko ketään pistänyt mitään viritysosia ? myydäänkö jossain esim. pienempää ahtimen rullaa ? kaikki linkit tervetulleita koska oma englanti erittäin heikkoo...
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

No onhan se painava auto muttei kuitenkaan mikään etana, vakiona oli muistaakseni joku 315hv.

Veikkaanpa, että kyseessä on ehkä vaihdelaatikon toiminta, tai joku vika kaasuläpän ja/tai ECU:n kanssa. Laatikon huolto ja dynossa käynti voisi olla fiksu ensiaskel, maksaa paljon vähemmän kuin epäonnistuneet viritykset.

Niin ja toki käsivaihteisena olisi kanssa eri auto, tosin käsittääkseni X300 oli vielä lukkoperä, toisin kuin tehokkaammissa X308 XJR:issä. :mrgreen:

Sitten jos stripille tekee mieli, kannattaa auto käyttää laihdutuskuurilla, mukavuus voi kärsiä, mutta ajat paranee varmasti! ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

papereissa 240kw eli n.320hv se kuulostaa kivalta mutta johonkin on tehot hävinny tai sit odotin liikoja. ei käyny itellä mielessä toi dyno, paikallisessa amiksessa on ainakin ollu kun ite kävin siellä koulua. eli pitää siellä käydä testaamassa kuinka monta pollee on karannu... mutta kyllä tota alkuperästä lukua olisi kiva vähän kasvattaa jos löytys lastu tai lisätä ahtoja jne. vapaavirtaus suodattimen ostin kun vanha oli vaihdon tarpeessa ja pestävä simota makso 35e eli sieltä tuli yksi karannu polle takasin :D ja lukkoperää tossa ei munmielest oo vaikka pitäs.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

hmm....ymmärrän.

Se lukkoperä on helppo todeta jos on vanhan mallinen, eli kun on molemmat takapyörät irti maasta, niin jos pyörittää käsin toista pyörää, niin mitä tapahtuu toisella puolella? jos toinenkin pyörä pyörii samaan suuntaan, on kitkalukko. (vaihde tietenkin vapalla)

Joo, käsittääkseni lisätehoa saa juuri lisäämällä ilmavirtaa, mutta kannattaa varmistaa, että sekä imu- että pakopuoli ovat koneelle oikeasti sopivat. Lastua ei tartte näissä autoissa, ainakin X308 eli AJ8 koneella on pelkällä ahtosuhteen kasvatuksella saatu aika koviakin aikoja 0-400m.

Vuoden 2001 autolla (aivan stanun näköinen, ko. kaverin nk. arkiauto!) Mat Moran on ajanut ainakin 12.41s :shock: (Hyvä E-type menee vakiona parhaimmillaan n. 15s.) Ei muita modeja kuin juuri imu- ja pakoputkisto ja suurempi ahtosuhde, Eatonin ahdin portattu, ahtopaine 17.5 psi, tehokkaampi vesipumppu.

http://www.dragtimes.com/Jaguar-XJR-Timeslip-3246.html

-Jakuvaari

JK. Veikkaan edelleen, että pääsyy laiskuuten piilee vaihdelaatikossa. En tunne tuota X300 laatikkoa, mutta ainakin X308 ZF (ahtamattomissa) saa resetoitua ottamalla akun irti n. 30 sek. ajaksi. X308 XJR:ssä on sitten Mersun laatikko joka on ihan erilainen. Käytä laatikko tarkistettavana jossakin pajassa, joka TODELLA tuntee nuo ZF:n laatikot, X300 XJR:ssä on kai se 4-pykäläinen ZF, vai onko jo 5v?
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Olen Jakuvaarin samaan suuntaan epäilemässä, veikkaan että vaihteisto on laiskuuden syynä. Mainittakoon että ihan täyskuntoisina manuaali on ihan huomattavasti ripeämpi kuin automaatti.

AJ16-koneisissa superchargereissa on kolme varteenotettavaa "kiristämisen" tapaa. Helppo, ei välttämättä kuitenkaan paras mahdollinen on remmilevyn vaihtaminen (eli supercharger pulley, jos varaosaa haet). Siinä on luonnollisesti se ongelma että suurempi ahtopaine myös nostaa ilman lämpötilaa, mikä taas ei ole lainkaan hyvä asia, eli tehoa ei saavuteta ihan niin kuin voisi olettaa. Ahtimesta pitää muistaa tutkituttaa sen kuntoa. Eivät ole ikuisia, ja niissä muuten on myös öljyä (eli siis pitää olla). Tätä "trimmausta" on kuitenkin sen helppouden ja edullisuuden takia paljon harrastettu.

Toinen hevosvoimien etsintäkeino on pakoputkiston muuttaminen. Vakioputkisto ei ole mitenkään erikoisen hyvä, ja sitä vaihtamalla löytyy, taaskin helposti, muutama hevosvoima lisää. Niitä tehoputkia myydään ihan valmiinakin ympäri maaliman, mutta läntisessä naapurimaassa myös tehdään "one-off" putkistoja ihan puolitieteellisesti. Etelä-Ruotsista löytyy firma nimeltä Ferrita Motorsport joka Koenigseggin tarkkuudella tekee nimenomaan sinun autoosi sovitetun putkiston. Muuten, nauravat makeasti sille vakiosysteemille, joka tietenkin on rakennettu "yleissopivaksi". Heidän kauttaan muuten ECU-remappingitkin hoituvat.

Kolmas, ja varmasti paras/tärkein tapa olisi etenkin pakopuolen kanavien avaaminen. Kuriositeettina mainittakkon, että kanavat ovat täysin samat kaikissa AJ16-koneissa, myös 3.2 litraisessa, kuin 'R:ssä. Se sen sijaan, on ehdotonta ammattimiehen työtä ja vaatii tekijältä sekä selkärankaa, uskallusta että taitoa. Brittiläis-Baltilainen Gareth Thomas on niitä tehnyt lukuisia, mutta kovin moni muu maailmallakaan ei ole onnistuneesti niihin kajonnut. GT:n mielestä nimenomaan tämä on se ainoa oikea keino saada Jaguarin kuutoskoneista lisää tehoa.

Toivottavasti tässä oli jotain apua menetettyjen tehojen metsästyksessä. Kaksi tärkeää tietolähdettä löytyy Englannista; maailman kenties Jaguarin ykkösasiantuntija David Marks, sekä Andy Stodart, joka pidetään taas, varmasti oikeutetusti Mr XJR:ina. Daven firma on David Marks Garages (Nottinghamissa), ja Andy on entinen Jaguarin insinööri joka esiintyy lukuisalla Jagge-foorumilla, esim Jag-Loversilla, nimimerkillä XJRengineer. Minulla on molempiin tarvittaessa suorempiakin yhteyskanavia. Davidin oma XJR on manuaali, johon on vaihdettu remmilevy ja pakoputkisto, sekä yhtä ja toista muutakin pientä, ja hevosvoimia viimeksi kun tapasin (ja kokeilin) oli mitattuna noin 400. Lähti. Hyvin. Jopa erinomaisen hyvin. Andyn auto taas on varsinainen epäsikiö, kovasti tuunattu hyvin vähän ajettu auto (taitaa olla kymmenisentuhatta mailia mittarissa), manuaali, jossa koneen puolella on tehty suurin piirtein samat jutut kuin Daven autoon.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja dida »

Pakko vielä lisätä tähän rallipiireissä aikanaan käytetty nyrkkisääntö:

Viritystä voidaan pitää onnistuneena, jos teho ei laske 30% enempää.

Pitää muuten paikkansa ;-)!

t. Matti
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Liittyen vielä siihen ahtimen öljyyn:

The s/c does need oil, horribly expensive at 20.00 for 125ml , JLM 12290 is
the part number, the fill port is a 7mm hex allen screw at the 3 o'clock
position on the front of the charger, the allen screw WILL be tight, very
tight
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
use the (v12) force
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 8:57 am
Paikkakunta: Hollola

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja use the (v12) force »

Vaihdelaatikoista...
eikös tuossa -95 xjr:ssä ole GM:n 4L80E laatikko?
Lukkoperä...
Omassa ex XJR:ssä oli ainakin takapyörien pyörittelystä (nosturilla) päätellen lukkoperä mutta huonosti tuntui pitävän...
Teho...
Olen ajanut kahta eri X300 XJRää ja molempien suorituskykyyn olen pettynyt. Takapuoli tuntumalta 6.0 V12 koneessa olisi paljon enemmän ruutia mutta paperilla tilanne on toinen? 4.0 ahdetussa koneessa on vissiin enemmän vääntöäkin?
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

entinen omistaja sano että on joku gm loora 5 vaihdetta taitaa olla. ja lokkoperästä jutteli mutta märällä kun yritin sladitella ni toinen vaan pyöri eli ei siitä mitään tullu... kuivalla kokeilin suoraan ni pyöritti kumpaankin pyörää mutta pyörii se oma vanikin kummallakin vaikka ei oo lukkoperää. enskerralla ostan valmiiksi semmosen auton mitä ei tartte viritellä :evil:
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Tähän tehokeskusteluun on vähän annettava myös omia mielipiteitä. Itsellä yhtenä harrasteautona on laiteltu 80-luvun ruotsalainen tiiliskivi 330hv/420 Nm ja painoa kuskin kanssa varmaan n. 1350 kg. Kun tätä laitetta vertaa omaan XJR:ään niin onhan näiden suorituskyvyllä aikalailla eroa. Tosin taitaa Jagge kuskin kanssa painaakin n. 600 kg enemmän. Omani on tosin manuaalilaatikolla. Luulen auton suuren painon aikalailla tappavan voiman tuntua varsinkin paikaltaan lähdettäessä.

Missään tapauksessa en kuitenkaan kauhean laiskaksi Jaggea hauku, on näiden kahden vertailukohdan välillä aikalailla eroa matkustusmukavuudessa ja etenemisen tyylikkyydessä. Itsellä ei tosin ole vertailukohtaa eri moottoreilla varustetuista Jaguaareista.

Kuten joku ehdottikin kannattaa varmaan suorittaa dyno reissu auton kanssa niin saa käsityksen onko kaikki hevoset tallella. Voin laittaa syksymmällä mitä omasta vakio ärrästä löyty voimaa, kun saan sen käytettyä Harisella dynossa.

Harri
XJR 95
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Niin, voihan sitä dynoonkin mennä mutta jos vain mietityttää onko tehot tallella niin eiköhän vaivattominta olisi alkajaisiksi kellottaa sopivan hiljaisella ja suunnilleen tasaisella paikalla muutama veto 0-100km/h. Tulosta kun vertailee siihen mitä tehdas on aikoinaan luvannut niin pääsee kyllä kartalle siitä uupuuko tehoja takapyöriltä....
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

olisin tehnyt ajatsitten ton 0-100km/h testin mutta nokia fiksuna on ottanu uusista puhelimista sekunttikellon pois ja lisänny kaikkee turhaa... pitäs hakee jostain museosta vanha puhelin. meen ensviikolla kysyyn dynoo.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

http://www.racechrono.com/?lang=fi
Toi on sekkaria viksumpi ja toimii puhelimessa mikä ei ole museosta eikä maksa mitään.... :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
use the (v12) force
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 8:57 am
Paikkakunta: Hollola

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja use the (v12) force »

Vaihdelaatikosta vielä...
4 vaihdetta + lukkoturbiini tietysti...
Mr. Grayhead
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:53 pm
Paikkakunta: Vantaa

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja Mr. Grayhead »

Minulla -93 XJ81:ssä on ZF 4-portainen laatikko ja "hauskutus kytkin" vaihdekepin takana, siitä "S" asennolla ja oikean jalan ojennus 80 km nopeudesta kiihtyvyys on aikamoinen ja kumit savuaa, nopeus on äkkiä 170 km/h. On uskomaton vääntö vakio 2 tonniselle autolle. Paikaltaan lähtöä en ole uskaltanut kokeilla oikein tosissaan vielä!!!???
Kiskon US-auto mm. on automaatti laatikoiden specialisti! :mrgreen: :roll:
XJ 12 -93, Triumph Thunderbird 900, -00, AJS 18CS -54, 2 Formula Veetä: Veemax MK I 1966, Veemax MK IVB 1970, Super Vee: Veemax MK X 1979, MB 1117 -86, VW Vento -97
use the (v12) force
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 8:57 am
Paikkakunta: Hollola

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja use the (v12) force »

Vaihdelaatikoista taas...
XJ81:ssä on sama GM 4L80E laatikko.
Joku ero niillä kuitenkin on.. laatikon oikealla puolella on tyyppikilpi ja siinä seuraavanlaiset koodit:
XJ81: zd p
XJR: z lp
Jos joku tietää näiden eron niin saa kertoa. Kysyin Powermaticista mutta eivät tienneet epäilivät eroja levyjen määrässä tms.
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: xjr vm 95 tarvisi lisää hevosia.

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

Joku maailmalla seurailee Kissakulmaa! Gareth Thomas meilasi tämän meidän topiccimme johdosta äsken minulle seuraavan Eestiläisen foorumin linkin. Hevosvoimien etsijät: lukekaa mielenkiinnolla!

http://jagnet.ee/foorum/viewtopic.php?t=195&start=30
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Vastaa Viestiin