X-typen kajarit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
rock24
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 13, 2009 2:45 pm

X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja rock24 »

Hola,Onko mahdollista ettei x-typen takaovissa olevissa kaiutinpaikoissa ole vakiona kajareita,en sieltä ainakaa mitään ääntä ole saanut kuulumaan, vai onko vika soittimessa ?? Sen verran oli kaiutinritilät tiukassa etten vielä niitä pois repiny asiaa selvittääkseni...
Gordon
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 8:49 pm

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja Gordon »

Älä ainakaan yritä ritilöitä pelkästään irti repiä..ne ei irtoa mihinkään, joudut ottamaan koko ovipahvin irti.
Nyt ajellaan S-Type 2.7D V6 Executive R-Look
Ex X-Type ´07 2.2 diesel Sport
Ex X-Type ´05 3.0 awd Sport
Avatar
LateR
Viestit: 3
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 2:07 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja LateR »

Pahvien irrotuksessa sitten varovasti, muovikiinnikkeet todella heikkoja,,,
X-Type Sport 2.5 -01
rock24
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 13, 2009 2:45 pm

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja rock24 »

Oho,kuulostaa aika tarkalta hommalta,olisikohan helpompi laittaa takakajarit hattuhyllylle,vaan eipä taida kukaan tietää, onko sinne johdotuksia valmiina..aika outoa että executive mallin jaggessa (-02) ei kajareita takana vakiona,40 000 € autossa ?? vaan minkäs teet,eikun värkkäämään...
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja juge »

On siellä kajarit, mutta jos ne on alkuperäiset, ovat todennäköisesti rikkoontuneet... Meillä on vuoden -04 Executive ja on sielä kajarit. Ja ostovaiheessa huomattiin ettei apparin puolen takaovesta kuulu pihaustakaan...

Ovipahvi irti, ja syy selvisi: magneetti irronnut kajarista. Inc...:lta sain tiedon, että alkupään X-Typen kajarit ovat olleet vähän heikossa maineessa juuri magneetin irtoamisen takia. Asiaan toki vaikuttaa oleellisesti se, että ovia kovaa paukuteltaessa tuppaa ne magneetit irtoamaan.

Alkuperäinen kajari on aika tyyris, jotain 160 tai 180e kipales... :( Onneksi kajarit ovat peruskokoa, joten helppo vaihtaa parempilaatuisiin esim. Pioneer, Sony, jne. Ainut huomionarvoisa seikka lienee etuovissa, joissa on diskantit. Jos etuoven kajareita innostut vaihtamaan kannattanee vaihtaa etuoviin sellaiset kajarit joissa tulee diskantit erikseen.

Sain Inchapelta sellaisen tiedon, että etu- ja takaovissa olevat kajarit ovat samaa kokoa. Itse en sitten tiedä, kun en ole etuovia avannut... Ainakin takakajarit ovat vain kolmella ruuvilla kiinni, joten se saattanee aiheuttaa jotain ongelmaa uusien kajareiden kiinnilaitossa.

Muistaakseni noi kajarit meni niin, että takana on keskiäänikajarit, ja edessä mid-bassot + diskantit.

Takakajarin mitat ovat seuraavanlaiset (noin mittoja):
Halkaisija 15,5cm
Syvyys n. 7cm.
Sisemmän kehän halkaisija 13,5cm (ei liene kovin oleellinen mittatieto)
Ruuvien reikien etäisyys toisistaan n. 15,5cm (mitattu reikien keskeltä-keskelle, huom. kolme ruuvia).
Tässä vielä kajarin Jaguar numero: Jaguar 1X43 18808 AB
Philipsin kajari, made in Belgium
Sitten jotain muita numerosarjoja:
9022 754 96733
22 EA 4967/33

Toivottavasti noilla tiedoilla pääset alkuun.

X-Typen perusäänentoistolaitteen äänilaadusta on täällä foorumilla juteltu aikaisemminkin, ja muutama on parantanut auton äänentoistoa pelkästään kajarit vaihtamalla. Omasta mielestä ainakin tuossa meidän kaarassa on aika hyvä äänentoisto, siis vakkarivehkeiksi. Hillitöntä teini-bassojumputusta niillä ei saa aikaiseksi, mutta kyllä ne aika hyvin soi. Lieneekö huonon äänentoiston syynä ollut sitten rikkoontuneet rahisevat kajarit tai vastaavaa.

Valmistaja pitäisi olla sekä perus- että premium-äänentoistojärjestelmässä Alpine, sillä erotuksella että premium paketissa on enempi kajareita + subbari, parempi vahvistin ja ilmeisesti vielä lisäksi CD boksi. Myös perus setissä on jonkinlainen vahvari, ilmeisesti 140W, ainakin mitä netistä on tietoa löytänyt, mutta kun aikoinaan Inchapelta tuota kajaria tiedustelin, kaveri siellä katsoi auton runkonumerolla ettei kaarassa ole vahvistinta.

Takaovista ovipahvin saa aika helposti irti, kun ruuvaat kolme vai kaksi ruuvia irti pahvista. Ainakin oven aivan alareunassa keskellä on yksi, sitten rivan takana on yksi, mutta sitten en muista, onko avauskahvan takana jokin ruuvi. Hanki oviverhoilun irrotustyökalu, auttaa aika hyvin irrottamisessa.

Irrottamisvaiheessa kun käyttää määrätietoisen hellää voimaa, pahvi irtoaa. Se on lujassa kiinni, mutta määrätietoinen kangottelu ja nykäisyt, niin irti lähtee. Kiinnikkeitä todennäköisesti katee, sille ei mahda mitään... :( Maksoivat jotain parisen euroa ketales Inchapella, ja ainakin meillä takaovien pahvissa oli kahta eriväristä kiinnikettä: harmaa ja vaaleanpunainen.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
rock24
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 13, 2009 2:45 pm

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja rock24 »

Kiitoksia tyhjentävästä vastauksesta !!!
Mukavaa päivää ja syksyä
t.
X-type 2.1v6
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2062
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

rock24 kirjoitti:Oho,kuulostaa aika tarkalta hommalta,olisikohan helpompi laittaa takakajarit hattuhyllylle,vaan eipä taida kukaan tietää, onko sinne johdotuksia valmiina..aika outoa että executive mallin jaggessa (-02) ei kajareita takana vakiona,40 000 € autossa ?? vaan minkäs teet,eikun värkkäämään...
No joo, kaikki on suhteellista, Executive on ainakin XJ-malleissa vähän niinkuin karvalakkiversio... :shock: Sovereign oli se paremmin varusteltu malli.

Mutta on siinä varmaan silti takakaiuttimetkin, meidän kiesi kai maksoi aikanaan jotain 900.000mk eli €150k ja ne kaiuttimet on musta aika hyvät vaikka joku hifisti olisi varmaan eri mieltä. Ainakin niissä on parempi bassotoisto kuin meidän muiden autojen 70-luvun ja 60-luvun vastaavissa. 50-luvun autossa ai ole koskaan ollut edes radiota. Mutta siinä on muuten hyvät pörinät! :D

Kyllä ne ovipahvit irtoaa, varsinkin jos on oikea työkalou niiden muoviklippien irrottamiseen, tai sitten vaan ostamaan uudet klipit. Mutta kannattaa silti varoa, ettei itse pahvit hajoa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja juge »

X-Typeissä on ollut ainakin kaksi varustetasoa, Classic ja Executive. Ja ilmeisesti on ollut vielä kolmas, Sport.

Executiven ja Sportin varustetasojen paremmuuksista en osaa sanoa, mutta ainakin Classicissa ja Executivessa on seuraavanlaisia eroja:
Classic: veivi-ikkunat takana, manuaalinen AC, plyyshi/kangas penkit, kasettisoitin
Executive: sähkölasit joka ovessa, täysautomaattinen AC, CD soitin, 8 -suuntainen sähkösäätö kuskin jakkarassa

Eroja on varmaan vielä enempikin, mutta äkkiseltään noi tuli mieleen.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
rock24
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 13, 2009 2:45 pm

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja rock24 »

Vielä on kyllä pakko sanoa että olleeni pari viikkoa uusi Jaguar auton ajelija,olen kyllä melkoisen tyytyväinen autooni,se on oikeesti hyvä ajaa ! Jahka saan nuo kajarit kuntoon,on auto liki virheetön,ainakin vielä...Toivottavasti minunkin omistuksen jälkeen siitä saa joku hienon auton..mutta ei vielä pitkään aikaan..

x-type v6, -02
rock24
Viestit: 26
Liittynyt: To Elo 13, 2009 2:45 pm

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja rock24 »

Voe perskules,on ne ovipahvit kyllä lujassa,niitä rikkoutuneita nipsuttimia tipahtelee kyllä asentajan puseroon,mutta ovipahvi on ja pysyy..Oliskohan mahdollista että sieltä jostain löytyisi vielä kolmaskin kiinnitysruuvi,ei vain tunnu löytyvän..
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen kajarit

Viesti Kirjoittaja juge »

Juu lujassa ne on, varsinkin jos niitä ei ole koskaan vielä otettu irti...

Itseä kans suorastaan hirvitti ottaa ovipahvia irti. Asiaa auttoi aika huomattavasti n. 20e hintainen verhoilunirrotustyökalu jonka ostin paikallisesta varaosaliikkeestä. Mulla meni pari napsua poikki kun irrotin pahvin. Kun pahvin sain käteen, katoin että mistä ne napsut oli poikki, ja siirtelin ehjiä rikkinäisten tilalle siten, että rikkinäiset eivät olleet yhdessä samassa kohdassa.

Mielestäni siellä ei ole kuin ne kaksi ruuvia, aivan alhaalla keskellä on ainakin yksi, ja sen kahvan takana peitemuovin alla on yksi. Kolmannesta en ainakaan muista, enkä valitettavasti voi asiaa tarkistaa kun vaimo lähti hetki sitten yövuoroon X-Tyypillä :) Ainut paikka missä se voi olla, on siellä avauskahvan takana piilossa, mutta muistaisin että sitä avauskahvan pohjaa ei edes saanut irti.

Ainiin pari juttua vielä:
Kun pahvia otat irti, ole varovainen sen kanssa, kun sun pitää avauskahvan vaijeri ja sähkölasin kytkimen johto irrottaa ennen kuin ovipahvi tulee kokonaan irti. Niissä ei kovin mahdottomasti ole elovaraa, joten varovaisesti niiden kanssa.

Sitten kolmas juttu: kun saat sähkölasin kaapelin takaisin kiinni, sun pitää uudelleenkalibroida automaattinosto + lasku ko. lasille, ja se tapahtuu seuraavasti:
1. virta päälle
2. lasi yläasennossa, paina ko. lasin kytkin kokonaan alas (huom. kaksiosainen kytkin peruskäytölle ja automaatti käytölle) ja pidä kytkintä alaspainettuna niin kauan kun lasi on kokonaan alhaalla, ja vielä siitä eteenpäin muutaman sekunin ajan. Pitäisi kuulua pieni napsahdus ovesta.
3. lasi ala-asennossa, nosta ko. lasin kytkin kokonaan ylös (huom. kaksiosainen kytkin peruskäytölle ja automaatti käytölle) ja pidä kytkintä ylös nostettuna niin kauan kuin lasi on kiinni ja vielä siitä eteenpäin muutaman sekunin ajan, pitäisi taas kuulua pieni napsahdus ovesta.
4. Ja vola, olet "koodannut" ikkunaan automaatti noston ja laskun 8)

Me ollaan vaimon kans tykätty tuosta X-Tyypistä, on aivan mahtava auto :) 35 sarjalaisilla kesäkummeilla auto taittuu mutkiin kuin juna kiskoilla :lol: ainut, että asfaltin poikkiurat tuntuu jonkin verran, vaikkakin yllättävän vähän. Tuossa keväällä ja alkukesästä pieni klopina häiritsi kun ajoi esim terävän reunan yli tai juuri noista poikkiurista, viaksi ilmeni väljät takakallistuksenvakaajan puslat. Vaihdoin kaverin kanssa ne uuteen, ja voi video kun poikkiurissa kuuluu nyt vain pieni vaimea laadukas tumahdus :roll:

Löpöä (tai siis dieseliä :D) noilla 19" kesärenkailla kaara vie matka-ajossa jonkin verran alta kuuden, tai vähän yli, riippuen vähän miten raskaalla kaasujalalla päästelee menemään. Ja ilmastointi tietty vie osansa. Kuumalla kelillä kesänopeusrajoituksilla ei kovan helposti alle kuuden tahdo mennä. Juuri tänään tein 170km työkeikan, 5.8 litraa näytti kulutusta, osa matka-ajoa vähän reipas 100kmh ja osa 90kmh, osa kaupunkipyöritystä.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Vastaa Viestiin