Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
mattiv56
Viestit: 32
Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:15 pm

Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja mattiv56 »

Olen nähnyt joissain lehdissä suosituksen, että s-type 4.2 automaattivaihteiston õljy+suodatin pitäisi vaihtaa n. 100 000 km jälkeen, vaikkei valmistaja sitä tarjoakaan. Onko mitään perää ja johtuuko suositus siitä, että merkkiliikkeillä on töistä pulaa huoltopuolella?

vastauksista kiittäen Matti
S-type 4.2, xj 5.0
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Täällä on aikas moni vaihtanut ja toisten mielestä se jopa on parantanut laatikon toimintaa... Noin yleisesti moni valmistaja on vetänyt hieman takaisin noita suosituksiaan "ikuisista" öljyistä joita ei tarvi vaihtaa.Mitään haittaa vaihdosta ei ainakaan ole kunhan sen vain tekee sellainen joka tietää mitä on tekemässä. Mun käsityksen mukaan merkkiliikkeet ei tuota rahastuksen takia suosittele, pikemminkin vähän pitkin hampain kokemuksen kautta....toki osaavat kyllä ottaa vaihdosta ihan reilun hinnan. Vaihtoja tekee myös muut mutta kannattaa varmistaa että tietävät mitä ovat tekemässä.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja matsu »

Reilu vuosi sitten Jaguar Guru David Marks oli FJDC:n Jaguar tapahtumassa Turussa/Naantalissa. David oli sitä mieltä, että ongelmien välttämiseksi näihin "Sealed for life" automaatteihin kannattaa vaihtaa öljyt n. 50 tkm välein (maileissa se on tietenkin 10 tmls). Davidillä on pikkuisen kokemusta näistä asioista.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
mattiv56
Viestit: 32
Liittynyt: To Helmi 07, 2008 12:15 pm

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja mattiv56 »

Terve uudestaan ja kiitos vastauksista!

Taidan vaihtaa õljyt. Pieni tarkennus vielä, öljyn vaihto sinänsä ei kuulemma ole kulukas ja aikaavievä vaan suodattimen vaihto on se joka maksaa ja on työläs. Onko suodattimen vaihtaminen todella tarpeen vai riittäisikö pelkkä öljyn vaihto? Kuinka olette omalla kohdallanne tehneet?

Terveisin
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Niin, s typen laatikosta ei minulla ole kokemusta mutta muutaman kerran olen GM:n laatikoihin oljyt vaihtanut ja aina myös suodattimen. Noissakaan ei ollut tyhjennysroppua vaan laatikon pohjan joutui aina avaamaan saadakseen öljyt pois. Tai siis osan,n. puolet aina jäi lauhduttimeen, turbiiniin ja muualle. Suodatin niissä olikin sitten ihan tyrkyllä kun laatikon pohja oli pois. Kauheeta lutraamista muuten noin kotitallin lattialla.

Siis, omat öljynvaihto kokemukset ovat vähän vanhemman sukupolven laatikoista joten tämä on mutua: Öljyt imetään pois imulaitteella ja tärkeää on mitata paljonko otetaan pois ja sama määrä lisätään öljyä. Laatikon toiminnan kannalta on tärkeää että siellä on oikea määrä oljyä, ei enempää eikä vähempää. Mittatikkua ei ole?Tärkeää olisi myös analysoida vanha öljy. Tämä ei toimenpiteenä maltaita maksane?
Suodattimen vaihtamen vaatii työtä joten hieman tietysti maksaakin, mutta ammattilainen näkee vanhasta suodattimesta onko laatikossa kaikki kunnossa.
Tiedän myös että paljon harrastetaan sitä että otetaan näyte öljystä ja jos siinä ei ole mitään muutosta havaittavissa niin jatketaan ajoa...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Kopi »

mattiv56 kirjoitti:Pieni tarkennus vielä, öljyn vaihto sinänsä ei kuulemma ole kulukas ja aikaavievä vaan suodattimen vaihto on se joka maksaa ja on työläs.
Tuolla http://www.elisanet.fi/~g615881/Workshop/index.html
on kuvat 2,3 ja 4 XJ8:n öljynvaihdosta, onkos S:ssä sama/samanlainen loota?
Jos öljyjä ei vaihdeta mittaamismenetelmällä jota Jykkepoika kuvasi, niin ainakin tuohon XJ8:n lootaan oikean öljymäärän laittaminen on työläs operaatio, 2 henkilöä ja yli 8h seisottaminen jotta öljy ei ole liian lämmintä (laajenee lämmetessään). Sitä on yritetty kuvata kuvan 4 tekstissä.
Laatikon pohjassa on magneetit, joihin tarttuneesta materiaalista ja sen määrästä voi jotain diagnosoida. Ja puhdistaa ne magneetit. Näiltä kaikilta ja tiedon mahdollisesti tuottamalta tuskalta tietysti välttyy, jos ei auo sitä vaan vaihtaa vain öljyt mittaamismenetelmällä :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Tonto
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 12:24 pm

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Tonto »

Laatikkoöljylle ei ole mittatikkua? Mistä täytetään? (S-Type)
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Jos sun autossa on Fordin 5R55N automaatti laatikko niin mun käsityksen mukaan siinäkään ei ole mittatikkua mutta täyttö/tyhjennyspaikat kyllä löytyy.. En tunne tuota laatikkoa lainkaan mutta mulla on sellainen käsitys että öljynvaihto ei ole ihan niin työläs kuin noihin ZF/mersun laatikoihin mihin tässä ketjussa aiemmin viitattiin.
Suodattimien ja tiivisteiden saatavuus lienee myös kohtalainen....
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Tonto
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 12:24 pm

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Tonto »

Mistä laatikon malli selviää. Käykö siis myös fordin suodattimet? :?:
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kerro autosi tiedot niin saattaa täällä selvitä...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Tonto
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 12:24 pm

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Tonto »

vm2000 S-type 3.0 v6
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

JTIS ei ainakaan tarjoa 2000 malliseen muuta automaattia kun tuon 5R55N vaihtoehdon joten eiköhän sinunkin ässästä sellainen löydy.
Mun "tieto" perustuu sitten tohon JTIS:iin joten jos jollain on parempaa tietoa niin oikaiskaa ihmeessä.....
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Herald »

Voisin tässä samassa aiheessa kysyy tietävämmiltä, että katsotaanko toi öljymäärä Jaguarissa samallalailla, kun muissakin automaateissa, eli kone käynnissä ja vaihde vapaalla? Nyt mulla tolla mittausmenetelmällä alarajan lähellä. Auto XJ6 -91
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Varmaan joku tietää oikeestikkin kyseisen mallin laatikon mutta "mutu" tuntumalla vanhemman polven laatikot missä mittatikku löytyy niin noinhan ne tarkastetaan. Tarkennuksen sen verran että pitaisi vielä ajella niin että vaihteisto on vaihtanut kaikki vaihteet läpi eli ajon jälkeen konetta sammuttamatta, näin ainakin itse olen tarkistellut GM:n eri TH malleista.... noissahan näkyy vielä tikussa kylmä/kuuma rajat. Niitten välissä kun on taso niin öljyä on oikea määrä.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Automaattivaihteiston õljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Herald »

Juu kiitos jykkepoika. tuosta halusinkin varmistuksen. Eli samallainen autohan tuo on, ku muutkin, vaikka vähä alkaa olla liikaa tekniikkaa tälläselle vanhanajan autojen harrastajalle :)
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
Vastaa Viestiin