XJ 40 moottoriöljy
XJ 40 moottoriöljy
Mikäs öljy tuohon mahtaisi olla paras ?
Muistelen että ainakaan ykkössarjalaisiin ei kannattanut laittaa mitään rällyvormulaa
Ja sopiiko tuohon minkään muun suodatin ? eipä ollut luetteloissa mokomaa
Muistelen että ainakaan ykkössarjalaisiin ei kannattanut laittaa mitään rällyvormulaa
Ja sopiiko tuohon minkään muun suodatin ? eipä ollut luetteloissa mokomaa
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
4.o L kone on valitettavasti aika öljyrohmu - eivät kuulemma kaikki, mutta jotkut. Riippuu varmaan vähän venttiilien ohjauskumien kunnosta, mutta ilmeisesti myös "jostain muusta" (?). Oma koneeni kuuluu tähän luokkaan öljyä kuluttava.
Yhdessä huollossa mulle laitettiin jotkut 0W-40:set, kun ne on kuulemma hyvät. Ne tuli suoraan sanoen lorisemalla läpi koneesta (n. 1L / 1000km)! Laatuvaunu laittoi sitten Castrolin 10W-60:set. Ne on näyttänyt pysyneen melko hyvin koneessa (n.2000-3000km ajettu), vaikka sitäkin on kulunut. Etenkin tuo kaupunki- ja sekalainen ajo näyttää olevan aika öljyä syövää hommaa.
Myös Valvoline 10W-40:stä on kehuttu hyvin "sisällä pysyväksi" öljyksi. Tosin Castrol taitaa olla XJ40:sen "tehdasöljy".
Suodattimesta en osaa sanoa mitään.
Yhdessä huollossa mulle laitettiin jotkut 0W-40:set, kun ne on kuulemma hyvät. Ne tuli suoraan sanoen lorisemalla läpi koneesta (n. 1L / 1000km)! Laatuvaunu laittoi sitten Castrolin 10W-60:set. Ne on näyttänyt pysyneen melko hyvin koneessa (n.2000-3000km ajettu), vaikka sitäkin on kulunut. Etenkin tuo kaupunki- ja sekalainen ajo näyttää olevan aika öljyä syövää hommaa.
Myös Valvoline 10W-40:stä on kehuttu hyvin "sisällä pysyväksi" öljyksi. Tosin Castrol taitaa olla XJ40:sen "tehdasöljy".
Suodattimesta en osaa sanoa mitään.
Öljyistä ja suodattimista
10 vuotta xj40llä, aina koneessa Mobil 1. Yhden kerran kokeilin Valvoline Racingin öljyjä, mutta kylmänä pyöritti turhan hitaasti. Kummassakaan autossa ei tarvinut lisätä öljyä, joten lienee yksilöllistä tuo kulutus. Ajomäärä olivat 150 - 220 tkm.
Koneeseen ei käy (tai en ainakaan löytänyt) kuin ko. mallille tehdyt suodattimet, mutta niitä saa tarvikeliikkeistä eli ainakin Fram PH2995A, Unipart GFE317ja Grossland 343 merkkisinä...viime mainittuja ostin Hessumobiilista.
Ei siis muuta kuin kovaa ajoa............
Jussi
Koneeseen ei käy (tai en ainakaan löytänyt) kuin ko. mallille tehdyt suodattimet, mutta niitä saa tarvikeliikkeistä eli ainakin Fram PH2995A, Unipart GFE317ja Grossland 343 merkkisinä...viime mainittuja ostin Hessumobiilista.
Ei siis muuta kuin kovaa ajoa............
Jussi
Suodatin
Jos FRAM:n suodatinnumero on PH2995A, niin suodatin on sama kuin XJ12 Series 3:ssa.
Motonetin luettelo netissä kertoo suodattimen osalta näin:
XJ6 1978--1997 suora 6 ja V12. . . . . . . . . . . . . . . 15-2160 14.30 ???
Turussa ja HML:ssa ei näytäisi olevan varastossa, mutta muissa paikoissa kyllä.
matsu
Motonetin luettelo netissä kertoo suodattimen osalta näin:
XJ6 1978--1997 suora 6 ja V12. . . . . . . . . . . . . . . 15-2160 14.30 ???
Turussa ja HML:ssa ei näytäisi olevan varastossa, mutta muissa paikoissa kyllä.
matsu
Suodattimet
Tässä Jag-Loversin kautta saamaani tietoa suositeltavista suodattimista:
Bosch 72175
Purolator L30255
Champion PH2818
Delco PF964
(Fram ei suositeltava)
Muuten Jussi: tarkoititko Mobil 1 :tä mutta ei siis Rally Formulaa? Eli mikä viskositeetti?
Omani, kaksisataatuhatta ajettu 3,6, ei kyllä hukkaa öljyä lainkaan. Siis niin että lisätä tarvitsisi. Käytän Rally Formulaa.
Bosch 72175
Purolator L30255
Champion PH2818
Delco PF964
(Fram ei suositeltava)
Muuten Jussi: tarkoititko Mobil 1 :tä mutta ei siis Rally Formulaa? Eli mikä viskositeetti?
Omani, kaksisataatuhatta ajettu 3,6, ei kyllä hukkaa öljyä lainkaan. Siis niin että lisätä tarvitsisi. Käytän Rally Formulaa.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Hmm.. lukaisin myös jagloversia ja tarkemmin tutkien siellä ei suositeltu jenkeissä myytävää framin filtteriä, euroopassa ilmeisesti eri filtteri kuin isonveden takana.
( mikä tietysti on niille jenkeille ihan oikein )
Juu, tämäkään ei ole öljyä syönyt yhtään ( mittarissa reilu 100 tkm ), mutta muistelin että kun ykkössarjalaiseen tuupattiin rällyvormulat niin jopa kului öljyä.
Edellinen huolto on tehty syksyllä merkkiliikkeessä eli ilmeisesti jotkut castrolin öljyt ovat sisällä, nyt vaan ihan talven jäljiltä haluaa tuoreet öljyt
Oho, ei kyllä moponetti tullut ensimmäisenä mieleen mistä kysellä, no.. ensi kerralla sitten.
( mikä tietysti on niille jenkeille ihan oikein )
Juu, tämäkään ei ole öljyä syönyt yhtään ( mittarissa reilu 100 tkm ), mutta muistelin että kun ykkössarjalaiseen tuupattiin rällyvormulat niin jopa kului öljyä.
Edellinen huolto on tehty syksyllä merkkiliikkeessä eli ilmeisesti jotkut castrolin öljyt ovat sisällä, nyt vaan ihan talven jäljiltä haluaa tuoreet öljyt
Oho, ei kyllä moponetti tullut ensimmäisenä mieleen mistä kysellä, no.. ensi kerralla sitten.
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Oljya
Jaa-a.
Itsella ollut kasikirjan mukaiset oljyt, se on muistaakseni 10W-40.
Merkki on ollut Castrol, Mobil ja Shell, enka ole huomannut eroja.
Moottori 3,6 '89, 320tkm. Oljya ei tarvia lisailla huoltojen valilla.
Itsella ollut kasikirjan mukaiset oljyt, se on muistaakseni 10W-40.
Merkki on ollut Castrol, Mobil ja Shell, enka ole huomannut eroja.
Moottori 3,6 '89, 320tkm. Oljya ei tarvia lisailla huoltojen valilla.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 12:12 am
- Paikkakunta: Tuusula
Re: XJ 40 moottoriöljy
Moro, uutena Daimler xj40 -90 omistajana olen tätä öljy asiaa tässä pähkäillyt, kun kannattaisi näin talven alla uudet vaihtaa. Kissa varustettu 4litraisella moottorilla. Omistajan käsikirja ja huoltokirja on jäänyt jonnekkin matkan varrelle, joten hämmennän tätä viestiketjua tarkemman tiedon saamiseksi.
Laatuvaunusta suosittelivat ylempänäkin keskusteluissa mainittua Castrolin 10W60 TWS öljyä, mutta onko muita mielipiteitä/suosituksia asiasta? Mikähän on ollut huoltokirjan suositus? On nimittäin melko tyyristä tuo Castorlin-öljy, mutta parastahan sitä haluaa aarteeseensa laittaa, että pysyisi kunnossa jatkossakin. Tarkoitus on käyttää autoa talvellakin 2.autona omiin melko pieniin ajoihin.
Laatuvaunusta suosittelivat ylempänäkin keskusteluissa mainittua Castrolin 10W60 TWS öljyä, mutta onko muita mielipiteitä/suosituksia asiasta? Mikähän on ollut huoltokirjan suositus? On nimittäin melko tyyristä tuo Castorlin-öljy, mutta parastahan sitä haluaa aarteeseensa laittaa, että pysyisi kunnossa jatkossakin. Tarkoitus on käyttää autoa talvellakin 2.autona omiin melko pieniin ajoihin.
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ 40 moottoriöljy
Olen käyttänyt Alfassa tuota castrolin tws 10-60 koska noissa koneissa on joillain hieman venttiiilikoneistot äännelly 30 tai 40 viskositeettiluokan öljyillä nimenomaan kuumilla ilmoilla ja kovassa käytössä. On aika hintavaa mutta käsitykseni mukaan yksi parhaita säilyttämään ominaisuutensa nimen omaan kuumissa olosuhteissa tuolla eli tuolla viskositeetin yläpäässä. Ei liene paras vaihtoehto jos jyräyttää autonsa joka aamu käyntiin kovasta pakkasesta....
Kevyessä talvikäytössä saatat maksaa hieman turhaan tuosta yläpään viskositeetista? En tiedä tuosta jaggen kutoskoneesta niin paljon että toimiko hyvin esim.40w oljyillä vai vaativatko enempi viskositeetin kestoa lämpöisenä. Useimmille koneille tuo 40w riittää hyvin varsinkin talvella.
Mutta entäs tuohon ahdettuun V8 moottoriin, onkos raadilla käyttökokemuksia tai mielipiteitä mtä siinä kannattaisi käyttää?
Kevyessä talvikäytössä saatat maksaa hieman turhaan tuosta yläpään viskositeetista? En tiedä tuosta jaggen kutoskoneesta niin paljon että toimiko hyvin esim.40w oljyillä vai vaativatko enempi viskositeetin kestoa lämpöisenä. Useimmille koneille tuo 40w riittää hyvin varsinkin talvella.
Mutta entäs tuohon ahdettuun V8 moottoriin, onkos raadilla käyttökokemuksia tai mielipiteitä mtä siinä kannattaisi käyttää?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ 40 moottoriöljy
No makunsa kullakin, ja onhan tuo AJ16 jo moderni kone, muttei sinne nyt mitään ihmeellistä tarvita. Ihan normaali vaatimukset täyttävä öljy autotarvikeliikkeen hyllystä. Castrol on varmaan hieno öljy, mutta varsinkin vanhemmissa koneissa säännöllinen vaihto (ja suodattimen vaihto tietty kanssa) sekä riittävä käyttö taatusti turvaavat koneen elämän jatkumisen.Kissalanpoika kirjoitti:Laatuvaunusta suosittelivat ylempänäkin keskusteluissa mainittua Castrolin 10W60 TWS öljyä, mutta onko muita mielipiteitä/suosituksia asiasta? Mikähän on ollut huoltokirjan suositus? On nimittäin melko tyyristä tuo Castorlin-öljy, mutta parastahan sitä haluaa aarteeseensa laittaa, että pysyisi kunnossa jatkossakin. Tarkoitus on käyttää autoa talvellakin 2.autona omiin melko pieniin ajoihin.
Ei me kissallekaan syötetä kaviaaria, vaikka siitä tykätäänkin, vaan saa tyytyä ihan normaaliin naudan jauhelihaan Alepasta ja tuntuu tykkäävänkin siitä vielä enemmän kuin kissanruu'asta, ja varsinkin silakoista, jos sellaisia jostain aina tuoreena saa, eikä maksa paljon. E-typen öljytkin olen viime aikoina ostanut Prisman hyllystä, alkuperäinen suositettu tuote vielä, Shell X-100 20W/50 jotain 11 euroa 4 litraa. Voishan sinnekin tilata Castrol Classicia tai Kendallia ja maksaa varmaan satoja euroja öljystä, mutta minkä ihmeen takia? Käytän nekin eurot mielummin johonkin muuhun, ja hyödylliempään, vaikka pienoismalleihin!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ 40 moottoriöljy
Joo, nää öljyjutut on vähän semmosia mutu ja tunnepitoisia asioita. Tehtaan suosittelemista arvoista on hyvä lähteä liikkeelle. Ihmetyttää että noihin Alfoihin merkkihuoltokin on joskus heittänyt 0-30w oljyä ja sitten on hydrauliset venttiilin nostajat naputellut kuumissa koneissa. Castrolin10-60tws:ä käytettäessä ei naputtele helteessäkään ruuhkassa seisoessa eikä moottoriradalla venttiiliä kiusatessa..
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ 40 moottoriöljy
Mulle XJ 40:ntä aikoinani sanottiin, että käytä 20-50W öljyä, nyt kun vaihdoin kaksitoistareikäiseen öljyt niin sama juttu, eikä tarvii olla synteettistä öljyä, ei ole myöskään tarvinnut lisätä vaihtojen välillä
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: XJ 40 moottoriöljy
Joo, syntettiset öljythän on tuonut laajemman viskositeettialueen, ei tarvi kesä ja talviöljyjä erikseen kuten silloin ennen kun itse harrastuksen aloitin....
Moottoreissa joissa on hydrauliset venttiilin nostimet ja käytetty perinteisiä öljyä voi peseviä ominaisuuksia sisältävä synteettinen öljy aiheuttaa nostimien jumiutumista.
Pääasiahan kuitenkin on että öljy on puhdasta ja sitä on riittävästi
Moottoreissa joissa on hydrauliset venttiilin nostimet ja käytetty perinteisiä öljyä voi peseviä ominaisuuksia sisältävä synteettinen öljy aiheuttaa nostimien jumiutumista.
Pääasiahan kuitenkin on että öljy on puhdasta ja sitä on riittävästi
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: XJ 40 moottoriöljy
Kohtuullisilla vaihtoväleillä ajettaessa ei juurikaan liene merkitystä öljyn merkillä vaan öljyn luokituksella ja viskositeetilla.
Tarvikekaupat pullollaan erimerkkisiä "halpaöljyjä" jotka kuitenkin tulevat samoista sekoittamoista kun ns. laatumerkitkin.
Lisä-aineineistuksissa pieniä eroja. Pitkään mineraali tai osasyntettisillä öljyillä ajettuun koneeseen ei kannata laittaa peseviä synteettisiä/täyssynteettisiä öljyjä, lähtee moskat liikkeelle ja pahimmallaan aiheuttaa täystuhon koneeseen.
Hyvä esimerkki takavuosilta työkaverin -90 luvun Ford Fiesta jossa vielä perinteinen työntötankokone, uudesta asti huollettu merkkiliikkeessä ja käytetty Fordin "omaa" öljyä. Tein autoon ensimmäisen "kotihuollon". Venttiilien välyksen säätöä aloin tekemään ja irroitin venttiilikopan, kopan sisäpuolella juuri sen verran tilaa että mahtui keinivivut liikkumaan, muuten muurautunut umpeen hartsimaisesta kiteytyneestä massasta, tämäkin puolikiloa kun olisi lähtenyt liikkeelle pesevällä öljyllä + muualla koneessa oletettavasti oleva moska, voi vain arvailla miten olisi käynyt.
Tarvikekaupat pullollaan erimerkkisiä "halpaöljyjä" jotka kuitenkin tulevat samoista sekoittamoista kun ns. laatumerkitkin.
Lisä-aineineistuksissa pieniä eroja. Pitkään mineraali tai osasyntettisillä öljyillä ajettuun koneeseen ei kannata laittaa peseviä synteettisiä/täyssynteettisiä öljyjä, lähtee moskat liikkeelle ja pahimmallaan aiheuttaa täystuhon koneeseen.
Hyvä esimerkki takavuosilta työkaverin -90 luvun Ford Fiesta jossa vielä perinteinen työntötankokone, uudesta asti huollettu merkkiliikkeessä ja käytetty Fordin "omaa" öljyä. Tein autoon ensimmäisen "kotihuollon". Venttiilien välyksen säätöä aloin tekemään ja irroitin venttiilikopan, kopan sisäpuolella juuri sen verran tilaa että mahtui keinivivut liikkumaan, muuten muurautunut umpeen hartsimaisesta kiteytyneestä massasta, tämäkin puolikiloa kun olisi lähtenyt liikkeelle pesevällä öljyllä + muualla koneessa oletettavasti oleva moska, voi vain arvailla miten olisi käynyt.
Re: XJ 40 moottoriöljy
Mietin itsekin pitkään öljyvaihtoehtoja, kun ilmeni kuumassa koneessa lievää "rallatusta". Pohdiskelujeni tuloksena vaihdoin sisään Valvoline Maxlife 10-40 öljyt, jotka on suunniteltu erityisesti yli satatuhatta ajetuille moottoreille. Sen jälkeen silkinpehmeä käynti.
Myös lievä "öljyn tihkuminen" hävisi koneesta, sillä voiteluaineen koostumuksessa on mukana tiivisteitä eheyttävä lisäaine. Poistaa karstaa ja vähentää nokeentumista. Tuosta innostuneena vaihdoin ohjaustehostimeenkin vastaavan Valvolinen ATF -öljyn ja lievä tiivisteen vuoto tyrehtyi. No tottakai vaihteistoonkin se sitten tuli laitetuksi.
Tässä ei nyt ole mitään mainontaan viittaavaa, mutta tuon jälkeen ei ole tarvinnut öljyjä miettiä.
Myös lievä "öljyn tihkuminen" hävisi koneesta, sillä voiteluaineen koostumuksessa on mukana tiivisteitä eheyttävä lisäaine. Poistaa karstaa ja vähentää nokeentumista. Tuosta innostuneena vaihdoin ohjaustehostimeenkin vastaavan Valvolinen ATF -öljyn ja lievä tiivisteen vuoto tyrehtyi. No tottakai vaihteistoonkin se sitten tuli laitetuksi.
Tässä ei nyt ole mitään mainontaan viittaavaa, mutta tuon jälkeen ei ole tarvinnut öljyjä miettiä.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6