Apua: MK2 valokytkimen sähkökytkennät

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JyrkiLaukaa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 7:39 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Apua: MK2 valokytkimen sähkökytkennät

Viesti Kirjoittaja JyrkiLaukaa »

Morot,

Sähköhommat alkoivat melko hyvin, mutta valokatkaisijan kytkennöissä tuli ongelma. Kaavioissa viitataan liitinnumeroihin, joita ei edes löydy 1965 MK2:stani.
Sinällään perusmallissa (manuaalilaatikko, ei-overdrive jne) piuhoja ei ole kuin muutama, mutta johtosarjassa on piuhat kaikille mahdollisille lisäromppeille.

Omassa kytkimessäni on liitinnnumerot 1-7, kun kaaviossa viitataan >10 numeroisiin.

Onko kellään vastaavaa valokytkintä? Voisiko katsoa, minkä värinen piuha menee mihinkä 'nastaan'?

Keskikonsolin uudistettu johdotus näkyy projektini sivuilta:

http://www.ids.fi/mk2_partimages2.htm#WiringStarting
MK2 2.4 1965: http://www.hamikset.net/mk2.html
MG Midget MK1 1962 ST2 Mod : http://www.hamikset.net/Midget/midget.htm
MG TD 1952 (työn alla)
Mini-Minor 850 1967 (työn alla)
S-Type 2007 (tien päällä tai korjaamolla)
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua: MK2 valokytkimen sähkökytkennät

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Sori en osaa auttaa, mutta huolellinen näytät olevan, se on hyvä!

Aivan liian moni vanhus kärsii sähköongelmista, jotka pahimmillaan johtavat autopaloon. Hyvä huomio tuo piuhojen lyhyys, mm. mittarivalot olivat E-typessä aivan samoin, jos liittimen joutui uusimaan, kannatti huolella juottaa vanha irti, sillä pituutta ei tunnu olevan milliäkään liikaa (esim. siihen että pystyy sitten vielä vaihtamaan polttimon ilman että täytyy irroittaa koko mittari!)

Samoin se, että ko. paneeli on kuparia on hyvä asia maadoituksen kannalta, mutta huonompi irtonaisten johtojen, ja huonojen eristeiden kannalta. Jos siellä paneelin takana on irtosähköä, nappaa se melko varmasti kiinni js sitten menee sulakkeita tai huonommassa tapauksessa jotakin enemmän, osassa johdoista on nimittäin aina jännite. Hyvä idea asentaa myös tappokatkaisija akulle kaiken varalta.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Apua: MK2 valokytkimen sähkökytkennät

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Mun valokytkin on tämmöinen 48 vuoden pölyn alla:
Kuva
Joo, en ole koskenutkaan näihin periatteella "If it works, don't fix it" :)

Taakse vasemmalle menee punainen mustalla raidalla, lienee kytkiksen n:o 2 eli ylivaihteen
merkkivalo. Edessä vasemmalla on keltavioletti, lienee kytkiksen "pikkuykkönen" eli ylivaihteen
sekin. Näiden kahden välissä on vastus tuossa vasemmalla.

Edessä keskellä ei ole mitään, jotain Kanadan sivuvalojuttuja kytkiksen mukaan.

Muut onkin sitten vaikeampia, sillä niissä on paksut kangaspäällysteiset johdot, joita en viitsinyt
alkaa kuorimaan nähdäkseni värit, mutta lienee oletettavissa että:
- vasemmalla on kytkiksen "isoykkönen" eli seisontavalot yms
- edessä oikealla on kytkiksen 6 (vai 8:ko se on?) eli lähi- ja kaukovalot
- oikealla takana on kytkiksen 4 eli Control Boxilta tulevat sähköt.
Tai sitten peilikuvana :) Mittarit ja kytkimet ovat RHD:ssa toisinpäin, joten onko
tuo sähkökaaviokin piirretty "RHD-tavalla"?

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin