Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja semartti »

Uutena Jaguar omistajana minulla olisi pari kysymystä tietäjille.

Onko mainittu 2,0 diesel moottori varustettu nokkahihnalla vai ketjulla (huoltokirjassa ei ole mainintaa vaihtovälistästä)?
Palstalla on käyty keskustelua ko. mallin savuttamisesta ja mainittu toimimaton EGR-venttiili. Missä päin konehuonetta ko. venttiili sijaitsee ja onko sille kotikonstein mitään tehtävissä tai onko muita konsteja savutuksen poistamiseksi?
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja juge »

Kone on ketjulla, eli nou hätä hihnan suhteen.

Savutukseen vaikuttaa parikin seikkaa, esim. tukkeutunut ilmansuodatinkin saattanee aiheuttaa lievähköä savutusta. Sitten tietty yks mikä vaikuttaa jos autolla on ajettu paljon pätkäajoa = paikat ovat ns. "tukossa". Meillä X:sä savuttaa vain kun sille kunnolla antaa kenkää -> olen laittanut sen "normaalin dieselin käytökseksi" vielä toistaiseksi, kun savutus ei ole mitenkään rajua.

EGR sijaitsee X-Tyypissä konehuoneessa vasemmalla puolella hetipian syylärin jälkeen ennen moottoria. Sen näkee aika hyvin kun irrotat moottorin päällä olevan muovisuojuksen. Se irtoaa ihan vain nyppäämällä, mutta ota ensin moottorin öljytikku pois, muuten et saa suojusta pois.

Voi osoittautua hankalaksikin irrottaa tuo EGR, englanninfoorumilla kaverit kertovat aikaa kuluneen muutaman tunnin sen irrottamiseen ja puhdistamiseen.

EGR:rä on aika matalla, vasemmalla, aika lähellä vasemman puoleista ajovalon kaukovalokohtaa. EGR:ään yksi putki tulee syylärin ja moottorin välistä, ja putki lähtee pakosarjasta. Ko. putki on päällystetty jollain lämmöneristeellä. Lisäksi EGR:ään tulee yksi alipaineletku (ainakin meidän omassa, vm. -04), ja jos olen oikein ymmärtänyt, tämä alipaineletku määrittelee tuleeko EGR:än kautta pakokaasuja imuilman sekaan vai ei, eli jos tämän alipaineletkun tukkisi, miten sen nyt sanoisi, olisiko EGR silloin disabloitu. Ilmeisesti jossain vaiheessa EGR:rä on muuttunut sähköiseksi, jolloin sen toimintaa ei voi disabloida ilman erillistä aivolaatikon ohjelmointia. Uudemmissa, muistaakseni Euro V koneissa, jos EGR:än menee disabloimaan, syttyy mittaristossa moottorin vikavalo. Vanhemmissa Euro IV koneissa sen voi tehdä esim. asentamalla peitelevyn EGR venttiilin ja pakosarjasta tulevan putken väliin.

Se EGR:rä kun toimii kutakuinkin näin: kylmänä ja tyhjäkäynnillä, sekä vain osakuormituksella, EGR ohjaa osan pakokaasuista takaisin imuilman joukkoon.

Sitä en sitten tiedä, mikä on osakuormituksen ja normi (tai suuren) kuormituksen ero. Tarkoitan siis sitä, että jos autolla kiihdyttelee siten, että ringit eivät käy juurikaan yli kahdentonnin, onko tuollaisessa kuormituksessa EGR:rä käytössä - ja jos on, miten "paljon" se on käytössä - ohjaako se käytännössä koko kiihdytyksen ajan osan pakokaasusta imusarjaan vai vain alkuosassa. Tai jos haluaa kiihdytellä siten ettei EGR ole juurikaan pelissä mukana, mihin asti rinkimittarin pitää päästää ennenkuin vaihtaa suurempaa.

Viisaammat saavat korjata mahdolliset virheet kirjoituksestani :)

P.S: tuli yks kaks mieleeni tuosta alipaineletkusta: kaara kävi tuossa jo jokunen aika sitten huollossa, öljyjen ja suodattimen vaihdossa. Ehkä vajaan viikon ajelleeni, katsoin pellin alle ja totesin, että hetkinen, suurin piirtein akun kohdalta imupuolelta (ilmansuodattimen jälkeen) lähtevä letku oli kokonaan irti. Ilmeisesti kyseessä oli jokin alipaineletku. En ollut huomannut auton käynnissä ja käytössä mitään eroa vrt. ennen huoltoa. Laitoin ko. letkun kiinni, ja meni muistaakseni pari päivää. Olin illalla liikennevaloissa odottamassa vihreää, ja ohops... :shock: kaara sammui itekseen - ei minkäänlaista varoitusta juuri ennen sammumista. Huomasin sammumisen kun yks kaks pieni dieselin tärinä katosi ja mittaristoon syttyi kasapäin valoja... :idea: Ei muuta kun kääntö virta-avaimesta nollaan ja samantien takasi virrat päälle ja starttaamaan: auto starttasi ja käynnistyi heti, eikä mitään ongelmaa sen jälkeen ole ollut (koputtaa puuta... 8) ) Tästä tapahtumasta on aikaa jo pari-kolme kuukautta, ja ehkä 3000km.

Sitä en sitten tiedä, mikä alipaineen muodostava letku se oli... En ole JTIS:stä sitä vielä tarkistanut, mutta ei se koneen käymiseen, sammuttamiseen, käynnistämiseen, eikä itse ajamiseen vaikuttanut mitenkään. Jos joku tietää ko. letkun tarkoituksen, saa kertoa :D
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Minulla on omakohtaista kokemusta savutuksesta ja EGR-kikkailusta tältä kesältä... Kokeilin ensin tukkia sen egr-venttiilin, mutta rupesi vikavalo reilussa viikossa herjaamaan (10/2005 x-type, euro3), savutus kuitenkin loppui... Tästä päätellen ostin reissulta uuden egr-venttiilin (kaksikin) ja vaihdatin sen paikallisessa ei-merkkiliikkeessä, laskuttivat puolesta tunnista (työ ei siis ole kallista). Auto ei savuta enää ja on todella ilo ajella... Myös alavääntö lisääntyi, sillä ylimääräinen pakokaasu tukkii konetta normaalikierroksilla. Siitä en tiedä saako sitä venttiiliä kotikonstein herkisteltyä, saati sitten kannattaako kokeilla... Oli kyllä vanha EGR 128tkm kohdalla aika nokinen uuteen vastaavaan verrattuna;)

EGR-venttiilin sijainnista vielä sen verran, että se on siinä öljytikun nurkilla, siis oikean etuvalon tuntumassa (autoa edestäpäin katsottaessa tietenkin sitten vasemman puolimmaisen valon likellä).

Minulla on myydä tuohon autoosi ylimääräinen (uusi) egr-venttiili, sopii siis ainakin 10/2005 saakka. Katso myyntipalsta ( viewtopic.php?f=4&t=3178 ). Merkiliikkestä tarkistettu hinta uudella Suomessa on 450e. Kiinnostuitko?



jtolvane (at) hytti.uku.fi
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja HMV »

Enpä muista tuliko omasta Egr-projektista taannoin kirjoiteltua, mutta tiivistettynä: v*tullinen savutus loppui kuin seinään kun "veistelin" sokean tiivisteen Egr:lle. Ja tässä moottoriversiossa ei vikavalotkaan tehneet kiusaa.
XE E-Performance Prestige 2015
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Ilmeisesti tuo egr menee tukkoon jo aika alhaisilla km-lukemilla, siis jo 100tkm tms... Vai miten teillä muilla? Vai onko enempi kyse tuurista?
Avatar
HMV
Viestit: 24
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:19 pm

Re: Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja HMV »

No mulla oli 130tkm mittarissa kun teki jumit.
XE E-Performance Prestige 2015
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Jaguar X-type, 2,0 D/2004 - nokkahihna vai -ketju ja savutus

Viesti Kirjoittaja juge »

Meillä on tällä hetkellä n. 134500km mittarissa, enkä ole havainnut egr:än tukkeutumista, vielä (koputtaa puuta... :D )
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Vastaa Viestiin