Epätietoisuutta!

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
korhotimo80
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:18 pm

Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja korhotimo80 »

Olen katsellut itselleni Jaguaria koska naispuolinen henkilö joka meillä asuu omi perheen Lantikan itselleen käyttöön ja minä jouduin pikku Opelin rattiin.
Olin jo asennoitunut henkisesti ostamaan s-typen (vm.2000) mutta säikähdin palstaa lukiessani automaattivaihteisto ongelmista.
Nyt kysyisinkin onko 2.5 tai 3.0 koneisissa x-typeissä samanlaisia ongelmia ilmennyt? Tai kun x-type on läheistä sukua Fordille niin onko ilmennyt samanlaisia ruoste ongelmia kuin Fordeissa? Ainakaan lukiessani palstan viestejä ei silmiini osunut kauheasti isoja tyyppivikoja ...vai olenko väärässä? Minkälainen kyseinen auto on muuten tienpäällä?
Avatar
kjk
Viestit: 119
Liittynyt: Su Syys 04, 2005 10:04 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja kjk »

Jaguar S-Type, vm 2000 (3,0 V6 manual)
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja mikki »

Terve!
Kysyit millainen X-type on tien päällä!
Oma vastaukseni n. 35000km jälkeen:
Mukava, miellyttävä, hiljainen, uskoakseni turvallinen. Ei kannata enää ostaa ilman ajonvakautusta ( = DSC ). Paitsi jos vanhemmissa ei ole.
Kulkee kivasti eikä kuluta paljoa ( diesel ). Puolittuivat p-a -kustannukset bensaan verrattuna.
Itse en nyt uskaltaisi ostaa automaatilla. Ainakin pitäisi saada tietää onko sama kuin vanhemmissa S:ssä.
OTA KOEAJOON sekä S, että X. Niin tein minäkin. Sekalaista ajoa tarpeeksi. Minimi yksi vuorokausi. Näkee kylmäkäynnistyksen , lämpiämisen , äänet kylmänä ym ym.
X Estate tuli valittua kun enempi tarve farmarille.
Huollot ja korjaukset voipi tehdä myös edullisesti ja osia saa halvallakin oikeista paikoista.
Vertailuna on saman kokoluokan ranskalaisia, bemarit ( 500 ja X3 ja X5 ), Mb , Passat ym.
Jaguarissa saa ihan eri planeetalta kiksejä.
Huono puoli: Joku luulee oikeasti kovinkin varakkaaksi.
Hyvä puoli: Saa hyvää palvelua.
Onnea sopivan auton etsintään!
pertti61
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 12:32 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja pertti61 »

Hei !!
En tiedä mitä hyvällä palvelulla tarkoitit, mutta jos kyse on huollosta niin hanki Lexus, niin tiedät mitä hyvä PALVELU tarkoittaa (ainakin asioidessasi Kaivokselassa).
Jaguarin osalta ei ainakaan samassa kylässä voi palvelusta puhua verrattuna Lexuksen tarjoamaan....
korhotimo80
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:18 pm

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja korhotimo80 »

Suurkiitos vastauksista.

Itse olen huollattanut nykyisen Lantikkani Lahden autoDuossa(Land Roverin ja Jaguarin huolto), siellä ainakin on palvelu ja huolto toiminut todella hyvin ne muutamat kerrat mitä sitä on tarvinut määräaikais huollossa käyttää.

Ajatukseni oli hakea Jaguar ilmeisesti Ruotsista joten takuuta on enintään se kuuluisa takavalotakuu. Mihin asioihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomio s-typessä ja x-typessä?

Onko autoissa jakopään hihna vai ketju...tai onko muita suuria ja kalliita huoltoja joissain tietyissä kilometrimäärissä?

Olen ostamassa bensa koneista autoa koska ei ole tarvetta toiseen dieseliin...jos s-type niin joko vm.2000 - 2001 tai x-type vm. 2002 - 2003.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

pertti61 kirjoitti:Hei !!
En tiedä mitä hyvällä palvelulla tarkoitit, mutta jos kyse on huollosta niin hanki Lexus, niin tiedät mitä hyvä PALVELU tarkoittaa (ainakin asioidessasi Kaivokselassa).
Jaguarin osalta ei ainakaan samassa kylässä voi palvelusta puhua verrattuna Lexuksen tarjoamaan....
Joo, valitettavasti Niittykummussa taikka Kaivokselassa saa nk. suomalaista palvelua, IMO.

Voipi olla, että jos ostaisi uuden Daimler Super Eightin (€224k) saisi ehkä jotain palveluakin, mutta kokemusta ei ole. Kyllä varmaan jos ostaisi uuden Maybachin tai RR Phantomin joltain myyjältä, saattaisi saada myös palvelua, mutta en ole koskaan yhtään kulkupeliä sen logiikan mukaan hankkinut. Ja huoltopalveluitakin olen sitten vaihtanut eri paikkoihin fiiliksen ja kavereiden vinkkien pohjalta.

Olipa mielipiteesi mikä vaan, niin Mikin ohje on oikea: mene koeajamaan mahdollisimman montaa autoa, ja ota vielä huomioon, että ne voivat olla eri kunnossa. Jaguarin käytökseen vaikuttaa todella paljon renkaiden ja pyöränsuuntauksien lisäksi alustan ja kumipuslien, koiranluiden yms. kunto. Kun kaikki on kunnossa on se mahtava kokemus. Jos kaikki on pielessä on se taatusti pelottavaa...

Ulkonäöllä, hajuilla, materiaalien pehmeydellä ja jämäkkyydellä on väliä, ajaminen on kokonaisvaltainen kokemus ja sen nuo engelsmannit ovat tienneet jo varmaan sata vuotta.

Hauska peruste autonhankinnalle muuten, käsite on kv. nettifoorumeilla SWMBO!
(She Who Must Be Obeyed)

Itsekin olen kertonut, että jouduin aikanaan hankkimaan E-typen sen takia, että meille tuli lapsia ja moottoripyörä oli (kuulemma) pakko vaihtaa perheautoon. Onneksi löytyi perheauto, joka täytti sekä omat, että rouvan kaikki vaatimukset!!! :mrgreen:
(siihen asti, että tuli kolmaskin lapsi, jolloin oli tietty pakko hankkia viispaikkainen harrasteautokin ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
KJH
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2009 4:17 pm

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja KJH »

S-Typen -99 viime kesänä hankkineena ja poikavuosien haaveen toteuttaneena uskalsin kuitenkin hankkia automaatin, vaikka minuakin paljon mietitytti nuo puheet ongelmista. Muutaman manuaalin koeajon jälkeen minusta vain tuo automaatti vakionopeudensäätimellä on minulle se oikea. Tyytyväinen olen ollut ja joka kilometri on ollut yhtä juhlaa.. Olen kyllä tietoinen, että ongelmia tulee kaikkiin automerkkeihin....
S-Type V6 1999
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja juge »

Meillä on tuo X-Type Estate diesel ollut nyt reilun vuoden, ja mittariin sinä aikana on tullut n. 34tkm.

Auto on osoittautunut luotettavaksi kulkineeksi, hyväksi, mukavaksi ja rentouttavaksi ajettavaksi :) Hiljainen sisältä, kulkee ja vetää aika hyvin n. 1600kg painoiseksi autoksi vaikka keulalla onkin "vain" 2 litrainen dieseli. Kaaralla on aina mukava lähteä ajamaan, oli keli mikä tahansa, oli matka lyhyt tai pitkä :D

Huollotkaan eivät ole olleet kovin kalliita. Öljyt + suodatin, raitisilmansuodatin, naftasuodatin, ilmansuodatin, vaihteiston öljyn tarkistus / lisäys, osat + hilpikkeet ja pientarvikelisät, osineen töineen kaikkineen hintaa huollolla oli reilusti alle 200e.

Ainoat mitä autossa on ollut, oli viime talvena kun akku sanoi työsopimuksen irti, ja viime syksynä (pian auton oston jälkeen) hokattiin että Eberi ei käynnistynyt.

Ainakin X-Tyyppien dieselit ovat ketjukoneilla. Vaikka Jagge on Fordin omistuksessa ollut kun X- ja S-Tyyppejä on tehty, en ainakaan kovin äkkiä usko siihen että esim. Focuksen surullisen kuuluisat ruosteviat olisivat "siirtyneet" esim. X-Tyyppiin. Ei ainakaan meidän omassa X:ssä ole ruoste puskenut mistään näkyville. Vaikkakin, kun suunnitelmissa on pitää tuota autoa, on mielessä viedä auto joko öljyttäväksi tai massattavaksi. Joista jompi kumpi ei tekisi ollenkaan pahaa millekään autolle :)

Löysin netistä linkin (http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota ... 5239947520) jossa oli linkki eri ikäisien autojen vikatilastoihin. Jos verrataan X-Typeä ja "sisar"malliaan Mondeota, X-Type pärjää paljon paremmin sekä 4-5 vuotiaissa, että 1-3 vuotiaissa autoissa.

Jos X-Typeä etsit, kannattaa etsiä Excecutive -varustetasoa. Sport -varustetasossa on suurinpiirtein aika tarkasti samat varusteet mitä Exce:ssä, (täysautomaattinen AC, 4x s.lasit, nahkasisustus, kuskin penkissä 8 suuntainen sähkösäätö, jne) mutta lisäksi (ainakin tietääkseni) madallettu / jäykempi alusta ja eri kuviointi nahkajakkaroissa. Classic on perusvarustetaso, jossa on vakiona esim. manuaalinen ilmastointi, s.lasit vain edessä, kangasverhoilu, jne. Lisävarusteilla on tietty saanut Classicin Excecutiveksi, jne.

Turvallisuuskin on X:ssä kohdallaan. 4 tähteä viidestä (vrt. esim. X-Type vm. 2004 vs. Peugeot 406 vm. 2004 3 tähteä viidestä), DSC ajonvakauttaja+sutimisen esto on tietääkseni ollut vakiona kaikissa X-Typeissä, ikkunaturvaverhot edessä ja takana, sivuturvatyynyt penkeissä, ja tietty airbagit edessä ja apparin airbagissa automaattinen tunnistin.

Farkku X:sä on siitäkin syystä hieno ja mainio auto, että siinä yhdistyy jokapäiväinen käyttöauto ja harrasteauto :) Dieselin kulutus ei ole ollut järkyttävän suurta, alle 5 litraa / 100km on helppo saavuttaa (talvirenkailla, koko 205*55/16). Kesärenkailla (225*35/19) ja kesänopeuksilla kulutus jää viiden ja kuuden väliin.
Viimeksi muokannut juge, Ti Marras 17, 2009 11:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
korhotimo80
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:18 pm

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja korhotimo80 »

Näköjään 8-9 vuoden ikäisissä edustusautoissa näytti Jaguarit miehittävän piikkipaikat.

Onko X-typesi muuten automaatti vai manuaalivaihteinen?

Englantilaiseen luonteeseen kyllä ehdottomasti sopii automaatti mutta olen kyllä valmis siitä luopumaan siitä ja opettelemaan kepittämisen jos näyttää ettei rohkeus riitä automaatin ostoon.
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

korhotimo80 kirjoitti:Näköjään 8-9 vuoden ikäisissä edustusautoissa näytti Jaguarit miehittävän piikkipaikat.

Onko X-typesi muuten automaatti vai manuaalivaihteinen?

Englantilaiseen luonteeseen kyllä ehdottomasti sopii automaatti mutta olen kyllä valmis siitä luopumaan siitä ja opettelemaan kepittämisen jos näyttää ettei rohkeus riitä automaatin ostoon.
Joo, makunsa kullakin, mutta modernit automaatit on kyllä sen verran hyviä, ettei niistä montaa huonoa sanaa keksi. Ainakin meidän XJ8:ssa oleva ZF on ylittänyt toistaiseksi kaikki odotukset, se on ainoa automaattivaihteinen kulkupeli, mitä meidän perheessä on koskaan ollut, ja ennekuin se ostettiin, niin hain itseasiassa X300 manuaalia. Koska X308:a ei ole koskaan tehty millään manuaalilaatikolla, otin sen hieman pitkin hampain vastaan, mutta en ole (toistaiseksi, kop-kop, neljäs talvi menossa) sitä katunut.

Ensimmäistä kertaa koskaan Jaguar tarjosi automaattia joskus MK VIIM aikaan eli 1954 alkaen ja urheiluautoissa se oli välillä saatavilla, välillä ei, ja poistui kai vasta XK8:n myötä 1996.

Itse olen aina tykännyt enemmän manuaalista, mutta XJ8:ssa en ole siis vielä ikinä kaivannut sitä, varsinkaan sitten kun opin tuon J-gaten käytön! ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Moi...
Pitää munkin antaa oma mielipide vaikka vasta kolme kuukautta päässyt nauttimaan Jaguaarin mukavasta kyydistä. Itsellä 2001 x-type manuaalivaihteisena ja sport varustein. 3 litran kone ja neliveto oli jo hankittaessa ehdottomat edellytykset ja automaatin olisin halunnut mutta kun meillä on vaimo joka jaggella enemmän ajelee, eikä halunnut automaattia joten... Ja omalta osaltaan päätökseen vaikutti negatiiviset kuulumiset monelta taholta ettei olisi niin kestävä?? Kulutus tietokoneen mukaan pyörii 10-11 L/100 kieppeillä (ei tietoa onko miten todellinen) ja aika iso osa ajosta on kaupunki ajoa.
Ruotsista itsekin kävin auton hakemassa ja toinen vaihtoehto olisi ollut saksa, mutta hinnat molemmissa aika lailla samoja (ainakin kesällä oli) ja ruotsista niin paljon helpompi hakea.
Todella tyytyväinen olen autoon ollut ja seuraava auto melko varmasti myös Jaguar ja muiden merkkien vastaavia tullut välillä koeajettua, mutta missään muussa ei ole sitä tunnelmaa ja ajettavuutta mikä on Jaguarissa. Eikä ole vielä kokeiltu isompia malleja jotka varmasti vielä parempia.
S-type kiinnosti itseänikin mutta koska nelivetoinen oli hakusessa, päädyin x-typeen edes ässää kokeilematta. (joku varmaan sanoo että kokeilun jälkeen olisi nyt ässä pihassa)
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja juge »

korhotimo80 kirjoitti:Näköjään 8-9 vuoden ikäisissä edustusautoissa näytti Jaguarit miehittävän piikkipaikat.

Onko X-typesi muuten automaatti vai manuaalivaihteinen?

Englantilaiseen luonteeseen kyllä ehdottomasti sopii automaatti mutta olen kyllä valmis siitä luopumaan siitä ja opettelemaan kepittämisen jos näyttää ettei rohkeus riitä automaatin ostoon.
X-Type dieselit ovat olleet kaikki manuaalia, poislukien 2.2 litrainen johon on lisävarusteena saanut jossain vaiheessa automaatin. Lisäksi, näissä uusissa (vm. 2009) ainakin jossainvaiheessa oli tarjolla 2.2 litraiseen dieseliin automaatti veloituksetta. 2 litraista dieseliä ei ole koskaan saanut automaattina.

Bensamoottorit (2.5 ja 3.0) niitä on sitten käytettynä myynnissä sekä automaatilla että manuaalilla, mutta taitanee automaatti olla käytetyissä enempi tarjolla. Lisäksi tuo 2.1 litrainen bensa voi olla ainut bensakone, mihin ei saa automaattilaatikkoa.

Nytten tulee sen verran epävarmaa tietoa, mutta tietääkseni 2.5 ja 3.0 litraiset bensa X-Typet ovat aina nelivetoisia, oli ne sitten manuaali- tai automaattilaatikolla. 2.1 litrainen bensa on sitten tietääkseni vain etuvetoinen.

Ja samaten tietty noi dieselit, ne ovat aina etuvetoisia.

Sen verran vielä tuosta automaattilootikosta, ainakin noissa vanhemmissa sen pitäisi olla JATCO:n tekemä, mutta sitä en sitten tiedä kenen tekemä se noissa uudemmissa (vm. 2007 ->) todennäköisesti sama. Ja dieseli 2.2:sen automaatin valmistajasta en tiedä kenen tekemä se on.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
korhotimo80
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:18 pm

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja korhotimo80 »

Onko noin että 2.5 ja 3.0 x-typet on nelivetoisia?
Jos on niin sehän vain parantaisi asiaa, luulin että kun niissä ei mitään lue erikseen niin ne olisi etuvetoisia.
Ainakaan noissa vm.2002-2004 mitä olen katsellut ei ole mitään ollut nelivedosta.

Miten muuten toi Jaggen j mallinen automaatti eroaa normaalista?
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Ensimmäistä kertaa koskaan Jaguar tarjosi automaattia joskus MK VIIM aikaan eli 1954 alkaen ja urheiluautoissa se oli välillä saatavilla, välillä ei, ja poistui kai vasta XK8:n myötä 1996.
-Jakuvaari
Tarkoitat kai että manuaali poistui urheiluautoista XK8:n myötä?
Ensin vain 5-speed auto, 2003 alkaen 6-speed automatic kaikissa malleissa,
manuaalia ei saa.
http://www.jaguar.com/gb/en/#/xk/specifications

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
eeimmon
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 4:17 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja eeimmon »

Minulle tulee Jaguar Enthusiast klubin lehti ja Jaguar World Monthly, hyviä molemmat ja sisältävät paljon vinkkejä ja teknistä neuvontaa uudempiin malleihin. Itse asiassa eipä niissä enää ole paljoakaan MK VII varten ...

Näiden lehtien "ostajan opas" tai "omistajan opas" ovat hyviä lähteitä tutustua alustavasti eri mallien vahvuuksiin/heikkouksiin ja sitten kun osaa kysyä oikeita kysymyksiä voisi jatkaa. Juttele omistajien kanssa ja käy vaikka Karaasissa ja/tai Jag-Finnissä, molemmat kehä kolmosen varrella, tai Auto-Duossa Lahdessa.

Ketjun alussa oli kyse S-typen vaihteistoista. Niistä Jag World "S-typen ostajan opas" sanoo (yhteenvetona):

... ei kumpikaan vaihteisto ole kovin hyvämaineinen, viisivaihteisessa (Ford-perustainen) mekaanisia ja elektroniikkavikoja, monet vaihteistot on pitänyt vaihtaa. Kuusivaihteinen (ZF) on mekaanisesti lujempi mutta aika paljon elektroniikkamurheita, joita on pyritty ratkomaan ohjelmapäivityksillä, mutta joitakin ongelmia esiintyy vielä. Manuaali on luotettava.
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Kopi kirjoitti:
jakuvaari kirjoitti:Ensimmäistä kertaa koskaan Jaguar tarjosi automaattia joskus MK VIIM aikaan eli 1954 alkaen ja urheiluautoissa se oli välillä saatavilla, välillä ei, ja poistui kai vasta XK8:n myötä 1996.
-Jakuvaari
Tarkoitat kai että manuaali poistui urheiluautoista XK8:n myötä?
Ensin vain 5-speed auto, 2003 alkaen 6-speed automatic kaikissa malleissa,
manuaalia ei saa.
http://www.jaguar.com/gb/en/#/xk/specifications

Köpi
Niin, eikä manuaalia ole käsittääkseni koskaan saanut mihinkään XK8/XKR malliin 1996 alkaen.
XJS:ääkin sai V12 konella manuaalina vain käsittääkseni aika lyhyen ajan ja ovat harvinaisia, mutta 3.6 ja 4.0 litraista AJ6 ja AJ16-koneella sai manuaalilatikolla ymmärtääkseni aina tuonne 1996 asti, vaikka melko harvinaisia nekin käsivalintaisina ovat. Myös XJ6/XJR oli saatavilla manuaalina NCO loppuvuoteen 1997 asti, jolloin meidän auto tehtiin Browns Lanella.

Korjatkaa sikäli kun olen väärässä.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

eeimmon kirjoitti:
... ei kumpikaan vaihteisto ole kovin hyvämaineinen, viisivaihteisessa (Ford-perustainen) mekaanisia ja elektroniikkavikoja, monet vaihteistot on pitänyt vaihtaa. Kuusivaihteinen (ZF) on mekaanisesti lujempi mutta aika paljon elektroniikkamurheita, joita on pyritty ratkomaan ohjelmapäivityksillä, mutta joitakin ongelmia esiintyy vielä. Manuaali on luotettava.
Näin varmankin on, tosin voi lisätä, että tuon ZF:n debuggaaminen on alkanut jo 1996 viisipykäkäisenä (ZF:n varta vasten Jaguarille kehittämnä oppiva laatikko) ja tuon kuusipykäläisenkin jo 2003 eli eiköhän ne bugit ala olla jo tiedossa ja osaava korjaamo voi laatikon tarkistaa ja päivittää tarvittaessa.

Meidän laatikolle ei ole 12 vuoden ja 245tkm aikana tehty mitään. Tosin nk. total reset, eli akku irti joksikin aikaa teki sille hyvää, kun se jossain vaiheessa vaihtoi vähän turhan terävästi (meidän mielestä, joku olisi voinut tykätäkin!) ;)

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja Kopi »

jakuvaari kirjoitti:Korjatkaa sikäli kun olen väärässä.
-Jakuvaari
Juu, samaa mieltä. Lähinnä minä tuota sinun lauserakennetta
"automaatti->se->poistui" ihmettelin... :)
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Niin, eikä manuaalia ole käsittääkseni koskaan saanut mihinkään XK8/XKR malliin 1996 alkaen.
Ei varsinaisesti malliin mutta maagiset XKR-R:t... eli minun auto on käsittääkseni tuo -99 Frankfurtissa lanseerattu tupla ärrä joka ei eronnut vaihteistoltaan eikä moottoriltaan normi XKR:stä. Jokuhan on sanonut että kun jaggella ei tuohon näyttelyyn ollut mitään uutta niin latasivat tavalliseen XKR:ään kaikki optiot ja ylimääräisen ärrän... :D Mun käsityksen mukaan näitä tehtiin 50kpl.
Oliskohan ollut 03 kun sitten esiteltiin seuraava tupla ärrä ja tuossa oli noiden optioiden lisäksi 6 lovinen manuaali ja 450hv kone. Näiden valmistusmäärästä ei ole minulla tietoa mutta arvaus että niitä ei montaa tehty.
Eli kyllä tehtaalta jokunen manuaali askinenkin ulos rullasi mutta ei kyllä näy missään esitteissä eikä hinnastoissa.
Joo, ihan nippelitietoa eikä liity alkuperäiseen kysymykseen millään tavalla.. :oops:
Viimeksi muokannut Jykkepoika, Pe Touko 14, 2010 3:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja juge »

korhotimo80 kirjoitti:Onko noin että 2.5 ja 3.0 x-typet on nelivetoisia?
Jos on niin sehän vain parantaisi asiaa, luulin että kun niissä ei mitään lue erikseen niin ne olisi etuvetoisia.
Ainakaan noissa vm.2002-2004 mitä olen katsellut ei ole mitään ollut nelivedosta.

Miten muuten toi Jaggen j mallinen automaatti eroaa normaalista?
J mallin automaattikeppi ei eroa normaalista muutoinkuin siinä, että vasemman puolen J -hännässä on vaihteet 2, 3 ja alimmaisena D, tai 2, 3, 4 ja D, riippuen vähän Jagen mallista ja onko 4 vai 5 vaihteinen automaatti (muistaakseni isäpaapan XJR:ssä on juurikin 2, 3 ja D), ja taas J:n oikean puolen pitkässä suorassa on ylhäältä alaspäin P, R, N ja aivan alimmaisena D. Tästä J -kaavion vasemman puolen vaihteiden asettelusta on se etu, kun haluaa ottaa kunnon äkkilähdön, keppi vain J osan hännän yläosaan, ja käsi kepille. Kun lähdetään, käsi kepille, kaasu pohjaan, ja siitä on helppo vaihtaa "manuaalisesti" suurempaa kun ei tarvi kun alaspäin vetää keppiä niin vaihde vaihtuu suuremmalle, eikä vaihtoa haittaa kun woima työntää kuskin selkää jakkaran selkänojaan kiinni :) PS: kokeiltu on XJR:llä... 8)

Normi-automaatissahan keppi liikkuu vain ylös-alas, taikka eteen-taakse. Ja jos kuski haluaa manuaalisesti laatikkoa hämmentää, pitää kuskin pitää työntää keppiä eteenpäin että isompi vaihde vaihtuu, ja taaksepäin (tai alaspäin) että vaihde menee pienemmälle.

Pikakatsaus nettiauto.comista kertoi, että kaikki 2.5 litraiset ja 3.0 litraiset bensakoneet olivat nelivetoja. Joissain luki AWD, joissain 4WD, joissain 4-veto, joissain neliveto, ja joissakin vasta kun klikkasit auton tiedot auki, että se oli neliveto. Ja kaikki 2.1 litraiset bensakoneet olivat etuvetoisia.

Nelivetoisista olen jotain kuullut noista aivan ensimmäisistä malleista, että niiden nelivetoyksiköissä olisi ollut jotain häikkää, joka todennäköisimmin on sittemmin näissä uudemmissa jo korjattu (vm. 2003/2004 -->> ).
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
korhotimo80
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:18 pm

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja korhotimo80 »

joo,löysin kanssa eilen netistä että kahden isomman moottorin yhteydessä on aina neliveto. Oletko muuten kuullut onko niiden automaattilaatikoissa ollut ongelmia?
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

juge kirjoitti:
korhotimo80 kirjoitti: Miten muuten toi Jaggen j mallinen automaatti eroaa normaalista?
J mallin automaattikeppi ei eroa normaalista muutoinkuin siinä, että vasemman puolen J -hännässä on vaihteet 2, 3 ja alimmaisena D, tai 2, 3, 4 ja D, riippuen vähän Jagen mallista ja onko 4 vai 5 vaihteinen automaatti (muistaakseni isäpaapan XJR:ssä on juurikin 2, 3 ja D), ja taas J:n oikean puolen pitkässä suorassa on ylhäältä alaspäin P, R, N ja aivan alimmaisena D. Tästä J -kaavion vasemman puolen vaihteiden asettelusta on se etu, kun haluaa ottaa kunnon äkkilähdön, keppi vain J osan hännän yläosaan, ja käsi kepille. Kun lähdetään, käsi kepille, kaasu pohjaan, ja siitä on helppo vaihtaa "manuaalisesti" suurempaa kun ei tarvi kun alaspäin vetää keppiä niin vaihde vaihtuu suuremmalle, eikä vaihtoa haittaa kun woima työntää kuskin selkää jakkaran selkänojaan kiinni :) PS: kokeiltu on XJR:llä... 8)

Normi-automaatissahan keppi liikkuu vain ylös-alas, taikka eteen-taakse. Ja jos kuski haluaa manuaalisesti laatikkoa hämmentää, pitää kuskin pitää työntää keppiä eteenpäin että isompi vaihde vaihtuu, ja taaksepäin (tai alaspäin) että vaihde menee pienemmälle.
Niin ja varsinkin toi moottorijarrutus on erittäin hyödyllinen ominaisuus ja kannattaa opetella sen käyttö jos ajaa vaikka Alppien yli, sillä muutoin jarrut kuluvat kovasti ja ihan turhaan, tottumaton kuski helposti seisoo koko ajan jarrun päällä useiden kilometrien alamäet ja pahimmillaan jarrut lasittuu. Ainakin toi lyhytiskuinen V8 jarruttaa ihan mukavasti, luulisi, että pitkäiskuinen vielä enemmän ja dieselit kanssa.

Tuli opeteltua sen käyttö tosin ihan eri syystä kun meidän jarrut jumitti ja laahasi tuossa puolitoista vuotta takaperin niin oli mukavampaa ajaa Länsiväylälläkin kaasulla nopeutta säätäen ja välttää jarrupolkimen käyttöä niin paljon kuin mahdollista! :oops:

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja PaHa »

juge kirjoitti:
korhotimo80 kirjoitti:Onko noin että 2.5 ja 3.0 x-typet on nelivetoisia?
Jos on niin sehän vain parantaisi asiaa, luulin että kun niissä ei mitään lue erikseen niin ne olisi etuvetoisia.
Ainakaan noissa vm.2002-2004 mitä olen katsellut ei ole mitään ollut nelivedosta.

Miten muuten toi Jaggen j mallinen automaatti eroaa normaalista?
Pikakatsaus nettiauto.comista kertoi, että kaikki 2.5 litraiset ja 3.0 litraiset bensakoneet olivat nelivetoja. Joissain luki AWD, joissain 4WD, joissain 4-veto, joissain neliveto, ja joissakin vasta kun klikkasit auton tiedot auki, että se oli neliveto. Ja kaikki 2.1 litraiset bensakoneet olivat etuvetoisia.

Nelivetoisista olen jotain kuullut noista aivan ensimmäisistä malleista, että niiden nelivetoyksiköissä olisi ollut jotain häikkää, joka todennäköisimmin on sittemmin näissä uudemmissa jo korjattu (vm. 2003/2004 -->> ).
Sama käsitys mulla että neliveto tullut aina 2.5 ja 3.0 litraisiin. Ja eikös X-typeä saanut alkuun pari vuotta pelkästään näillä koneilla?

Alkupään malleissa on ollut joitain jakolaatikon hajoamisia, jotka ovat johtuneet yleensä jakolaatikon ja kardaanin boorituksesta vuotaneesta öljystä. Vuotoon taas ollut syynä huono tiivisteliima. Tässäkään mallissa kun ei huolto-ohjelmaan kuulu öljyn tarkistusta ilmeisesti ainakaan jakolaatikosta (liekö vaihteistokaan), ei moni ole ajoissa huomannut öljyn katoamista. Ja vuotokohdassakaan ei välttämättä ole havaittavissa mitään koska pakoputket kulkevat lähellä ja tällöin kuivattanut vuotaneen öljyn. Korjaus kuitenkin helppo jos ei ole laatikko ihan kuivaksi päässyt. (tästä asiasta ainakin Jag-Finn:ltä saa tietoa)

Ja alkupään malleissa nelivedossa oli visko kytkin joka korvattiin 2004? sähköisellä luistonestolla?? Tästä en ole täysin varma ja muutenkin korjatkaa ihmeessä jos tulee täysin väärää tietoa!!

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Epätietoisuutta!

Viesti Kirjoittaja Major »

PaHa kirjoitti:
Ja alkupään malleissa nelivedossa oli visko kytkin joka korvattiin 2004? sähköisellä luistonestolla?? Tästä en ole täysin varma ja muutenkin korjatkaa ihmeessä jos tulee täysin väärää tietoa!!

-Pasi
"Katkerana" voin vahvistaa tietosi tuosta viskon pois jäännistä. Tilasin omani 2003 kesällä ilman lisävarusteista ajonvakaus ja luistonestojärjestelmää. Kuka 4-vedossa niitä kaipaa :) No sain autoni 1.12. ja se oli jo 2004 speksien mukainen. Mutta kun DCS jäi tilaamatta niin sitä ei ollut mutta eipä ole viskoakaan :( Tosin ei sitä hyvillä talvirenkailla huomannutkaan vaan vasta kolmantena talvena huonoilla renkailla alkoi perä lipsumaan isommillakin vaihteilla. Asia kävi sitten ilmi kun ei päässyt pois pikapesusta peruuttaessa. Takapyörät nousivat jäiselle pihalle mutta etupyörien tökätessä jään reunaan eteneminen jäi siihen, noloa 4-vedolle :oops: Vanha RWD-kikka toimii siinäkin eli käsijarru toimii tasauspyörästön lukon korvikkeena jarruttaen takapyöriä ja siirtäen voimaa eteen.

Kohta siis 6v täynä 3.0 sportilla eikä isoja ongelmia ollut, mittarissa 110t. Minulle kävi hieman toistepäin tosin, vaimo "omi" kissan pääsääntöisesti käyttöönsä ja minä jouduin Lantikan puikkoihin, Defender kuulemma miehekkäämpi kuin X-type, joka on isolle miehelle kuulemma hieman neitimäinen, väitä siihen sitten mitään vastaan 8) Tosin neitimäisyydestä huolimatta ajan aina kun pystyn kissalla, varsinkin pitemmät matkat.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Vastaa Viestiin