LARGE THROTTLE KIT

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

LARGE THROTTLE KIT

Viesti Kirjoittaja JuKu »

AJ6Engineerin myy kyseisiä suurempia "imuläppiä"
Mikäköhän on tuon avarretun halkaisija? Onko kenelläkään tietoa/aavistusta. Tuli vain villi idea mieleen jos joskus kokeilisi koneistaa omista hieman suuremmat.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
HEE
Viestit: 134
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:11 am

Re: LARGE THROTTLE KIT

Viesti Kirjoittaja HEE »

JuKu kirjoitti:AJ6Engineerin myy kyseisiä suurempia "imuläppiä"
Mikäköhän on tuon avarretun halkaisija? Onko kenelläkään tietoa/aavistusta. Tuli vain villi idea mieleen jos joskus kokeilisi koneistaa omista hieman suuremmat.
Se lukee kyllä siellä sivuilla - ei suoraan mutta tyyliin 15% suurempi pinta-ala, tms. Toisaalta siellä neuvotaan kokeilemaan ensin isomman moottorin imuläppää koska se on jo luonnostaan suurempi - pätee luonnollisesti vain 2.9L, 3.2L ja 3.6L koneisiin.

Olen itse miettynyt että kenenköhän tekemä se läppä on ja löytyykö markkinoilta samalta valmistajalta muita isompi läppiä... ken tietää kertokoon...
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Ja miksi?

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Mikähän lienee herroilla tavoitteena, niiden imuläppien suurentamisessa?
Tyhmä kysymys, vai? Siis vissiin lisää tehoa?
Vuosikausia oikeita kilpakoneita rakentaneena ( 600 + hp), voisin vähän valottaa ko homman laajuutta.
Kun halutaan lisää tehoa, ovat toimenpiteet seuraavat:
Avataan virtaustiet, eli enemmän tavaraa koneeseen ja tietysti koneesta ulos. Nostetaan puristussuhdetta ja muutetaan nokka-akseleiden ajoutusta. Ja sitten kunnon kipinä oikeaan aikaan ja tietysti suuremmat kaasarit, tai niinkuin tässä, suurenpikapasiteettiset ruiskutussuuttimet, ja polttoainepummpu jonka tuotto riittää.
niinkuin tuosta listasta näkyy, on imuläppien suurentaminen listalla, mutta jos se jää ainoaksi toimenpiteeksi, ei siitä ole juuri hyötyä. Vähintään pitäisi vaihtaa pakosarjat, pakoputket ja äänenvaimentajat.

Jos autonmoottoria ryhtyy virittämään, tulisi tietää tarkasti mitä tekee,
tai siinä käy juuri niinkuin siinä vanhassa sanonnassa, joka kertoo että jos teho laskee alle 10%, niin viritys katsotaan onnistuneeksi :lol:
Pelkän imuläpän suurentaminen todennäköisesti vain laskee vääntöä,
ja lisää polttoaineen kulutusta. ( se punertava neste joka maksaa nykyään noin 1,3 € )
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Avatar
Safre
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 2:25 am
Paikkakunta: Hude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Safre »

Kun tässä on myös tullut aikojen saatossa nähtyä muutama viritys ei todelllakaan voi muuta kuin olla samaa mieltä näistä DIY virityksistä

" jos teho laskee alle 10%, niin viritys katsotaan onnistuneeksi "

ja jos bensankulutus nousee alle 20% on viritys erittäin onnistunut :twisted:
Ex. XJ6 4.2-71, XJ-6 4.0 -92
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

viritystä

Viesti Kirjoittaja JuKu »

Lainaus aj6eng. sivulta mitä tässä olisi haaveena...

The factory induction system is fundamentally well designed as one might expect but the intakes are deliberately small as a means of limiting intake noise. It is a simple matter to enlarge the intakes to 3" or so diameter but many people would then find the intake noise to be excessive if not downright unpleasant (particularly on ABS cars with the forward mounted filter boxes).

Our solution is to enlarge the standard intakes slightly and add a supplementary intake to each air filter housing drawing air from below. Then we replace the original paper air filters with specially made low loss foam filters (washable, not throw-away) and we bore out the throttles from 2.5" to 2.875" diameter for which we make new butterfly discs with the correct closing angle geometry and machine a radiused entry instead of the original sharp edge.
This completes the primary aim of getting more air into the engine with good equality of flow to the individual cylinders. Allied to a Super Enhanced ECU this all constitutes our SUPER ENHANCED LARGE THROTTLE KIT producing around 25 b.h.p. extra on a standard V12.

Tuossahan tuo kokokin nyt näkyy...
Asiantuntijat vaikuttaako tämä suuresti polttoaineen kulutukseen/tehon laskuun? Itsellä ei mitään kokemusta virittämisestä.
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Vaikuttaa

Viesti Kirjoittaja jjj »

Onhan se selvää että ilmamäärän lisääntyessä on myös ruiskutettava menivettäkin enemmän. Eikö tämäkin käy ilmi samoilta hyviltä sivuilta?
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Lisää hämmennystä

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Eikös muuten -74 V12 ole vielä kaasari kone? Nimittäin siitä polttoaineen kulutuksesta vielä senverran että lisääntyneen ilmamäärän myötä pitäisi sitä bensaakin syöttää enemmän, ja mikä taas sen määrän säännöstelee?
Kaasari koneessa täytyy suurentaa suuttimia, koska jos niiden kapasiteetti ylitetään, ohenee tietysti seos, ja se saattaa olla sitten jo vaarallisempi juttu. ( palaneet männät jne. )
Jaguar on äänetön, voimakkaasti alakierroksilla vääntävä ajopeli.
Haluaisitko tehdä siitä n. 10% tehokkaamman huippukierroksilla
(kuinka usein käytät huippukierroksia? ) ja kuunnella hörinää kaasareista?

Ostin tuossa takavuosina itselleni uuden Pontiac Firebirdin 5.0 TPI, ja innostuin hankkimaan siihen viritys chipsin, sillä sai myös +25 hp ja
epämiellyttävän kyydin. Jokaisessa liikennevailoista lähdössä, niska meinas katketa, kun automaattilaatikko kuvitteli että kyseessä oli Drag Racing, vaikka yritti lähteä aivan normaalisti. Kiihdyttäessä 0 - 100 km/h
parani aika 0,4 sek. Big deal :!: Arvannette että tuo noin 1000 mk lelu poistui aika nopeasti.

Onhan toki kaikkien oma asia, mitä autoilleen tekee, mutta kun kysyit mielipidettä ko. toimenpiteestä, niin tuli varmaan selväksi sen "hyödyt"

Kävin tuossa lurkkaamassa noilla mainitsemillasi sivuilla, kun kerran otan kantaa kyseisen virityspajan tuotteisiin. Kyllä siellä asiansa osaavat, ja tarjolla on todellakin koko paketti , imusuodattimesta äänenvaimintimiin.
Toimii varmasti, jos noudattaa ohjeita. Siellä myöskin mainitaan samassa yhteydessä " full race engine" jolloin onkin sitten muutettu aika paljon muutakin, kuten täys "viilatut kannet".
Ihmettelen kummiskin heidän suositustaan pelkän imuläpän suurentamisesta. Toisaalta, yrityksen tarkoituksena on myydä, ja kyseisen osan vaihtaminen onnistuu useimmilta, jolloin aika moni saattaa hankkia ko. osan. JA RUOKAHALU KASVAA SYÖDESSÄ !!! Eli aloita siitä imuläpästä, ja lopulta sinullakin on ne 600hp :lol:
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

ruiskumoottori

Viesti Kirjoittaja JuKu »

autooni on jälkeenpäin vahdettu uudempi ruiskumoottori. Ja tottapuhuen teho on varmasti riittävä joka tilanteeseen. Olenhan jo 6 vuotta pärjännyt 47KW tehoisella "työautolla" joten varmasi v12 tehot riittävät. Sitä en tiedä tuoko tuo viritys lisää tehoa huipuille ja vääntöä. selvästikkin väännöllähän on suurempi merkitys normaaliajossa!? No ei tuo edes nyt tälllähetkellä taida olla prioritetti nro 1...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
use the (v12) force
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 8:57 am
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja use the (v12) force »

Ahaa joku muukin on kiinnostonut aj6 viri-osista.
Itse olen suunnitellut ko. imusarjat,ilmaläpät ja modifioidun ruiskuboxin sisältävän sarjan hankkimista. muistaakseni 850£.
Ainut ongelma on, että vanhat osat pitäisi lähettää sinne ensin ja auto seisoisi odotus ajan ja tietysti osat häviäisivät johonkin matkalla.
Niinpä olen alkanut suunnittelemaan reissua tuonne aj6 pajalle! ja imusarjat ym. kulkisi mukavasti matkatavaroiden joukossa

Meinaan tällä tai ensi viikolla nostaa jaggen pukille ja laittaa alustan ruostesuojauksen ajan tasalle ja samalla uusia pakoputkiston paremmin hegittäväksi. Sitten ei puutu kuin aj6 hilut ja taas sutii hyvin vähän aikaa!!
Pitäisi käyttää jagge ensin dynossa jotta nähtäisi onko noista hiluista mitään hyötyä.
Ja puhe oli huonontuneesta väännöstä ja "ehkä" lisääntyneestä huipputehosta mutta eikös tuon sarjan nimikin ole high torgue set
xj81-93
Avatar
jjfinland
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:00 am
Paikkakunta: Vaasa

Käppyrät?

Viesti Kirjoittaja jjfinland »

Olisi mielenkiintoista nähdä väätökäyrien vertailu, original ja avatuilla imuaukoilla. Vääntö voi nousta yläkierroksilla, mutta entäs kautta linjan?
Jos on paljon vaihteita ja tiheät välit, on kilpa-autoa kiva kepittää yläkierroksilla, mutta entäs 3-lovinen automaatti aristokraatissa :shock:

Tuo AJ6 Engineeringin sivusto on mielenkiintoista luettavaa, siellä on selitetty hyvin koneenvirityksen teoriat.
Tuon imuläpän suurentaminen on vasta toinen askel heidän suositelmassaan. Ensimmäinen askel on "viritetty" ECU, eli juuri tuo polttoaineen syöttöä ja vaihdelaatikkoa ohjaava yksikkö.
Tuon V12 Super Enhanced ECU:n tarkoitus on siirtää kierroslukualuetta ylemmäs, vaikuttamatta hirveesti polttoaineen kulutukseen. Korkeammilla kierroksilla tulee sitten kysyyseen tuo hengityksen lisääminen ja siksi seuraavana askeleena on imuläpän suurentaminen. Sitten pakosarjat ja pakoputket, äänenvaimentimet jne.
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
HEF
Viestit: 555
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 11:59 am
Paikkakunta: Oxelösund

aj6

Viesti Kirjoittaja HEF »

Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi ajattelin kysäistä, onko kellään edistynyt tuo
aj6:n viritysosien hankinta, vai onko asia vielä tuumausvaiheessa :?:
100 Jaguaaria vitriinissä.

Remember, common sense is not common.
Vastaa Viestiin