Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Hei !
Miten lähtee käyntiin Diiselinne, antakaa vinkkejä?
Minulla ongelmia:
Kun mittarissa -18 tai kylmempää lähtee auto just ja just käyntiin. Aina ollut alle 25C, silloion tuskin enää lähtee!
Kolmannella yrityksellä tai jopa viidennellä kun akku jo melkein tyhjä.
Akku vuoden vanha. Normaalisti ajelen vähintään 30 minuuttia.
Eilen ajoin 300km ja aamulla tänään kun oli 18C Helsingissä, niin yllättäen lähti heti ja helposti!
Autossa on Webasto mutta sitä en ole kuin kokeillut pari kertaa.
Ekalla kertaa 40min päällä ja vain kylmää puhalsi auton systeemit sisällä. Ei auttanut käynnistykseen.
Toisella kertaa laitoin sisäpuh. nollille mutta kone ihan kylmä eikä apua käynnistykseen!
Mitä teen väärin?
Auto on huollettu 20tkm välein. Hehkut 5 vuotta vanhat. tuleeko niitä vaihtaa?
Muuta huomioon otettavaa, öljy on 5-40W?
Miten lähtee käyntiin Diiselinne, antakaa vinkkejä?
Minulla ongelmia:
Kun mittarissa -18 tai kylmempää lähtee auto just ja just käyntiin. Aina ollut alle 25C, silloion tuskin enää lähtee!
Kolmannella yrityksellä tai jopa viidennellä kun akku jo melkein tyhjä.
Akku vuoden vanha. Normaalisti ajelen vähintään 30 minuuttia.
Eilen ajoin 300km ja aamulla tänään kun oli 18C Helsingissä, niin yllättäen lähti heti ja helposti!
Autossa on Webasto mutta sitä en ole kuin kokeillut pari kertaa.
Ekalla kertaa 40min päällä ja vain kylmää puhalsi auton systeemit sisällä. Ei auttanut käynnistykseen.
Toisella kertaa laitoin sisäpuh. nollille mutta kone ihan kylmä eikä apua käynnistykseen!
Mitä teen väärin?
Auto on huollettu 20tkm välein. Hehkut 5 vuotta vanhat. tuleeko niitä vaihtaa?
Muuta huomioon otettavaa, öljy on 5-40W?
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Hehkut nyt äkkiseltään tulisi mieleen. Lohkolämppäri voisi helpottaa elämää, mutta ilmeisesti sulla ei ole tolppaa kun et maininnut asiasta. Äksässähän taitaa olla akku konehuoneessa eli ei onneksi kuitenkaan peräkontissa kuten Ässässä. Tuollainen -25c akku ei ota vastaan virtaa kovinkaan terhakasti ja siksi pienet ajelut yhdistettynä kovaan pakkaseen ei tee akulle hyvää. Ihmiset vievät todella paljon akkuja pakkasilla takuuseen ja firmassa (lämpimässä) kun ne ladataan ja mitataan niin 95% on OK.
Vaihda ne hehkut nyt ensin ja vie mammaa perinteisille muutaman tunnin sunnuntaiajeluille kuin ennenwanhaan niin akkukin latautuu täyteen kerran viikossa. Hehkut maksanee noin 15€/kpl eli ei nyt ihan mahdoton investointi.
Öljyn viskositeetit ei kauheasti vaikuta kunhan se on 5w tai 0w öljyä.
Vaihda ne hehkut nyt ensin ja vie mammaa perinteisille muutaman tunnin sunnuntaiajeluille kuin ennenwanhaan niin akkukin latautuu täyteen kerran viikossa. Hehkut maksanee noin 15€/kpl eli ei nyt ihan mahdoton investointi.
Öljyn viskositeetit ei kauheasti vaikuta kunhan se on 5w tai 0w öljyä.
Pete
S-Type 2001 3.0V6
S-Type 2001 3.0V6
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Tarkistuta ihmeessä se Webasto, näillä keleillä ei parempaa vehjettä ole edellyttäen, että akkua ladataan joko ajamalla tai erillisellä laturilla. Jos Webaston palopuhallin "ulisee" ja polttoainepumppu "naksuu", niin ongelmaa voisi hakea vaikka kiertovesipumpusta. Tosin Webasto katkaisee kyllä toiminnan, kun vesi ei vaihdu ja lämpötila alkaa nousta.
Webasto kuntoon, niin 30 min. lämmityksen jälkeen diisselikin lähtee lähes kuin palmun alta...
t. - Ari -
Webasto kuntoon, niin 30 min. lämmityksen jälkeen diisselikin lähtee lähes kuin palmun alta...
t. - Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Kahdesta ässäriisseli webastosta senverran kokemusta että auttaa käynnistymään kun päällä min. 30 min. Tämä siis kun pakkasta 10 astetta tai enemmän. Jos haluat että myös sisätilat hiukan lämpiävät pidä päällä 50 min. Akkua on syytä ladata usein jos ajat vähän ja käytät webastoa, olen sitä mieltä että jos webasto käy ajaessa se vie niin paljon sähköä ettei akun lataukseen riitä paljoakaan. Päättelen siitä kun ajon jälkeen akku ottaa akkulaturista heti virtaa 8A vaikka pitäisi olla täysi.
Jos webasto kunnossa se antaa hiukan lämpöä lämmityslaitteen kautta mutta mielestäni varsin tehoton tässä mielessä. S-type D 2008.
Olen koettanut auttaa akkua ajamalla takapenkin puolikas kaadettuna ja tavaratilan pohjalevy aukikäännettynä jotta akku lämpiäisi edes hiukan, tiedä sitten auttaako mitään...
Jos webasto kunnossa se antaa hiukan lämpöä lämmityslaitteen kautta mutta mielestäni varsin tehoton tässä mielessä. S-type D 2008.
Olen koettanut auttaa akkua ajamalla takapenkin puolikas kaadettuna ja tavaratilan pohjalevy aukikäännettynä jotta akku lämpiäisi edes hiukan, tiedä sitten auttaako mitään...
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Moi.Auto on huollettu 20tkm välein. Hehkut 5 vuotta vanhat. tuleeko niitä vaihtaa?
Mä mitään diisseleistä ja X:tä tiiä mutta mulla on se käsitys että pimeä hehku näkyisi myös jonkinlaisena informaationa esim. hehkun (onko sitä tässä??) merkkivalon vilautteluna tai jonkun muun?? Testerillä ainakin pitäis näkyä.Ja eikös viallinen hehku aiheuta myös ontuvaa käyntiä ennenkuin paikat lämpiää. Jos näillä pakkasilla jää heti käynnistyttyään hyvin käymään niin kertois ehkä siitä että hehkut on kunnossa
Mut tää ei oo tietoa, pelkkää arvailua
Kuten edellä on jo kirjoiteltu niin kunnossa olevan webaston kyllä huomaa lämpönä ja on kovaa kyytiä akulle.... ekan viestin ongelmiin liittyen antaisin kyllä äänen sille että akku ei vain ole täyteen varautuneena tai ehkä jo osan kapasiteetistaan menettänyt (vuoden vanha pitäisi olla kyllä ihan iskussa..). Lataa akku varmasti täyteen ja varmistele sen kunto ekana, helpointa ja halvinta
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Asiaan liittyen saakos S-typestä jotenkin kontin valoa sammutettua akun lataamisen ajaksi muuten kuin repimällä koko polttimon irti? Menee puolisen ampeeria hyvää latausvirtaa hukkaan kun valo paistaa kontin aukiollessa, eikä "älykäs" ja pienitehoinen akkulaturi ymmärrä akun koskaan olevan täysi kun lamppu on imemässä virtaa.
Oma 2.7D lähtee kyllä ihan mukavasti käyntiin, mutta kaikkia mahdollisia muita teknisiä ongelmia pakkanen on kyllä aiheuttanut, kuten jatkuvia vaihteistohäiriöitä missä automaatti lukitsee sisään jonkun vitosvaihteen tms. eikä lähde toimimaan ennenkuin auton sammuttaa tien penkkaan, perä vuotaa öljyä vetoakselin stefan jäädyttyä rikki jne. pientä kivaa.
Oma 2.7D lähtee kyllä ihan mukavasti käyntiin, mutta kaikkia mahdollisia muita teknisiä ongelmia pakkanen on kyllä aiheuttanut, kuten jatkuvia vaihteistohäiriöitä missä automaatti lukitsee sisään jonkun vitosvaihteen tms. eikä lähde toimimaan ennenkuin auton sammuttaa tien penkkaan, perä vuotaa öljyä vetoakselin stefan jäädyttyä rikki jne. pientä kivaa.
S-Type 2.7d A Executive -07
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Ootko varma ettei tuo osaa sammuttaa itse valaistustaan.... ainakin xkr sammuttaa kontin valot ehkäpä n.15min kulutta (eipä ole koskaan tullut mitattua aikaa) ja tuo alfakin tekee samoin. Toisaalta kyllä se akku täyteen latautuu vaikka pientä kulutustakin olisi kunhan ei ylitetä kulutuksessa varaajan tehoa.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
En tiedä valon sammutusta, mutta itse ratkaisin asian laittamalla luukun kiinni. Johto kyllä mahtuu tulemaan tiivisteen välistä ja tuskin ehtii pysyvää koloa painaa siihen latauksen aikana.Soppamies kirjoitti:Asiaan liittyen saakos S-typestä jotenkin kontin valoa sammutettua akun lataamisen ajaksi muuten kuin repimällä koko polttimon irti? Menee puolisen ampeeria hyvää latausvirtaa hukkaan kun valo paistaa kontin aukiollessa, eikä "älykäs" ja pienitehoinen akkulaturi ymmärrä akun koskaan olevan täysi kun lamppu on imemässä virtaa.
Tosin siltikään "älylaturi" ei alla -20 C:n lopeta latausta koskaan, kylmä akku ei vain ota latausta vastaan. Pitäisi vissiin panna sinne konttiin myös lämppäri.
Onneksi sähköt ovat kuitenkin riittäneet, vaikka talvisin "Luistonestohäiriö" vilahtaa aina käynnistäessä. Jaguarin tapa kertoa akun alentuneesta jännitteestä...
Köpi
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Saataa olla webastokin "rikki" eli on muka käynnissä muttei sytytä. Huomasin Deffarissa tuon ilmiön että humisee kyllä ihan kuin kaikki olisi OK mutta ei tule lämpöä. Syynä oli huono maadoitus jolloin ei saanut riittävää sytytysjännitettä.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa Webaston huolto!
Tervehdys !
Vielä palaan:
Juu, auto just lähtee käyntiin kovilla pakkasilla.
Eli lienee aikas kunnossa.
Webasto selvästi temppuilee:
Kaukolla menee päälle mutta oltuaan 40min päällä, autoon mentyäni se puhaltaa kylmää eikä auta käynnistystä lainkaan!
Mutta kun auton käynnistää ja lähtee liikkeelle, niin sen muutaman minuutin viipeen jälkeen Webasto tuottaa kovasti lämpöä.
Lämpimin auto mitä minulla koskaan ollut!
Eli ongelma selvästikin Webastossa. Kuka huoltaa Pääk-Seutu eli jos hyviä kokemuksia niin yst. kertokaa.
Netti kyllä tuttu mutta ei ne juurikaan vastaa....Tai että tuo ja jätä niin katsotaan ja halpis saanut yleensä näistä valohoitolaskuja....
Voisko jopa auttaa joku alkuper. asetusten palautus?
t. M
Vielä palaan:
Juu, auto just lähtee käyntiin kovilla pakkasilla.
Eli lienee aikas kunnossa.
Webasto selvästi temppuilee:
Kaukolla menee päälle mutta oltuaan 40min päällä, autoon mentyäni se puhaltaa kylmää eikä auta käynnistystä lainkaan!
Mutta kun auton käynnistää ja lähtee liikkeelle, niin sen muutaman minuutin viipeen jälkeen Webasto tuottaa kovasti lämpöä.
Lämpimin auto mitä minulla koskaan ollut!
Eli ongelma selvästikin Webastossa. Kuka huoltaa Pääk-Seutu eli jos hyviä kokemuksia niin yst. kertokaa.
Netti kyllä tuttu mutta ei ne juurikaan vastaa....Tai että tuo ja jätä niin katsotaan ja halpis saanut yleensä näistä valohoitolaskuja....
Voisko jopa auttaa joku alkuper. asetusten palautus?
t. M
Re: Diiselin kylmäkännistysongelmia, neuvokaapa!
Meillä Eberissä samantyylinen vika (sulla varmaan kans Eberi jos sulla on X-Type?), kylmiltään ei Eberi lähde käyntiin:
1: kun kellosta painaa lämmitysnappia alkaa auton lämmityslaitteen puhallin pyöriä, Eberin naftapumppu nakuttaa ja Eberi alkaa puhisemaan. Tätä kestää kun 40min päälläoloaika laskee 38 minuuttiin.
2: sitten tulee ehkä minuutti hiljaista aikaa paitsi auton oman lämppärin puhallin pitää huminaa
3: 37min kohdalla 1. kohta toistuu
4. 35min jälkeen mitään ei enää tapahdu, poislukien tuo auton oma lämppärin puhaltimen humina
Eberin saa siten päälle, että kun auton starttaa, ja antaa käydä n. 20 - 30min näillä kylmillä keleillä (20 tai enempi pakkasta), sitten painaa Eberin minikellosta lämmitysnappia, oikeastaan joka kerta tässä viimeisen kahden viikon aikana Eberin on tuolla saanut käynnistymään. Sitten kun Eberi käy, se käy sievästi ja lämmittää mukavasti. Ei auta akkulaturissa pitäminen, testattu sekin. Ainiin, ite olen poistanut käytöstä tuon Eberin automaattistarttauksen, siksi siis mulla vaatii aina tuon napin painalluksen että Eberin saa päälle.
Paikallisella K-Autolla kävin luetuttamassa vikakoodit ja yksi Eberin vikakoodi oli vapaasti suomennettuna "Käynnistysaika ylitetty" ja toinen "Lämmittimen puhallin vika".
Onneksi sain alustavasti sovittua nyt jo tulevalle lauantaille Eberin huollon, kun vähän ikävä tuota kaaraa on tyyliin 27 asteen pakkasesta käynnistellä ilman lämmittimiä että saa Eeberin päälle... Kävin pikaisesti tässä viikolla näyttämässä kaaraa tälle Eberi huoltajalle, siinä hetken aikaa sitä katottiin ja testattiin, meinasi että vika on joko polttoaineen saannissa, tai hehkutulpan ja palotilan välisessä sihdissä. Aluksi meinasi että aivolaatikkokin voi olla, mutta totesi että kun se kuitenkin yrittää lähteä käyntiin ja kun se sitten käy se käy tosi sievästi ja tasaisesti eikä ailahtele yhtään niin tuskin se Eberin aivolaatikko vikana on, eikä Eberin puhallinmoottori. Mutta, lauantaita odotellessa että kaaran saa viedä Eberin huoltoon.
PS: Ei tarvi kun Googlettaa "eberi ei käynnisty" vikoja tulee monta sivua, sekä Webaston että Eberin puolelta. Ihme ja kumma, kun kuuskytluvulta asti noita lisälämmittimiä tehty, eikä kuitenkaan mahdottoman luotettavia vehkeitä ole... Tältä istumalta tulee mieleen neljä tuttua / kaveria joilla kaikilla jotain vikaa Eberi / Webasto setissä. Tai no, kyllä ainakin meidän Eberissä lukee kyljessä "made in Ger**ny", onko se sitten enää mikään ihme ettei ne mahottoman luotettavia ole...
Noh mutta, jos lauantai pitää kiinni, saan Eberin huoltoon ja pitää kirjoittaa tänne mikä siinä Eberissä oli vikana.
1: kun kellosta painaa lämmitysnappia alkaa auton lämmityslaitteen puhallin pyöriä, Eberin naftapumppu nakuttaa ja Eberi alkaa puhisemaan. Tätä kestää kun 40min päälläoloaika laskee 38 minuuttiin.
2: sitten tulee ehkä minuutti hiljaista aikaa paitsi auton oman lämppärin puhallin pitää huminaa
3: 37min kohdalla 1. kohta toistuu
4. 35min jälkeen mitään ei enää tapahdu, poislukien tuo auton oma lämppärin puhaltimen humina
Eberin saa siten päälle, että kun auton starttaa, ja antaa käydä n. 20 - 30min näillä kylmillä keleillä (20 tai enempi pakkasta), sitten painaa Eberin minikellosta lämmitysnappia, oikeastaan joka kerta tässä viimeisen kahden viikon aikana Eberin on tuolla saanut käynnistymään. Sitten kun Eberi käy, se käy sievästi ja lämmittää mukavasti. Ei auta akkulaturissa pitäminen, testattu sekin. Ainiin, ite olen poistanut käytöstä tuon Eberin automaattistarttauksen, siksi siis mulla vaatii aina tuon napin painalluksen että Eberin saa päälle.
Paikallisella K-Autolla kävin luetuttamassa vikakoodit ja yksi Eberin vikakoodi oli vapaasti suomennettuna "Käynnistysaika ylitetty" ja toinen "Lämmittimen puhallin vika".
Onneksi sain alustavasti sovittua nyt jo tulevalle lauantaille Eberin huollon, kun vähän ikävä tuota kaaraa on tyyliin 27 asteen pakkasesta käynnistellä ilman lämmittimiä että saa Eeberin päälle... Kävin pikaisesti tässä viikolla näyttämässä kaaraa tälle Eberi huoltajalle, siinä hetken aikaa sitä katottiin ja testattiin, meinasi että vika on joko polttoaineen saannissa, tai hehkutulpan ja palotilan välisessä sihdissä. Aluksi meinasi että aivolaatikkokin voi olla, mutta totesi että kun se kuitenkin yrittää lähteä käyntiin ja kun se sitten käy se käy tosi sievästi ja tasaisesti eikä ailahtele yhtään niin tuskin se Eberin aivolaatikko vikana on, eikä Eberin puhallinmoottori. Mutta, lauantaita odotellessa että kaaran saa viedä Eberin huoltoon.
PS: Ei tarvi kun Googlettaa "eberi ei käynnisty" vikoja tulee monta sivua, sekä Webaston että Eberin puolelta. Ihme ja kumma, kun kuuskytluvulta asti noita lisälämmittimiä tehty, eikä kuitenkaan mahdottoman luotettavia vehkeitä ole... Tältä istumalta tulee mieleen neljä tuttua / kaveria joilla kaikilla jotain vikaa Eberi / Webasto setissä. Tai no, kyllä ainakin meidän Eberissä lukee kyljessä "made in Ger**ny", onko se sitten enää mikään ihme ettei ne mahottoman luotettavia ole...
Noh mutta, jos lauantai pitää kiinni, saan Eberin huoltoon ja pitää kirjoittaa tänne mikä siinä Eberissä oli vikana.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe