X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja krono »

Tuollainen olisi kiikarissa, nyt arvon äkstypen omistajat kaipaankin vähän infoa eritoten onko tyyppi"ominaisuuksia" yms.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja juge »

Meillä samanikäinen ja samalla moottorilla, mutta Estate versio. Auto on ollut meillä vähän vajaa puolitoista vuotta suurin piirtein ja mittariin kertynyt vähän vajaa 40tkm meidän ajoa, nyt mittarissa pian 140tkm.

Omistajuussuhteen aikana ollut / käynyt seuraavaa:
- yksi isompi huolto teetettiin heti pian oston jälkeen, vaihdettiin kaikki suodattimet, moottoriöljy, tarkistettin/lisättiin vaihteiston öljy. Hintaa huollolle kertyi osineen töineen päivineen alle 200e.
- toinen huolto olikin vain pelkkä moottoriöljyn ja suodattimen vaihto.
- takajarrupalat vaihdoin itse joskus muistaakseni vuosi sitten, alle noin 40e palat kummallekin puolelle yhteensä.
- takakallistuksen vakaajan puslat vaihdoin, hintaa en tarkasti muista mutta olisko ollut jotain 10e tai jopa alle.
- viime talvena akku teki tenän, se piti uusia.
- Ebersprächer lisälämmitin piti huoltaa heti pian X:än oston jälkeen, se ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Päästi ison savupilven ja kämmenen kokoisen läntin dieseliä maahan. Viaksi ilmeni palotilan ja hehkutulpan välinen sihti, joka oli entinen. Vaihto, kasaus, testaus - kuntoon tuli. Tuolloin sain ohjeen paikallisesta Eberin huoltaneesta liikkeestä että Eberiä pitää muistaa käyttää myös kesällä noin kerran kuussa, että se pysyy kunnossa. Tuon jälkeen Eberikin on toiminut ongelmitta.

Siinäpä ne mitä autossa on ollut. Eipä oikeastaan mitään järisyttävää. Aukoton huoltohistoria kertoo hyvästä auton ylläpidosta, se kannattaa tarkistaa.

Huoltojen hinnat eivät ole olleet lähimainkaan sitä mitä suomalaisista autolehdistä on saanut lukea.

Eberi kuluttaa akkua, siihen kannattaa varautua, että sen joutuu vaihtamaan ennemmin tai myöhemmin. Talvikautena kun paljon käyttää Eberiä, jossain vaiheessa tulee heti käynnistyksen jälkeen infonäyttöön teksti "Ajonvakautusjärjestelmä häiriö" lisäksi keltainen suorakaiteen muotoinen valo palaa ja olikohan että abs valo paloi myös. Heti käynnistymisen jälkeen menee muutama sekunti niin häiriö ilmoitus katoaa itsekseen. Tämä on normaalia, eikä aiheuta huolta.

Mutta, jos ajonvakautusjärjestelmän häiriö teksti jää näyttöön ja ne varoitusvalot jää päälle vaikka auto olisi ollut käynnissä useamman minuutin, on se ensimmäinen merkki siitä että akku kannattaa vaihtaa.

2 litrainen dieseli on ihan soppelin riittävä, menee vähällä ja kulkee ihan kiitettävän ripeästi vain kakslitraiseksi. Nurmo-Virrat-Kerava-Helsinki-Nurmo reissun jälkeen oli tankissa vielä 1/4 osa jäljellä, matka-ajossa pääsee alle viiteen litraan satasella talvirenkailla ja talvinopeusrajoituksia kohtuutarkoin noudattaen. Puhtaan kaupunkipyörityksen kulutusta en ole kovin tarkasti mitannut, mutta ei se 7 litraa kovin paljoa enempää ole ollut.

Kannattaa etsiä Executive -varustetasoa, siinä on aikasta hyvät varusteet vakiona: täysautomaattinen AC, cruise, ajotietokone, infokeskus, nahkasisustus, sähkösäätöinen kuljettajan penkki, 4x s.lasit jokaisella automaattilasku ja -nosto ja automaattinostoa voi operoida kaukkarista, ajonvakautusjärjestelmä ja sutimisen esto, sähkölämmitteinen tuulilasi, ja kaikkea muuta kivaa. Ja lisäksi kannattaa etsiä sellaista, jossa Eberille on asennettu Minikello (tai kaukosäädin). Eberi on Suomiautoissa vakiona, mutta lisävarusteena siihen on saanut tuon Minikellon. Eberin kaukosäätimestä en ole varma onko sellaista saanut tuohon aikaan. Ilman Minikelloa / kaukkaria, Eberi toimii vain lisälämmittimenä, auton oma elektroniikka ohjaa Eberin käynnistymistä.

Vuosimallissa 2004 on tietääkseni kolme varustetasoa, Classic, edellä kuvattu Executive, ja Sport. Lyhyesti sanottuna Classicissa on veivilasit takaovissa, manuaalinen ilmastointi, kangaspenkit ja jotain muuta pientä eroa. Sport pitäisi (pitäisi siksi, kun en tarkasti tiedä :) ) aikalailla samat varusteet mitä Executivessa, mutta sillä erotuksella että Sortissa on madallettu ja jonkin verran jäykempi alusta, ja erilainen kuviointi nahkasisustuksessa, sekä erilaiset aluvanteet vakiona.

Todella luotettava peli, aivan mahtava ajella, oli keli kuin keli - kesä kuuma tai talven liukkaat - aina yhtä upea menemään. Kesällä menee tasaisesti ja hienosti, taittuu mutkiin kuin juna kiskoilla, varsinkin kesärenkailla joiden koko on 225x35/19, vaikka matalaprofiilinen kummi onkin, tien poikkiurat kuuluvat vaimeana tumahduksena. Talvella jäisillä liukkailla teillä X-Tyyppi kulkee todella rauhallisesti, ei tarvitse "paimentaa" autoa ollenkaan, menee todella sievästi, ei vikuroi ei mitään vakiokokoisilla talvirenkailla, 205x55/16 ja renkaina Nokian tekemät "halparenkaat" Nordman Plus:at.

X-Typessä, varsinkin farmariversiossa, yhdistyy mainiosti jokapäiväinen käyttöauto ja harrasteauto. Eikä aivan joka kadun nurkassa tule samanlaista vastaan.

Pakko sanoa, että joka kerta naurattaa kun sillä johonkin lähtee... :D Suosittelen lämpimästi! :) Kerrassaan upea auto ajaa ja omistaa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja krono »

Kiitos Juge vastauksesta.

Eli ainakaan teillä ei ole ollut mitään isompia ongelmia, hyvä niin. Ja ainoat mitä olet tehnyt ovatkin ihan normaalia huoltoa jota en laske edes, ne kun ne on vain pakko tehdä että pirssi kulkee ja palvelee. Ja akkua pitäisi ladata vähintään pari kertaa vuodessa niin pysyy paremmin kuosissa, varsinkin jos ajo on lyhyempää pääasiassa.

Näyttäisi olevan kangaspenkit eli olisi tuota classic sarjaa sitten tuo katselemani pirssi on. No katsotaan tarkemmin kun pääsen katsomaan autoa livenä.

Niin kenenkäs valmistama tuo moottori on?
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve Krono,

Moottorin peruskonstruktio on Fordin, mutta Jaguarin "tuunaama" - sivistyneempi käyntiääni, vähemmän tärinöitä ja melua yms.

Mulla olisi tulossa myyntiin tällä viikolla virheettömässä kunnossa oleva 2004 Executive. On juuri huollettu merkkiliikkeessä, suomiauto ja historia kunnossa. Itseasiassa myös Eberi juuri huollettu myös.

Kts. lisää: http://www.autokonsultti.fi/myynnissa_vaihtoautot/54 ja ota yhteyttä jos sattuisi kiinnostamaan.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja sinberg »

P.S. Executive on siis nimenomaan paras varustetaso. Lisänä Jugen hyvään selvennykseen, Classic -varustetasossa on ilmastointi myös manuaalinen (Executivessa automaattinen). Mielestäni Classiceissa ei ole sähkösäätöisiä penkkejä myöskään yms.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja krono »

Eilen tuo piti katokseen hakea pois. Nyt alkoi sitten osien hankinta että saa taas tieliikenteeseen takaisin.
Ja classic tasoa on varustelu, harmi mutta sen kanssa pitää nyt elää ainakin hetken.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja juge »

Jos talvirenkaita etsit X-Typeen, voin suositella noita Nokian tekemiä Nordman +:ia. Ovat nastarenkaat, Nokia Hakkapeliitta 2:sen pinta.

Omien kokemusten perusteella, ovat hyvät renkaat hintaansa nähden. Pitävät liukkaillakin, eikä ole mahdottoman meluisat pyörät.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Tarkista tosiaan myös se egr:n toiminta, kun saat auton ajoon. Useilla se on ruvennut reistaamaan 100 - 140tkm kohdalla. Se on niitä "ominaisuuksia". Myös ilmamassamittarin toiminnasta on ulkomaan foorumeilla kirjoilteltu. Normaalit käyttöosat tosiaankin ovat sitten aika halpoja uusia, laakerit jarrut, suodattimet yms.

Bonuksena myös halvat vakuutukset!!
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja krono »

Talvimunkit mobiilissa on alla, kesäksi sitten pitää katsella vanteet ja mustat pyöreät alle. Ensin nyt vain osat kasaan että pääsee tekemään pohjatyöt ja maalata se.
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja krono »

Onko kukaan poistanut x-typestä ulkokahvoja? Jos on niin mikäköhän jippo mahtaa olla että saa pois. Ruuvin löysyttäminen sisältä ei vaikuttanut asiaan mitenkään ja kahva on koteloitu kivasti ettei paljoa pääse käsiksi.
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja mikki »

Aiheeseen liittyen:
Eräs hra X yritti poistaa minulta ovenkahvat......
Tuli Munkkiniemessä liikenneraivo viime vkl:
Hakkasi nyrkillä molempiin sivuikkunoihin, repi kaikkia ovenkahvoja ja potki vanteita.

Tuli poliisit ja kyseli ukolta käytöksen syytä......
Vahinko, ettei mitään hajonnut, äijä ei saanut maksettavaa eikä edes sakkoja.
Oisko vaatimaton kissatiisseli ollut provo?
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Re: X-Type 2.0 diesel -04 saloon

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Mikki.Olen aikaisemminkin sanonut että nämä autot kiusaa aina joitakin.Mutta sinun kertoma tapaus menee melkein "eläinrääkkäyksen"puolelle.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Vastaa Viestiin