Lämppäri oikkuilee?
Lämppäri oikkuilee?
Onko kukaan törmännyt ongelmaan? Lämmityslaite puhaltaa vain kylmää, kaikki säätimet kyllä toimivat ja ilmastointi toimii, mutta lämmintä ei tule. Onko joku tukkeessa vai mistä kannattaisi vian etsintä aloittaa? "Onneksi ei kuitenkaan ole tammikuu"
XKR 4,0 vm 2000
Minulla käy välillä niin, että lämppäri alkaa puhaltaa viileää (ei kylmää) ja vaikka säädän lämmöt täysille manuaalisesti tai automaatilla niin ei vaikutusta.
Asia korjaantuu kun painan koko lämppärin pois päältä (painamalla puhaltimen säätimestä). Sitten takaisin päälle ja taas toimii normaalisti.
Asia korjaantuu kun painan koko lämppärin pois päältä (painamalla puhaltimen säätimestä). Sitten takaisin päälle ja taas toimii normaalisti.
XKR-07
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
Midnight Blue
ex- XJR-98 Sapphire Blue
itselläni alkoi juhannuksen pyhinä oireilemaan toi ilmastointi. puhaltaa kylmää tai kylmempää, lämmintä en saa tulemaan vaikka sammutin puhaltimen ja autonkin useaan kertaan. ei auttanut edes yön yli nukkuminen. eihän tuo kylmän puhaltaminen näillä keleillä haittaa, mutta talvella on viileää muutenkin. jos joku on saanut selkoa tuosta viasta niin vihjeitä otetaan vastaan asian korjaamiseksi.
Xf 2.7d -09
ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
katsotaan selviääkö?
Vien ensiviikolla huoltoon ja katsotaan mistä vika löytyy, epäilivät jotain kalvoa, joka säätelee veden kulkua. Minulla nimittäin vesiletku joka menee lämppärille ei lämpene. Tai sitten se on sähkövika. Kattellaan ja laitan terveisiä kun selviää.
XKR 4,0 vm 2000
itteläni toi vika sitte korjaantu parin päivän päästä itsekseen, joten en alkanut siihen sen syvemmin perehtymään (parempi kun ei koske kun kerran toimii) ,mutta olisihan se kiva tietää mistä lähteä vikaa etsimään jos se jonakin päivänä hajoaa lopullisesti.
Xf 2.7d -09
ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
ex - xj8 3.2 -99
ex -xj40 3.6 -88
Vika selvis
Lämppärin kiertovesipumppu sökö, uusi maksaa n. 630€ ja työt päälle (ei ihan ilmasta, tuli mieleen että voiskohan saada pumpun jostain vähän huokeammin ) varastossa ei ollut siis jaguarhuollossakaan toim.aika n.1vko .
XKR 4,0 vm 2000
Kiertovesipumppuko
Onko X300:ssa tosiaan erikseen kiertovesipumppu, lämmityslaitteelle? Sähköinen? Tähän astihan moottorin vesipumppu on samalla kierrättänyt nestettä myös lämmityslaitteessa.
Niin se kehitys kehittyy, joskus aika outoon suuntaan.
matsu
Niin se kehitys kehittyy, joskus aika outoon suuntaan.
matsu
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Syksy tuli lämpö hävis!
Hei!
Lämppäri teki lakon ja päätti antaa vain haaleaa (n. 37,5) asteista ilmaa. Välillä viilenee ja välillä vähän läpimämpää. On se temppuillut ennenkin, mutta tein kuten atk-ihmiset - odotin ja palautui itsestään. Nyt alkaa usko mennä kun jo monta päivää sama juttu. Onkohan jo tässä vuosimallissa se kiertovesipumppu? vai löytyskö muuta syytä? Pitäs varmaan ajaa enemmän että pysys paikat kunnossa. Kiitos etukäteen arvauksistakin.
Vastatuuli
Lämppäri teki lakon ja päätti antaa vain haaleaa (n. 37,5) asteista ilmaa. Välillä viilenee ja välillä vähän läpimämpää. On se temppuillut ennenkin, mutta tein kuten atk-ihmiset - odotin ja palautui itsestään. Nyt alkaa usko mennä kun jo monta päivää sama juttu. Onkohan jo tässä vuosimallissa se kiertovesipumppu? vai löytyskö muuta syytä? Pitäs varmaan ajaa enemmän että pysys paikat kunnossa. Kiitos etukäteen arvauksistakin.
Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
- stefanantinaho
- Viestit: 793
- Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Lämmityslaitteen kyljessä ylhäällä oikealla on moottori joka säätää ilman sekoituksen. Taipuvainen jumiutumaan, usein riittää vehkeen koputtaminen kevyestä. Purkaat 'knee bolsterin', ja hieman voimistelua harjoittaen pääset k.o. vehjettä näkemään. Vaihto ei ole erikoisen hankala sekään. Tuleeko jalkatilaan ja taakse muuten lämmintä? Minulla on muuten 4.0 S:ssä hieman samantyylinen ongelma, ja parhaiten tuntuu toimivan kun jättää kokonaan lämpösäädintä koskematta - minulla se on aina 24 asteessa!
Stefan
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
Kiitos!
Hei!
Kiitokset vastauksesta. Olisi ollut parempi ajaa enemmän ja käyttää lämppäriä päällä useammin. Autot ei ole luotu seisomaan olen todennut.
T:Vastatuuli
Kiitokset vastauksesta. Olisi ollut parempi ajaa enemmän ja käyttää lämppäriä päällä useammin. Autot ei ole luotu seisomaan olen todennut.
T:Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
Auttaisikohan
en ole aivan varma uudemmista xj40sistä, mutta vanhemmissa on sellainen alipainetoiminen venttiili konetilassa kuskin puolella, joka säätelee jollain tavalla kylmänä kiertoa ja on tunnettu vikakohde. Sijaitsee siis letkussa, joka tulee lämppäriltä. Sen voi ottaa Suomessa hyvin pois kokonaan eikä aiheuta muuta suurempaa, kun ehkä kuumalla kesällä ei tule aivan jäähileitä. Kyllä kylmää riitti kesälläkin ja kuuman kierto toimi takuuvarmasti. Kuuma kiertää masiinassa siis koko ajan vakiona ja läppä säätelee lämpimän tuloa ja se moottori siis kiertää läppää kuten joku jo kertoi. Siinähän ne vikamahdollisuudet paitsi että usein myös läpät jumittuvat, joskus jopa ns. putoavat paikoiltaan.
Jussi
Jussi
-
- Viestit: 132
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 5:09 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
TILANNE TÄHÄN ASTI
Hei!
Ensimmäinen korjausyritys Laatuvaunulla antoi tulokseksi jotain positiivista - lämppärin kenno ei oo tukossa ja läppiä säätelevä moottori toimii. Joku jota en ymmärrä tapahtui kun korjaaja käänteli alaservon säätöä (onkohan sellasta osaa?) - no alapuolelle tulee lämmintä, yläpuoli puhaltaa jäätävän kylmää. Menen viikon päästä jatkamaan prosessia, koska yläservo on hankalassa paikassa airbagin takana ja purku vie aikaa. Toivotaan että sekin saadaan kuntoon koska muuten joutuu siirtymään jalkapeliin.
T.Vastatuuli
Ensimmäinen korjausyritys Laatuvaunulla antoi tulokseksi jotain positiivista - lämppärin kenno ei oo tukossa ja läppiä säätelevä moottori toimii. Joku jota en ymmärrä tapahtui kun korjaaja käänteli alaservon säätöä (onkohan sellasta osaa?) - no alapuolelle tulee lämmintä, yläpuoli puhaltaa jäätävän kylmää. Menen viikon päästä jatkamaan prosessia, koska yläservo on hankalassa paikassa airbagin takana ja purku vie aikaa. Toivotaan että sekin saadaan kuntoon koska muuten joutuu siirtymään jalkapeliin.
T.Vastatuuli
Jaguar Xj40 4.0S -94
Re: Lämppäri oikkuilee?
Onkos näihin ongelmiin tullut ratkaisuja vuoden 2005 jälkeen?
Omassa x300:ssa ei tule sisälle kylmää, eikä kuumaa. Pikkupakkasilla piti olla lämpötila säädettynä 30 asteeseen, jotta sisälle sai lämmintä tulemaan. Helteellä taas ilmastoinnista tulee pikkuajelun jälkeen ja puhallin puoliteholla vain aavistuksen viileää ilmaa.
Omassa x300:ssa ei tule sisälle kylmää, eikä kuumaa. Pikkupakkasilla piti olla lämpötila säädettynä 30 asteeseen, jotta sisälle sai lämmintä tulemaan. Helteellä taas ilmastoinnista tulee pikkuajelun jälkeen ja puhallin puoliteholla vain aavistuksen viileää ilmaa.
Re: Lämppäri oikkuilee?
Minulla on sellainen mielikuva, että x300:ssa noiden lämmitys-/ilmastointilaitteen servojen toiminnasta/toimimattomuudesta/hitaudesta jää jäljet vikamuistiin. Elikkä vikamuistien luku jossain, missä on Jaguarin testeri.
ex XJR -95 - jos haluat vapaastihengittävän, älä kokeile R:ää!
Re: Lämppäri oikkuilee?
X300:n ilmastointilaitteen saa tekemään itsediagnoosin, tietyillä näppäinkomennoilla. Siinä ohessa laite ilmoittaa mahdolliset viat, koodeina muistaakseni. Diagnoosilaitteen avulla pääsee varmasti syvälle ilmastoinnin sielunelämään, mutta tuo itsediagnoosikin testaa kaikki toiminnat (esim. juuri nuo mainitut servot/läpät) ja herjaa, jos niissä on vikaa.
Itse olen em. operaation tehnyt. En muista, sainko ohjeen täältä kissankulmalta vaiko muualta netistä vai luinko sen Jaguarin huolto-ohjeista tai kenties Service bulletinista.
Kaivan ohjeen esille. Toivottavasti löydän.
Itse olen em. operaation tehnyt. En muista, sainko ohjeen täältä kissankulmalta vaiko muualta netistä vai luinko sen Jaguarin huolto-ohjeista tai kenties Service bulletinista.
Kaivan ohjeen esille. Toivottavasti löydän.
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Lämppäri oikkuilee?
Sepäs kuulostaa hyvälle. Täytyypä itsekin alkaa kaivelemaan tietoa näillä vinkeillä.
Re: Lämppäri oikkuilee?
Mulla on tämmöinen ohjeistus, Jag-loversista:matsu kirjoitti:X300:n ilmastointilaitteen saa tekemään itsediagnoosin, tietyillä näppäinkomennoilla.
- Press AUTO & Recirc (ja muistaakseni pidä pohjassa seuraavan stepin ajan)
- Turn Ignition on
- Press AUTO to show codes
- Press DEMIST to cycle through codes
- Press DEMIST & HEATED REAR DEMIST to clear codes
- Press RECIRC to exit
Köpi
Re: Lämppäri oikkuilee?
No niin, ohjeet ilmastoinnin vikakoodien lukuun ja itsetestaukseen löytyivät X300:n rompulta, jossa on varaosakirja ja huoltomanuaali. Meikäläisellä on mm. CD, jonka numero on JHM1180 version 1.1. Se kattaa XJR (X300) vm. 1995-1997. Ilmastoinnin osalta asiat ovat samoin muissakin X300 malleissa.
Ohje löytyy CD:n kansiosta Service manuals/Electrical diagnostic manuals/Climate control system. Ohjeet alkavat kohdasta 14.4.
Köpin ohje on tiivistettynä kohta, jossa kuvataan vikakoodien luku ja poisto. Manuaalissa vaan on "DEMIST":n sijalla "Face", mikä tarkoittaa nappulaa, jolla ilma suunnataan kasvoille eli niihin kojelaudan keskiritilöihin. Kokemukseni mukaan tuo "Face" on oikea komento. Meikäläisen ilmastointilaitteessa ei edes ole "Demist"-nappulaa. Defrost kyllä on. Toinen ero ohjeessa on, että huolto-ohjeessa kehotetaan proseduurien lopuksi painamaan "Push off"-nappulaa.
Huolto manuaalin ohjeessa on vikakoodien luku-ohjeen lisäksi ohjeistus myös toiminteille:
- Panel Communications Check (testaa käyttöpaneelin ja ilmastoinnin älylaatikon välisen tiedonsiirron)
- Vikakoodit, 20 kpl (esim. koodi 11 tarkoittaa sisätilan lämpöanturin katkosta tai oikosulkua)
- Actuator check (testaa läppämoottoreiden toiminnan)
Ohje löytyy CD:n kansiosta Service manuals/Electrical diagnostic manuals/Climate control system. Ohjeet alkavat kohdasta 14.4.
Köpin ohje on tiivistettynä kohta, jossa kuvataan vikakoodien luku ja poisto. Manuaalissa vaan on "DEMIST":n sijalla "Face", mikä tarkoittaa nappulaa, jolla ilma suunnataan kasvoille eli niihin kojelaudan keskiritilöihin. Kokemukseni mukaan tuo "Face" on oikea komento. Meikäläisen ilmastointilaitteessa ei edes ole "Demist"-nappulaa. Defrost kyllä on. Toinen ero ohjeessa on, että huolto-ohjeessa kehotetaan proseduurien lopuksi painamaan "Push off"-nappulaa.
Huolto manuaalin ohjeessa on vikakoodien luku-ohjeen lisäksi ohjeistus myös toiminteille:
- Panel Communications Check (testaa käyttöpaneelin ja ilmastoinnin älylaatikon välisen tiedonsiirron)
- Vikakoodit, 20 kpl (esim. koodi 11 tarkoittaa sisätilan lämpöanturin katkosta tai oikosulkua)
- Actuator check (testaa läppämoottoreiden toiminnan)
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Lämppäri oikkuilee?
Kiitti!
Osaatteko sanoa, mitä tarkoittavat lämppärin koodit 23 ja 24?
Osaatteko sanoa, mitä tarkoittavat lämppärin koodit 23 ja 24?
Re: Lämppäri oikkuilee?
Koodi 23: Kylmäaineen painekytkin: Katkos tai oikosulku piirissä, kylmäainetta ei riittävästi.
Koodi 24: Kojelaudan keskipuhallusaukkojen (face vent) potentiometri: Katkos tai oikosulku piirissä
Koodi 24: Kojelaudan keskipuhallusaukkojen (face vent) potentiometri: Katkos tai oikosulku piirissä
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994