etupyörien kierrejouset

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Mursu
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 3:34 pm
Paikkakunta: Kantvik

etupyörien kierrejouset

Viesti Kirjoittaja Mursu »

Vaihdoin nappularenkaat kesäkumeihin, ja huomasin, että talven suola ja loska on tehnyt tehtäväänsä. Etupyörien kierrejousten alaosat ovat siinämäärin ruosteessa, että uskon jossain vaiheessa niiden vaihdon tulevan kyseeseen. (on se ihmeellistä, että siellä etupäässä on sellainen oikein astia, mikä kerää kaiken paskan sinne olemaan).

Onko viisaammilla tietoa, minkälaista hintaa etupään kierrejousilla on, onko remontti vaikea/kallis vai helppo/kohtuuhintainen? Onko osia mahdollista saada muualtakin, kuin merkkiliikkeestä, jos on, mistä?

Mitään ääniä ei ajaessa vielä kuulu, eikä muutenkaan tunnu ongelmia kulussa, mutta tulevaisuudessa remppa tulee varmasti.
Avatar
kari tt
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:55 am
Paikkakunta: Hamari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari tt »

Ooops! Kierrejousia on tuttavieni autoissa katkeillut usein, eräälläkin taitaa olla jo kaikki vaihdettu. Mutta ovatkin saksalaisia autoja, MB, useampikin, Opel ja viimeisimpänä hyvin vähän ajettu BMW. Itselläni on kahdesti asennettu (toinen kerta oli takuuseen) Alfa Romeo'on mittatyönä Krupp'in teräksestä Saksassa tehdyt erikoisjäykät vieterit. Eivät katkenneet, mutta lysähtivät yhdessä päivässä miltei "pohjaan". Onkohan siis saksalaista "roskalaatua"? vai laatuvaatimukset jousille yleensä siellä sellaisia!

Jaguareissa (tai muissa brittiautoissa) en ole taasen kuullut ongelmia olleen - tosin enpä ole harrastanut näitä viime vuosikymmenten ajokkeja. Mutta sen verran järeä lankavahvuus painavassa Jakessa on, että ei sen hetkessä pitäisi ruostua olemattomiin. Pikku Renault'in jousen olen nähnyt syöpyneen aivan rihmaksi, mutta jo alkuperäinen paksuuskin on olematon!

Vaikka siis jousia ei ole minulla katkeillut, olen teettänyt /hankkinut jo ainakin parikymmentä jousta muista syistä. Jaken jousia olen teettänyt Suomessa (valmiiksi valmistajan kuormittamana, etteivät enää käytössä laskeutuisi paljoa) Lisäksi monta satsia kierrejousia olen tilannut valmiina Englannista - kokeillut eri jäykkyyksiä, alkuperäiset kun eivät "velttoudessaan" ole sopineet omiin käyttötarkoituksiini. Kaikkialla mittojen mukaan teetetyt tai valmiina (Englannista) löytyneet ovat olleet aivan kohtuuhintaisia ja laadussakaan ei moittimista. Maahantuojan hinnoista en tiedä mitään. Asennus on itse tehtynä "ilmaista", mutta kyllä mm. Mk2:n etujousien puristamiseksi saa hankkia järeää kierretankoa jne, halpahallien myymillä kevyillä jousipuristimilla ei työ onnistu ja aikaa tuhraantuu, sitä tuhraantuu joka tapauksessa.

Siitä vain jousipajoille hintaa kyselemään ja vertailemaan. JOS nuo etuvieterit todella aikovat hajota....
kari tt
Vastaa Viestiin