X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja ballo »

Tervehdys!

Nyt kun kelit ovat olleet aika pahoja olen joutunut käyttämään tuulilasin lämmitintä. Eilen huomasin että kuskin puoli aukes heti ja pysy kuivana, mutta apparin puoli ei lämmenny kunnolla ja tahto mennä jäähän. Onko muilla ollu vastaavia ongelmia, voisko liitin olla hapettunu tai huonosti vai joku rele rikki??? ei osaa sanoo :oops:
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja mikki »

Aiheeseen sopinee:
Omani toimii tosi hyvin koko alueelta mutta lasi meni kiven tai nastan vuoksi halki maanantaina Tuusulan motarilla.
Kuudes kerta kahden vuoden aikana. Huono tuuri, mutta 55000km vuodessa ja Suomessa kuorma-autot saavat viedä hiekkaa ym ilman peitettä, eli lisää välimatkaa!
Kysyin hintoja:
Melkein kaikkialla lasiliikkeissä 385-550eur mutta sitten vuorokauden viivellä tuli vastaus, että 1600eur.

Kannattaa tsekata hintoja etenkin kun omilla rahoilla toimii.
Ja lisäksi , jos vakuutuksen kautta ottaa ylikalliilla, voidaan arvata että miten vak. hinnat liikkuvat!
t. M
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja ballo »

no huhhu....ihan sika hinta 1600 euroa.... :o
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja juge »

Hei!
Mulla kävi sama juttu, apparin puoli ei sulanut ollenkaan mutta kuskin puoli toimi sievästi.

Kannattaa eka tarkistaa sulakkeet, tarkista ohjekirjasta mitkä sulakkeet ne oli, muistan että konehuoneen rele-sulake boksi ja kaksi kappaletta 30A sulakkeita: toinen vasemmalle puolelle ja toinen oikealle puolelle.

X-Typen tuulilasin lämmitintä ohjaa vain yksi rele: jos sulla kuskin puoli sulaa, on rele silloin ehjä. Rele syöttää virtaa sulakerasian molemmille sulakkeille ja siitä eteenpäin tuulilasin vastuksille.

Meillä oli vikana hapettunut sähköjohdon liitin apparin puolelle. Helppo katsoa ja korjata, jos vain on lämmin talli mihin auton ajaa. Ensin irti tuulilasin pyyhkijöiden varret, sitten niiden alla oleva muoviosa irti. Tuulilasin pyyhkijöiden varsien irrotukseen tarvitset pienen ulosvetäjän, ovat varmaan lujassa... ja varovaisuutta, olen jostain ulkolaiselta foorumilta joskus lukenut jonkun halkaisseen tuulilasin kun oli irrotellut pyyhkijöiden varsia.

Tässä kohtaa varoituksen sana: anna auton lämmetä lämpimässä tallissa jonkin aikaa, koska tämä pyyhkijöiden varsien alla oleva muoviosa on aika herkkää hajoamaan näin pakkaskeleillä... Kun tarkasti katsot, näet miten se muoviosa on kiinni autossa. Konehuoneen reunassa on muistaakseni muutama muovikiinnike, ne ensin irti, sitten apparin puolelta pissapojan letku irti siitä muoviosasta, ja pienellä kangotuksella muoviosa irtoaa tuulilasin puolelta. Siellä on sellainen pieni pokkaus jolla se muoviosa on kiinni tuulilasin alareunassa.

PS: hae eka varaosaliikkeestä uusi raitisilmansuodatin, koska se kannattaa vaihtaa samalla hiellä kun tätä rupeat tekemään, koska kun tuon muoviosan saat irti, raikkari on suoraan käsillä apparin puolella ja on todella helppo vaihtaa.

Johtojen värejä en muista millään, mitkä ne olivat jotka menivät tuulilasille. Mutta kun tarkasti katsoo, johdot on selkeästi havaittavissa. Paksut johdot, menee molemmille puolille tuulilasin alareunaan.

Ja taas varovaisuutta: johdot ovat paksuja, ja ne menevät tuulilasin aivan vasempaan ja oikeaan alareunaan. Kun johdot menevät tuulilasiin, menevät ne pienen mustan mötikän kautta ohuille metallijohtimille jotka puolestaan uppoavat tuulilasiin. Kun irrottelet liittimiä (liittimet ovat vähän ennen noita mustia pieniä mötiköitä), ole v-a-r-o-v-a-i-n-e-n, koska ne metallijohtimet mustista mötiköistä on oikeasti ohuet ja lyhyet, ei varmaan kovin paljoa väärinkäyttöä siedä kun repeää poikki...

Liittimet voivat olla - ja todennäköisesti ovat - lujassa. Pienellä vaivalla ne kuitenkin saa auki ja kannattaa muuten katsoa molemmin puolin ne johdot, koska meillä oli kummallakin puolella hapettumaa. Mittaa tuulilasiin päin vastus, meillä oli muistaakseni jotain vähän reilu yhden ohmin luokkaa per puoli. Sitten kannattaa vielä tarkistaa että auto syöttää virtaa tuulilasille, eli kaara käyntiin ja tuulilasin lämmitin päälle ja mittaamaan autoon päin molemmista liittimistä paljonko sieltä tulee jännitettä. Ja pieni huomautus tässä vaiheessa: auto nostaa jännän hitaasti jännitteen sinne 12V tienoille (ja tietty vähän ylikin kun auto käy ja lataa), joten ei tarvi säikähtää jos sillä sekunnilla kun tuulilasin lämmittimen kytkee päälle mittari näyttää että liittimiin tulee tyyliin muutama voltti.

Kun laittelet johtoja takaisin, kannattaa tarkistaa varsinkin kuskin puoli, että johto on kunnolla tilassaan ja pidikkeessään, koska se johto meni muistaakseni kohtuu lähetä tuulilasin pyyhkijöiden mekaniikkaa. Ja jos vaihdoit raitisilmansuodattimen, katso tarkasti että se tuli joka puolelta tiiviisti kiinni. Vielä tässä vaiheessa on hyvä testata tuulilasin lämmitin että varmasti pelaa molemmat puolet. Auto käyntiin, lämppäri sammuksiin, huurrustat tuulilasin sisäpinnan siitä keskivaiheilta ja tuulilasin lämmitin päälle ja katsomaan katoaako huurre molemmilta puolilta. Sitten kun laitat sitä muovilippaa kiinni, sen kanssa kannattaa taiteilla hetken aikaa, että varmasti saat sen pokkauksen kiinni tasaisesti koko matkalta. Sitten vaan ne muovinastat kiinni ja pyyhkijän varret kiinni ja avot, son siinä :)
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
ballo
Viestit: 147
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja ballo »

Kiitoksia Juge vastauksesta. Pitää tulostaa kirjoittamasi ohje ja tutkia johdot. Onneks auto on tallissa, sekä kotona että duunissa. Eli tarvetta lämppärille on aika vähäinen, mutta kuntoon se on saatava. Tätä menoa lumet sulaa vasta juhannuksen jälkeen :lol:
T:Niko
--------------------------------------
Jaguar XJ6 2003 (x350)
ex: X-type 2.1 V6
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja juge »

Juu olepa hyvä vain :)

Sen tuulilasin alaosan muovisuojan kanssa kannattaa olla vähän varuillaan kun otat sitä irti, se kun on ns. "ämpärimuovia", hajoaa ilmeisesti helposti jos kylmänä pakkasessa menee sitä repimään irti...
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
EskoS
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 4:54 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Minulla S-Typessä ongelmana tuulilasin vasemman puolen lämmityksen toimimattomuus.

Olen ajatellut kiveniskeymän korjauksen aiheuttaneen toisen puolen pimenemisen, mutta kun luin tämän X-Typen lasinlämmitysjutun, tuli mieleen, että onkohan S-Typessä mahdollisesti samanlaista ongelmaa kuin X-Typessä?

Kuikahan tuulilasin lämmitys on kytketty ässässä?
t. Esko S-Type

Jaguar XF 4.2 V8 Premium Luxury 2008
Ex: Jaguar S-Type 4.2 V8 Executive 2003
Ex: Jaguar S-Type 3.0 V6 Executive 2000
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja juge »

S-Typestä ei kokemusta, mutta voisi kyseessä ollakin samanlainen ongelma. Jos kiveniskeymä pimentää kokonaan yhden puolen, pitäisi sen kiven osua soppeliin kohtaan että koko lasi halkee siten että se katkaisee juuri toisen puolen langat.

Tuskin lasinlämmittimen kytkennöissä niin paljoa eroa ole, kannatta varmaan tarkistaa se liitin onko hapettumaa vai mikä, ja mitata se lämmittimen vastus ikkunaan päin.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
PJu
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Loka 22, 2007 1:33 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: X-typen tuulilasin lämmitin ongelmia

Viesti Kirjoittaja PJu »

Olet varmaan saanut jo lämmitykset kuntoon, mutta muille saman ongelman kanssa painiville vinkki, että kyseessä voi olla sulanut liitin. Näin ainakin minulle huollossa sanotttiin kun sain auton takaisin takuukorjauksesta.
x-type 2,0D -07 Winter Gold
Vastaa Viestiin