Akku vaan hajos.

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Herald »

Kirjotan tässä samalla tervehdyksen kissankulman käyttäjille, että terve vaan. Ostin pari viikkoo sitten Daimler XJ6-91:sen. Auto aivan mahtava ajaa, ja näyttääkin hyvältä.

Täältä olen lukenut paljon kyseisestä mallista vikoja/ominaisuuksia ja tullu lopputulokseen, et tais kannattaa ostos. Toki olin aikasemmin vähä tutkinu eri vuosimallien eroja iha vaan käyttötarkotuksen takia, eli mahollisimman mukavasti ja varmasti, pitkiäkin matkoja.

No mut asiaan. Lähin noitten kovien pakkasten jälkeen n.plussakelillä ajamaan. Auto lähti hienosti käymään ja ajelin iha vaan huvikseen noin tunnin. Menin sitte hakemaan kavereita, ku kyytiä tarvitsivat. Siellä auto oli sammuksissa n.puol tuntia. Ja tietenkin se vika tulee sillon, ku on mahollisimman huono hetki. Auto vaan vilkutti mittarivaloja ja matkamittariki näytti kaikkee epämäärästä ja releet naksutti kuorossa. Kerkesin jo siinä yritellessä ajattelemaa, et tätäkö on jaguaristin arki.
Lataus ei auttanu ja latauslaitteen starttinapillakaan ei toivottua tulosta. Onneksi huomasin kaapeleiden irrotuksen jälkeen, että sisävalo himmeni. Apukaapeleilla toisesta autosta saatiin tarvittava virta. Ajettiin kotiin ja melkeen uus akku tilalle ja taas pelittää.
Nii sit kysymys. Tiedän kyllä, et kaikki on mahollista, mut voiko tuolla tekniikalla olla vaikutusta tommoseen yhtäkkiseen akun totaaliseen hajoomiseen, jännitepiikki, nopea purkautuminen tms.? Vanhempia autoja harrastaneena ei ole tullu vastaavaa vastaan ikinä, mutta uudempien autojen omistajat kyllä kerto vastaavia juttuja siinä ihmetellessä. Iha vaan sentakii kysyn, et kannattaako ostaa vara-akku takakonttiin, et vaihdan sen sit aina ruutiininomasesti, jos käy noin uudestaan?
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja krono »

Ensinnäkin jatkuva lyhyt ajo tappaa akkua pikku hiljaa, eli autolla pitäisi ajella vähän pitempiäkin matkoja jotta laturi ehtii lataamaan akkua.
Mikäli ei halua ajella aika ajoin pitempiä matkoja olisi akkua syytä ladata akkulaturilla. Näissä peleissä kun on tuota sähköosaa jonkin verran jotka sitä virtaa tarvitsevat.

Itse suosittelisin kerran viikossa kunnon ajolenkkiä tai 2-4 kertaa vuodessa akku laturiin. Näillä eväillä oma XJ:n akku on pysynyt ainakin toistaiseksi hengissä.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Mulla on 30 vuoden harrastamisen aikana pari akkua zipannu vähän tohon malliin "totaalisesti". Toisessa murtui? akun navan liitos kennoon akun sisällä. Oli autossa josta tuli irroiteltua kaapelit navoista usein ja tuossahan aina tulee rasitusta navan "juureen" kun liitosta avaa ja kiinnittää. Sen huomas kun asiaa tutkin niin ei tarvinnu kuin vähän napaan koskea niin kontakti pätki.
Toisessa tapauksessa ilmeisesti kennoista iän mukana mureneva "sakka" akun pohjalla teki kennojen väliin oikarin, käyttäytyi kans tolleen totaalisesti virrat hävittäen, ravistelemalla pelas hetken aikaa...
Myös akkukengän kaapeli liitos voi oireilla tuolla tavalla, tämäkin on koettu parissa pirssissä.....

Joten mun mielestä ei tarvitse varautua useammalla akulla, yksi kunnossa oleva toimii ihan luotettavasti kun vaan saa tarpeeksi latausta, jos ei niin jossain on vikaa...
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Herald »

Juu hyvä tietää, et tuo oli vaan sattumaa. Kyllä kumminkin varmuudeks otan kunnon apukaapelit konttiin mukaan :)
Krono. auto on päivittäisessä käytössä ja esim. työmatkan pituus 50 km. Lataus, ainakin mittarin mukaan näyttää normaalia 14V
Jykkepoika. Eli tais olla vaan huonoa tuuria pelissä. Tais olla vaan auto vähä vähemmällä käytöllä edellisessä elamässään, eli täysin mahdollinen toi sakkaantuminen.
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
arvo01
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 5:54 pm
Paikkakunta: Haaparanta Ruotsi

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja arvo01 »

Herald.Et kertonut kuinka vanha se akku oli.Minulla on jo kolmas akku siitä kun ostin auton 2003(X-300).En tiedä onko nykyiset akut niin huonoja laadultaan vai missä se vika on.Minulla kyllä seisoo auto ulkona kesät talvet.Ei ole moottorilämmitintä siinä.Että niitä kylmästartteja tulee vuoden mittaan aika lailla.Nykyinen akku on ostettu viime keväänä,saa nähdä milloin taas on uusittava.
Jaguar XJ 40-91
Jaguar X300 -95
Jeep Grand Cherokee -96
Porsche 928 s4-89 There is no old Porsche`s.Just new owners.
"Sääliä saa ilmaiseksi,mutta kateus pitää ansaita".
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Herald »

arvo01 kirjoitti:Herald.Et kertonut kuinka vanha se akku oli.Minulla on jo kolmas akku siitä kun ostin auton 2003(X-300).En tiedä onko nykyiset akut niin huonoja laadultaan vai missä se vika on.Minulla kyllä seisoo auto ulkona kesät talvet.Ei ole moottorilämmitintä siinä.Että niitä kylmästartteja tulee vuoden mittaan aika lailla.Nykyinen akku on ostettu viime keväänä,saa nähdä milloin taas on uusittava.
En osaa sanoa akun ikää, ku just ostin auton. Uudelta se näyttää ja metkaa kyllä, et ledi akussa näyttää vihreetä, vaikkei siinä oo jännitettä edes kaheksaa volttia :shock:
Hyvä tietää tollasesta kokemuksesta sulta. Nyt ku katoin tarkemmin tota latausmittaria, ni se näyttääkin 15 volttia, eli liikaa. Voi olla toi ylijännite syynä molemmilla akkujen tuhoutumiseen.
Mun Triumpissa jännite oli käynnissä jotai 17V ja akku kesti n.2 kesää, arviolta 5000 km. Siispä ostin uuden akun joka kevät ja laitoin Triumpin, vielä ehjän akun käyttöautoon, jossa se kesti hyvin monta vuotta (eli autossa, joka lataa oikein). Toimivia akkuja alko kertymään, ni nyt niitä on traktorissa ja kavereilla käytössä, ku aina joku akkua tarvii. Varastoida ei kannata, ku eivät näköjään tykkää seisottamisesta.
Pitääkin ottaa iha oikee mittari käteen ja mitata, paljon däimleri oikeesti antaa jännitettä. Ei toi mittariston viisari varmaa oo, ku suuntaa-antava.
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Jos se auton oma viisari näyttää 15v niin voi olla ihan ok. Kunnon mittarilla kun katsot akun navoilta niin auton käydessä14.4v olis aikas optimi jännite kun akku on täysin varautunut.
Toi että se indikaattori on vihreellä vaikka jännite akussa vain 8v saattaa kieliä siitä että joku kenno/kennot on pois pelistä. Indikaattori on yleensä vain yhdessä kennossa ja jos juuri se on ok niin näyttää vihreää vaikka akku onkin sökö....
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Herald
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 2:42 am
Paikkakunta: Vihti

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Herald »

Jykkepoika kirjoitti:Moi
Jos se auton oma viisari näyttää 15v niin voi olla ihan ok. Kunnon mittarilla kun katsot akun navoilta niin auton käydessä14.4v olis aikas optimi jännite kun akku on täysin varautunut.
Toi että se indikaattori on vihreellä vaikka jännite akussa vain 8v saattaa kieliä siitä että joku kenno/kennot on pois pelistä. Indikaattori on yleensä vain yhdessä kennossa ja jos juuri se on ok niin näyttää vihreää vaikka akku onkin sökö....
Ok. Hyvä tietää. Voiskohan olla tuon jaguarin akun lyhyen käyttöiän syynä tuo itsestään purkautuminen seisonnassa? Eli akun piuha pois jos seisottaa, vaikka mittaristo näyttääkin vähän aikaa kaikkee hullua käyttöönotettaessa :D
Jaguar XJ6 -89
Daimler XJ6-91
Vauxhall Viva -64
Triumph Herald 1200 -65
Ford Fairlane -66
Avatar
rydinhojenga
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 5:46 pm
Paikkakunta: helsinki

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja rydinhojenga »

MOI! vähän myöhään kirjottelen,mutta hyvä idea on asentaa pääkytkin,josta on hyvä katkaista sähköt. Varsinkin jos seisottaa pitkään. Autossa saattaa olla maavuotoja,jotka tyhjentävät akkua koko ajan. Sulakekkaan(hauska sana,mutta kai se on suomes) ei välttämättä pala,jos maavuoto johtimella ei ole sulaketta(päävirtajohto).
Itse laitoin viikon sisällä sellaisen XJS-HE-83 coupeen,mitä juuri tullaan suomessa.

P.S Täysin tyhjentynyt vanha akku ei helposti enää virkoa,ellei kikkaile ylijännitteide ja virtojen kanssa.
xjs-he-83
ex BMW-R 100 GS-91 isolla tankilla
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Kopi
Viestit: 1968
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Kopi »

rydinhojenga kirjoitti: P.S Täysin tyhjentynyt vanha akku ei helposti enää virkoa,ellei kikkaile ylijännitteide ja virtojen kanssa.
Uusimmassa AutoBild-lehdessä (suomi) on kokeilu, jossa paria täysin kuollutta (jännite voltin paikkeilla) akkua elvytetään CTEK:n uusilla latureilla (vanhemmissa ei ole elvytystoimintoa).
Toisen saivat kuntoon, toista eivät. Tuossa elvytyksessä käytetään juuri ylijännitettä.
Tuommoiset elvyttävät CTEK:t maksavat toista sataa euroa, joten sillähän saa jo akun, mutta jos on muutakin käyttöä ylläpitolaturille niin ehkä voisi kokeilla.
Itselläni on halvempi CTEK vanhuksen akun ylläpitokäytössä, mutta silti akku hajosi jo 9.5 vuoden käytön jälkeen :) Ostin uuden akun, en uutta CTEKiä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
rydinhojenga
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 5:46 pm
Paikkakunta: helsinki

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja rydinhojenga »

Oon kuullut, että ökähtäneen akun saa kuntoon pesemällä sen painepesurilla. Sitten lisää hapot.
En oo kokeillut, mutta veikkaan että toimii. Mutta missä peset???
xjs-he-83
ex BMW-R 100 GS-91 isolla tankilla
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

???
Mä kyllä veikkaan et ei toimi... :D
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
s-type
Viestit: 46
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 9:35 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja s-type »

Juuh, ei todella maksa vaivaa huuhdella akkua vedellä. Joskus joku tumpelo oli pienakun täyttänyt vedellä hapon sijaan ja sitäkään ei saatu enää elvytettyä ja se oli sentään uusi.
Pete
S-Type 2001 3.0V6
Avatar
Jku
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: Lahti

Re: Akku vaan hajos.

Viesti Kirjoittaja Jku »

Noihin lyijyakkuihin on maailman sivu myyty erilaisia elvyttäviä keinoja!
Jo 70-luvulla myytiin jotain kemikaalia, jonka tarkoitus oli "syövyttää" levyn pinnassa oleva sufaatti pois.
Periaatteessa, kun lyijyakku (joita Geeliakku ja AGM-akkukin ovat) puretaan muuttuu lyijyoksidi/lyijy lyijysulfatiksi, joka on hyvä eriste. Kun akku sitten on puretussa tilassa jonkin aikaa, järjestäytyvät sulfaatin kiteet, jolloin virta ei enää pääse kulkemaan sulfaatin sisälle. Tällöin puhutaan sulfatoituneesta akusta.
Jos tällasita akkua varataan isolla virralla, tapahtuu levyn huokosissa vain veden hajoamista kaasuiksi. Nämä kaasukuplat ovat tilavuudeltaan laajempia kuin vesi, jolloin ne repivät levyn pinnasta lyijysulfaattia.
Siksi nuo "elvytysvaraukset" tehdään aina pienellä virralla.
Kun akkuun ei mene virtaa, nousee napajännite.

Nuo akun pesemiset toimivat, jos levyjen välillä on lyijypiikki, tai-hiutale, joka tekee levyjen välille "oikoslulun".
Samaan lopputulokseen pääsee akkua kääntelemällä ja ravistelemalla.
starttiakun levyjen välinen eriste on hyvin ohut, joten jos akkua varataan paikallaan pitkään, voi varaus kasvattaa lyijypiikin levyjen välille.
Itselläni on kyllä mp-akku tuollaisessa CTEK-varaajassa kiinni läpi talven.
Vastaa Viestiin