X-Type jousitus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Nyt kun otin autoni "kesäkäyttöön", niin mieleeni palasi taas murhe takapään jousituksen osalta... Kuuluuko jousien olla kuinka "löysät" reilu 100tkm ajettuna? Tämä X-tyyppi on vielä tehtaan sport-alustalla. Esimerkiksi viimekesänä kaksi aikuista miestä takapenkillä & neljät matkatavarat kontissa, perä kulki kohtuuttoman matalalla... Samoin nyt liikkeellelähtiessä tuntuu, että perä niiaa kohtuuttomasti. Etupää tuntuu kuitenkin tiukalta...

Ongelma voi olla myös minulla tunnetasolla, kun talvi tuli ajettua madalletulla jäykkäalustaisella espanjan ihmeellä.
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Kyllä ne vakiot on löysät. Tietenkin vielä korostuu jos sulla on alkuperäiset iskunvaimentajat noiden jousien kanssa. Omassa takaiskarit oli täysin loppu ja vaihtaessa toinen iskari ei irronnutkaan kun hajottamalla. Ajoin hetken aikaa uusilla iskareilla ja vakio jousilla ja ero oli kuitenkin yllättävän pieni. Kyllä se tietenkin paremmaksi muuttui, mutta sanoisin tuntumaa siltikin löysäksi. Ei se mielestäni edestäkään mikään tiukka vakiona ole. Ei taida siis auttaa kuin ruveta etsimään sopivaa jousi-iskunvaimennin-kombinaatiota. Kaupan päälle saat X-tyyppiin järjettömän paljon parantuneen ulkonäön.

Ainakin jousien osalta suosittelen koluamaan Ebayta. Tilasin omat H&R jouset sitä kautta Englannista ja tuontikuluineen hinta oli karvan alle 200€. Jouset oli uudet ja käyttämättömät. Iskarit tuli British partsilta. Hinnat selviää kun kyselee maililla.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Xsport kirjoitti:Kyllä ne vakiot on löysät. Tietenkin vielä korostuu jos sulla on alkuperäiset iskunvaimentajat noiden jousien kanssa. Omassa takaiskarit oli täysin loppu ja vaihtaessa toinen iskari ei irronnutkaan kun hajottamalla. .
Mutta eikös sport-alustassa ole myös omat "jäykemmät" iskarinsa? Ainakin edessä minulla on... Millä kilometrimäärällä vaihdoit nuo "loppuun ajetut" iskarisi? Kummallakohan keinolla saisi parannusta aikaan: uusilla jousilla vai iskareilla?

Pitäisi vain jäykistää perää...madaltaessa renkaat saattaa lyödä kaariin. Yhdet jouset olisi jo kiikarissa edukkaasti.


Vertailukohtaa: Isäni vaihtoi vuosi sitten -99 primeraan takaiskarit ensimmäistä kertaa 340tkm kohdalla, ei tuntunut ajossa, vaan katsastuksessa huomattiin pientä vuotoa :wink: Hän automiehenä epäili myös X-Typessä olevan löysä alusta, koska sitä ei ole ns. taksikäyttöön tehty, pääasia että golfbagin voi kuljettaa...ja ehken tytön siinä sivussa 8)
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Iskarit loppui edestä ja takaa ja mittarissa oli vähän reilut 150 000km. Edellisessä autossa, -02 Clio, oli vuotavat iskarit ja mittarissa oli alle 100 000 km.
Jagen takaiskareissa oli alapään kiinityskohdat väsähtäneet jo kokonaan ja ne tavallaan "makasivat" väärässä kohtaa. En muista oliko jo pientä vuotoakin havaittavissa. Edessä toinen iskari oli jo alkanut vuotaa. Täysin vaihtokuntoiset siis. Kai ne sportissa pikkuisen jämymmät pitäisi olla mutta tuntumaltaan ne ei kyllä vakuuttanut. Ja se korkeus nyt vain on kamala! Sinun kuvissa olevilla vanteilla toki pointti korkeuden säilyttämiseen on ymmärrettävissä.

Jos jotain lähdet vaihtamaan ja korkeudesta et halua tinkiä, panosta laatuiskareihin. Perinteisenä vaihtoehtona tietenkin esim. KONIT. Iskareilla pitäisi olla ehdottomasti suurempi merkitys kuin jousilla. Muistelen lukeneeni joskus, että rata-autoissakin voi olla jopa kohtuullisen pehmeät jouset, mutta iskunvaimentajat on sitten jotakin "pari" astetta tiukempaa tavaraa. Alustasta ei tule kivirekin, mutta ylimääräiset joustot ja jälkijoustot pysyy kurissa. Syvemmin perehtyneet saa toki tarkentaa.
Alkupään X-Type 3.0 sport
blackcat
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 7:56 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja blackcat »

Tässä puhutaan nyt asiaa, sillä olen muutaman kuukauden kokemuksella hyväksymässä x:n jousituksen helposti niiaavana, kun vielä sattumalta on vanha ajokki s- audi työajossa, niin voi vertailla samoissa roudansyömissä montuissa ajokkien eroja ja onhan niitä, audi on jäykkä ja lyhyellä joustovaralla, kun taas x on pehmeämpi ja pitkällä joustovaralla, sanoisin, että jossain välimaastossa olisi se sweetspot. Taitaa tulla alustan viritysprojekti kesävanteiden vaihdon yhteyteen... onko kellään tietoa onko näihin laitettu säädettävää alustaa, joko maavaran sekä jäykkyyden säädöllä tai pelkällä jäykkyyssäädöllä?
Marko Airismeri, 0440 585580 http://photo.net/photos/airismeri
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja mikki »

takana ''ratisee'', siis pitää outoa ääntä.
Estate Sport.
Kun nousee autosta tai istahtaa siihen.
Kun ajaa niin pitää takajousitus outoa ääntä.
Onko tuttua kellekään?
Miten pääsee eroon täsät ikävästä ja äänekkäästä vaivasta?
Mikähän nippa on jäänyt rasvaamatta?
Onko nykyautoissa vielä rasvattavia nippoja??
Eilen tuli 740km ja ääni vain pahenee.
Eihän sitä kuski vauhdissa kuule mutta ei enää kehtaa ajaa parkkihalliin.........
Gordon
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 8:49 pm

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja Gordon »

mikki kirjoitti:takana ''ratisee'', siis pitää outoa ääntä.
Estate Sport.
Kun nousee autosta tai istahtaa siihen.
Kun ajaa niin pitää takajousitus outoa ääntä.
Onko tuttua kellekään?
Miten pääsee eroon täsät ikävästä ja äänekkäästä vaivasta?
Mikähän nippa on jäänyt rasvaamatta?
Onko nykyautoissa vielä rasvattavia nippoja??
Eilen tuli 740km ja ääni vain pahenee.
Eihän sitä kuski vauhdissa kuule mutta ei enää kehtaa ajaa parkkihalliin.........
Tukivarren pusla siellä natisee..Haulla löytyy varmaan aiheesta lisää.
Nyt ajellaan S-Type 2.7D V6 Executive R-Look
Ex X-Type ´07 2.2 diesel Sport
Ex X-Type ´05 3.0 awd Sport
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-Type jousitus

Viesti Kirjoittaja krono »

Asiaa sivuten. Onko kukaan ostanut suomesta taakse iskunvaimentimia? Kävin tänään kivijalkaliikkeessä ja ei löytynyt monroen listoilta x-typeen -04:een takaiskareita. Voiko muka olla näin? Englannista saa iskarit 100 puntaa + rahdit eli tuskin kannattaa suomesta enempää etsiä.

Eli kysymyksen toisto vielä: Onko kukaan ostanut suomesta taakse iskunvaimentimia? Jos olet niin minkä merkkiset ja mistä ostit ja jos tohtii niin hinnankin saa sanoa.

Kiitoksia

AP.
Vastaa Viestiin