xj röpöttää

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

Tervehdys ystävät hyvät!! ongelmanani olisi tällä kertaa että kissani on päässyt oikein kunnolla bensan makuun :twisted: elikkäs kun painaa kaasua vähän hanakammin pieni musta pilvi ilmestyy taakseni ja tulpat tykkäävät tummua aikas lailla :cry: , oma luuloni olisi bensansuodattimen tulo tiensäpäähän, ainakkin oireilut olisi aika lähellä.... Onko muilla ollut ko. ongelmia ja voiko se johtua tuosta, vaiko ongelma jossain muualla. Tulpat, jakajankansi &johdot vaihdettu... kone yskii kuin olisi tukehtumaisillaan n.2500->kierroksen kohdalla. Pintakaasulla ei ongelmia, muutakuin menoveden vähän suurempi kulutus.

tuon vaihto ei varmaankaan ole paha rasti niinkään kädettömälle/tietämättömälle kuin minulle?! ja tekemällähän oppii :lol:
-99 3.0 stype
Avatar
jakeluvesimies
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 12:59 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja jakeluvesimies »

Ainakin bensasuodatin on osien hinnalla mitattuna halvimmasta päästä vaihtaa, joten suosittelen. Itsellä oli vanhassa autossa suodatin tukossa ja ongelmana oli kylläkin satunnainen sammuminen tyhjäkäynnillä.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jaggesi saa selvästi liikaa bensaa. Onko kysessä puoli- vai kokomoottori? Eli onko kuutonen vai kakstoistanen?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

joo elikkäs suodatin vaihdettu ja ei valitettavasti auttanut. Oisko kellään hyvät/helpot ohjeet tuohon menoveden säätöihin?.. itse en usko että rupean niitä sorkkimaan vaan ajan johonkin nyrkkipajaan laitettavaksi... ja 6pyttynenhän tuo on
-99 3.0 stype
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

todih tänään tapahtui seuraava: elikkäs olin krusimassa pitkin poikin ja aattelin et kiusataanpas kissaa ja annetaan kunnolla kenkää :evil: ...noh sit kuului kunnon poks. onneksi ei takana tullut kukaan oli meinaan aikas musta pölläytys :oops:, ja kierrokset rupes "seilaan" miten sattuu, noh ei siinä muu auttanut kun ajaa auto tien sivuun ja rupesin puhelinta taskustani kaivaan jos ei päässekkään tuolla pois, virrat pois ja uudelleen käynnistys ja lähti rullaan paremmin kuin minulla ollessani koskaan?! en tiedä oliko kone niin karstainen, ettei aineet kulkeutunut niin hyvin kuin pitää??
-99 3.0 stype
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja matsu »

No johan ! Tuon possauksen kyllä ymmärtää, mutta sitä on vaikea ymmärtää, miksi moottori alkoi pyörimään siististi. Onko autossa katalysaattori?

Muutamia syitä, miksi moottori saa liian rikkaan seoksen:
- Lamda-anturi (jos sellainen on, eli jos on katalysaattori)
- Ilmamassamittari
- Suutin tai suuttimia jää vuotamaan
- Liian korkea bensan paine
- Ehkä vika voi olla ECU:ssakin (siinä ruiskutuksen älylaatikossa), eli jos pitää suuttimia auki liian kauan
- Sitten on vielä kaasun asentoanturi, ainakin joissakin malleissa. Kuinka paljon mahtaa olla sen vaikutus, enimmillään?

Muista raportoida, tuliko auto pysyvästi kuntoon.

Keksiikö joku selityksen ihmeparantumiselle?
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

noh joo...elikkäs auto ei tullut tuolla kuntoon... elikäs ongelmia ainakin tänään esiintyi :cry: eilinen auttoi ainakin sinnä että tuntuu kehräävän huomattavasti paremmin, mutta kylmällä koneella ongelmia.

Eikä ole katalyssaattoria
-99 3.0 stype
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja xjford »

onkos sulla ruisku vai kaasarikoneinen kun ei mielestäni tuossa käynyt ilmi?
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja dida »

Onkohan ilmansuodatin kovasti tukossa?
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

ilmansuodatin on aikas uus, eikä päällisin puolin kauheen pölyiseltä/likaiselta näytä ja ruisku koneellahan tuo...en tiedä mikä kissaa vaivaa kun tuntuu olevan vähän päivästa kiinni kuinka käy. Nytten pariviimeistä päivää on toiminut ja tykännyt kun välillä tuota oikeaa jalkaa suoristaa, eli kone kiertää ja auto kiihtyy, mutta välillä taas tuntuu että auto tukehtuu ja rajana on aika tarkka 2500 kierrosta ja siitä ei pääse yli vaikka kuinka yrittää poljinta talloa, silloin se saattaa tuon ilmanotto putken(haitarin) vetästä kurttuun joten vähän veikkailen et vika vois olla ilmamäärä mittarissa vaikka tuntuu pienemmillä kierroksilla aukeevan/sulkeutuvan hyvin...
-99 3.0 stype
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja xjford »

missäspäin suomea autosi majailee? mulla olisi noita ruisku-osia irtonaisena. voitaisiin kokeilla vaihdella. itse olen turussa.
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

täälä tampereen kupeessa eli valkeakoskella asustelen..tämän viikon on käynyt aikas kivasti, heitin alkuviikosta pullon fortea tankkiin, en tiedä oliko tuolla merkitystä käyntiin, vai onko vain sattuman kauppaa että pelittää :lol: . Toinen ratkaiseva tekijä voipi olla uudet bensat ku talven jäljiltä oli molemmat tankit vanhaa menovettä täys ja nyt siis täytetty uudella :roll: , mutta ilmoittelen tänne jos ongelmia esiintyy. Ja "uudesta" eli siitä asti kun tuo on minulla ollut on pientä epäilystä että tankkien pohjalta saattaa löytyä sakkaa, mutta en ole vielä kerinnyt(viitsinyt) purkaa ja tutkiskella mitä tankit ovat vuosien saatossa syönyt :oops:
-99 3.0 stype
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

ilmamäärä mittarissa vaikka tuntuu pienemmillä kierroksilla aukeevan/sulkeutuvan hyvin...
Enpä noita kutoskoneita tunne eikä viesteistä käy selville minkä ikäisestä laitoksesta on kyse mutta noin yleisesti ilmamäärämittari on anturi imuputkessa joka mittaa koneelle menevän ilman määrää ja usein aihettaa vaurioituessaan sen ettei ota kunnolla kierroksia ja on tehoton. Tuo mikä aukeutuu/sulkeutuu on kaasuläppä.
Useissa moottoreissa ton ilmamäärä anturin toimintaa voi kokella niin että ottaa siitä piuhat irti jolloin moottori menee varaohjelmalle eikä toimi niinkuin pitää mutta ei pitäisi "röpöttää". Vuodot imuputkessa anturin jälkeen aiheuttaa myös käyntihäiriöitä. Tarkemmin en osaa sanoa kun ei ole tietoa minkä ikäluokan laitos on kyseessä.
Tämä siis puhdasta arvailua, ei tietoa :D
silloin se saattaa tuon ilmanotto putken(haitarin) vetästä kurttuun
Jos oikeasti vetää kurttuun tuon imuputken niin se kielisi tukoksesta imupuolella? Jos suodatin on puhdas niin mites ilmanotto aukko ennen suodatinta? meneekös se sun autossa johonkin lokasuojan sisään, onko varmasti auki? Tukos kyllä pitäisi olla aikas tiivis että alkaa putkea kurttuun vetämään
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
xjford
Viestit: 44
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 10:18 pm
Paikkakunta: turku

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja xjford »

Jykkepoika kirjoitti: ilmamäärämittari on anturi imuputkessa joka mittaa koneelle menevän ilman määrää ja usein aihettaa vaurioituessaan sen ettei ota kunnolla kierroksia ja on tehoton. Tuo mikä aukeutuu/sulkeutuu on kaasuläppä.
xj:n ilmamäärämittarissa on läppä joka avautuu ja sulkeutuu virtauksen mukana.

mikko
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

xjford kirjoitti:
Jykkepoika kirjoitti: ilmamäärämittari on anturi imuputkessa joka mittaa koneelle menevän ilman määrää ja usein aihettaa vaurioituessaan sen ettei ota kunnolla kierroksia ja on tehoton. Tuo mikä aukeutuu/sulkeutuu on kaasuläppä.
xj:n ilmamäärämittarissa on läppä joka avautuu ja sulkeutuu virtauksen mukana.

mikko

elikkäs toimii juurikin noin kuten mikko sanoo. Ja vuoden 1986 elikkäs viimeisiä xj6 serie 3sia
-99 3.0 stype
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joo, selvensikin asiaa kun auton ikä mainittiin. Olikohan niin että noissa läppä liikuttelee potikkaa ja niiden liukupinnoissa voi olla kulumaa/katkoksia/likaa? puhdistus ei varmaan ainakaan huononna tilannetta
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Subbe 91
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 05, 2009 7:31 pm

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja Subbe 91 »

Moi, tukoksesta kielii eikä ihan pienestä jos vetää putken kasaan.
Kun saat autosi kondikseen älä kuitenkaan unohda käyttää silloin tällöin "injection cleaner" ainetta - suuttimet tykkää. Annostelu on helppoa Jaggeen (1/4 osaa tankissa bensaa ja kaadat pari pulloa ainetta sekaan, tankkaat normaalisti kun tulee tarve seuraavaksi).
Varsinkin jos on seissyt tai vanhaa besaa.

Hyvät kesät kaikille KISSAIHMISILLE kumipyörillä. Terv; Jukka turusta
Avatar
kaukomaa
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 11:01 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Mulla on Series 2 ruiskulla ja olen tapellut kaksi vuotta samaisen ilmiön kanssa. Sain homman kuntoon viikko sitten. Auto on nyt aivan kuin eri auto. Aikaisemmin se kävi koko ajanliian rikkaalla ja tyhjäkäyntiä ei saanut kuntoo jne. Bensaa meni 20+ l / 100 km. Nyt menee vähän yli kymppi. Väittäisin että musta on tämän homman selvityksen aikana tullut --ainakin kotitarpeiksi -- XJ6 käyntihäiriöiden asiantuntija.

Eli sun moottori käy selkeesti liian rikkaalla. Aivan kuin mun auto vielä viikko sitten. Ja mikään ei tuntunut auttavan.
Lähdetään siitä liikkeelle että ECU ja ilmanmittari YLEENSÄ toimii. Ne on kaikkien luotettavimmat osat ja kalleimmat. Lähdetään ihan toisesta päästä liikkeelle. Itse etenin seuraavasti:

-uusi fuel pressure regulator (kaikki sanoo että väärä bensanpaine on usein rikkauden syy) ==> ei auttanut
-mittasin bensan paineet; ok ==> ei auttanut
-kaikki kuusi suutinta Alppilaan ultraäänipuhdistukseen ja testaukseen ==> ei auttanut
-ilmapäpän säätö niin että rako varmasti on .05 mm (..vai mitä se nyt ohjekirjassa pitikään olla ...) ==> ei auttanut
-kytkin seitsemännen suutimen pois toiminnasta; eli se joka startatessa antaa muutaman sekunin bensaa imusarjaan ==> ei auttanut
-vaihdoin ECUa ohjaavan jäähdytinnesteiden lämpöanturin ja tarkistin että antaa oikeat tulokset ==> ei auttanut
-mittasin Lambda anturin ==> näytti oikein
...alkoi epätoivo vallata alaa ja tarkistin ilmamittarin hinnat. Päätin että vielä kerran yritän muuta. Ja toistan, ilmamittari +läpät ja ECU toimii. Ne ei mene rikki.

Sitten tärppäsi:
-olin siis kytkenyt starttisuuttimen pois; irroittanut sitä ohjaavan johdon niin että se ei koskaan lähtenyt käyntiin. Mutta sitten jag-lovers keskustelun perusteella irroitin vielä suuttimelle menevän bensaletkun ja tein siihen tulpan päähän. Starttasin auton ja huomasin välittömästi eron. 50 heppaa lisää, tulpat hienon harmaana, ei savua, käy tasaisesti ... Mun kohdalla siis vika oli seuraava:
Se startti suutin oli jumittunut hieman auki. Toimiva suutin olisi katkaissut bensan syötön imusarjaan kunhan vain se sähköjohto on irti. Mutta mun viallinen suutin oli kuin tippuiva hana josta bensanpaineen takia koko ajan virtasi bensaa imusarjaan. Nuukuuksissani olin lähettänytkaikki muut suuttimet huoltoon mutta en tätä yhtä. Ajattelin että koska sitä tarvitaan vaan käynnistyksessä niin ihan sama vaikka ei ole ihan kunnossa. Mutta ongelma olikin se että se oli koko ajan auki.

Koita noita mun jippoja ja lycka till. Jos oot Tampereella niin voisinhan minäkin vilkaista ....

Ja tsekkaa tää: http://www.coventrywest.com/Jaguar/tech ... month7.htm
-- XJ6, Series II --
-- 911, Carrera --
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja zantza »

jeps imu puolella oli vuoto... ja tankkiin on laitettu vaikka mitä puhdistus aineita.. pittee tutkituttaa ahtopaineet& venttiilit jahka tässä kerkiää tulpista päätellen nykyjään ei käy rikkaalla on sellaset suklaan ruskeet....
-99 3.0 stype
MrNorton
Viestit: 302
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:09 pm
Paikkakunta: Forssa

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja MrNorton »

Elikkä se seitsemäs suutinkin olisi varmaan kannattanut lähettää Alppilaan,itse tappelin pitkään oman kakkos-sarjalaisen kanssa kun kävi rikkaalla.Lopulta alusin koneen lämmettyä tulpata AED unitiin menevän bensaletkun ja siihen loppui rikkaalla käynti ongelmat.
MrNorton
Jaguar XJ6 series 2
Dacia Duster 1.2 Tce
Norton Commando MK3 original.
Norton Commando MK3 cafe racer
Solifer Export 1963
Avatar
kaukomaa
Viestit: 59
Liittynyt: To Huhti 27, 2006 11:01 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja kaukomaa »

Näin on. Tarttee talvella lähettää. Nyt en raaski kun kaikki pelaa. Ilmastointi, ruisku, kone, kaikki valot, lasin nostimet, tavaratilan valo, viime viikolla katsastettu, (takaiskarit 95 oikea, 95 vasen !!) .... ihan kaikki pelaa .. paitsi että anteeni ei nouse kun laittaa radion päälle, ja kylmästartin ruisku on kytketty pois.

Eli huomio: Mulla on ajossa kakkossarjan XJ6 jossa kaikki toimii. Laitan rastin kalenteriin koska huomenna taas ajetaan ... ja luultavasti jotain taas tapahtuu!


Kuva
-- XJ6, Series II --
-- 911, Carrera --
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

kaukomaa kirjoitti:Näin on. Tarttee talvella lähettää. Nyt en raaski kun kaikki pelaa. Ilmastointi, ruisku, kone, kaikki valot, lasin nostimet, tavaratilan valo, viime viikolla katsastettu, (takaiskarit 95 oikea, 95 vasen !!) .... ihan kaikki pelaa .. paitsi että anteeni ei nouse kun laittaa radion päälle, ja kylmästartin ruisku on kytketty pois.

Eli huomio: Mulla on ajossa kakkossarjan XJ6 jossa kaikki toimii. Laitan rastin kalenteriin koska huomenna taas ajetaan ... ja luultavasti jotain taas tapahtuu!
Noh! tekisi mieli sanoa samaa, ja jo toista kesää putkeen...paitsi, ettei vas. tankin bensamittarinanturi toimi (uusi on jo, mutten ole vielä kerennyt asentaa, ajattelin nimittäin samalla vaihtaa kaikki viivisteet ja laittaa sumppuun sen pienen sihdin), niin ja ylivaihteen ja peruutusvalon johtosarjassa on vikaa...mutta, mutta, KAIKKI MUU, kello mukaanlukien toimii hienosti! :D

-Jakuvaari

Jk. Niin, eli kyllä vanhassa aina jotakin puuhaa riittää... ;)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja dida »

Erityisen hieno auto kuvassa ja hienossa miljöössäkin! ^^
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
1300ti
Viestit: 95
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Turku

Re: xj röpöttää

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Löysin tämän keskustelun tuon kuvan perusteella, onpa kauniin värinen XJ!
Vastaa Viestiin