Autoon tuli pari viikkoa, sitten uusi vika kesänkunniaksi joka rajoittaa ajamista.

Auto on toiminut kuin kello viimeisen puolivuotta moottorinpuolesta.
Pariviikkoa, sitten tosiaan ajoin auton parkkiin käytyäni ostoksilla ja olin lähdössä noin tunnin sen jälkeen taas liikenteeseen. Laitoin auton käyntiin ja auto kävi huonosti, kierrokset heittelivät 500-1500rpm, moottori melkein sammui, kävi raskaasti ja pakoputkista alkoi tulemaan mustaa savua putkena sekä check engine varoitusvalo paloi. Vika siis alkoi kuin tyhjästä varoittamatta ajon jälkeen auton seistyä parkissa uudestaan käynnistämisen jälkeen.
Nyt auto siis käynnistyy normaalisti ja kulkee myös normaalisti, mutta noin 100km ajon jälkeen auto hyytyy ja alkaa pätkimään, check engine valo syttyy ja joskus moottori sammuu.
Epäilimme seoksien olevan sekaisin ja avasin vanhan ilmamäärämittarin suihkuttaen sinne kontaktisprayta virtapiiriin sekä tunnistin lankoihin sekä kävin sähköliitokset kontaktisprayn kanssa läpi. Vikaa ei esiintynyt päivään ja luulin vian korjaantuneen kun vika taas alkoi pitemmän ajon jälkeen ajonaikana ja auto sammui kesken ajon.
Hinautin auton Jaguar merkkikorjaamolle turhautuneena, jotta ei tarvitse itse vaihtaa joka osaa yksi toisensa jälkeen kunnes vika korjaantuu vaan he voivat diagnosoida vian. Auto oli viikon huollossa ja vika """paikannettiin""" huollossa kuulemma... joten vaihdettiin ilmamäärämittari toiseen. Hain auton kalliista huollosta ja seuraavana päivänä jäin taas tielle kesken ajon...
Sama vika taas, tuntuu kuin olisi vetänyt palkan vessanpöntöstä alas. Huoltamo ei ilmeisesti tunne mitään häpeää epäonnistuneesta diagnoosista ja pussipäässä osien vaihtamisesta päinvastoin kuin sovittiin, jonka osaan itsekkin. Jos vien auton huoltoon takaisin vian etsintä ja korjaus taas maksaa lisää minulle ja auto ei välttämättä toimi vieläkään sitten, joten fuck that. Rahastusta sanon minä. Eli siis kun edes merkkikorjaamo ei saa vikaa selville niin... :O
Jos joku tietäisi tai voisi epäillä oikeasti mahdollisia vian aiheuttavia osia yms, jottei tarvitsisi ostaa uutta koko tekniikkaa yksi osa kerrallaan. Huollon mukaan voi olla mahdollista, että pakosarja on kiero??? Siinä on reikä ja tai lambda rikki... Sekä nyt yhtäkkiä huollossa akkukin sanoi samalla itsensä irti. Minusta pakosarjan ja etummaisten kattien välisessä putkien yhdistävässä läpikierreliitoksessa vaikuttaisi olevan pultin kannat pohjassa ja pulttien kierre osa sisällä, mutta puolen sentin rako putkien liitoksissa eli mahdollisesti pultit poikki. Voiko mahdollisesti aiheuttaa vian?
Vikakoodit jotka paloivat vian esiintyessä olivat 6, 12, 44.
Mikä vikana? Nyt siis neuvoja ja kokemuksia saa kertoa ja kiitos todella paljon jo etukäteen neuvoista!