xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Theo
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 11:15 pm

xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Theo »

Auto on siis xj6/40 4 litrainen -90 malli.

Autoon tuli pari viikkoa, sitten uusi vika kesänkunniaksi joka rajoittaa ajamista. :(

Auto on toiminut kuin kello viimeisen puolivuotta moottorinpuolesta.
Pariviikkoa, sitten tosiaan ajoin auton parkkiin käytyäni ostoksilla ja olin lähdössä noin tunnin sen jälkeen taas liikenteeseen. Laitoin auton käyntiin ja auto kävi huonosti, kierrokset heittelivät 500-1500rpm, moottori melkein sammui, kävi raskaasti ja pakoputkista alkoi tulemaan mustaa savua putkena sekä check engine varoitusvalo paloi. Vika siis alkoi kuin tyhjästä varoittamatta ajon jälkeen auton seistyä parkissa uudestaan käynnistämisen jälkeen.
Nyt auto siis käynnistyy normaalisti ja kulkee myös normaalisti, mutta noin 100km ajon jälkeen auto hyytyy ja alkaa pätkimään, check engine valo syttyy ja joskus moottori sammuu.
Epäilimme seoksien olevan sekaisin ja avasin vanhan ilmamäärämittarin suihkuttaen sinne kontaktisprayta virtapiiriin sekä tunnistin lankoihin sekä kävin sähköliitokset kontaktisprayn kanssa läpi. Vikaa ei esiintynyt päivään ja luulin vian korjaantuneen kun vika taas alkoi pitemmän ajon jälkeen ajonaikana ja auto sammui kesken ajon.
Hinautin auton Jaguar merkkikorjaamolle turhautuneena, jotta ei tarvitse itse vaihtaa joka osaa yksi toisensa jälkeen kunnes vika korjaantuu vaan he voivat diagnosoida vian. Auto oli viikon huollossa ja vika """paikannettiin""" huollossa kuulemma... joten vaihdettiin ilmamäärämittari toiseen. Hain auton kalliista huollosta ja seuraavana päivänä jäin taas tielle kesken ajon...
Sama vika taas, tuntuu kuin olisi vetänyt palkan vessanpöntöstä alas. Huoltamo ei ilmeisesti tunne mitään häpeää epäonnistuneesta diagnoosista ja pussipäässä osien vaihtamisesta päinvastoin kuin sovittiin, jonka osaan itsekkin. Jos vien auton huoltoon takaisin vian etsintä ja korjaus taas maksaa lisää minulle ja auto ei välttämättä toimi vieläkään sitten, joten fuck that. Rahastusta sanon minä. Eli siis kun edes merkkikorjaamo ei saa vikaa selville niin... :O
Jos joku tietäisi tai voisi epäillä oikeasti mahdollisia vian aiheuttavia osia yms, jottei tarvitsisi ostaa uutta koko tekniikkaa yksi osa kerrallaan. Huollon mukaan voi olla mahdollista, että pakosarja on kiero??? Siinä on reikä ja tai lambda rikki... Sekä nyt yhtäkkiä huollossa akkukin sanoi samalla itsensä irti. Minusta pakosarjan ja etummaisten kattien välisessä putkien yhdistävässä läpikierreliitoksessa vaikuttaisi olevan pultin kannat pohjassa ja pulttien kierre osa sisällä, mutta puolen sentin rako putkien liitoksissa eli mahdollisesti pultit poikki. Voiko mahdollisesti aiheuttaa vian?

Vikakoodit jotka paloivat vian esiintyessä olivat 6, 12, 44.
Mikä vikana? Nyt siis neuvoja ja kokemuksia saa kertoa ja kiitos todella paljon jo etukäteen neuvoista!
Antsu
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 8:33 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Antsu »

Viestistäsi ei käynyt selville missä päin Suomea vaikutat mutta tätä korjaamoa on näillä palstoilla aikaisemmin kehuttu: http://jag-finn.fi/

t. Antsu
--------------------------------------
ex: Jaguar XJ12L Series 2 1974
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Theo kirjoitti:Vikakoodit jotka paloivat vian esiintyessä olivat 6, 12, 44.
Vikakoodista 6 en löytänyt pikaisesti mitään, mutta koodit 12 ja 44 alla.
Arvaus: MAF:n kontaktit jossain ECU:n ja MAF:n välillä. Koodi 12 seurausta
siitä ja 44 välillisesti kun seokset pielessä.
Köpi

12.12 - Fuel Fail 12 : Mass Air Flow sensor out of range ( Brett Gadzinsky, )

Output below .2 volts or above 4.5 volts engine rpm 400 to 3000 rpm for 5 crankshaft revolutions.

If FF 12 is flagged, ecu uses throttle position sensor input for engine load indications instead of the maf sensor.

Possible faults :

- Old style unsealed relays for EMS main 1993 year cars and up.
- Open or short in wiring between maf and main ecu.
- High resistance connection between maf and ecu (dirty connector at maf sensor).
- Open circuit in wiring from main relay power (12 volts) to maf.
- Bad maf sensor.

The maf sensor is in the air intake tract, after the air filter and before the throttle. It uses air flow through a side port to cool and change the resistance of sensors, corrected for ambient air temps to measure the air flow through the intake tract. Since it has no moving parts, its reliable, but suffers from having its connector in a bad spot. Its also subject to contamination of the sensors by any type of liquid.

Inside the sensor is a circuit board with voltage regulators, and a lot of parts and IC chips. On the 1988 to 1992 year cars, the base idle mixture trim is built in, but not part of the actual maf circuitry. Sensors to 1991 had a separate ground wire to a stud on the maf.

To test the maf, warm the car up to operating temps. At idle in park (about 740rpm) the output signal should read 1.2 to 1.5 volts, the higher the reading, the higher the indicated air flow. If your maf sensor puts out about 1.2 volts at idle, it is indicating a low air flow, so will adjust the injector pulse time down
to keep the mixture in range. 1.2 volts is on the low side of a normal reading and may cause problems unless you are at a high altitude.

If you have a vacuum leak, the INDICATED air flow into the engine will be low, the ecu will reduce the injector pulse, and you will have a lean mixture and a poor idle.

To test the high air flow, measure the output voltage with the car in drive, full throttle, foot on brake. Only do this test for a very short time, and use great care the car does not get away from you. At full throttle the maf should read about 3.0 to 3.3 volts. This is the torque converter stall reading, actual full throttle high rpm will indicate higher.

The maf sensor has a lot of input on the mixture and indicated load range the engine is operating at. A small change in the signal denotes a large change in mixture.

Under normal operating conditions, the maf sensor and the coolant temp sensor set the mixture and the way the engine runs.
http://www.jag-lovers.org/ebooks/view.p ... tion=12.12


12.44 - Code 44 ( , )

The code 44 and 26 have some overlap. Code 44 means that the oxygen sensor is signaling the computer that the fuel mixture is bad - too rich or too lean. The car can then not run in closed loop mode, and the VCM after a while ignores the oxygen sensor and goes to a default mode. If the sensor itself was bad, the car would probably run just fine, but use more gas, although in some cases will run irregularly. More likely you have a true, too lean or too rich problem.

The first step in diagnosis is to idle the car until the car runs rough or the error light is activated. Then, using a DIGITAL multimeter, measure the output of the oxygen sensor by back probing it while still connected - do this at the junction of the wire from the sensor on the right (US) fender well. It will oscillate rapidly under normal conditions from .9 to 2v. If mixture is too lean it will read very low all the time. Check with a manual for the actual voltages, these may be incorrect, or vary between models.

TOO LEAN: If you determine that the mixture is too lean, then you have either fuel starvation or an intake air leak. If the car idles OK but has loss of power at speed, then you likely have fuel starvation. An intake air leak will cause bad idle but will be less noticeable at speed.

TOO RICH OR AMBIGUOUS: This could be a sensor problem (air mass sensor, throttle pot or others), but most likely an ignition problem. This may well be the most common cause for code 44. Before you do anything you check the ignition, try just replacing distributor cap and rotor , spark plug wires, and spark plugs. - Its cheap and easy and maintenance anyway. It might be possible that a misfire resulted in fouling of the oxygen sensor (code 26), then when replaced with a new one you got code 44.

Conditions for flagging...

- Engine coolant temp above 167F,
- Throttle position under 3 volts,
- 450 engine revolutions in a row no oxy sensor switching.

Possible faults:

- Fuel pressure fault,
- Stuck open purge valve,
- Poor ground connections,
- Poor oxy sensor ground connection,
- Open or short in oxy sensor heater and/or output circuit,
- Defective air injection pump or circuit,
- Intake air leak,
- Plugged fuel injector (or bad electrical connection)
- Defective maf sensor.

Do a hot engine vacuum reading. At about sea level, you should get roughly 20 inches of vacuum at hot idle.

You can have a vacuum leak in many impossible to see places....
- The egr system/pipes/valve,
- The vapor recovery system...at the vacuum port under the throttle (nipple falls out of manifold), at the charcoal canister hoses in the front air dam, intake manifold,
- Crankcase vent system, etc.

After that, check the fuel pressure and the injectors. You can unbolt the rail from the intake manifold and remove it, then remove each injector and check the intake screens. At that time, you can also remove the fuel pressure regulator and using air pressure, test the pressure set point. Should be 44 psi without any vacuum on the vacuum port. Fuel pressure typically runs between 32 to 44 psi, 44 psi full throttle (no vacuum), 32 psi with 20 inches of vacuum...


Ignition problems typically set a ff26. During a severe miss, fuel and air is dumped into the exhaust, setting the FF26. For FF44, the engine seems to not be able to get enough gas into the mixture. This means a shortage of fuel, or an abundance of air.

When heated with a torch till its hot and slightly glowing, the oxy sensor should put out about .9 volts. Voltage reading will vary around as you move the torch, but if it gets up to .9 volts, its ok.

I doubt they fail often, typically when the heater gets erratic. They have to be hot to work, so if they don't get hot, they don't work. The relay that powers the heater also runs the fuel pump.

You could have a big vacuum leak when the ecu operates the canister purge. The ecu will open the solenoid to purge the fuel vapors in the canister after the engine is up to at least 93F and above idle.
http://www.jag-lovers.org/ebooks/view.p ... tion=12.44
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Theo kirjoitti:Minusta pakosarjan ja etummaisten kattien välisessä putkien yhdistävässä läpikierreliitoksessa vaikuttaisi olevan pultin kannat pohjassa ja pulttien kierre osa sisällä, mutta puolen sentin rako putkien liitoksissa eli mahdollisesti pultit poikki. Voiko mahdollisesti aiheuttaa vian?
Ainakin vanhuksessani ( ja XJ Ser3) pakosarjan liitoksissa on asennettaessa kokoonpuristuva metallinen tiivistysrengas ja osat pitääkin jäädä hieman erilleen toisistaan. Jos liitoksesta ei tupsuttele pakokaasuja ulos, niin veikkaisin että se on ihan ok.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Theo
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 11:15 pm

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Theo »

Antsu kirjoitti:Viestistäsi ei käynyt selville missä päin Suomea vaikutat mutta tätä korjaamoa on näillä palstoilla aikaisemmin kehuttu: http://jag-finn.fi/

t. Antsu
Nyt kun mainitsit niin siellä se juuri kävi ja viimeisen kerran!
Theo
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 11:15 pm

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Theo »

Kopi kirjoitti:
Theo kirjoitti:Minusta pakosarjan ja etummaisten kattien välisessä putkien yhdistävässä läpikierreliitoksessa vaikuttaisi olevan pultin kannat pohjassa ja pulttien kierre osa sisällä, mutta puolen sentin rako putkien liitoksissa eli mahdollisesti pultit poikki. Voiko mahdollisesti aiheuttaa vian?
Ainakin vanhuksessani ( ja XJ Ser3) pakosarjan liitoksissa on asennettaessa kokoonpuristuva metallinen tiivistysrengas ja osat pitääkin jäädä hieman erilleen toisistaan. Jos liitoksesta ei tupsuttele pakokaasuja ulos, niin veikkaisin että se on ihan ok.
Köpi
Savua tulee sieltä, varsinkin kun vika alkaa... Hmmm
Theo
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 11:15 pm

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Theo »

Kopi kirjoitti:
Theo kirjoitti:Vikakoodit jotka paloivat vian esiintyessä olivat 6, 12, 44.
Vikakoodista 6 en löytänyt pikaisesti mitään, mutta koodit 12 ja 44 alla.
Arvaus: MAF:n kontaktit jossain ECU:n ja MAF:n välillä. Koodi 12 seurausta
siitä ja 44 välillisesti kun seokset pielessä.
Köpi
Kiitos!

Pitääkin alkaa tutkia vikaa ihan ajan kanssa.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: xj6/40 KÄYNTIHÄIRIÖ !!! NYT TARVITSEE APUA JA KOKEMUKSIA!?!?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

No laita ensin kuntoon se savua tupsutteleva pakosarja, sekin varmaan sotkee kaikki säädöt
pieleen. Siis onhan siinä vissiin lampda tuon vuodon jälkipuolella, jolloin se saa väärät arvot.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Vastaa Viestiin