tiiviste pahvit

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja zantza »

terve tällä kertaa huohottimen(elikkäs moottorin päässäoleva öljyn huohotin) purku menossa aattelin et kandeekos laittaa nuihin tiiviste pahvien väliin jotain liimaa tms. vai lykkäänkö vaan pahvit väliin ja kiristelen... aattelin kysyä etten eksy tieltä :oops: ja tietoa kun googelttaa niin yks on sitä mieltä et kannattaa toinen taas vastaan :roll: . Sen tiiän et ainakkaan kansipaffiin ei liimaa saa laittaa, mut kui noit muut ja onneksi ei ainakaan vielä ole tarvinnu tästä kantta aukoo :mrgreen: . Ja autonahan on edelleen tuo vm86 xj6 serie3
-99 3.0 stype
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja dida »

Jos ovat ihan tavallisia pahvitiivisteitä, niin laita vaikka autotarvikeliikkeistä saatavaa sinistä silikonimassaa (ei tavallista, sininen kestää öljyjä ja lämpöä). Sillä kootut tiivistykset saa purettua, mutta jos tiiviste ei ole rikki, laita kerros vaseliinia molemmille puolille. Se pehmentää hiukan pahvia ja taas pitää, kuin uutena ;-)!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Terve,

Itse en uskaltaisi silikonia XK-koneeseen laittaa. Ajatus siitä, että ison tiivistyspinnan vierestä lähtisi palko silikonia, joka siis ei liukene öljyyn, mukaan öljynkiertoon ja juuttuisi sitten jonnekin laakerin tai akselin öljykanavaan ei oikein houkuta!

Olen käyttänyt vain sinistä Hylomaria (saatavilla kaikista varaosaliikkeistä yms.) alkuperäisten paperitiivisteiden molemmin puolin. Ensin kaikki paikoilleen ja sitten vain kevyt kiristys ja hieman myöhemmin sitten täysi kiristys. Aina kireyden tarkistus kun vehje on ekan kerran käytetty lämpimäksi. Mulla ainakin just meni kaikki 20+ öljypohjan ruuvia noin puoli kierrosta ekan käytön jälkeen, eikä vuoda enää!

Jos kuitenkin silikonia laittaa esim. jakokoppaan, öljypohjaan tms. niin ohje on, että sen pitäisi antaa ensin kuivaa hieman, sitten paikoilleen ja tasaisesti kiristys niin että ottaa kiinni jokapuolelta ja lopullinen kiristys vasta vuorokauden kuluttua tms. kun massa on varmasti kovettunut eikä enää pursua kiristettäessä. Tai näin on ainakin mua opastettu tekemään.

Vanhoja paperitiivisteitä en ole koskaan kierrättänyt, edes huohottimen kohdalla, ne ei maksa just mitään (alta euron veroineen), en ole varma onko mulla enää jäljellä ylimääräisiä, mutta ainakin XK:n vesipumpun papereita on varmaan ainakin 10 kpl ja öljysuodattimen ja lohkon tiiviset kanssa (€2,-), voin lähettää kirjekuoressa, jos ei olisi muuta tilattavaa varaosaa.

-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
zantza
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 08, 2009 11:27 am
Paikkakunta: valkeakoski

Re: tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja zantza »

joo uudet on valmiina, ei noi pahvit niin hintavia ole että edes viittisin ruveta vanhojen kanssa arpomaan tuleeko hyvä. Taitaa tuo purku jäädä näillänäkymin juhannuksen jälkeen jahka taas aikaa, koska tarvetta ei välttämättä ole. Teen sen vain, ettei unhoittuisi kuinka työkalut otetaan käteen :roll:
-99 3.0 stype
Avatar
jakuvaari
Viestit: 2061
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 5:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja jakuvaari »

Joo, muista varoo vaan "shipwright's desease" nimistä tautia! :shock:

Se iskee helposti: http://www.jag-lovers.org/saloons/disease.html

Mullakin oli arkoitus vähentää lopulta öljyvuotoa, joka oli kiusannut jo 14 vuotta ja toki kasvanut koko ajan. Otin sumpun pois, tiesin jakokopan vuotavan myös, löysin alakerrasta vanhanmalliset kiertareiden pultit, joissa oli haarasokat, tai siis hieman yli 50% oli vielä siellä, 3-4 oli mennyt öljypumpusta läpi! Jakokoppa pois, toki sitä ennen värinänvaimennin, tietty laturi, vesipumppu yms. pakoputket oli pakko ottaa pois jo aiemmin kun ei S1 2+2:sen sumppua saa oikein pois ilman että ottaa juuriputket ensin pois tieltä...jne. jne. Parin päivän kuluttua ei lohkossa ollut oikeastaan muuta kiinni kuin kansi imu- ja pakosarjoineen sekä männät!

No nyt on taas ajossa! :)

Startti: http://www.youtube.com/watch?v=Q1HC_9LcBY4

-Jakuvaari

Jk. Monessa V12:ssa on tuo kierre alkanut esim. pakosarjojen irroituksesta, jos on vaikka joku pultti poikki, huono tiiviste ja suhinaa väärässä paikassa...
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja dida »

Niin siis kohtuudella tietty sitä silikonia. Määrä riippuu paikasta, jos esim öljypohja on peltipohja, niin silloin pieni ulospäin pursuminen on ok, etenkin, jos muuta tiivistettä ei ole lainkaan, kuten joskus on asia. Jos taas on valupohja, eli koneistetut pinnat vastakkain, eikä muuta tiivistettä ole, niin silloin vain aavistus mitä tahansa tiivistemassaa riittää. Silikonia juuri silmin havaittava kerros. Massan tehtävähän on vain tasoittaa liitettävien pintojen eroja, eikä muodostaa mitään kerrosta siihen väliin, toisin kuin tiivistepaperit yms.

Tällaisten yleisohjeiden antaminen on hiukan hankalaa, sellaista "yleistä" tapausta kun ei juuri ole :-). Mutta laita vaseliilia, se helpottaa asentamistakin, kun tiiviste pysyy sillä asentamisen ajan paikallaan.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: tiiviste pahvit

Viesti Kirjoittaja dida »

Tulipa vielä mieleen juttu noista erilaisten massojen määristä. Yleensä tiiviste- yms massoja käytetään enemmän, kuin olisi tarpeen. Palko mömmöä tiivisteeseen reiän ympärille on aika yleinen juttu ja silloin sitä on yleensä liikaa. Raha on tässäkin hyvä konsultti: osta kalleinta massaa, mitä löydät, silloin et todennäköisesti vetele ylimääräisiä ;-). Itse olen pursottanut massaa ensin sormeen ja sillä levittänyt ohuen kerroksen.

Edellisessä elämässäni tapasin 2 esimerkkiä kittausmassan käytöstä: Toinen kaveri veteli kittiä täytettävään kohtaan reilusti, niin, että sitä meni täytettävän kohdan ylikin ja tuumasi, että kannattaa kitata reilusti, 90% siitä kuitenkin hiotaan pois.

Toinen taas katsoi tarkasti, mihin sitä tarvitaan ja kuinka paksulti ja levitti sen mukaan. Sanoikin, että jokainen pois hiottu gramma on palkasta pois.

Tulos oli, että toisen firma meni konkurssiin, toinen myi kannattavan firmansa eteenpäin ja elelee nyt mukavasti eläkkeellä. Tulos tuskin johtui pelkästä kitin määrästä, mutta sopii kertoa tässä yhteydessä :-).
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Vastaa Viestiin