XJ40/XJ81 '93 ei starttaa - virtalukon pohja (ign. switch)?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

XJ40/XJ81 '93 ei starttaa - virtalukon pohja (ign. switch)?

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Hei!
Kissa päätti vähän kouluttaa omistajaansa, ja kieltäytyi käynnistymästä kun olisi pitänyt lähteä juhannusreissulta kotiin. Vielä aattona mökin pihaan ajettaessa ei ollut mitään ongelmia.

Autoja, erityisesti Saabeja, tunteva lankomies ehdotti oireiden perusteella, että vika olisi virtalukon pohjakytkimessä (DBC5675, ignition switch).

Mutta mitäs Kissakulma tähän sanoo? Oireet alla!

Muutama hyvä vinkki voisi kummasti auttaa elvytysyrityksiä.

Omat pääepäiltyni:
A) Akku
B) Virtalukon pohjakytkin
C) Vaihteenvalitsimen P/N start inhibit -kytkin (muokattu: oli "Park interlock-mekanismi")
D) Autossa joskus ollut jälkiasennettu Würthin käynnistyksenesto - herännyt henkiin?
E) Konehuoneen vaaleansiniset releet tai starttimoottorin rele (Starter relay) (muokattu: uusi kohta tähän listaan)

Onkos joku muuten vaihtanut XJ40/XJ81 virtalukon pohjakytkintä omatoimisesti? En ole vielä ehtinyt perehtyä CD-ROM-korjausmanuaaliin, mutta vähän luulen että homma saattaa olla hieman kimurantti. Jos se kovin helppoa olisi, autovarkaiden homma olisi liian yksinkertaista.

Starttimoottori ja laturi on vaihdettu kunnostettuihin n. 3 vuotta ja 25tkm sitten. Auto on ympärivuotisessa työmatkakäytössä.

Muuten auto on käynnistynyt aina kuin palmun alta. Ainoa satunnainen probleemi on ollut, että jos vaihteenvalitsimessa ei pala P-lamppu, startti ei pyöri. On korjautunut liikauttamalla vaihdekeppiä vähän siten, että P-lamppu syttyy (jokin asentotunnistin?).

Oireet
Uusi akku, Energie Gold 75Ah, joka korjausyrityksenä ostettu samana päivänä kaupasta:
Tarkistussilmä näyttää vihreää, ja myyjä lupaili akun olevan "tuoretta tavaraa". Autoon kiinteästi asennetun Defan akkulaturin jännitemittari näytti 12.6-12.8V. Mutta ihan täynnä akku ei voine olla, vaan jossain "varastolatauksesssa".

Vanha akku (Varta Silver 70Ah, 4 vuotta vanha):
Oireissa ei oikeastaan eroa uuteen, muuten kuin että Defan akkulaturin jännitemittari näytti 11.8V. Aiemmin, kun kaikki toimi, näyttänyt n. 12.8V kun auto ei käynnissä.

Virtalukon I-asento tai II-asento:
En muista enää, kummassa asennossa seuraavat tapahtuivat - todennäköisesti I:ssä:
  • Jarrunestepumppu käy ja surisee.
    Lämmityslaitteen puhallin käynnistyy.
Virtalukon II-asento:
Epänormaalia:
  • Bensapumppu ei käynnisty.
    Mittarivalojen tarkistus ei käynnisty (eli ne "joulukuuset").
    Mittarit eivät ala näyttää mitään (muistaakseni jännite-, bensa- ja lämpömittareiden pitäisi herätä...?)
    Mittarilukema pysyy sekavana (normaalisti oikean ajokilometrimäärän pitäisi kai tässä vaiheessa jo palautua näkyviin?)
    Vaihteenvalitsimen P-asennon punainen valo ei syty (tästä en ole 100% varma).
    Park interlock -solenoidi ei napsahda, kun painaa jarrua (arvelen, että II-asennossa pitäisi kyllä napsahtaa jo ennen kuin auton käynnistää?)
    => vaihteenvalitsinta ei pysty siirtämään P-asennosta.
Virtalukon III-asento (eli START)
Erittäin epänormaalia:
  • Kello resetoituu(?!), ja alkaa näyttää vilkkuvaa "AM/PM 1.00".
    Startin rele ei ehkä napsahda (tästä en nyt ole 100% varma).
    Startin solenoidi ei ehkä napsahda (tästä en nyt ole 100% varma).
    Starttimoottori ei pyöri.
Akun tyhjentyminen
4 vuotta vanha Vartan akku oli osittain tyhjentynyt 3 vuorokauden aikana, ja Defan akkulaturin kontrolliyksikön näyttö kertoi jännitteeksi 11,8V.

Itse keksimiäni mahdollisia syitä:
  • Akku jo liian vanha, ja alunperinkin ihan tavallinen 70Ah/640A Varta,
    Mökille saapuessa ilmanvaihdon puhaltimet unohtuivat täydelle teholle n. 30-45 minuutiksi. Tarkoitus oli haihduttaa kosteus ilmastoinnin kennosta (joo, tyhmää oli :oops:).
    Alpinen CD-vaihtaja hyytyi viikko sitten, eikä saanut enää kelkkaa ulos koneesta.
    Radion antenni alkaa olla aika jumissa (uusi antenni odottaa laatikossa...)
    Virtalukon pohjakytkimessä jotain häikkää, mikä tyhjensi akun.
Testatut toimenpiteet
Aikaa oli muutama tunti - näitä kokeilin:
  • Ladattiin vanhaa akkua (Varta), mutta saatavilla olevat akkulaturit liian pienitehoisia: 3-4A.
    Inertia switchiä ropattu.
    Muutama sulake tarkastettu, ml. startin solenoidin sulake.
    Konehuoneen sinisiä Hellan releitä (XJ81:ssä 3kpl) siirrelty keskenään eri paikkoihin (ml. bensapumpun ja moottorinohjauksen rele).
    Ostettiin ja asennettiin uusi akku (Energie).
    Park interlockin vapauttamista yritin kokeilla, mutta jarrupolkimen painaminen (solenoidi?) ei vapauttanut vaihteenvalitsinta. Vaihteenvalitsimen viereistä Torx-kantaista nappia painamalla en myöskään saanut vaihdekeppiä liikkeelle. (Onkohan se vapautusnappi oikeasti Torx-kantaisen tulpan alla?)
Ja auto on siis XJ12 vm. 1993.25. (XJ81 6.0L aka XJ40 V12). Virtalukon pohjakytkimen osalta ei eronne 6-sylinterisestä XJ40:stä, mutta muilta starttaamiseen ja sähköihin liittyviltä yksityiskohdilta kyllä.
Viimeksi muokannut XJ81, Ke Kesä 30, 2010 12:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ40/XJ81 '93 ei starttaa - virtalukon pohja (ign. switch)?

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Kävin vielä läpi Kissakulman ja Jag-loversin Forumin historiaa.

Sieltäpä tuli esiin tärkeä asia eli releet, joista olennaisilta alkoivat tuntua ainakin seuraavat:
  • Konehuoneen puolella rintapellissä olevat releet, jotka minulla ovat vaaleansinisiä. Todennäköisesti ne ovat autossani vielä alkuperäistä suojaamatonta mallia DAC 7686.
    Stattimoottorin rele (sijaitsee ilmeisesti hanskalokeron alla)
    Päävirtarele. Onkohan XJ81:ssä tällaista jossain? Vai onko kyseessä sama asia kuin startin rele?
Aiheuttaisiko jonkun näistä hajoaminen tai jumiutuminen ym. listaamieni oireiden kaltaisia ongelmia?

Jag-loversin mukaan AJ-6:ssa on rintapellissä 5-6 relettä:
  • Red = air injection
    Blue = breather heater
    Purple = tranny power
    Yellow = oxy sensor heater
    Green = A/C clutch
    Black = EMS main
Omassa autossani (XJ81) näyttää rintapellissä olevan kolme relettä, joissa on keltainen, vihreä ja musta kanta.

Jos värit ovat samat kuin AJ-6:ssa, olettaisin, että keltaisen ja mustan on pakko toimia, tai tulee ongelmia
Musta ei toimi = lienee iso ongelma? (EMS lienee Engine Management System)
Keltainen ei toimi = yo. listassa asiaa ei mainita, mutta nähdäkseni bensapumppu ei toimi = jälleen iso ongelma

Mutta koska startti ei pyöri, startin rele kuulostaisi omaan korvaan jotenkin todennäköisemmältä.

Comments?
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
XJ81
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ40/XJ81 '93 ei starttaa - virtalukon pohja (ign. switch)?

Viesti Kirjoittaja XJ81 »

Päivitys:
Kyselin tätä samaa itse asiassa myös Jag-loversin foorumilta, ja sieltä tuli mielenkiintoinen vinkki: Ignition ON -rele, joka sijaitsee '93 XJ40/XJ81:ssä keskikonsolissa, suurin piirtein radion takana. Sen kautta kulkee Ignition Switched Power, eli jos se ei toimi, virtalukon II-asento ei toimi.

Onkohan tuo nyt suomeksi juurikin sama asia kuin päävirtarele, josta kyselin aiemmassa viestissäni, ja josta tälläkin foorumilla on joskus keskusteltu? Tämä terminologia suomeksi ja englanniksi on näin harrastajalle vähän haastavaa. Jaguar huoltomanuaalit ainakin vuosimallille 93 tuntuvat käyttävän erilaisia nimityksiä kuin yleinen foorumikeskustelu in english.

Ensimmäistä kertaa olen nyt perehtynyt JHM1130 CD-ROMin kytkentäkaavioihin,esim:
Electrical Technical Guides:
Sivut 300-301: XJ6 1993 Ignition Switched Power Distribution FIG 2
Sivut 391-392: XJ12 1994 Ignition Switched Power Distribution FIG 2

Olen aiemmin katsellut vain JHM1177 CD-ROMin kytkentäkaavioita, ja ne eivät ainakaan allekirjoittanutta juurikaan houkuttele syventymään...
XJ12 1993.25 (XJ81 / XJ40 V12), BRG, LHD
Vastaa Viestiin