Kissa päätti vähän kouluttaa omistajaansa, ja kieltäytyi käynnistymästä kun olisi pitänyt lähteä juhannusreissulta kotiin. Vielä aattona mökin pihaan ajettaessa ei ollut mitään ongelmia.
Autoja, erityisesti Saabeja, tunteva lankomies ehdotti oireiden perusteella, että vika olisi virtalukon pohjakytkimessä (DBC5675, ignition switch).
Mutta mitäs Kissakulma tähän sanoo? Oireet alla!
Muutama hyvä vinkki voisi kummasti auttaa elvytysyrityksiä.
Omat pääepäiltyni:
A) Akku
B) Virtalukon pohjakytkin
C) Vaihteenvalitsimen P/N start inhibit -kytkin (muokattu: oli "Park interlock-mekanismi")
D) Autossa joskus ollut jälkiasennettu Würthin käynnistyksenesto - herännyt henkiin?
E) Konehuoneen vaaleansiniset releet tai starttimoottorin rele (Starter relay) (muokattu: uusi kohta tähän listaan)
Onkos joku muuten vaihtanut XJ40/XJ81 virtalukon pohjakytkintä omatoimisesti? En ole vielä ehtinyt perehtyä CD-ROM-korjausmanuaaliin, mutta vähän luulen että homma saattaa olla hieman kimurantti. Jos se kovin helppoa olisi, autovarkaiden homma olisi liian yksinkertaista.
Starttimoottori ja laturi on vaihdettu kunnostettuihin n. 3 vuotta ja 25tkm sitten. Auto on ympärivuotisessa työmatkakäytössä.
Muuten auto on käynnistynyt aina kuin palmun alta. Ainoa satunnainen probleemi on ollut, että jos vaihteenvalitsimessa ei pala P-lamppu, startti ei pyöri. On korjautunut liikauttamalla vaihdekeppiä vähän siten, että P-lamppu syttyy (jokin asentotunnistin?).
Oireet
Uusi akku, Energie Gold 75Ah, joka korjausyrityksenä ostettu samana päivänä kaupasta:
Tarkistussilmä näyttää vihreää, ja myyjä lupaili akun olevan "tuoretta tavaraa". Autoon kiinteästi asennetun Defan akkulaturin jännitemittari näytti 12.6-12.8V. Mutta ihan täynnä akku ei voine olla, vaan jossain "varastolatauksesssa".
Vanha akku (Varta Silver 70Ah, 4 vuotta vanha):
Oireissa ei oikeastaan eroa uuteen, muuten kuin että Defan akkulaturin jännitemittari näytti 11.8V. Aiemmin, kun kaikki toimi, näyttänyt n. 12.8V kun auto ei käynnissä.
Virtalukon I-asento tai II-asento:
En muista enää, kummassa asennossa seuraavat tapahtuivat - todennäköisesti I:ssä:
- Jarrunestepumppu käy ja surisee.
Lämmityslaitteen puhallin käynnistyy.
Epänormaalia:
- Bensapumppu ei käynnisty.
Mittarivalojen tarkistus ei käynnisty (eli ne "joulukuuset").
Mittarit eivät ala näyttää mitään (muistaakseni jännite-, bensa- ja lämpömittareiden pitäisi herätä...?)
Mittarilukema pysyy sekavana (normaalisti oikean ajokilometrimäärän pitäisi kai tässä vaiheessa jo palautua näkyviin?)
Vaihteenvalitsimen P-asennon punainen valo ei syty (tästä en ole 100% varma).
Park interlock -solenoidi ei napsahda, kun painaa jarrua (arvelen, että II-asennossa pitäisi kyllä napsahtaa jo ennen kuin auton käynnistää?)
=> vaihteenvalitsinta ei pysty siirtämään P-asennosta.
Erittäin epänormaalia:
- Kello resetoituu(?!), ja alkaa näyttää vilkkuvaa "AM/PM 1.00".
Startin rele ei ehkä napsahda (tästä en nyt ole 100% varma).
Startin solenoidi ei ehkä napsahda (tästä en nyt ole 100% varma).
Starttimoottori ei pyöri.
4 vuotta vanha Vartan akku oli osittain tyhjentynyt 3 vuorokauden aikana, ja Defan akkulaturin kontrolliyksikön näyttö kertoi jännitteeksi 11,8V.
Itse keksimiäni mahdollisia syitä:
- Akku jo liian vanha, ja alunperinkin ihan tavallinen 70Ah/640A Varta,
Mökille saapuessa ilmanvaihdon puhaltimet unohtuivat täydelle teholle n. 30-45 minuutiksi. Tarkoitus oli haihduttaa kosteus ilmastoinnin kennosta (joo, tyhmää oli ).
Alpinen CD-vaihtaja hyytyi viikko sitten, eikä saanut enää kelkkaa ulos koneesta.
Radion antenni alkaa olla aika jumissa (uusi antenni odottaa laatikossa...)
Virtalukon pohjakytkimessä jotain häikkää, mikä tyhjensi akun.
Aikaa oli muutama tunti - näitä kokeilin:
- Ladattiin vanhaa akkua (Varta), mutta saatavilla olevat akkulaturit liian pienitehoisia: 3-4A.
Inertia switchiä ropattu.
Muutama sulake tarkastettu, ml. startin solenoidin sulake.
Konehuoneen sinisiä Hellan releitä (XJ81:ssä 3kpl) siirrelty keskenään eri paikkoihin (ml. bensapumpun ja moottorinohjauksen rele).
Ostettiin ja asennettiin uusi akku (Energie).
Park interlockin vapauttamista yritin kokeilla, mutta jarrupolkimen painaminen (solenoidi?) ei vapauttanut vaihteenvalitsinta. Vaihteenvalitsimen viereistä Torx-kantaista nappia painamalla en myöskään saanut vaihdekeppiä liikkeelle. (Onkohan se vapautusnappi oikeasti Torx-kantaisen tulpan alla?)