Etupyörän laakerin vaihto
Etupyörän laakerin vaihto
Onnistuuko kotitekoisena? ABS:n johto irti ja tuleeko sitten koko laakeri muine osineen irti ilman suurempia ulosvetäjiä? Jos tilaan osat esim. britishpartsista http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/ca ... line-Axles ,niin pitääkö tilata myös osat: "hub nut", "locking wheel nut tool" ja "wheel bearing circlip"? Itse osahan on hub-front XR 848149. (katso kuva). Etupäästä on alkanut kuulumaan lisääntyvää "ulvontaa". Kannattaako vaihtaa molemmat laakerit, eli menisikö toinenkin tulevaisuudessa melkein heti?
Kiitollisena jo etukäteen asiantuntijoiden neuvoista!
Asiasta toiseen. Minun Jaggella (S-type 4.2 2003) on ajettu n. 120 000 km. Pitäisikö alkaa vaihtamaan varmuuden vuoksi nokkaketjun yläkiristimen osia, jotta välttyisin myöhemmiltä venttiilivaurioilta (tai tuleeko muita vaurioita?)? Onko vesipumpun vaihto aiheellinen? Kumpikaan osa ei ole erityisemmin vielä antanut häiriömerkkejä itsestään.
Matti
Kiitollisena jo etukäteen asiantuntijoiden neuvoista!
Asiasta toiseen. Minun Jaggella (S-type 4.2 2003) on ajettu n. 120 000 km. Pitäisikö alkaa vaihtamaan varmuuden vuoksi nokkaketjun yläkiristimen osia, jotta välttyisin myöhemmiltä venttiilivaurioilta (tai tuleeko muita vaurioita?)? Onko vesipumpun vaihto aiheellinen? Kumpikaan osa ei ole erityisemmin vielä antanut häiriömerkkejä itsestään.
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Moi !
Minulla meni eka 120tkm ja pian toinen 140tkm.
Tämän kokemuksen perusteella vaihtaisin molemmat kun kerran rupeat hommaan.
Kolarin jälkeen ajonhallinta alkoi herjata vikaa varoitusvalolla.
Lopulta syyksi paljastui se, että uusitun laakerin kehä vikaantui ja kun laakeri vaihdettiin uuteen, ajonhallinnan vika hävisi.
Osista en osaa neuvoa kun en itse vaihtanut.
M
Minulla meni eka 120tkm ja pian toinen 140tkm.
Tämän kokemuksen perusteella vaihtaisin molemmat kun kerran rupeat hommaan.
Kolarin jälkeen ajonhallinta alkoi herjata vikaa varoitusvalolla.
Lopulta syyksi paljastui se, että uusitun laakerin kehä vikaantui ja kun laakeri vaihdettiin uuteen, ajonhallinnan vika hävisi.
Osista en osaa neuvoa kun en itse vaihtanut.
M
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Sikäli kun olen ymmärtänyt kirjoitukset aiheesta V8 (AJ8) moottorin jakopää, vesipumppu, termostaatti; ei 4.2 moottorissa pitäisi esiintyä mitään em. tyyppiongelmista. Eli ongelmat ovat vain 4.0 moottorissa ja niissä nuo ennakoivat osanvaihtotoimet kannattaa ehdottomasti tehdä.
Ja taitaa pyörän laakerin vaihtokin olla jo viisaampi homma. Linkistä päätellen etupyörän laakerin vaihdossa uusitaan varsin iso kokonaisuus eli koko pyörän napa? Taitaa olla kallis juttu? Toisaalta, itse tekeminen taitaa onnistua? X308 malleissa etupyörän laakerin vaihdossa tarvitaan erikoistyökalu ABS:n hammaskehän irrotukseen.
Noloa kehitystä, kun laakerit eivät enää kestä kuin noin 100 tkm. Ennen vanhaan laakerit kestivät pitempään ja sitten kun vaihdon aika tuli (jos tuli ollenkaan), se saattoi tehdä helposti ilman erikoistyökaluja ja pelkkä laakerin vaihto riitti. No, eipä nykyautoissa kestä myöskään pallonivelet
Ja taitaa pyörän laakerin vaihtokin olla jo viisaampi homma. Linkistä päätellen etupyörän laakerin vaihdossa uusitaan varsin iso kokonaisuus eli koko pyörän napa? Taitaa olla kallis juttu? Toisaalta, itse tekeminen taitaa onnistua? X308 malleissa etupyörän laakerin vaihdossa tarvitaan erikoistyökalu ABS:n hammaskehän irrotukseen.
Noloa kehitystä, kun laakerit eivät enää kestä kuin noin 100 tkm. Ennen vanhaan laakerit kestivät pitempään ja sitten kun vaihdon aika tuli (jos tuli ollenkaan), se saattoi tehdä helposti ilman erikoistyökaluja ja pelkkä laakerin vaihto riitti. No, eipä nykyautoissa kestä myöskään pallonivelet
matsu
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Ja 3.2 Lmatsu kirjoitti: Eli ongelmat ovat vain 4.0 moottorissa ja niissä nuo ennakoivat osanvaihtotoimet kannattaa ehdottomasti tehdä.
Köpi
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Pari päivää sitten vaihdettu laakeri toiselle puolelle ja kk sitten toiselle, eli kummatkin kannattaa vaihtaa.
Tilasin osan Britishpartsista, tuli viikossa, pelkkä pyörän napa riittää, siinä tulee abs piuhat sun muut samassa paketissa.
Vaihdatin korjaamolla, kesti n. 20 min., eli kannattaako itse alkaa sitä vaihtamaan, ?? sehän lähtee kyllä 4 pultin avauksella irti helposti, kunhan on ensin irroittanut pyörän, jarrusatulan ja jarrulevyn.
Noista muista vaihdoista en sitten tiedäkään. S-typelläni ajettu 197 tuhatta, pitäisköhän suunnitella vaihtoa...kyseessä on 3.0 kone.
Ja kyllä se on juuri tuo osa HUB-FRONT #XR848149. Muuta ei tarvita.
Tilasin osan Britishpartsista, tuli viikossa, pelkkä pyörän napa riittää, siinä tulee abs piuhat sun muut samassa paketissa.
Vaihdatin korjaamolla, kesti n. 20 min., eli kannattaako itse alkaa sitä vaihtamaan, ?? sehän lähtee kyllä 4 pultin avauksella irti helposti, kunhan on ensin irroittanut pyörän, jarrusatulan ja jarrulevyn.
Noista muista vaihdoista en sitten tiedäkään. S-typelläni ajettu 197 tuhatta, pitäisköhän suunnitella vaihtoa...kyseessä on 3.0 kone.
Ja kyllä se on juuri tuo osa HUB-FRONT #XR848149. Muuta ei tarvita.
S-type -02 V6 3.0
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Terve kaikille vastanneille!
Kiitos asiantuntevista ohjeista! Erityisen mukava oli kuulla, että 4.2 l kone on kehittynyt huoltovapaammaksi.
Matti
Kiitos asiantuntevista ohjeista! Erityisen mukava oli kuulla, että 4.2 l kone on kehittynyt huoltovapaammaksi.
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: To Marras 18, 2004 7:54 am
- Paikkakunta: Tampere
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Itse tilasin tuon laakerin jenkkien Ebaysta. Nuo osat ovat S-typessä samat kuin Lincoln LS:sässä eli tehty made in USA, joten turha niitä on Briteistä tilata. Jenkeistä löytyy myyjiä jotka tarjoavat laakeria sekä Jaggeen että Lincolniin mutta ovat hieman kalliimpia kuin myyjät joka myyvät laakeria pelkästään Lincolniin.Silloin hinta voi olla ainoastaan n.60-70 dollaria ja osa on täysin sama. Postikulut päälle 40-50 dollaria ja jos huono tuuri käy, niin myös tulli. Joka tapauksessa halvempaa kuin Englannista tilattuna ja osa on sama.
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Itse suosittelen myös satoja kertoja jenkeistä osia tilanneena, että kannatta selvittää osien saanti sieltä. Ovat monasti reilusti halvempia, kuin samat osat Euroopassa.
Ja nyt puhuin siis jenkkiautojen osista, mutta sama pätee muihin merkkeihin.
-Sami
Ja nyt puhuin siis jenkkiautojen osista, mutta sama pätee muihin merkkeihin.
-Sami
- Saleen S281 '07
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
- Saleen S281 S/C '03
- BMW 330xD '14
- BMW 135i '09
- BMW M3 avo '05
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Sama operaatio edessä 2002-mallin S:llä, kilometrejä 147.000. Mahtaisiko tämä pyörän napa olla siis sama kuin Briteissä myytävät ?
http://www.1aauto.com/1A/wheel-bearing- ... 131/364752
t. Arto
http://www.1aauto.com/1A/wheel-bearing- ... 131/364752
t. Arto
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Tietääkö kukaan mitkä ovat kiinityspulttien ja jarrusatulan momentit?
S-Type 2.5 2002 --> Citroen C4
S-Type 3.0 2001 --> XJ8 4.2 2004
Suzuki VS1400 1996
Yamaha XV535 1993
S-Type 3.0 2001 --> XJ8 4.2 2004
Suzuki VS1400 1996
Yamaha XV535 1993
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Moi
No esim. XKR:ssä "bolt-caliber carrier to vertical link" = 140 Nm. On varmaan aikas yleispätevä muihinkin malleihin ?
Mut mulle ei kyllä tosta kysymyksestä ihan auennu tarkoititko nimen omaan tota momenttia vai jotain muuta?? ja tietysti auttaisi jos tietäisi mikä malli ja mitkä jarrut ??
No esim. XKR:ssä "bolt-caliber carrier to vertical link" = 140 Nm. On varmaan aikas yleispätevä muihinkin malleihin ?
Mut mulle ei kyllä tosta kysymyksestä ihan auennu tarkoititko nimen omaan tota momenttia vai jotain muuta?? ja tietysti auttaisi jos tietäisi mikä malli ja mitkä jarrut ??
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Aloitin tämän ketjun kun autoni etupäästä alkoi kuulua ulinaa, aivan kuin laakeri olisi menemässä rikki. Lueskelin myös muiden kommentteja asiasta ja aika usea kertoi, että laakeri alkoi pitämään "melua itsestään" jo ennen kuin ilmenee selvää klappia pyörää heiluteltaessa.
Tilasinkin laakerin Britishpartsilta varmuuden vuoksi koska olin menemässä pitkälle reissulle Eurooppaan, jotta voin vaihtaa sen, jos matka on katkeamassa sen vuoksi.
Autooni oli juuri vaihdettu peräpäähän tukivarsia molemmille puolille.
Nyt kuitenkin ilmeni yllättäen, että vika onkin ihan muualla. Etupyörien renkaista oli sisäpuolen pinta kulunut epätasaiseksi ja se olikin koko aikaa voimistuneen ulinan syy. Ilmeisesti tukivarsien välysten vuoksi auto ei ollut kulkenut linjassa ja aiheuttanut renkaiden epätavallisen kulumisen. Vaihdoimme kokeeksi etupyörien renkaat taakse ja ulina alkoi kuulua sieltä varmistaen vian olevan juuri niissä.
Autollani on ajettu n. 120000 km, varmaankin tilaamani laakeri menee käyttöön pian, muiden kokemusten perusteella. Ei hukkainvestointi.
Kuitenkin, vinkiksi muillekin,: tarkistakaa myös rengaspintojen kunto ennenkuin alatte epäillä laakerin menneen. Molempien vikojen ääni alustasta ajaessa on ihan samanlainen.
Tämä on hyvä foorumi! Jatketaan yhteydenpitoa.
Matti
Tilasinkin laakerin Britishpartsilta varmuuden vuoksi koska olin menemässä pitkälle reissulle Eurooppaan, jotta voin vaihtaa sen, jos matka on katkeamassa sen vuoksi.
Autooni oli juuri vaihdettu peräpäähän tukivarsia molemmille puolille.
Nyt kuitenkin ilmeni yllättäen, että vika onkin ihan muualla. Etupyörien renkaista oli sisäpuolen pinta kulunut epätasaiseksi ja se olikin koko aikaa voimistuneen ulinan syy. Ilmeisesti tukivarsien välysten vuoksi auto ei ollut kulkenut linjassa ja aiheuttanut renkaiden epätavallisen kulumisen. Vaihdoimme kokeeksi etupyörien renkaat taakse ja ulina alkoi kuulua sieltä varmistaen vian olevan juuri niissä.
Autollani on ajettu n. 120000 km, varmaankin tilaamani laakeri menee käyttöön pian, muiden kokemusten perusteella. Ei hukkainvestointi.
Kuitenkin, vinkiksi muillekin,: tarkistakaa myös rengaspintojen kunto ennenkuin alatte epäillä laakerin menneen. Molempien vikojen ääni alustasta ajaessa on ihan samanlainen.
Tämä on hyvä foorumi! Jatketaan yhteydenpitoa.
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Hyvä, kun selvisi ja foorumista olen ihan samaa mieltä !
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Itsellä meni 1997 XK8 etupyörän laakerit vaihtoon.
Toinen 60tkm ja toinen 80tkm kohdalla.
Sinne vaihdettiin vain laakeri
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... RING-FRONT
Eikä sen vaihto olisi ihan kotikonstein ilman sopivaa ulosvetäjää onnistunut.
Vai onnistuuko?
Toinen 60tkm ja toinen 80tkm kohdalla.
Sinne vaihdettiin vain laakeri
http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... RING-FRONT
Eikä sen vaihto olisi ihan kotikonstein ilman sopivaa ulosvetäjää onnistunut.
Vai onnistuuko?
XK8 1997
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Niin, minulla ainakin tökkäsi sen edelläkin mainitun abs:n hammaskehän työkaluun. Vaikka kai sekin on itsekin tehtävissä, mutta en viitsinyt käyttää avoauton ajoaikaa siihen )!
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Etupyörän laakerin vaihto
sama vika. kamala huuto ajaessa kehä 3 länteen, mutta itään päin rengasmelun sietää. hankin uudett renkaat ja vanteet, mutta melu ei helpottanut. onko laakerivika vai mitä tehdä?
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Tätä näyttäisi olevan liikkeellä. Juurikin viime viikolla joudin vaihtamaan omastani oikean etupyörän laakerin.
Ääni oli aluksi juurikin rengasmelua muistuttava ja kuului +60km/h nopeuksissa, mutta yltyi parissa viikossa kuulostamaan potkurilentokoneelta kun vauhti ylitti 100km/h. Pyörää heilutellessa ei laakerissa tuntunut minkäänlaista klappia eikä pyörittäessä kuulunut rahinaa, eikä pyörännapa kuumentunut ajossa. Diagnosointi oli siis sen varassa, että äänen taajuus sopi pyörän pyörimisnopeuteen ja voimakkuus hiljeni oikealle kääntyvissä nopeissa mutkissa kuten moottoritien rampissa. Äänen suuntaa ei auton sisällä pystynyt tarkasti hahmottamaan, mutta olin melko varma että se ei kuulu takalaakerilta asti.
En tiedä mikä auto sinulla on (olisi hienoa, jos kaikki lisäisivät sen allekirjoitukseensa tai ainakin näihin tekniikkaviesteihin...), mutta ainakaan omassa 2003 S-typessä pelkkää laakeria ei voi vaihtaa, vaan se on osa napaa. Tilasin navan JustJagsilta, tuli kolmessa päivässä ja hintaa kertyi kuluineen aika tasan 200 puntaa:
http://www.justjagsuk.com/product_detai ... &q=bearing
Navan mukana tulee uusi abs-anturi, mutta sitä ei kannata laittaa vielä navan vaihdon yhteydessä jos vanha on ehjä. Helppo homma vaihtaa sitten myöhemmin sille puolelle miltä se ensin hajoaa.
Navankin vaihto on periaatteessa helppo homma, eli jarrulevy irti ja napa on kiinni neljällä pultilla. Nämä neljä pulttia vaan saattavat olla tooooosi lujassa.
Ääni oli aluksi juurikin rengasmelua muistuttava ja kuului +60km/h nopeuksissa, mutta yltyi parissa viikossa kuulostamaan potkurilentokoneelta kun vauhti ylitti 100km/h. Pyörää heilutellessa ei laakerissa tuntunut minkäänlaista klappia eikä pyörittäessä kuulunut rahinaa, eikä pyörännapa kuumentunut ajossa. Diagnosointi oli siis sen varassa, että äänen taajuus sopi pyörän pyörimisnopeuteen ja voimakkuus hiljeni oikealle kääntyvissä nopeissa mutkissa kuten moottoritien rampissa. Äänen suuntaa ei auton sisällä pystynyt tarkasti hahmottamaan, mutta olin melko varma että se ei kuulu takalaakerilta asti.
En tiedä mikä auto sinulla on (olisi hienoa, jos kaikki lisäisivät sen allekirjoitukseensa tai ainakin näihin tekniikkaviesteihin...), mutta ainakaan omassa 2003 S-typessä pelkkää laakeria ei voi vaihtaa, vaan se on osa napaa. Tilasin navan JustJagsilta, tuli kolmessa päivässä ja hintaa kertyi kuluineen aika tasan 200 puntaa:
http://www.justjagsuk.com/product_detai ... &q=bearing
Navan mukana tulee uusi abs-anturi, mutta sitä ei kannata laittaa vielä navan vaihdon yhteydessä jos vanha on ehjä. Helppo homma vaihtaa sitten myöhemmin sille puolelle miltä se ensin hajoaa.
Navankin vaihto on periaatteessa helppo homma, eli jarrulevy irti ja napa on kiinni neljällä pultilla. Nämä neljä pulttia vaan saattavat olla tooooosi lujassa.
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
Re: Etupyörän laakerin vaihto
Terve
Itse tarkastan laakerien kunnon seuraavasti, jos epäilen laakerin viottuneen.
Poistan keskiö merkin, ajan matkan esim. töihin 25 km, parkeeraus ja ja sormi ilman hanskaa keskiö reiästä sisään akselin päähän ja jos sormea polttaa, niin laakeri sökö
Itse tarkastan laakerien kunnon seuraavasti, jos epäilen laakerin viottuneen.
Poistan keskiö merkin, ajan matkan esim. töihin 25 km, parkeeraus ja ja sormi ilman hanskaa keskiö reiästä sisään akselin päähän ja jos sormea polttaa, niin laakeri sökö
Opan
Loppi
Perheessä: X 300 vanden plas -95
XJ 6 series 3 -85
Rover 75 2.5 V6 2003
Ford Escort -69
Land Rover 88 series 3 -78
Loppi
Perheessä: X 300 vanden plas -95
XJ 6 series 3 -85
Rover 75 2.5 V6 2003
Ford Escort -69
Land Rover 88 series 3 -78