E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Onko kukaan vaihtanut E-Typeen sinne taakse sen "ison käpälän" kumipuslia? Käpälä on kaiketi pitkittäistukivarsi (radius arm) ja sepä alkoikin tökkiä oikein kunnolla. Auto siis '67 E-Type avo (ser.1)
Ensin katkesi se etukumin kiinnityspultti kierryttyään ensin auki noin 8 mm. Sitten tiukkeni ja pamahti poikki. Varsi jäi silti ylös aja aloin kammeta sitä pohjasta irti ja kas, pleti alkoi murtua kumin ja pohjan välistä. Koko pohjaan hitsattu kuppi oli niin pehmeä, että hajosi siinä temmellyksessä ja katkennut pultti tuli toki mukana.
Löytyykö tuota kiinni pohjaan hitsattavaa kuppia mistä osakauppiaalta?
Sitten saman varren takapään pienemmän kumin akselitappi ei inahdakaan paikoiltaan. Irrotin sen pyörän keskiön alumiinikulhon siitä ja siirsin sivuun. Puslan kaselin pää näkyy siististi noin 2 mm sen valukappaleem sisään lyötynä. Mutta ulos se ei tule millään, jota tukivarren saisi takapäästään irti.
Onko tuohon mitä hyvää kikkaa olemassa?
Ensin katkesi se etukumin kiinnityspultti kierryttyään ensin auki noin 8 mm. Sitten tiukkeni ja pamahti poikki. Varsi jäi silti ylös aja aloin kammeta sitä pohjasta irti ja kas, pleti alkoi murtua kumin ja pohjan välistä. Koko pohjaan hitsattu kuppi oli niin pehmeä, että hajosi siinä temmellyksessä ja katkennut pultti tuli toki mukana.
Löytyykö tuota kiinni pohjaan hitsattavaa kuppia mistä osakauppiaalta?
Sitten saman varren takapään pienemmän kumin akselitappi ei inahdakaan paikoiltaan. Irrotin sen pyörän keskiön alumiinikulhon siitä ja siirsin sivuun. Puslan kaselin pää näkyy siististi noin 2 mm sen valukappaleem sisään lyötynä. Mutta ulos se ei tule millään, jota tukivarren saisi takapäästään irti.
Onko tuohon mitä hyvää kikkaa olemassa?
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Moi,
Joo, on vaihdettu ja on tunnettu ongelma, oma 2+2 oli onneksi sen verran kovapeltinen, ettei tarvittu uusia muuta kuin puslat ja pultit. Mutta nyt ne ehkä pitäisi uusia seuraavan kerran (14 vuotta).
Yksi kikka on sisäpuolelta puhdistaa ja voidella mahdollisimman paljon ruosteenirrottajalla, dieselillä yms. noita pultteja, ainakin coupeissa sinne pääsee just just kurkkaamaan, OTS:n takalattiarakenteesta en ole varma.
Martin Robey tekee uustuotantona kaikki peltiosia, siellä voi olla muutakin pehmeää, on aikamoinen kotelorakenne tuo takasillan boksi.
-Jakuvaari
JK. Itselle tuli se kaikkein vaikeimmin vaihdettava osa eteen, meni viime la iltana painelaakeri kytkimestä!
Joo, on vaihdettu ja on tunnettu ongelma, oma 2+2 oli onneksi sen verran kovapeltinen, ettei tarvittu uusia muuta kuin puslat ja pultit. Mutta nyt ne ehkä pitäisi uusia seuraavan kerran (14 vuotta).
Yksi kikka on sisäpuolelta puhdistaa ja voidella mahdollisimman paljon ruosteenirrottajalla, dieselillä yms. noita pultteja, ainakin coupeissa sinne pääsee just just kurkkaamaan, OTS:n takalattiarakenteesta en ole varma.
Martin Robey tekee uustuotantona kaikki peltiosia, siellä voi olla muutakin pehmeää, on aikamoinen kotelorakenne tuo takasillan boksi.
-Jakuvaari
JK. Itselle tuli se kaikkein vaikeimmin vaihdettava osa eteen, meni viime la iltana painelaakeri kytkimestä!
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
No persana, päivällä lähti vielä niin nätisti moottorikahvilan pihasta...meni viime la iltana painelaakeri kytkimestä!
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Joo, eihän siinä nyttenkään ole muuta ongelmaa, kun nettei voi painaa kytkintä koneen käydessä...Jykkepoika kirjoitti:No persana, päivällä lähti vielä niin nätisti moottorikahvilan pihasta...meni viime la iltana painelaakeri kytkimestä!
Kuuluu hirvee helinä, kun haarukka painaa paineasetelmaa, ei varmaan oo muuta vaihtoehtoa kuin kone ulos alakautta.
-Jakuvaari
JK. Tää on yksi niitä E-typen omistajien pelkoja, tällä kertaa kävi toteen, on kyllä melko harvinaista, yleensä kytkin kestää ainakin sen 100tkm. (nyt siis noin 54tkm)
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Onhan toinenkin mahdollisuus:jakuvaari kirjoitti:ei varmaan oo muuta vaihtoehtoa kuin kone ulos alakautta
Olen E:stä sekä kutosen että kakstoistasen nostanut yläkautta pois (tietysti laatikon kanssa).
No, molemmissa tapauksissa on konepellin peltityöt edellyttäneet sen irrottamista.
i
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Tuossa ei pääse millään mistään sinne, mutta toiselta puolelta se pultti kyllä irtosi ongelmitta. Ruiskuttelin ruosteenirrotinta sinne puslan ja pohjan väliin ja jätin muutamaksi päiväksi muhimaan, nyt pitää katsoa, irtoaako pusla rungosta. Mutta tosiaan ainakin toiselle puolelle pitää se peltikuppi uusia. Muuta pehmeää ei ole kyllä onneksi tullut vastaan.jakuvaari kirjoitti: ei tarvittu uusia muuta kuin puslat ja pultit.
coupeissa sinne pääsee just just kurkkaamaan,
Martin Robey tekee uustuotantona kaikki peltiosia, siellä voi olla muutakin pehmeää
Pitääpä googlata tuo Martin Robey esille. Olisikohan kelaan kotimaisella pajalla ollut noita kuppeja hyllyssä? Mistä kannattaisi kysellä? Yhden käikäleen tilaaminen tulee äkkiä kalliimmaksi, kuin ostaa täältä hyllystä hieman korkeampaan hintaan.
Entäs ne alapultit? Nehän tosiaan on vaan painettu/lyöty sinne sen Y/H muotoisen raudan (wishbone) reikään. Jollain ne pitäisi saada painettua tai löytyä ulos. Miten sait ne irti? Joutuuko sen koko wishbone-raudan irrottamaan tukivarsineen päivineen, että pääsee vaikka prässillä vähän painamaan?
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
En nyt tarkemmin tiedä, miltä kuppi näyttää tai mistä päin Suomea kirjoittelet, mutta aina kannattaa kysyä paikallisesta teräsrakennefirmasta, mitä pienempi firma, sitä parempi. Jos kuppi ei ole ihmeellinen, prässillä ja näppärillä käsillä sellainen syntyy tunnissa ja maksu paikalliseen kahvikassaan. Jos siis saatavuus on ongelma. Kannattaa siinä tapauksessa myös selvittää, mitkä ovat tärkeitä mittoja ja missä voi joustaa. Samallalailla ne protokappaleet on alunperinkin tehty, usko pois.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Se tukivarren etupää irtoaa pohjan kupista, kun otat oikean kokoisen meisselin (ei siis ruuvimeisseli) , laitat sen kupin kylkeen puslan yläpuolelle ja lyöt meisseliin riittävän napakasti tarpeeksi isolla moskalla. Tukivarsi irtoaa tärähdyksen voimasta. Tätä vinkkiä voi tietysti myös käyttää XJ:n S1 - 3 autoissa.
i
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Ne taemmat puslien akselit lähtivät kuitenkin yllättävän helposti pitkällä tuurnalla ja 2 kilon vasaralla napauttelemalla. Kun jätti mutterin huulille paikoilleen, niin ei edes tuurna lipsahdellut.
Mutta se toinen etupusla istuu yhä siellä pohjan kupissa kaikista vasaroinneista, kunnon meisseleistä, ruosteenirrotusöljyllä liottamisesta jne. huolimatta kuin se p*ska Junttilan tuvan seinässä Pultin reiästä tipahtelee ruostetta naputellessa, joten voi olla, että repeää sekin, vaikka yritän kyllä ehjänä irottaa. Kumi repeilee kyllä lupaavasti, taitaa olla tosiaan ihan alkuperäinen, niin on kovin hauras.
Sen irti olevan tukivarren puslat ovat myös niin tiukassa yhtä puuta tukivarren kanssa, että eivät taida kyllä lähteä irti millään. Ehkä jos polttaisi kaasupillillä kumit pois, niin sitten sen renkaan saisi katkaistus taltalla. Puristimessa ei vielä 7 tonnin puristusvoimalla hievahtaneet mihinkään...
Mutta se toinen etupusla istuu yhä siellä pohjan kupissa kaikista vasaroinneista, kunnon meisseleistä, ruosteenirrotusöljyllä liottamisesta jne. huolimatta kuin se p*ska Junttilan tuvan seinässä Pultin reiästä tipahtelee ruostetta naputellessa, joten voi olla, että repeää sekin, vaikka yritän kyllä ehjänä irottaa. Kumi repeilee kyllä lupaavasti, taitaa olla tosiaan ihan alkuperäinen, niin on kovin hauras.
Sen irti olevan tukivarren puslat ovat myös niin tiukassa yhtä puuta tukivarren kanssa, että eivät taida kyllä lähteä irti millään. Ehkä jos polttaisi kaasupillillä kumit pois, niin sitten sen renkaan saisi katkaistus taltalla. Puristimessa ei vielä 7 tonnin puristusvoimalla hievahtaneet mihinkään...
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
Irtosipa tukivarsi lopulta kuppi ehjänä, kun jaksoi koputella ja suihkutella sitä irrotusöljyä.
Taitaa mennä kyllä uusien tukivarsien tilaamiseksi ja sitä hajonnutta kuppia saa ihan irto-osana sekä tuosta aiemmin mainitusta firmasta että esim. Barratiltakin, mista osat tilasin.
Homma etenee ja kiitos kaikille tähän saakka auttaneille, kysen lisää jos ongelmia ilmenee, tällä hetkellä kaikki on selvää
Taitaa mennä kyllä uusien tukivarsien tilaamiseksi ja sitä hajonnutta kuppia saa ihan irto-osana sekä tuosta aiemmin mainitusta firmasta että esim. Barratiltakin, mista osat tilasin.
Homma etenee ja kiitos kaikille tähän saakka auttaneille, kysen lisää jos ongelmia ilmenee, tällä hetkellä kaikki on selvää
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
No niin, alakautta otettiin, konepeltiä ei tarvinnut irroittaa, kun nostettiin auto pukeille ja laitettiin kaverin tallin kattoon komea koukku (läpi katotuolesta M12 pultilla ja isoilla prikoilla ja vanerivanvistuksilla).Coupe kirjoitti:Onhan toinenkin mahdollisuus:jakuvaari kirjoitti:ei varmaan oo muuta vaihtoehtoa kuin kone ulos alakautta
Olen E:stä sekä kutosen että kakstoistasen nostanut yläkautta pois (tietysti laatikon kanssa).
No, molemmissa tapauksissa on konepellin peltityöt edellyttäneet sen irrottamista.
Noin viisi työpäivää siihen meni, isoimmat hommat olivat imusarjan irroitus (irtosi vasta toisena päivän vaikka olen sen 12 vuotta sitten viimeksi käyttänyt irti startin korjaamisen takia) ja ylivoimaisesti hankalinta oli saada "torsion bar reaction tie plate" irti ja sitten viime yönä takaisin.
Kytkin on nyt kunnossa, vanha painelaakerin pesä oli halki, on ehkä ollut koko sen 14 vuotta mitä auto on mulla ollut, onneksi ei hajonnut jossain päin Eurooppaa!!!
-Jakuvaari
75 XJ6C 4.2L MOD * '72 E-Type 5.3L OTS * '50 MKV 3.5L DHC * '98 XJ8 3.2L Executive (ex) * '66 E-Type 4.2L 2+2 (ex)
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
____65.500km__________50.000km___________8.800km____________104.000km_______________67.000km_________
Re: E-Typen taka pitkittäistukivarsi (radius arm)
No päivitetään tilanne, auto on eilen laskettu pukeilta ja ajettu jo kahtena iltana kunnon koeajot Kyllä Konin iskarit kuuluvat tällaiseen autoon tosiaankinJoe Cool kirjoitti: Taitaa mennä kyllä uusien tukivarsien tilaamiseksi ja sitä hajonnutta kuppia saa ihan irto-osana sekä tuosta aiemmin mainitusta firmasta että esim. Barratiltakin, mista osat tilasin.
Tukivarret piti tilta kokonaisina ja se hajonnut kuppi tuli myös samalla ja se hitsattiin pohjaan kiinni, hyvin istuu. Eli hommat hoidossa ja vielä loppukesästä vähän ajoakin. Pitää tuonne Barratille antaa pisteitä todella ripeästä osatoimituksesta (1,5 vrk tilauksesta osat työpaikan lattialla laatikossa ) ja bonuksena vielä ottavat takaisin turhaan tilatut osat. Loistavaa palvelua sieltä, tiedän kyllä nyt mistä tilaan jos ja kun taas joskus jotain tarvitsen !