Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

No niin siinä kävi, että jotain isompaa se indikoi, kun oli tuo J-gate jumissa. Aukesihan se kun mekaanisesti vapautti ja auto lähti käyntiin heti. Matkalla sitten syttyi tuo keltainen gear fault valo ja veto hävisi. Keran vielä pääsi liikkeelle kun virrat oli pois hetken, mutta sitten loppui meno kokonaan ja moottori sammui. Lavetilla haettiin pois. Nyt pari päivää jälkeenpäin kävin koittamassa käyntiin ja akku on ollut irti koko ajan. EI olekissassa henkeä enään, meniköhän siinä sitten se yhdeksäskin. Onko kokemuksia noista laatikko vaivoista. ja onkohan koko loota nyt sökö.
Mikäli diaknoosi on sökölaatikko , lähden Englantiin hakemaan varaosalootan ja kun yksi kaveri on muutenkin tulossa autolla sieltäpäin kotiin niin tuleehan se samalla. Tai sitten tuon koko auton. Olisiko loppuautolle ostajaa jos itse tarvin vain laatikon?
Ennen Enkku reissua tarvis kuitenkin selvittää mikä siihen tuli kun ei edes käyntiin lähe.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja dida »

Itse kyllä kävisin luettamassa ja nollauttamassa vielä vikakoodit jossain jaggehuollossa ennen laatikkokaupoille lähtöä. Voi edelleenkin olla sähköpuolen vikoja, eikä silloin korjaannu uudella laatikollakaan. Koodien tsekkaus ei ole suuri lisäkustannuskaan.

Tsemppiä!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Niin, ei mullakaan sulle mitään vinkkejä ole antaa mutta on kyllä aikas pokeria hommata varaosa ennenkuin on selvittänyt mikä on vika... kuitenkin niinkuin dida jo heittikin niin noista oireista päätellen vois olla jokin sähköpuolen kikkare tai liitoskin häiriön syy ??
Tietysti onhan tollasella ehjällä laatikolla jalleenmyyntiarvoakin.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

No !
kaveri on tulossa Englannista kotiin autolla ja kaipaisi matkaseuraa. Minulla on sopivasti aikaa lokakuussa 2 viikkoa joten siksi voisi yhdistää varaosa-auton haun ja lomareisun.Siksi ajattelin, että samalla voisi tuoda koko auto ja myydä kaikki mitä ei itse tarvi. Kyse ei ole niinkään tehdä bisnestä, vaan saada oma auto kuntoon ja matkakulut se riittää minule.Jos jotakuta kiinnostaa xj 300 varaosat niin tähän forumiin voi ilmoittaa.
Täytyy tutkia tuo vika silti ensin.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

No joo, tossahan voi parhaimmillaan käydä niin että mukavan reissun lisäksi kulutkin tulevat katettua muutaman osan myynnillä :D ja jos ehjän auton tänne ajaa niin siinähän se varaosakin pitäisi olla... mikä sitten vikana lieneekin?
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Oli aikaa tutkia vähän tuota vikaa mikä ilmeni kun jouduin lavetilla haettamaan auton pois.
Ensinnäkin totesin tallilla että kaasun läppä jäi jumiin, kun kaasun päästi nopeasti pois ja uudelleen kaasutettaessa vaijeri ei kääntänyt kaasutettaessa ollenkaan tuota osaa mikä välittyy liike akselille. Polkimessa tunne oli kuitenkin aivan normaali, tai ehkä vähän jäykähkö. Oletan että kun vaihdelaatikon varoitusvalo syttyi päästin vaistolla kaasun heti pois ja akseli meni jumiin. Uudella kaasutusyrityksellä ei sitten auto vastannut kaasuun koska konehuoneen puolella ei polkimen liike välittynyt eteenpäin. Tämä johti siten tunteeseen, että veto hävisi autosta koska vauhtia oli 40-50 km/h ja ja auto ei reagoinut kaasuun ja vauhti vain hiljeni koska todellisuudessa kaasu oli nollissa.
Vaihde vika valo sammui kun virrat oli hetken pois ja auto käyttäytyi normaalisti kunnes valo syttyi uudelleen ja tällä kertaa auto oli 0 vauhdissa . Jälleen mahdollisesti kaasuläppä oli jumissa. Nyt kun ei muista tuliko katsottua kierroslukumittaria silloin kun yritin kaasuttaa, mutta kun auto vain ei liikkunut ja koska varoitusvalo paloi oletin laatikon olevan rikki /sökö.
Sain kuitenkin auton vielä hetkeksi liikenteeseen kunnes moottori sammui kokonaan ja Check engine valo syttyi myös.Mystistä kuitenkin . Tarvinnee nyt ensin lukea nuo vikakoodit ja miettiä sitten toimenpiteitä. Onko vaihdelaatikolle olemassa oma vikakoodi pistoke? Tekeeköhän kukaan korjaamo "kotikäyntejä " kun ei viitsisi lavetilla viedä koodin lukuun? Paikkakunta on Tampere
Kopi
Viestit: 1967
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Timo xj6 kirjoitti:Onko vaihdelaatikolle olemassa oma vikakoodi pistoke? Tekeeköhän kukaan korjaamo "kotikäyntejä " kun ei viitsisi lavetilla viedä koodin lukuun? Paikkakunta on Tampere
Ei ole, samasta nekin löytyy. Mutta voi vaatia Jagen oman lukijan tai yhteensopivan. Tietysti voi aloittaa yleismallisella lukijalla,
jos semmoinen helpommin löytyy.
Mitäs jos korjaisit ensin tuon kaasuläppävian ja sitten "resetoisit" koko auton akun irroittamalla ja sitten testaisit vieläkö oireilee?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja dida »

Tampereella ei omien kokemusteni mukaan ole kunnon jaggehuoltoa ollenkaan. Metroautossa yrittelevät, mutta joku muukin paja täällä palstalla kyllä mainittiin. En nyt muista, mikä, mutta katsohan tuolta Palveluja -puolelta.

Köpin ehdotus on kuitenkin kokeilemisen arvoinen, voit säästää paljon vaivaa. Saattaapi korjaantua vaikka vaan tippakannulla ;-) !
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Kaasuläppä vika toki on jo korjattu kiristämällä vai vaijeria niin, että kaasun palautuksessa läppä jää aivan aavistuksen irti ääriasennosta. Ja myös voiteluainetta ruiskautin mekanismiin. Tämä puoli pelaa kyllä nyt. Akku on ollut nyt irti jo viikon että kaikki mikä voi resetoitua tällä konstilla on resetoitunut. Jokin yhteys vaihdekepin ja käynnistyksen välillä kuitenkin täytyy olla koska jälleen keppi jää jumiin P- asentoon eikä avaudu ilman tuota pikku nappulan painamista. Alkuunhan vika oli tämä että Auto ei käynnistynyt ja keppi oli jumissa. Jossain on siis oltava sensori joka antaa singaalia vaihdekepin väärästä asennosta ja estää käynnistyksen. Lähipäivinä käyn koittamssa lähteekö käyntiin.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Tätä vikaahan on pohdittu kahdessa eri ketjussa mutta olihan se J gaten liikuttelema hässäkkä missä ne mikrokytkimet haistelevat kepin asentoa jo katsottu? ( eikös tässäkin sellainen ole?, en tunne rakennetta kun mulla xj6:ta ei ole..) siis ettei tuo jumittele mekaanisesti ja kytkimet varmasti toimivat? Ja kuuluhan jarrupoljinta painaessa naksahdus joka vapauttaa tuon hässäkän kepin juuressa ja mahdollistaa tuon kepin liikuttamisen??
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Silloin kun tuo vika (J-gate jumissa) ilmeni ensimmäisen kerran koitin polkea jarrua ja vetää käsijarrua ja heilutella autoa edes takaisin
Mutta mikään näistä ei vapauttanut vaihdekeppiä ja mitään naksahdusta ei kuulunut , auto ei myöskään silloin lähtenyt käyntiin.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Varmaan joku jolla on samanlainen auto kun sulla voisi varmistaa mutta ainakin mulla kuuluu selvä "naksahdus" kun jarrupoljinta painaa ja vasta silloin keppiä voi liikuttaa. Varmaa tietoa ei ole mutta olettaisin että jarrupolkimen yhteydessä on katkaisija joka ohjaa solenoidia?? joka puolestaan sallii sitten kepin liikuttamisen. Nuo varmaan kannattaisi zekata jos mitään ääntä ei kuulu vaikka poljinta painaa. Koneenhan ei tarvitse välttämättä käydä, keppiä voi liikuttaa kun virrat on kytketty ja jarrupoljinta painetaan.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja dida »

Kannattaa tuo anturihomma vielä katsoa.

Minulla kävi kerran bensa-asemalla niin, että keppi lakkasi liikkumasta, kone ei käynnistynyt ja ihan samat oireet, kuin sinulla. Vietiin myös lavetilla huoltoon ja syyksi paljastui jenkkilän kuparisentti vivustossa, joka esti jonkun anturin toiminnan.

Niitä senttejä ja dollareita löytyi konsolin sisältä muuten valehtelematta puoli kourallista, joten entinen omistaja lienee ollut rahamies :lol:
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Tuo voisi olla syy myös minun tapaukseen. Täytyy tutkia J- gaten sisukset. Onko vinkkiä miten parhaiten pääsee purkamaan tuon kepin ymäröivät paneelit sivut jne. Siellä on ilmeisesti myös jokin rele panelin alla liittyen vaihdekepin asennon ilmaisemiseen samalla tukis senkin.
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja dida »

En tiedä, millä ovat kiinni, mutta huollosta kerrottiin, että ihan nykäisemllä lähtevät, eli ovat vaan painettu paikalleen. Jollain meisselillä tai veitsellä ehkä voisi avittaa. Tämä näin varovaisesti esitettynä, eli tarkoittaa, että jos jotain menee rikki, en ota piikkiini ;-D!

Konsolista löytyy parikin anturia, mutta sen tarkemmin en osaa neuvoa, koska en itse ollut mukana vikaa selvittämässä, sorry.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tuolla ohjeita irrotteluun:

viewtopic.php?f=2&t=769
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Konsoli irtosi aivan vaivatta kiitos hyvistä ohjeista. Näkyviin tuli vaihdekepin juuressa sijaitsevat anturit releet ja katkaisijat.
Nyt huomasi, että vaihteen vapautin solenoidi kyllä toimii ihan OK kun jarrua painaa. Vaihdekepin juuressa on myös katkaisija joka antaa ilmeisesti tiedon järjestelmään vaihteen olemisesta P- asennossa. Tämäkin tuntuisi toimivan tosin en testannut vielä meneekö virta läpi katkaisijasta. Akku on ollut irto 2 viikkoa ja nyt kun koitin käyntiin, niin edelleen aivan kuollut kissa. Tuolta ei nyt valohoidolla enempää selviä, joten täytyy kysyä, jos joku tulisi käymään vikatesterin kanssa.
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

EI auta kuin hinata auto korjaamolle, lavetti kun on kovin kallis. Onko kokemuksia hinaamisesta ? ohjekirjan mukaan voisi hinata max 40km/h lyhyen makan. Ennen sitä kuitenkin voisi tarkistaa sulakkeita ja releitä. Onkohan jossain päin autoa jokin sulake, joka estäisi käynnistymisen olleessan palanut. Kone pyörii kuitenkin ihan terhakasti mutta ei edes hörähdä käyntiin. Onko esim bensapumpulle sulakeja onko se sähköinen.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

Bensapumpun sulake näyttää olevan nro 7 akun viereisessä rasiassa.
Kannattaisi varmaan tarkistaa jokikinen sulake varmuuden vuoksi, voi säästyä euroja.
Ohessa listaa:

Engine Bay Left
F1 25 Heated Front Screen – Right Side
F2 10 Main beam headlamp – Left side
F3 25 Starter Solenoid
F4 10 Dip beam headlamp – Left side
F5 10 Side light, indicator and repeater – Left side
F6 20 Windscreen wiper
F7 Unused
F8 15 Air conditioning, water pump
F9 Unused
F10 10 Horn 1
F11 30 Engine Cooling fans – series & parallel modes
F12 Unused
F13 Unused
F14 10 Horn 2
F15 25 Heated Front Screen – Left Side
F16 Unused
F17 30 Engine Cooling fans – series mode
F18 10 Front Fog lamp – Left side

Engine Bay Right
F1 Unused
F2 10 Main beam headlamp – Right side
F3 Unused
F4 10 Dip beam headlamp – Right side
F5 10 Side light, indicator and repeater – Right side
F6 5 Engine ECU
F7 25 Air pump ( 6 cyl ) Ignition coils ( 12 cyl )
F8 10 Air con clutch ( note separate inline fuse )
F9 Unused
F10 5 Alternator, Lighting control module – Right side, Air con clutch, windscreen & headlamp wash heaters
F11 20 Engine ECU relay supply, injectors
F12 10 Engine ECU, Starter Relay, ignition coil sensing and air pump ( 6 cyl ), injection relay and ECU sensors ( 12 cyl )
F13 10 Windscreen washer pump
F14 10 Oxy sensor heaters, idle speed control valve
F15 Unused
F16 10 Air pump control, Vacuum valve ( 12 cyl ), intercooler water pump ( 6 cyl supercharged )
F17 30 Headlamp power wash pump
F18 10 Front fog lamp – Right side

Rear Seat Heelboard – Left Side
F1 Unused
F2 10 Heated Door Mirrors, Instrument Illumination
F3 15 Seat motors – Right side
F4 15 Seat motors – Right side
F5 10 Instruments
F6 5 Seat ECM, low power door switches, mirror motors
F7 30 ABS pump
F8 Unused
F9 20 Cigar lighters
F10 5 Cruise control
F11 20 Heater blower – left side
F12 5 Instruments
F13 15 Steering Column motors
F14 10 Auto transmission ignition switched supply
F15 30 Window motors – left side
F16 5 ABS ignition switched supply
F17 Unused
F18 10 Air Con supply

Rear Seat Heelboard – Right Side
F1 15 Central Locking
F2 5 Gearshift interlock, Centre console switches, interior lighting switch
F3 15 Seat motors – left side
F4 15 Seat motors – left side
F5 5 Auto transmission ECU
F6 Unused
F7 30 ABS Control
F8 10 Interior lights, boot lights
F9 25 Seat heaters
F10 5 Diagnostic system, Fuel pump relay coil
F11 20 Heater blower – Right side
F12 10 Air con, Seat ECM, Mirror heater relay, Power steering
F13 Unused
F14 10 Mirrors, heater rear window, cigar lighter, rear lighting control
F15 30 Windows – Right side
F16 10 Windscreen wipers, Front screen heater control, Front lighting control – left side, water pump relay, headlamp levelling, clock
F17 15 Airbag
F18 15 Sunroof

Battery Compartment
F1 25 Stereo
F2 5 Tail and plate lights – left side
F3 15 Reverse lights, stop and indicator light – left side
F4 10 Security system
F5 10 Main CPU
F6 5 Diagnostic system, phone
F7 30 Fuel pump
F8 15 Boot release, aerial, stereo unswitched feed
F9 15 Rear fog lights, stop and indicator light – right side
F10 5 Stereo control relay
F11 25 Towing module
F12 5 Phone and accessory relay
F13 10 Accessories
F14 Unused
F15 25 Heated rear window
F16 5 Airbag warning
F17 Unused
F18 5 Tail and plate light – right side
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Ja jos sulakkeet on ehjiä niin tarkista kampiakselin asennon tunnistin, aiheuttaa juurikin nämä viimeksi kuvailemasi oireet.. eikä ole kovin harvinainenkaan vika.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Olisiko vielä vinkki mistä tuo asennon osoitin löytyy ja miten sitä voisi testata.Huomenna on taas sellainen ilta että ehtii syventymään kisun sielun elämään.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Enpä tunne tuota konetta mutta aikas yleisesti tunnistin löytyy vauhtipyörän läheisyydestä.. sieltä pitäisi löytyä kikkare johon menee pari johtoa, joku koneen paremmin tunteva varmaan kertoo tarkemmin. Oomisesti tuota voisi mittailla, jos jotain arvoja löytyy niin hyvä, jos on oikosessa tai poikki niin voisi olla viallinen. Tähänkin varmaan jollain palstalaisella löytyy parempaa tietoa?
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

Timo xj6 kirjoitti:Olisiko vielä vinkki mistä tuo asennon osoitin löytyy ja miten sitä voisi testata.Huomenna on taas sellainen ilta että ehtii syventymään kisun sielun elämään.
Olisko tuo nuuskarasia ikkunalla tossa :?:

viewtopic.php?f=2&t=3230

En tiedä kuinka tota vois testata mutta sen tiedän että älä irrota ennenkuin pyörität konetta siten että punanen merkki osuu ikkunaan. Jos akseli pyörähtää irrottaessa ja ei merkkiä millä palauttaa oikeaan asentoon niin sitten ei varmasti lähde käyntiin, arvaappas mistä tiedän :oops:
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Ei ole tuo ikkunallinen nuuskarasia kampiakselin asentotunnistin. Tuo on nokka-akselin asentotunnistin. Tuosta on se hyöty. että älyboxi tietää heti mihin sykinteriin pitää antaa kipinää. Jos tuota ei ole (kuten joissain autoissa ei ole), älyboxilla on 50% mahdollisuudet arvata mihin pyttyyn pitäisi näyttää tulta. Kampiakselin anturitiedon perusteella asia ei ole yksiselitteisen selvä.

Moottorin pitäisi kuulemma pyöriä vaikka nokka-akselin anturilta olisi johto irti. En ole kokeillut. Käynnistyksessä voi joutua starttaamaan hieman pitempään, koska ECU saattaa ensin arpoa sytyn väärään pyttyyn. Mutta jos johto on paikallaan ja nokka-akselin ajoitustieto aivan pielessä, silloin tuntuu aika loogiselta, että moottori ei käynnisty.

Kampiakselin asentotunnistin on tosiaan hihnapyörän yläpuolella omassa pidikkeessä, varsin hyvin näkyvissä ja tietenkin lähes hipoo hihnapyörällä olevaa hammaskehää. Tuo anturi on yleinen vikapaikka monessa autossa. Itse hankin vara-anturin jo valmiiksi, hanskalokeroon.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

matsu kirjoitti:Ei ole tuo ikkunallinen nuuskarasia kampiakselin asentotunnistin. Tuo on nokka-akselin asentotunnistin.
Juu mulla menee kokoajan crankshaft ja camshaft sekasin, ohessa oikea kuva (toivon mukaan):

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/dd ... CRANKSHAFT
matsu kirjoitti:Moottorin pitäisi kuulemma pyöriä vaikka nokka-akselin anturilta olisi johto irti.
Ton kun olis tienny niin olis voinu välttyä tän "lavetilla haettiin" kerhon jäsenyydeltä, no tyhmästä päästä jne...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Olisiko kyseessä tullainen osa joka ulkoisesti muistuttaa sytytystulpan hattua /piippua jonka päästä lähtee 2 johtoa noin 10cm pätkä.
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Niin ja oliko testaukseen mitään kotikonstia ? Mittaako anturi siis jotakin tiettyä kampiakselin asentoa. Jos se toimisi kuin pyörintävahti, ei siinä oikein olisi mitään järkeä, konehhan starttaa ja pyörii muttä ei käynnisty.

Vastuksen tuosta voinee ainakin mitata ja virran kulun, mutta tuleeko virran kulkea läpi vai ei ja mikä on hammaskehällä anturin vastakappale ?
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joo, siis mä en tunne edelleenkään tota konetta ja ei oo käytössä mitään sähkökuvaakaan mistä vois katella juuri ton anturi toimintaperiaatteen. Ja vikamahdollisuuksiahan on äärettömästi ja pelkkää arvailuahan tämä on.... mutta silti..

Matsu jo aiemmin valottikin asiaa mutta kertaillaan hieman vielä... Nykykoneissa tollanen kuitenkin lähes poikkeuksetta on ja sillä mitataan yleensä ykkös sylinetrin yläkuolokohtaa. Jos anturi ei pysty kertomaan moottorin ohjausjärjestelmälle YKK:ta niin kipinää ei tule eikä suuttimet aukea... eli kone kyllä pyörii mutta ei käynnisty. Jos sulla siis kone pyörii mutta ei kipinää?? (oletko tarkastanut?) eikä suuttimet anna bensaa?? (Haiseeko bensa kun yrität käynnistää, onko bensalinjassa painetta?) niin toi anturi kannattais tarkistaa .
Antureita on ainakin paria eri toimintaperiaatteeseen perustuvaa, toinen on ns. hall anturi ja tuollaisesta yleismittarilla pitäisi jonkinlainen käämi löytyä. Jos löytyy oskilloskooppi niin jonkinlaista nököä pitäisi konetta startatessa ja samalla mitattaessa myös näkyä.Yleismittarilla pitäisi myös jotain jännitettä näkyä.
Puolijohdetyyppisessä anturissa taas löytyy yleensä sisään menevä jännite ja sitten pätkivä jannite tulevassa karvassa joka taas oskilloskoopilla pitäisi jonkinlaista kanttia piirtää mutta yleismittarissakin jotain jännitettä vaihtosähköalueella yleensä löytyy.

Toivottavasti täältä löytyisi joku joka olis tuota kyseisen koneen anturia käpistellyt ja pystyisi auttamaan hiukan tarkemmilla ohjeilla :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Iroitin kuitenkin sen anturin ja ajattelin käyttää sitä sellaisenaan autosähkökorjaamolla.
Bensa ei haise startattaessa ja se on alussa jo epäilyttänyt. Sulake oli kuitenkin ehjä.
Maanantaina selvinnee lisää kun pääsen testauttamaan.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

En ole asiaa tarkistanut, mutta epäilen anturin olevan samaa sorttia kuin esim. ABS anturit. Eli ohminen lenkki siitä pitäisi näkyä yleismittarilla. Ja kun mittaa johdoista vaihtojännitealueella, muutama voltti sieltä pitäisi tulla kun moottoria pyörittää startilla. Tämä siis siinä tapauksessa, että anturi on samaa tyyppiä kuin lukkiutumattomissa jarruissa.

Yleensä tuo on rakennettu autoissa niin, että jos em. anturilta ei tule pulsseja, ei tosiaan edes käynnistetä bensapumppua saati avata suuttimia, eikä varmaan anneta kipinääkään. Mitäs hyötyä niistä olisikaan, kun älyboxi ei tietäisi moottorin pyörimisnopeutta.

Ei kyllä haittaa lainkaan, vaikka vaihtaisi tuon anturin, joka tapauksessa. Hajoaa se kuitenkin jossain vaiheessa, ja jos vaihtaa siihen uuden, se todennäköisesti kestää pitkään.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

No niin kampiakselin asento anturi on sökö. Nytuusi tilaukseen ja jännityksellä odottamaan oliko siinä kaikki.
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja BRG »

Paljonko kesti kilsoja ennenkuin meni rikki?
Mietin tässä tuota matsun vinkkiä hankkia yks hanskalokeroon...
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

150 000 on mittarissa todellisia ei kukaan tiedä, auto kun on tuonti kamaa.
Oireet kuulemma ovat sellaiset, että kuumalla ilmalla esim liikenne valoissa auto sammuu, kun jäähdytysviimaa ei ole. Auto saattaa taas uudelleen startata kunnes jäähtyy, mutta oireilee helposti samalla tavalla, kunnes sammuu sitten kokonaan eikä lähe enään.
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja matsu »

Juuri noin se on, että kun anturi alkaa menemään huonolle hapelle, lämmöllä voi olla siihen vaikutusta. Sellainen kokemus on omasta käyttöautosta, joka ei ole Jagge. Eli tien päältä voi päästä kotiin kun heittää viileää vettä anturin päälle, ihan tosi. Auttoi itsellä ja kaverin autosta diagnostoitiin vika tuolla vesikonstilla. Eli ei siihen välttämättä yleismittaria tai skooppia tarvita :)

Eli kannattaa olla hanskalokerossa se vesipullo, tai mieluummin takakontissa kymmenen litran vesipänikkä. Hanskalokerossa oleva uusi anturi on nimittäin vähän työläs vaihtaa tien päällä, ainakin ilman työkaluja.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Timo xj6
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 19, 2010 3:04 pm

Re: Lavetilla haettiin, vaihdellaatikko ?

Viesti Kirjoittaja Timo xj6 »

Tarina jatkuu ja nightmare. Kampiakselin asennon osoitiimen vaihdon jälkeen kone lähti käyntiin.
Valoista palaa check engine ja vaihdelaatikon vikavalo. Kone käy kuin traktori. Todennäköisesti jokin tai useampi muki pimeänä. Tällaiseksi käynti muuttui silloinkin juuri ennen kun tielle jätti. Nyt sitten varmaan sytkäreitä tutkimaan.
Vastaa Viestiin