XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
Löytyykö apuja seuraavaan ongelmaan: Ajettaessa 130 km/h > menee kaasupoljin aivan hervottomaksi, mitään varoitus yms. valoja ei pala. Ajettuani tien sivuun auto usein sammuu tai sammutan sen ja käynnistettäessä lähtee hyvin käyntiin ja matkaa voi jatkaa. Tekee tätä kesällä ja talvella. Ei liity vakionopeudesäätimeen. Nyt vika ilmenee jo alhaisemmillakin nopeuksilla mm. 80 - 90 kympissä. Ajotietokone ei näytä mitään. On tutkittu Tapiolassa, vikaa ei löydy. Ensin luulin,että tämä tapahtuu vain kiihdytyksen jälkeen kaasua löysätessä, mutta nyt on näin käynyt nyös ohitustilanteessa jossa on tietty veto päällä. Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana? Joku rele?
Paha vika
Suorastaan hengenvaarallinen - minulla kerran bensa loppui ohitustilanteessa ja ennenkuin toinen tankki aktivoitui oli käydä huonosti kun veto loppui iäsyydeltä tuntuvaksi ajaksi. Soita Kimmolle Karaasiin tai Harrille Laatuvaunuun. Oireet viittavat esim suodattimen tukokseen mutta varmista ammattimiehiltä!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
XJ8 kaasu ei tottele
Yhdellä tuttavallani on samanlainen ja samanikäinen Jagge. Hänelle kävi likimain samalla tavalla, auto meni tyhjäkäynnille normaalista moottoritienopeudesta.
Meillä ei ollut tarkemmin puhetta, mistä ilmiö johtui, mutta se oli korjattu takuuseen. Auto oli tuontiauto ja ikääkin jo kuusi vuotta, mutta silti se kuulema korjattiin takuuseen. Onko siis kyseessä tyyppivika? En ole kyllä tuollaisesta viasta ennen kuullut. Mutta koska tiedän tuollaista tapahtuneen muilla autoilla (jollakin oli turbodiesel hyytynyt kesken ohituksen, karmeata), syy lienee taas kerran joissakin sähkömausteissa. Helposti voisi kuvitella ongelman liittyvän sähköiseen kaasupolkimeen, jompaan kumpaan päähän tai välille.
En tiedä, seuraako tuttavani näitä keskusteluja. Voin tiedustella häneltä tuosta viasta tarkemmin.
matsu
Meillä ei ollut tarkemmin puhetta, mistä ilmiö johtui, mutta se oli korjattu takuuseen. Auto oli tuontiauto ja ikääkin jo kuusi vuotta, mutta silti se kuulema korjattiin takuuseen. Onko siis kyseessä tyyppivika? En ole kyllä tuollaisesta viasta ennen kuullut. Mutta koska tiedän tuollaista tapahtuneen muilla autoilla (jollakin oli turbodiesel hyytynyt kesken ohituksen, karmeata), syy lienee taas kerran joissakin sähkömausteissa. Helposti voisi kuvitella ongelman liittyvän sähköiseen kaasupolkimeen, jompaan kumpaan päähän tai välille.
En tiedä, seuraako tuttavani näitä keskusteluja. Voin tiedustella häneltä tuosta viasta tarkemmin.
matsu
XJ8 sammuilee
Tarkistin, mitä tuttavani XJ8 vm.99:lle oli tehty, sen jälkeen kun sen kaasu lakkasi uskomasta käskyjä. Autoon vaihdettiin "kaasuttimen" läppärunko, maahantuojalla. Se tehdään kuulema takuuseen, jos auton valmistenumero sattuu tietylle välille.
Ei tuo sinun ongelmasi ole välttämättä sama, mutta kannattaa tuokin asia huomioida ja vaihdattaa läppärunko, jos sen saa takuuseen. Tuttavani oli kuullut, että Volvossa olisi esiintynyt sama ongelma ja läppärungon vaihto maksaa Volvon omistajalle 300 €?
Mahtaako XJ8:ssa olla EGR-systeemi? Olen kuullut, että useissa automerkeissä tuosta pakokaasujen takaisinkierrätyksestä seuraa ajan myötä ongelmia imupuolelle. Eli karstaa sinne rupeaa kertymään, pikkuhiljaa. EGR onkin jätetty uusimmissa systeemeisssä pois, koska typen oksidit saadaan hallintaan muilla konsteilla.
matsu
Ei tuo sinun ongelmasi ole välttämättä sama, mutta kannattaa tuokin asia huomioida ja vaihdattaa läppärunko, jos sen saa takuuseen. Tuttavani oli kuullut, että Volvossa olisi esiintynyt sama ongelma ja läppärungon vaihto maksaa Volvon omistajalle 300 €?
Mahtaako XJ8:ssa olla EGR-systeemi? Olen kuullut, että useissa automerkeissä tuosta pakokaasujen takaisinkierrätyksestä seuraa ajan myötä ongelmia imupuolelle. Eli karstaa sinne rupeaa kertymään, pikkuhiljaa. EGR onkin jätetty uusimmissa systeemeisssä pois, koska typen oksidit saadaan hallintaan muilla konsteilla.
matsu
Kiitos tiedoista
Kiitos tiedoista ja vaivan näöstä! Täytyy ottaa yhteyttä huoltokorjaamoon taas uudelleen, jos nyt saataisiin vika korjattua. Jos vika löytyy ja poistuu, laitan tiedoksi joka tapauksessa miten tässä käy.
Autoja on kutsuttu huoltoon keskustelun alla olevan asian tiimoilta. Oheinen tiedote on annettu 8/2004:
"Recall - Engine Stalls/Cuts Out (303-S514)
MODEL:
1997-98 MY XK8 Range
1998 MY V8 XJ NA
1998-99 MY V8 XJ S/C
Issue:
A concern has been identified with the operation of the throttle on a number of 1997-98 MY XK8, 1998 MY XJ8 and 1998-99 MY XJR and VDP SC vehicles. Under exceptional circumstances this concern could cause the engine to cut out, although the engine will continue to be driven by the road wheels through the transmission and drive the ancillaries, so there will be no loss of power steering, brakes, air conditioning, etc. The engine should restart without difficulty once the vehicle has come to a complete standstill.
Action:
Perform this Service Action on all vehicles within the VIN ranges listed below, both in and out of new vehicle warranty."
Ohjeistettu toimenpide huollolle mainittu kaasuttimen rungon vaihtaminen (throttle body) ja tarvittaessa ECM:n uudelleenohjelmointi.
HKM
"Recall - Engine Stalls/Cuts Out (303-S514)
MODEL:
1997-98 MY XK8 Range
1998 MY V8 XJ NA
1998-99 MY V8 XJ S/C
Issue:
A concern has been identified with the operation of the throttle on a number of 1997-98 MY XK8, 1998 MY XJ8 and 1998-99 MY XJR and VDP SC vehicles. Under exceptional circumstances this concern could cause the engine to cut out, although the engine will continue to be driven by the road wheels through the transmission and drive the ancillaries, so there will be no loss of power steering, brakes, air conditioning, etc. The engine should restart without difficulty once the vehicle has come to a complete standstill.
Action:
Perform this Service Action on all vehicles within the VIN ranges listed below, both in and out of new vehicle warranty."
Ohjeistettu toimenpide huollolle mainittu kaasuttimen rungon vaihtaminen (throttle body) ja tarvittaessa ECM:n uudelleenohjelmointi.
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
nimitys
"kaasuttimen runko" taitaa olla nykytermein kaasuläppäkotelo joka muuten on ihan kulutusosa...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Re: nimitys
Kiitos tiedosta. Mistä saisi muuten hyvän englanti-suomi- autoalan sanakirjan, jotta nämä nimikevirheet voisi välttää?JuKu kirjoitti:"kaasuttimen runko" taitaa olla nykytermein kaasuläppäkotelo joka muuten on ihan kulutusosa...
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Tässä tämmöisen palstan arvo!
Kiitos kysyjälle ja hyville vastauksille!
Vaikka tehdas on kutsunut kaikki takuukorjaukseen, ei meistä moni ole tietoa saanut. Itsekin jouduin korjauskutsusta kuultuani korvasta kiskomaan maahantuojaa ennen kuin edes tajusivat mitä kaasuläppärungolle pitää tehdä.
Korjauskutsu johtuu XJ8 moottoreiden kaasuläppärungon ohjelmoinnista ja läpän moottorin heikkoudesta suhteessa sille vaadittavaan puhdistustoimintoon - aina joka viidennellä kaasun hölläyksellä - jolloin se ei enää aukea kovassa vauhdissa / imussa ja kone pysyy sammutettuna uudelleen käynnistykseen asti. Vaarallista ihmisille ja kuumalle koneellekin!
Älkää nyt kaikki huolestuko, vähänkään uudemmissa XJ8 (alk 1999 ?) tuo oli korjattavissa ohjelmistopäivityksellä, mutta vanhimmat läppärungot piti kokonaan vaihtaa kiinteän ohjelman takia. Voi olla aihetta joskus aina käydä maahantuojalla näiden tehtaan softien päivitystenkin takia.
Siis kyllä tehdas meistä huolen pitää - vaikka tässäkin asiassa heräsi vasta vuonna 2004 - ongelmia ja onnettomuuksia piti ensin maailmalla sattua alkaen vuodesta 1997.
Klubiin on siis aina kuuluttava... tämä on kuluttajan suojaa.
(Teenkin samantien listan muista XJ8/R XK8/R mallien ongelmista, mutta omana postinaan. Voimme säästää pitkän pennin pennin kun tiedämme ajoissa mistä on kysymys, kuten tuo kaasuläpän juuttuminen tai koneen ylikuumeneminen tai nokkahihnan irtoaminen ajossa.)
Kuivaa kesää!
Kari
Kiitos kysyjälle ja hyville vastauksille!
Vaikka tehdas on kutsunut kaikki takuukorjaukseen, ei meistä moni ole tietoa saanut. Itsekin jouduin korjauskutsusta kuultuani korvasta kiskomaan maahantuojaa ennen kuin edes tajusivat mitä kaasuläppärungolle pitää tehdä.
Korjauskutsu johtuu XJ8 moottoreiden kaasuläppärungon ohjelmoinnista ja läpän moottorin heikkoudesta suhteessa sille vaadittavaan puhdistustoimintoon - aina joka viidennellä kaasun hölläyksellä - jolloin se ei enää aukea kovassa vauhdissa / imussa ja kone pysyy sammutettuna uudelleen käynnistykseen asti. Vaarallista ihmisille ja kuumalle koneellekin!
Älkää nyt kaikki huolestuko, vähänkään uudemmissa XJ8 (alk 1999 ?) tuo oli korjattavissa ohjelmistopäivityksellä, mutta vanhimmat läppärungot piti kokonaan vaihtaa kiinteän ohjelman takia. Voi olla aihetta joskus aina käydä maahantuojalla näiden tehtaan softien päivitystenkin takia.
Siis kyllä tehdas meistä huolen pitää - vaikka tässäkin asiassa heräsi vasta vuonna 2004 - ongelmia ja onnettomuuksia piti ensin maailmalla sattua alkaen vuodesta 1997.
Klubiin on siis aina kuuluttava... tämä on kuluttajan suojaa.
(Teenkin samantien listan muista XJ8/R XK8/R mallien ongelmista, mutta omana postinaan. Voimme säästää pitkän pennin pennin kun tiedämme ajoissa mistä on kysymys, kuten tuo kaasuläpän juuttuminen tai koneen ylikuumeneminen tai nokkahihnan irtoaminen ajossa.)
Kuivaa kesää!
Kari
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Ohessa valmistajan ilmoittamat VIN numerot, joissa ongelma piilee.XJ-SC kirjoitti:Älkää nyt kaikki huolestuko, vähänkään uudemmissa XJ8 (alk 1999 ?) tuo oli korjattavissa ohjelmistopäivityksellä, mutta vanhimmat läppärungot piti kokonaan vaihtaa kiinteän ohjelman takia. Voi olla aihetta joskus aina käydä maahantuojalla näiden tehtaan softien päivitystenkin takia.
Siis kyllä tehdas meistä huolen pitää - vaikka tässäkin asiassa heräsi vasta vuonna 2004 - ongelmia ja onnettomuuksia piti ensin maailmalla sattua alkaen vuodesta 1997.
Kari
Seuraavat autot vaativat ilmeisesti vain ECM:n uudelleenohjelmoinnin
- 1997-1998 XK VIN 001036-020734
- 1998 XJ (vapaastihengittävä ja ahdettu) VIN 812256-819771
ja alla olevat kaasuläppäkotelon vaihtamisen
- 1998 XK VIN 020735-031302
- 1998 XJ (vapaastihengittävä) VIN 819772-853935
- 1998-1999 XJ (ahdettu) VIN 819772-878817
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
Vaikka tässä on näitä AJ8 koneisia kärryjä jo ollutkin muutamia, niin nyt teki vasta ekaa kertaa myös minulle. Mielenkiintoinen tilanne Kehä 1 aamuruuhkassa.
Noh, auto sivuun ja virrat pois. Avaimen käännös ja heti herättiin eloon ihan normaalisti.
Onko niin, että kun asian esittää maahantuojalle (vaikka auto onkin tuotu omatoimisesti Saksasta), niin ovat velvollisia korjausoperaation suorittamaan tehtaan kustannuksella?
- sinberg
P.S. Vaimo väitti kerran X308 Sovereignin tehneen saman kyseisen tempun kertaalleen, mutta itse en siinä yksilössä törmännyt vaivaan. Mutta tiedoksi auton nykyiselle omistajalle Heinolaan!
Noh, auto sivuun ja virrat pois. Avaimen käännös ja heti herättiin eloon ihan normaalisti.
Onko niin, että kun asian esittää maahantuojalle (vaikka auto onkin tuotu omatoimisesti Saksasta), niin ovat velvollisia korjausoperaation suorittamaan tehtaan kustannuksella?
- sinberg
P.S. Vaimo väitti kerran X308 Sovereignin tehneen saman kyseisen tempun kertaalleen, mutta itse en siinä yksilössä törmännyt vaivaan. Mutta tiedoksi auton nykyiselle omistajalle Heinolaan!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
Terve,
runkonumeron perusteella näkevät maahantuonnissa, mikäli läppärungon vaihtoa ei ole tehty jo aiemmin. Minulle vaihdettiin Saksan tuontivempeleeseen uusi runko ihan nätisti keväällä 2006. Tiedä sitten, onko ao. tehdaskampanja vielä voimassa, kannattaa tarkistaa.
- Ari -
runkonumeron perusteella näkevät maahantuonnissa, mikäli läppärungon vaihtoa ei ole tehty jo aiemmin. Minulle vaihdettiin Saksan tuontivempeleeseen uusi runko ihan nätisti keväällä 2006. Tiedä sitten, onko ao. tehdaskampanja vielä voimassa, kannattaa tarkistaa.
- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 10:31 pm
Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
Terse, yleensä nuo vaihdot menee pitkänkin ajan jälkeen vaihtoon veloituksetta. Kyseessä ei ole siis takuu vaan tuotevastuu asiat ja tällöin myöskään tuo mistä ko. tuote on hankittu ei pitäisi vaikuttaa tehtaan vastuuseen tuotteen toimivuudesta ja turvallisuudesta.
Ps. sinberg ootko ollut tyytyväinen uuteen peliin
Ps. sinberg ootko ollut tyytyväinen uuteen peliin
S-Type V8 2001 Roman Bronze
Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
Terve,
Kiitos vastauksista. Ja tyytyväisiä ollaan autoon! Kyllä XJR:n potku on melkoinen. Joskaan ei sitä luokkaa mitä vielä yksi Ameriikan ihme oli vielä viime syksynä.
Kiitos hkm vielä hienosti pidetystä autosta!
Kiitos vastauksista. Ja tyytyväisiä ollaan autoon! Kyllä XJR:n potku on melkoinen. Joskaan ei sitä luokkaa mitä vielä yksi Ameriikan ihme oli vielä viime syksynä.
Kiitos hkm vielä hienosti pidetystä autosta!
Viimeksi muokannut sinberg, Ke Heinä 02, 2008 9:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
No onpa harmi homma tuo kaasun jumittaminen...omassa ajossa tuo ei "ehtinyt" ilmetä.sinberg kirjoitti:Terve,
Kiitos vastauksista. Ja tyytyväisiä ollaan - tuntuu tuo 196 hevosvoimainen X-Type (0-100km/h 8,3sec) siltä kuin olisi 1.6l penttiperuspassatti alla.. kyllä XJR:n potku on melkoinen. Joskaan ei sitä luokkaa mitä vielä yksi Ameriikan ihme oli vielä viime syksynä.
Kiitos hkm vielä hienosti pidetystä autosta!
Katsotaan kauanko pysyy tämä yksilö tallissa
HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"
Tuossa muuten kirje joka aikoinaan omistajille on lähetetty...koskee varmaan jenkkimarkkinaa mutta kuitenkin osoittaa sen että osa on ollut viallinen ja vaihdetaan. Tuo on muistaakseni ostohinnaltaan tuhansien eurojen palikka nottei noita ihan lämpimikseen kannata alkaa ostelemaan
- Liitteet
-
- Letter.gif (37.53 KiB) Katsottu 6774 kertaa
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR