XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
kerttu
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: Vantaa

XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Löytyykö apuja seuraavaan ongelmaan: Ajettaessa 130 km/h > menee kaasupoljin aivan hervottomaksi, mitään varoitus yms. valoja ei pala. Ajettuani tien sivuun auto usein sammuu tai sammutan sen ja käynnistettäessä lähtee hyvin käyntiin ja matkaa voi jatkaa. Tekee tätä kesällä ja talvella. Ei liity vakionopeudesäätimeen. Nyt vika ilmenee jo alhaisemmillakin nopeuksilla mm. 80 - 90 kympissä. Ajotietokone ei näytä mitään. On tutkittu Tapiolassa, vikaa ei löydy. Ensin luulin,että tämä tapahtuu vain kiihdytyksen jälkeen kaasua löysätessä, mutta nyt on näin käynyt nyös ohitustilanteessa jossa on tietty veto päällä. Onko kenelläkään tietoa mikä voisi olla vikana? Joku rele?
Avatar
jjj
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:45 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Paha vika

Viesti Kirjoittaja jjj »

Suorastaan hengenvaarallinen - minulla kerran bensa loppui ohitustilanteessa ja ennenkuin toinen tankki aktivoitui oli käydä huonosti kun veto loppui iäsyydeltä tuntuvaksi ajaksi. Soita Kimmolle Karaasiin tai Harrille Laatuvaunuun. Oireet viittavat esim suodattimen tukokseen mutta varmista ammattimiehiltä!
Terveisin/Jyri
Mk1 3.6 -57
XJ12C 6.0 -75
XJ8 4.2 Sovereign -05
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

XJ8 kaasu ei tottele

Viesti Kirjoittaja matsu »

Yhdellä tuttavallani on samanlainen ja samanikäinen Jagge. Hänelle kävi likimain samalla tavalla, auto meni tyhjäkäynnille normaalista moottoritienopeudesta.

Meillä ei ollut tarkemmin puhetta, mistä ilmiö johtui, mutta se oli korjattu takuuseen. Auto oli tuontiauto ja ikääkin jo kuusi vuotta, mutta silti se kuulema korjattiin takuuseen. Onko siis kyseessä tyyppivika? En ole kyllä tuollaisesta viasta ennen kuullut. Mutta koska tiedän tuollaista tapahtuneen muilla autoilla (jollakin oli turbodiesel hyytynyt kesken ohituksen, karmeata), syy lienee taas kerran joissakin sähkömausteissa. Helposti voisi kuvitella ongelman liittyvän sähköiseen kaasupolkimeen, jompaan kumpaan päähän tai välille.

En tiedä, seuraako tuttavani näitä keskusteluja. Voin tiedustella häneltä tuosta viasta tarkemmin.

matsu
xjr-98
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 10:26 am
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja xjr-98 »

Muutaman kerran viime talvena tapahtui auton totallinen sammuminen, siis ei pelkkä kierrosten lasku.
Joka kerta tämä tapahtui viileälle koneelle satasen vauhdista.

Outoa on, että starttaa heti avaimesta eikä nikottele yhtään.
XKR-07
Midnight Blue

ex- XJR-98 Sapphire Blue
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

XJ8 sammuilee

Viesti Kirjoittaja matsu »

Tarkistin, mitä tuttavani XJ8 vm.99:lle oli tehty, sen jälkeen kun sen kaasu lakkasi uskomasta käskyjä. Autoon vaihdettiin "kaasuttimen" läppärunko, maahantuojalla. Se tehdään kuulema takuuseen, jos auton valmistenumero sattuu tietylle välille.

Ei tuo sinun ongelmasi ole välttämättä sama, mutta kannattaa tuokin asia huomioida ja vaihdattaa läppärunko, jos sen saa takuuseen. Tuttavani oli kuullut, että Volvossa olisi esiintynyt sama ongelma ja läppärungon vaihto maksaa Volvon omistajalle 300 €?

Mahtaako XJ8:ssa olla EGR-systeemi? Olen kuullut, että useissa automerkeissä tuosta pakokaasujen takaisinkierrätyksestä seuraa ajan myötä ongelmia imupuolelle. Eli karstaa sinne rupeaa kertymään, pikkuhiljaa. EGR onkin jätetty uusimmissa systeemeisssä pois, koska typen oksidit saadaan hallintaan muilla konsteilla.

matsu
xjag
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 7:51 pm
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja xjag »

Naapurin kasikymppisessä Volvossa meni myös kaasarin läppärunko - kustannus tietokoneohjelmointeineen 850 egee, vuosimalli taitaa olla 2000. Lieneeköhän samaa alkuperää jotenkin näissä "foordeissa" vai vaan sattumaa? No se on tietysti myönteistä, että autoissa on takuu - kulkuneuvoissa taas ei :D
kerttu
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: Vantaa

Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kiitos tiedoista ja vaivan näöstä! Täytyy ottaa yhteyttä huoltokorjaamoon taas uudelleen, jos nyt saataisiin vika korjattua. Jos vika löytyy ja poistuu, laitan tiedoksi joka tapauksessa miten tässä käy.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

Autoja on kutsuttu huoltoon keskustelun alla olevan asian tiimoilta. Oheinen tiedote on annettu 8/2004:

"Recall - Engine Stalls/Cuts Out (303-S514)

MODEL:
1997-98 MY XK8 Range
1998 MY V8 XJ NA
1998-99 MY V8 XJ S/C

Issue:
A concern has been identified with the operation of the throttle on a number of 1997-98 MY XK8, 1998 MY XJ8 and 1998-99 MY XJR and VDP SC vehicles. Under exceptional circumstances this concern could cause the engine to cut out, although the engine will continue to be driven by the road wheels through the transmission and drive the ancillaries, so there will be no loss of power steering, brakes, air conditioning, etc. The engine should restart without difficulty once the vehicle has come to a complete standstill.

Action:
Perform this Service Action on all vehicles within the VIN ranges listed below, both in and out of new vehicle warranty."

Ohjeistettu toimenpide huollolle mainittu kaasuttimen rungon vaihtaminen (throttle body) ja tarvittaessa ECM:n uudelleenohjelmointi.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
JuKu
Viestit: 276
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 4:45 am
Paikkakunta: Tampere

nimitys

Viesti Kirjoittaja JuKu »

"kaasuttimen runko" taitaa olla nykytermein kaasuläppäkotelo joka muuten on ihan kulutusosa...
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: nimitys

Viesti Kirjoittaja hkm »

JuKu kirjoitti:"kaasuttimen runko" taitaa olla nykytermein kaasuläppäkotelo joka muuten on ihan kulutusosa...
Kiitos tiedosta. Mistä saisi muuten hyvän englanti-suomi- autoalan sanakirjan, jotta nämä nimikevirheet voisi välttää?

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
XJ-SC
Viestit: 61
Liittynyt: La Marras 20, 2004 2:59 pm
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja XJ-SC »

Tässä tämmöisen palstan arvo!

Kiitos kysyjälle ja hyville vastauksille!

Vaikka tehdas on kutsunut kaikki takuukorjaukseen, ei meistä moni ole tietoa saanut. Itsekin jouduin korjauskutsusta kuultuani korvasta kiskomaan maahantuojaa ennen kuin edes tajusivat mitä kaasuläppärungolle pitää tehdä.

Korjauskutsu johtuu XJ8 moottoreiden kaasuläppärungon ohjelmoinnista ja läpän moottorin heikkoudesta suhteessa sille vaadittavaan puhdistustoimintoon - aina joka viidennellä kaasun hölläyksellä - jolloin se ei enää aukea kovassa vauhdissa / imussa ja kone pysyy sammutettuna uudelleen käynnistykseen asti. Vaarallista ihmisille ja kuumalle koneellekin!

Älkää nyt kaikki huolestuko, vähänkään uudemmissa XJ8 (alk 1999 ?) tuo oli korjattavissa ohjelmistopäivityksellä, mutta vanhimmat läppärungot piti kokonaan vaihtaa kiinteän ohjelman takia. Voi olla aihetta joskus aina käydä maahantuojalla näiden tehtaan softien päivitystenkin takia.

Siis kyllä tehdas meistä huolen pitää - vaikka tässäkin asiassa heräsi vasta vuonna 2004 - ongelmia ja onnettomuuksia piti ensin maailmalla sattua alkaen vuodesta 1997.

Klubiin on siis aina kuuluttava... tämä on kuluttajan suojaa.
(Teenkin samantien listan muista XJ8/R XK8/R mallien ongelmista, mutta omana postinaan. Voimme säästää pitkän pennin pennin kun tiedämme ajoissa mistä on kysymys, kuten tuo kaasuläpän juuttuminen tai koneen ylikuumeneminen tai nokkahihnan irtoaminen ajossa.)

Kuivaa kesää!

Kari
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)

Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm »

XJ-SC kirjoitti:Älkää nyt kaikki huolestuko, vähänkään uudemmissa XJ8 (alk 1999 ?) tuo oli korjattavissa ohjelmistopäivityksellä, mutta vanhimmat läppärungot piti kokonaan vaihtaa kiinteän ohjelman takia. Voi olla aihetta joskus aina käydä maahantuojalla näiden tehtaan softien päivitystenkin takia.

Siis kyllä tehdas meistä huolen pitää - vaikka tässäkin asiassa heräsi vasta vuonna 2004 - ongelmia ja onnettomuuksia piti ensin maailmalla sattua alkaen vuodesta 1997.


Kari
Ohessa valmistajan ilmoittamat VIN numerot, joissa ongelma piilee.

Seuraavat autot vaativat ilmeisesti vain ECM:n uudelleenohjelmoinnin
- 1997-1998 XK VIN 001036-020734
- 1998 XJ (vapaastihengittävä ja ahdettu) VIN 812256-819771

ja alla olevat kaasuläppäkotelon vaihtamisen
- 1998 XK VIN 020735-031302
- 1998 XJ (vapaastihengittävä) VIN 819772-853935
- 1998-1999 XJ (ahdettu) VIN 819772-878817
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Vaikka tässä on näitä AJ8 koneisia kärryjä jo ollutkin muutamia, niin nyt teki vasta ekaa kertaa myös minulle. Mielenkiintoinen tilanne Kehä 1 aamuruuhkassa.

Noh, auto sivuun ja virrat pois. Avaimen käännös ja heti herättiin eloon ihan normaalisti.

Onko niin, että kun asian esittää maahantuojalle (vaikka auto onkin tuotu omatoimisesti Saksasta), niin ovat velvollisia korjausoperaation suorittamaan tehtaan kustannuksella?

- sinberg

P.S. Vaimo väitti kerran X308 Sovereignin tehneen saman kyseisen tempun kertaalleen, mutta itse en siinä yksilössä törmännyt vaivaan. Mutta tiedoksi auton nykyiselle omistajalle Heinolaan!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
ari1501
Viestit: 38
Liittynyt: La Maalis 08, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Pukkila

Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja ari1501 »

Terve,

runkonumeron perusteella näkevät maahantuonnissa, mikäli läppärungon vaihtoa ei ole tehty jo aiemmin. Minulle vaihdettiin Saksan tuontivempeleeseen uusi runko ihan nätisti keväällä 2006. Tiedä sitten, onko ao. tehdaskampanja vielä voimassa, kannattaa tarkistaa.

- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Roman Bronze
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2008 10:31 pm

Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja Roman Bronze »

Terse, yleensä nuo vaihdot menee pitkänkin ajan jälkeen vaihtoon veloituksetta. Kyseessä ei ole siis takuu vaan tuotevastuu asiat ;) ja tällöin myöskään tuo mistä ko. tuote on hankittu ei pitäisi vaikuttaa tehtaan vastuuseen tuotteen toimivuudesta ja turvallisuudesta.

Ps. sinberg ootko ollut tyytyväinen uuteen peliin ;)
S-Type V8 2001 Roman Bronze
sinberg
Viestit: 569
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:28 am

Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja sinberg »

Terve,

Kiitos vastauksista. Ja tyytyväisiä ollaan autoon! Kyllä XJR:n potku on melkoinen. Joskaan ei sitä luokkaa mitä vielä yksi Ameriikan ihme oli vielä viime syksynä.

Kiitos hkm vielä hienosti pidetystä autosta!
Viimeksi muokannut sinberg, Ke Heinä 02, 2008 9:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja hkm »

sinberg kirjoitti:Terve,

Kiitos vastauksista. Ja tyytyväisiä ollaan - tuntuu tuo 196 hevosvoimainen X-Type (0-100km/h 8,3sec) siltä kuin olisi 1.6l penttiperuspassatti alla.. kyllä XJR:n potku on melkoinen. Joskaan ei sitä luokkaa mitä vielä yksi Ameriikan ihme oli vielä viime syksynä.

Kiitos hkm vielä hienosti pidetystä autosta!

Katsotaan kauanko pysyy tämä yksilö tallissa :mrgreen:
No onpa harmi homma tuo kaasun jumittaminen...omassa ajossa tuo ei "ehtinyt" ilmetä.

HKM
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Avatar
hkm
Viestit: 284
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 6:15 pm
Paikkakunta: Sipoo

Re: XJ8 vm-99 kaasu menee vauhdissa "pois päältä"

Viesti Kirjoittaja hkm »

Tuossa muuten kirje joka aikoinaan omistajille on lähetetty...koskee varmaan jenkkimarkkinaa mutta kuitenkin osoittaa sen että osa on ollut viallinen ja vaihdetaan. Tuo on muistaakseni ostohinnaltaan tuhansien eurojen palikka nottei noita ihan lämpimikseen kannata alkaa ostelemaan ;)
Liitteet
Letter.gif
Letter.gif (37.53 KiB) Katsottu 6774 kertaa
Porsche 993 Carrera 2
BMW 318iS Coupe E30
Ex. X308 XJR
Vastaa Viestiin