OBD "opas"

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jykkepoika tuolla toisessa threadissä kaipaili kerholta kurssia ”Miten kommunikoin tietokoneen avulla
autoni kanssa”. Ihan kurssia en lupaa ja demojakin/koodinlukua pääasiassa vain Oulun seutuvilla, mutta
tässä oma kokemukseni, joka siis on vain yksi esimerkkitapaus, laitteita ja ohjelmistoja on kymmeniä. Ja
autoja vielä enemmän... :)

Lähtöoletukset:

* Tarvitset kannettavan tietokoneen (ellet aio raahata pöytäkonetta autoon), ei suurtakaan väliä mimmoisen, valitse muiden tarpeidesi mukaan. Minulla on kokemusta vain Windows-OBD-ohjelmista, selvitä MAC-OBD-ohjelmien saatavuus, jos Macin aiot hankkia. Miniläppärikin varmaan käy, eikös niistäkin USB-portti löydy. Jos ei todellakaan halua läppäriä hankkia, niin itsenäisiä OBD-lukijoitakin on, siis noin taskulaskimen näköisiä vehkeitä, joissa oma näyttö ja jokunen nappi. Mutta niitä ei nyt tässä jutussa käsitellä, kun en ole käyttänyt. Yleensä itsenäiset lukijat ovat kalliimpia kuin pelkät adapterit ja varsinkin ainoa(?) Jaguarin kaikkia koodeja tajuava AutoLogic (http://www.autologic-diagnostics.com/pr ... jaguar.htm) lienee harrastajan ulottumattomissa lähes kymppitonnin hinnallaan. WDS/Genrad-testeri on hieman halvempi, mutta tonneja sekin.
* Nettiyhteys on tarpeen vikakoodeja tulkitessa, mutta senhän voi tehdä sitten myöhemmin kotona tai vaikka kirjastossa.
* Auton on oltava sen verran tuore, että siitä löytyy OBD-pistoke. Jaguarilla X300 vm96-> ja kaikki muut myöhemmin julkistetut mallit. Vuodesta 2006 OBD-väylän tilalla Jaguareissa (ja monessa muussa) on CAN-väylä, mutta ulkoisesti (liitin) se on sama ja alla mainittu adapteri (ja moni muu) lukee myös CAN-väylää. Syytä kuitenkin pitää mielessä, jos aikoo jotain vanhempaa lukijaa tyrkyttää uudempaan Jaggeen.


OBD-adapteri:

* Joihinkin automerkkeihin pääsee kiinni pelkällä kaapelilla (USB-OBDII,USB-CAN), mutta yleensä väliin tarvitaan pikku laatikko eli sovitin, joka muuttaa OBDII-väylän liikenteen PC:n tajuamaan muotoon ja päinvastoin.

* Näitä adaptereja on kymmeniä erilaisia, itse hommasin Elekma:sta tämmöisen: http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=862 Hinta on tällä hetkellä 89.50e. Mukana tulee tarvittavat kaapelit ja joskus ohjelmatkin (minulle ei, mutta pyytämällä lähettivät ne mailitse). Ohjelmien puute ei ole suuri ongelma, koska mukana tulevat ovat ilmaisversioita ja löytyvät netistäkin. Disclaimer: En ole missään tekemisissä ko. firman kanssa enkä saa provikkaa, osta mimmoinen adapteri haluat mistä haluat.
Kuva

Ohjelmistot:

* Adapterin mukana tulee ilmaisia OBD-koodien lukuohjelmia tai nettilinkkejä niihin. Katso listaa edellisestä Elekman linkistä. Niillä pääsee alkuun ja ehkä pitemmällekin. Mielestäni kokeilemani ilmaisohjelmat olivat joko hankalia käyttää (porttiasetukset) tai kömpelöitä käytöltään/ulkoasultaan, joten investoin jotain 70 taalaa lisää ProScan-ohjelmistoon: http://www.myscantool.com/store/ ProScan kyllä myy adapterejakin, mutta myös pelkän ohjelmiston voi ostaa. Windows only, sorry Mac-uskovaiset. Varmaan Macillekin löytyy kymmeniä OBD-ohjelmistoja, en ole tutkinut. Tuo ProScan ei maksullisista ole mikään ”ainoa oikea”, vaan aikoinaan minulle sopivin hinta/laatusuhde.
* Ohjelmisto muuttaa OBD-väylältä tulevat koodit tekstiksi tai vaikka graafisiksi mittareiksi tai kuvaajiksi. Dataa voi kerätä talteen pitemmältä ajalta tai katsella reaaliajassa. Vikakoodit voi lukea ja nollata. Check Engine-valoa ei yleensä voi nollata, vaan se sammuu itsestään kun vika on korjattu ja vähän aikaa ajettu (ks. Drive Cycle alempana).

Ajurit asentuvat automaattisesti ja samalla näet mihin COM-porttiin scanneri kytkeytyi. Kerro COM-portin numero ProScanin File/Communication Settings-kohdassa ja klikkaa pääsivulla Connect. Sitten pitäisi näkyä tämmöistä:
Kuva

Kohdasta D.T.C. näet vikakoodit. Minun onneksi mutta tämän oppaan vahingoksi niitä ei tässä näy:
Mutta ainakin X-typestä tällä on vikakoodeja löytynyt.
Disclaimer: Ei tietoa lukeeko kaikkien Jaggejen vikakoodit. Ainakin anturitiedot lukee XJ:stäkin.
Kuva

Kohtaan Live Sensor Grid voit valita haluamasi sensorit, joiden sen hetken arvo näytetään numeroina:
Kuva

Tai hyödyllisempää voi olla katsoa grafiikkana, josta näkee historiaa taaksepäin (mittauksen aloituksesta alkaen, ei sentään
eiliseltä kun vikasi ilmeni :) ):
Kuva

Ja sitten kun olet saanut viat kuntoon, voit leikkiä vaikka kiihdytyskokeita tai dynotestejä:
Kuva
Kuva

OBD-pistoke:

* OBD-pistoke löytyy standardin mukaan matkustamosta 30cm etäisyydeltä virtalukosta tai kuskin jalkatilan ulkolaidalta. Se voi olla peitetty suojamuovilla, mutta yleensä ihan näkösällä, kunhan olet ensin työntänyt pääsi kuskin etujalkatilaan. Joskus se voi olla myös keskikonsolissa, jonkun luukun takana tai kolon pohjalla. Täällä on ohjeita etsintään, koodien selitykset ”kartan” kera dokun lopussa: http://www.obdclearinghouse.com/files/dlc-database.pdf
* Ainakin XJ8:ssa pitää auton olla käynnissä, jotta yhteys toimii. Joissakin autoissa voi riittää virta-avaimen ON-asento.


Vikakoodit:

* Vikakoodeja on kahta luokkaa: kaikille automerkeille yhteiset ja merkkikohtaiset. Molemmista ohjelmisto näyttää koodin (esim. C1175), mutta varsinkaan merkkikohtaisista koodeista ohjelmisto ei osaa selväkielisenä kertoa, mitä koodi tarkoittaa.
* Koodin 1. kirjain kertoo vian karkean sijainnin: P=voimansiirto (Powertrain), B=”matkustamo” (Body), C=Kori (Chassis), U=määrittelemätön(Undefined). Siis B on esimerkiksi ovet, ilmastointi jne., C on jarruanturit ym. alustan osat.
* Koodin 1. numero (siis toinen merkki) kertoo onko koodi yleinen (0) vai merkkikohtainen (1)
* Koodin 2. numero (siis kolmas merkki) kertoo missä alasysteemissä vika on (tämä ei ilmeisesti koske merkkikohtaisia, sillä esim. C1175 on takarenkaan nopeussensori):

· 1 = Emission Management (Fuel or Air)
· 2 = Injector Circuit (Fuel or Air)
· 3 = Ignition or Misfire
· 4 = Emission Control
· 5 = Vehicle Speed & Idle Control
· 6 = Computer & Output Circuit
· 7 = Transmission
· 8 = Transmission
· 9 = Reserved
· 0 = Reserved

* Osa Jaguarin merkkikohtaisista koodeista löytyy näiltä sivuilta: http://www.jag-lovers.org/obd.php http://www.engine-light-help.com/jaguar ... light.html
* Luulisi että Jaguarin merkkikohtaiset koodit olisi lueteltu JTIS-rompulla, mutta en ole ainakaan omastani löytänyt. Tehdas on kai ajatellut että kaikilla on Jaguarin testeri joka kertoo koodit suoraan eikä niitä tarvitse muualla luetella.
* Yksi hyvä keino on kokeilla koodia Googlessa. Monesti löytyy koodin selitys ja jopa kokemuksia mistä on kyse, kuinka korjattiin. Google löytää yleensä myös Jag-loversin keskustelut, mutta varmuudeksi voi toki etsiä sieltä erikseen. www-jag-lovers.org
* Joillekin koodeille ei tunnu löytyvän selitystä mistään. Silloin ei auta kuin nöyrtyä ja mennä merkkiliikkeeseen, jossa on ”oikea” Jaguar-OBD-lukija, joka osaa tietysti tulkita kaikki koodit. Tai ei-merkkiliikkeeseen, jossa on AutoLogic tai joku muu Jaguar-koodien lukija.
* Ohjelmisto kertoo erikseen onko vikakoodi parhaillaan päällä vai käynyt joskus aiemmin edellisen nollauksen jälkeen.
* Jotkut koodit voi suoraan nollata, jotkut vaativat ns. Drive Cyclen suorittamisen, eli autolla pitää ajaa tietty ajo määrätyillä nopeuksilla ja pysähdyksillä. Eräs Drive Cyclen määritelmä on tämmöinen:

1 Engine OFF; cooling fans inoperative > 20 seconds.
2 Start engine and bring to normal operating temperature > 82 °C (180 °F).
3 Drive the vehicle between 3000 – 4000 rpm in 3rd gear at a steady speed. Lift foot completely off accelerator and coast to a stop within 30 seconds. Do not touch
accelerator pedal for 4 seconds after coming to a stop.
4 Repeat step 3.
5 Idle engine for 11 minutes."

* On hyvä tietää, että koodi P1000 ei ole varsinainen vikakoodi, vaan kertoo että Drive Cycleä ei ole suoritettu. Se muuttuu tilakoodiksi P1111 kun cycle on suoritettu. Jompikumpi noista siis näkyy aina (ainakin jonkin aikaa drive cyclen jälkeen?), mutta kumpikaan ei aiheuta yöunien menetystä.



Summary:

* Jaguarien (ja Daimlerien) vikakoodit on vuotta -95 nuoremmissa malleissa mahdollista lukea suht’ edullisella kannettavaan tietokoneeseen liitettävällä adapterilla ja (jopa ilmaisilla) OBD-ohjelmilla. Merkkikohtaisten koodien tulkinta vaatii joskus ahkeraa googlailua, eikä aina onnistu silloinkaan. Voi myös olla että yleisadapteri ei lainkaan osaa kertoa joitakin merkkikohtaisia koodeja tai ei toimi kaikissa Jaguaareissa. Tosin palstalaisilla on kokemusta siitä, ettei merkkiliikkeen testerikään aina vikakoodia löydä.


Linkkejä:

* http://www.obdmaailma.com
* Google: [car model] diagnostic codes, OBD codes


Muiden kokemukset ja opit otetaan mielellään vastaan! Kommentteina ketjuun.
Köpi

EDIT: Allaolevien replyjen tietoja lisätty.
Viimeksi muokannut Kopi, Ma Syys 13, 2010 10:18 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
ari1501
Viestit: 38
Liittynyt: La Maalis 08, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Pukkila

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja ari1501 »

Kiitokset Köpi - erinomainen "walkthrough" ao. aiheesta!

- Ari -
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi Köpi
Kiitos perusteellisesta esityksestäsi, mutta autahan nyt miestä mäessä. Painin tässä XK8-97:n vaihdelaatikko-ongelmien kanssa (kts, viestiketju "XK8 vikakoodin luku"). ja päädyin hankkimaan elekmasta ylläolevan linkkisi kautta sen OBD-adapterin hintaan 89,50, joka tosin ei ollut valokuvasi kaltainen kokonaisuus vaan pelkkä UBS/OBDII -kaapeli ilman valokuvasi kanttista sovitinlaatikkoa.

Elekman tarjoamista ilmaisista ohjelmista latasin ensin ylimmäisen (scantool), mutta se ei pelittänyt porttiasetuksien takia. Sitten tuttavani tarjosi lainaksi Porilaista ElmOscan 2007 -ohjelmaa, jolla saatiinkin kissaan kontakti, ohjelma lukee hyvin koneen kierrokset ja ilmamäärämittarin (max 14 sensoria), jne eli tämä ohjelma pystyy elekman adapterin kanssa lukemaan kissan dataa, mutta..

..kun ohjelmaa pyytää lukemaan vikakoodit niin ohjelma kyllä taas keskustelee kissan kanssa (adapterin valot vilkkuvat) ja ilmoittaa sitten että "ei vikakoodeja" vaikka kojetaulussa palaa "check engine" ja vaihdelaatikko on jo useasti antanut keltaisen varoituksensa tekstillä "vaihdelaatikko häiriö". Ohjelma ei siis myöskään lue edes sitä P1000 -koodia.

Maalaisjärjellä pääteltynä tämä elekman adapteri täyttää tehtävänsä eli välittää datan ja se on tietokoneen ohjelmasta kiinni että mitä infoa kissasta saa ulos. tätä teoriaa tukee myös se käytännön kokemus että neljästä paikallisten korjaamojen testereistä yksi ainoa sai yleiset vikakoodit ulos, muttei mikään niistä neljästä näitä merkkikohtaisia koodeja, mihin tämä vaihdelaatikonkin vikakoodi luetaan.

Siispä asia ei voi olla niin yksinkertainen kuin esitit että adapteri läppäriin, jokin alan ohjelma sisään ja tuloksena on vikakoodit luettavissa. Ehkä homma pelittää x-typessä ja joissakin muissa autoissa, mutta kerrohan että oletko tällä ProScanin ohjelmallasi saanut ulos myös XK:n tai XJ:n vikakoodeja tai oliko joku noista elekman ilmaisista ohjelmista lupaavana tuntuinen tämän suhteen huonosta käytettävyydestä huolimatta?

Nyt siis kaivataan tietoa että millä ohjelmalla näitä merkkikohtaisia vikakoodeja oikeasti saa ulos? koodien tulkinta on sitten asia erikseen kunhan se vikakoodi olisi ensin tiedossa..
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Minullakin oli porttiasetusongelmia Scantoolin kanssa. Siksi aikoinaan etsinkin
toisen ohjelman. Enkä löytänyt muutakaan järkevää ilmaisohjelmaa.

X-typestä on merkkikohtainen vikakoodi löytynyt tuolla mun systeemillä.
XK:ssa ei ole kokeiltukaan, niitä harvemmin pyörii täällä päin...
XJ:stä en ole vikakoodia saanut, mutta en osaa sanoa johtuuko se yhteyden
puutteesta vai siitä ettei vikakoodia ole. Check engine ei ole palanut mulla, joten
en ole voinut omassani testata.
Pitääpä miettiä, mikä olisi semmoinen vika jonka voisi itse suht helposti aiheuttaa
(ja korjata) ja katsoa näyttääkö tuo silloin mitään.
Tarkemmin ajateltuna en ole varma oliko tuo kirjoittamani "P1000 tai P1111 näkyy aina"
oikein, ehkäpä P1111:kin katoaa jossain vaiheessa?

Missäpäin sinä/auto olette?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Olemme kissani kanssa Kokkolassa eli 200 km:n matka olisi Ouluun joka on ehkä liikaa tälle vaihdelaatikolle.. samoin lähimpään merkkihuoltoon Vaasan Wetterille on matkaa 125 km ja siellä "ryöstävät" 90e vikakoodin luvusta mikä on ainakin näin persaukisen näkökulmasta täysin kohtuuton hinta muutaman minuutin työstä (esim, Kokkolassa paikallinen autohuolto ottaa vain 20e).

Voisitko Köpi lyödä testerisi XJ8iisi ja katsoa antaako se sen P1000/P1111- koodin? Jos ohjelmasi antaa sen niin se ainakin kertoo sen seikan että näissä nettiohjelmissakin on keskinäisiä eroja sillä tämä minun ohjelmani ei antanut edes sitä.

Näinollen voisi elää uskossa että jostakin löytyisi niin kehittynyt ohjelma jolla saisi ulos nuo merkkikohtaiset vikakoodit...

Luulisi tällaisella ohjelmalla olevan siinä määrin kysyntää (me kissaharrastajat & pienet autokorjaamot?) että jollakulla olisi tästä kokemusperäistä tietoa. Ellei tällä saitilla sitä ole niin voisikohan asiaa tiedustella jossakin muussa foorumissa?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

viewtopic.php?f=2&t=145

Tähän varmaan sopii myös tuo keskustelu linkkinä... tuohon keskusteluun jatkona sen verran että minäkään en saanut tota scantoolia ikinä XKR:ssä toimimaan, en tiedä oliko syy loppupeleissä autossa, ohjelmassa, sarjaportti/USB adapterissa... tai käyttäjässä :oops: eli toimiva systeemi on mullakin edelleen hakusessa, onneksi varsinaista tarvetta ei ole ollut mutta kivahan se olis kissan kanssa keskustella :D

Hienoa kuitenkin että keskustelu jatkuu ja tosiaan kuten köpi tossa alussa mainitsi niin ideaa olisi mielestäni tämän tiimoilta järjestää "”Miten kommunikoin tietokoneen avulla autoni kanssa" tilaisuus jossa voitaisiin kokeilla eri kalustolla erilaisia ohjelmisto ja adapterivaihtoehtoja... jos ja kun niitä joltain löytyy???
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kafor kirjoitti:Voisitko Köpi lyödä testerisi XJ8iisi ja katsoa antaako se sen P1000/P1111- koodin?
Ei ainakaan tällä hetkellä, kuten ekan viestin liitekuvasta nähdään. Mutta johtuuko se yhteysviasta vai katoaako tuo P1111:kin jossain vaiheessa? Tieto lisää tuskaa, luulin että tuo yhteys on kunnossa kun aikoinaan X:stä koodeja löytyi ja XJ:stäkin anturitieto.

En ole muillakaan foorumeilla nähnyt mainintaa "varmasti" toimivasta systeemistä, paitsi AutoLogic ja GenRad, jotka maksavat tonneja.

Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Kiitos kommenteista Köpi ja Jykkepoika.

Testerikuvio meni mielenkiintoiseksi nimittäin yllättäen sillä saikin vikakoodin ulos! Lähtökohtahan oli se että täyskaasukiihdytyksessä syttyi "vaihdelaatikkohäiriö" ja tehot putosivat sekä tämän jälkeen "check engine" palaa sytytysvirran ollessa päällä, mutta sammuu aina moottorin käynnistyttyä.

Nyt olen vaihtanut öljyt laatikkoon, mutta ilman toivottua muutosta. Niinpä kokeilinkin rääkätä laatikkoa vähän ja kiihdyttää useita kertoja peräkkäin ja jo kolmannella kerralla välähti "vaihdelaatikkohäiriö"-tekstin jälkeen teksti "moottorihäiriö" ja "check engine" valo jäi palamaan myös moottorin käydessä.

Tämän jälkeen kun löin auton jälleen piuhoihin niin kas sieltähän tuli vikakoodi: P 1730 Gear Control Mulfunction 2,3,5. Lisäksi tällä ohjelmalla sain nollattua tämän vikakoodin.

Johtopäätös tästä testeritoiminnasta on että ainakin tämä minun testerini vaatii "check engine"- valon palamista moottorin käydessä jotta merkkikohtainen vikakoodi löytyy luettavaksi. Olisiko tähän olemassa jokin sellainen järjellinen teoria että mikäli "check engine" ei pala moottorin käydessä niin vika ei ole niin paha että se olisi aktiivitilassa ja edelleen testerillä luettavissa?

Niin tai näin niin nyt pitäisi saada selville tuon koodin selitys. Googlessa kahlasin haulla "jaguar P1370" neljä ensimmäistä sivua, mutta en yhdestäkään linkistä löytänyt selityksiä... osaako kukaan auttaa?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Tommosta nyt ainakin löytyi:

P1730 Gear control malfunction

Transmission oil level low
Output speed sensor problem
Input speed sensor problem
Transmission mechanical failure
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kafor kirjoitti: Johtopäätös tästä testeritoiminnasta on että ainakin tämä minun testerini vaatii "check engine"- valon palamista moottorin käydessä jotta merkkikohtainen vikakoodi löytyy luettavaksi. Olisiko tähän olemassa jokin sellainen järjellinen teoria että mikäli "check engine" ei pala moottorin käydessä niin vika ei ole niin paha että se olisi aktiivitilassa ja edelleen testerillä luettavissa?
Pitäisi kai sen silti jäädä stored-koodeihin, vaikkei olisikaan active.
No, pääasia että koodi löytyi.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kafor kirjoitti:Niin tai näin niin nyt pitäisi saada selville tuon koodin selitys. Googlessa kahlasin haulla "jaguar P1370" neljä ensimmäistä sivua, mutta en yhdestäkään linkistä löytänyt selityksiä... osaako kukaan auttaa?
Entäs jos googlaisit sillä tekstiosalla:


This is the quick description:


DTC P1730 A/T INTERLOCK
Description
• Fail-safe function to detect interlock conditions.

On Board Diagnosis Logic
• This is an OBD-II self-diagnostic item.
• Diagnostic trouble code “P1730 A/T INTERLOCK” with CONSULT-III is detected when TCM does not
receive the proper voltage signal from the sensor and switch.
• TCM monitors and compares gear position and conditions of each ATF pressure switch when gear is steady.

Possible Cause
• Harness or connectors
(The solenoid and switch circuit is open or shorted.)
• Low coast brake solenoid valve
• ATF pressure switch 2


Eli olisko joku liitosongelma?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Jep, koodin selitykseksi vahvistui seuraavat mahdollisuudet:
-alhainen öljytaso
-vaihdelaatikon sisäänmenevän sensorin häiriö
-vastaavan ulostulevan sensorin häiriö
-laatikon mekaaninen vika

Siispä.. mikäli vaihteiston pyörintänopeustunnistimet ja virtapiiri ovat kunnossa, jää vaihtoehdoksi Transmission Control Module (TCM) tai laatikon sisäinen mekaaninen vika... eli seuraavaksi täytynee löytää asiantunteva korjaamo... :(

Kiitokset kaikille OBD- talkoisiin osallistuneille.
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Moro ja kiitos Köpille kattavasta ohjeistuksesta. Vajaa pari viikkoa takaperin tilasin chinaobdshop.comista ELM327 lukulaitteen ja tänään tuli postissa. Hintaa jäi ~22€ ja nyt ilmaisohjelmilla testattuna tuntuisi toimivan ainakin x-typeen ja fiatin grande puntoon. Tuolla oli melkoisen kattava valikoima kaikenlaisia autosäätämiseen liittyviä tuotteita. Myös http://www.dealextreme.com sivustoilta löytyy samoja laitteita ja hintakin taisi olla sama.
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Hommasin kans tommosen ELM327 (Ver 1.5a). Laitteen mukana tulleella levykkeellä oli muutamia testiohjelmia. En saanut kylläkään yhdelläkään niistä mitään lukemia x-typestäni. Ilmeisesti mullakin on jotain porttiongelmia läppärissä kun ei suostu antamaan mitään tietoa. Onko kokemusta ja ehdotuksia millä ohjelmalla ja miten saan tarvittavaa tietoa OBD-pistokkeesta? Virta kyllä tulee laitteeseen kun laittaa laitteen pistokkeen OBD-pistokkeeseen.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Mä oon kokeillu scantoolia ja easyObd:tä(ja aika montaa muuta mutta nyt ei jaksa muistaa nimiä) Molemmat ilmaisohjelmia ja hyvin toimii. Se kannattaa tsekata laitehallinnasta että minkä com portin windows oletuksena lykkää tuolle lukijalle. Mulla taisi heittää com25:ksi ja ainakin osassa ilmaisohjelmia ei ohjelma osaa etsiä kuin 15 ensimmäistä porttia. Itse muutin jonkin toisen vähäpätöisemmän laitteen kanssa päittäin portteja ja jo toimii..

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Sain yhteyden x-typen obd:hen EasyObd:llä. Mikään muu levykkeelä olleista ohjelmista, myös scantool ei toiminut. Nyt kun oppisi tulkitsemaan lukemia....
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Tähän vanhaan OBD-juttuun semmoinen lisäys, että nykyisin on myynnissä suht halpoja
älypuhelimen kanssa toimivia OBD-lukijoita. Eli adapteri kiinni autoon ja tieto välittyy
Bluetoothilla puhelimeen (jossa tietysti sopiva ohjelma).
En ole itse (vielä) kokeillut, onko joku muu?, toimiiko Jageissa?
Esim Puuilo näyttää myyvän moisia hintaan 39e/49e (Android/iPhone) Varmaan moni muukin
ja netissä.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
wuoma
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 05, 2012 10:56 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja wuoma »

Multa löytyy tuommoinen halppis-bt-odb-adapteri. Hyvin toimii Jaggessa, olen käyttänyt puhelimessa Torquella. Tosin ainakaan ilmaisversiolla ei XKR:ssä esim ahtopaine välity. Sen sijaan tuo on tosi hyödyllinen oikeiden mittareiden korvaajana - ei enää täysin keskellä asteikkoa aina osoittavan lämpömittarin arvuuttelua, vaan suoraan asteina oikea moottorinlämpötila jne.

Eikä todellakaan kannata maksaa 39/49€ tuommoisesta :D :D
Netistä n. 10-15€

edit: Vaikkapa tästä tästä tosi halvalla ja ilmaiseksi toimitettuna. Tismalleen sama kötöstys itselläni.
XKR
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Mulla käytössä nykyään tämmönen kikkare http://www.e-ville.com/fi/16-obd-skanne ... tooth.html
Toimii ainakin MY 2000 XKR:ssä. tosin puhelimen kanssa en ole kokoeillu kun tohon lumiaan ei ole tarjolla sovellusta. PC:n kanssa toimii.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
TePe
Viestit: 224
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 11:23 am
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja TePe »

Täältä myös puoltoääni tuolle Torquelle.

Mulla on käytössä on pro-versio Torquesta (http://torque-bhp.com/), joka taitaa maksaa melkein kolme euroa. :shock: Mulla se pyörii 7" Nexus tabissa, joka on ihan loistovehjes näihin hommiin. Auton päässä mulla on Vgate Scan ELM327, eli pieni 13 euron Bluetooth-palikka joka kytketään auton OBD-pistokkeeseen ja joka kytkeytyy automaattisesti Bluetoothin kautta tuohon tabiin ilman mitään virittelyjä ja piuhoja.

Torquella pystyy paitsi lukemaan ja nollaamaan vikakoodit, myös seuraamaan kaikkia yleisen OBDII-standardin mukaisia antureita. Eli omassani ainakin polttoaineensuihkutuksen seossäätöjä (lyhyt- ja pitkäaikainen), lambdojen arvoja, imuilman painetta ja lämpötilaa, jäähdytysnesteen lämpötilaa, MAF-anturin virtausarvoja, kaasupolkimen asentoa ym. Tuohon softaan lisätään koko ajan myös automerkkikohtaisia ominaisuuksia, mutta en ole katsonut löytyykö sieltä jo jotain Jaguariin omia juttuja kuten esimerkiksi vaihdelaatikon arvoja lukevaa lisäosaa.

Torqueta voi myös käyttää mittaristona kuten Wuoma jo totesikin, ja siihen saa auton kertomien tietojen lisäksi myös gps-nopeuden. Myös kiihtyvyyksiä eri nopeuksiin ja eri matkoilla voi mitata. Hauska ominaisuus on myös karttaplotteri, eli sillä voi esimerkiksi mitata kierrosaikoja ja vaikkapa g-voimia eri kaarteissa.

Kaikki mittaristot ovat vapaasti valittavissa, lukemat voi esittää eri muodoissa (analoginen, digitaalinen, graafi,...) ja eri asioita voi seurata myös ajan funktiona. Ihan mahtava softa, vielä kun se toimisi yhtä hyvin myös muissa autoissa...
Jaguar XK 4.2 V8 Convertible '07 Midnight Black Pearl (X150)
Jaguar XJ8 3.5 V8 Sport '04 Ebony Black (X350)
EX: Jaguar S-type 4.2 V8 Sport '03 Midnight Black Pearl (X202)
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Nostetaanpa vähän ylöspäin. Mikäs on teidän näitä OBD-lukijoita käyttäneiden tämänhetkinen kokemuksella testattu tieto siitä mikä olisi PClle paras/toimivin kissojen sielunelämää OBDII-lukijan kautta lukeva ja tulkitseva (ilmais)ohjelma? Minua kiinnostaa tietysti XK8:n kanssa kokemuksesta toimivat. Vai tarjoaako älypuhelimissa/padeissa toimivat (android) appsit jotain PCtä enemmän?

Ajokauden alkua odotellessa, JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Parhaasta en osaa sanoa mutta ilmaisista olen saanut ainakin toimimaan omassani tämän http://www.obdautodoctor.com/ tuolla ylemmässä viestissäni mainitun kikkareen kanssa. Olen käyttänyt PC:llä windows 8:lla ja 7:lla. Tosin kuten kaikki ilmaisversiot niin aikas kökkö tuo on käyttää.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Major
Viestit: 229
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Major »

Hankin tämmöisen kun selvittelin ilmajousitushäiriötä: http://www.carsets.co.uk/wholesale/jlr- ... rover.html. Vakiopalikat kun ei lue valmistajien omia koodeja, joten niillä ei saanut esiin kuin "pakolliset" moottori yms koodit. Isoin ongelma on se että vaatii XP Pron toimiakseen. Asenellessa meni yksi ilta vanhaan kannettavaan. Tuo mukana tuleva ohjelmisto on kiinalaisten krakkaama originaalista joten tietyin varauksin kannataa suhtautua siihen, varsinkin kun virusohjelmisto pitää laittaa pois päältä.
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
JaakkoK
Viestit: 66
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 9:48 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja JaakkoK »

Jykkepoika kirjoitti:Tosin kuten kaikki ilmaisversiot niin aikas kökkö tuo on käyttää.
Tuo on ollut oma kokemukseni "yleisesti" noista ilmaisversioista (siis muihin tarkoituksiin, ei tähän, josta minulla ei ole kokemusta). Entä, onko kellään kokemusta noista edullisemmista kaupallisista versioista, joita näyttä olevan myös paljon tarjolla (vain esimerkiksi, http://www.totalcardiagnostics.com/toad/, muitakin löytyy), onko kellään kokemusta lukeeko ja anlysoiko mikään näistä Jaguarien sisäistä elämää pelkkiä koodeja enempää?
JaakkoK
XJS 1996 4.0 Celebration convertible (Spindrift White)
XK8 1998 (Anthracite Metallic)
ex: XF V6 3.0 D S 2014 (Ultimate Black Metallic)
Nyx: Polestar 2 LR Twin
Juki69
Viestit: 2
Liittynyt: Su Kesä 30, 2013 12:59 pm
Paikkakunta: Lohja

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Juki69 »

Morjens kaikille ja kiitokset mielenkiintoisesta keskusteluketjusta. Sain kaverilta asennettuna scanmaster elm 2.1 ohjelman ja sillä pääsen mainiosti oman autoni koneen dataan käsiksi. S-type 3.0 -01. Mutta ongelma on se että en osaa tulkita sitä kaikkea dataa mitä ulos tulee, esimerkiksi lambda anturien arvot ... Pitäisi selvittää miksi auto käy rikkaalla, eli ajelen ilman leimaa :lol:
Mistä löytyis ns. vakio arvot mitä voisi vertailla dataan minkä noilla lukijoilla saa esille?
Juki
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Juki69 kirjoitti: Mutta ongelma on se että en osaa tulkita sitä kaikkea dataa mitä ulos tulee, esimerkiksi lambda anturien arvot ... Pitäisi selvittää miksi auto käy rikkaalla, eli ajelen ilman leimaa :lol:
Mistä löytyis ns. vakio arvot mitä voisi vertailla dataan minkä noilla lukijoilla saa esille?
Kun lambdan arvo on pienempi kuin 1 kutsutaan seosta rikkaaksi (ilmavajaus) ja vastaavasti, kun lambda on suurempi kuin 1 kutsutaan seosta laihaksi (liikaa ilmaa).
http://www.rvs.fi/diagnostic/page38.html
Onko kaikki saman verran pielessä vaiko vain joku?
Onko tässä mitään hyödyllistä?
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... ittaus.htm

En tunne S:ää, ehkäpä kissaeläin tai joku muu S-kuski voi kertoa enemmän.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjens !
Antaako autosi mitään vikakoodeja ?
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Ode
Viestit: 471
Liittynyt: Su Helmi 24, 2013 10:13 pm
Paikkakunta: Porvoo

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Ode »

Suoraa apua en osaa tarjota, mutta aloittaisin fuel trimmeistä ja lambdasta.

Mitä arvoja lambda antaa? Ovatko ne samoja, mitä on mahdollisesti mittaamalla saatu putkenpäästä?

Sitten pitäisi löytyä short term fuel trim kummallekin lohkolle ja long term fuel trimmit vastaavasti. Jos esimerkiksi short term on plussalla, koittaa moottorinohjaus paikata liiallista ilmansaantia syöttämällä bensaa ilmoitetun %-arvon verran yli moottorinohjaukseen ohjelmoidun oletusarvon.

Esimerkiksi minulla on kasissa huohottimen alipaineventtiilissä vuoto ja se näkyy jatkuvana noin +5 prosenttina tyhjäkäynnillä short term fuel trimissä. Lisäsyötön ansiosta lambda-arvo on sitten kohdallaan, eikä esimerkiksi katsastuksessa ole ongelmia, eikä noin pieni vuoto vaikutakaan kuin tyhjäkäynnillä.

Noiden yhdistelmästä (lambda-arvot ja fuel trimmit) voisi joku osata heittää valistuneita arvauksia. Voithan muutenkin pistää tänne listan lukemista mitä ulos saat ja minua viisaammat voivat niistä saada jotain selville ja ainakin auttaa niiden tulkkaamisessa.

O
S-Type 4,2, 2004
Sierra STW A, 1991
Astro AWD 8h, 1997
joopajoo
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 4:01 am
Paikkakunta: järvenpää

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja joopajoo »

moro.. tärähti p1582 koodi mitä en saa omil vekottimilla poistettuu.. löytyyks kellää laitteita tuon poistoon.. asun järvenpääs mut voin kyl suhailla pääkaupunkiseudul mihin vaan :)
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

joopajoo kirjoitti:moro.. tärähti p1582 koodi mitä en saa omil vekottimilla poistettuu.. löytyyks kellää laitteita tuon poistoon.. asun järvenpääs mut voin kyl suhailla pääkaupunkiseudul mihin vaan :)
Näyttäis vaativan WDS:n ja senkin kanssa erikoiskikkoja:
http://www.jagrepair.com/images/TSB/TSB ... Stored.pdf
Ei taida harrastajilta löytyä?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

joopajoo kirjoitti:moro.. tärähti p1582 koodi mitä en saa omil vekottimilla poistettuu.. löytyyks kellää laitteita tuon poistoon.. asun järvenpääs mut voin kyl suhailla pääkaupunkiseudul mihin vaan :)
Moi !
Juu,kuten kopi sanoi,vaatii järeämmät vehkeet. Ei kuitenkaan pitäisi mitään hätää olla jos vain tuo koodi on. http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... 549-41715/
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja Kopi »

kissaeläin kirjoitti:
joopajoo kirjoitti:moro.. tärähti p1582 koodi mitä en saa omil vekottimilla poistettuu.. löytyyks kellää laitteita tuon poistoon.. asun järvenpääs mut voin kyl suhailla pääkaupunkiseudul mihin vaan :)
Moi !
Juu,kuten kopi sanoi,vaatii järeämmät vehkeet. Ei kuitenkaan pitäisi mitään hätää olla jos vain tuo koodi on. http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... 549-41715/
Niin ei muuta hätää, mutta eikös katsastusmies tykkää huonoa aktiivisista OBD-koodeista, vaikkei mitään tekemistä päästöjen kanssa olisikaan?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Kopi kirjoitti:
kissaeläin kirjoitti:
joopajoo kirjoitti:moro.. tärähti p1582 koodi mitä en saa omil vekottimilla poistettuu.. löytyyks kellää laitteita tuon poistoon.. asun järvenpääs mut voin kyl suhailla pääkaupunkiseudul mihin vaan :)
Moi !
Juu,kuten kopi sanoi,vaatii järeämmät vehkeet. Ei kuitenkaan pitäisi mitään hätää olla jos vain tuo koodi on. http://www.jaguarforums.com/forum/s-typ ... 549-41715/
Niin ei muuta hätää, mutta eikös katsastusmies tykkää huonoa aktiivisista OBD-koodeista, vaikkei mitään tekemistä päästöjen kanssa olisikaan?
Köpi
Tokihan se on katsastukseen poistettava. Alkuoeräisen kysyjän viestistä kun ei selvinnyt tietääkö hän koodin merkityksen vai halusiko vain pelkästään poistaa tuon-ilmeisesti jälkimmäinen näistä.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
joopajoo
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 4:01 am
Paikkakunta: järvenpää

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja joopajoo »

juu merkitys löyty tuolt googlettamal mut poistaahan se pitäis ennen katsastusta..
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Meillä ei katsuri välittänyt em. koodista kun ei löytynyt muita.
Tuohan tarkoittaa että "lokikirjaus" viasta on tehty, tuo koodi poistuu vain tuolla virallisella softalla.
Missäpäin oleilet, multa ainakin löytyy tuo jaguaarin softa?
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
s1jviita
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 12:45 am
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mikä tahansa obd-softa mikä kykenee ottamaan yhteyden moottorin ohjainlaitteeseen pystyy poistamaan sen alta löytyneet koodit. Poistokäsky on sama oli sitten Jaggen softa tai ei. Jaggen softalla pääsee vaan tutkimaan syvällisemmin mahdollisia koodeja kun yleistestereillä löytyy selitykset vain P-koodeista. Koodi voi olla kahdessa eri tasossa, odottava (pending) eli vikakoodi on syntynyt, mutta koodista riippuen sille annetaan mahdollisuus korjaantua (aika, ajomäärä tai kertaluonteinen) ja jos korjausta ei tapahdu vikakoodi muodostuu varsinaiseksi vikakoodiksi. Yleensä yleistesterit näyttävät vain nämä varsinaiset tai joskus aktiivisina olleet koodit. Aktiivisia koodeja on myös sellaisia, jotka vaativat myös muita toimenpiteitä poistuakseen (yleensä laskentaan liittyvät tai tietoa keräävät) ja näissä sitä merkkitesteriä vaaditaan kun esim. Pitää nollata DPF:n tuhka-arvot ennen kuin koodi poistuu. Katsurit siis lukevat vain nämä varsinaiset koodit ja varmistavat, että auton itse tekemät obd-testit ovat suoritetut (tuo riippuu automerkistä).

Esimerkkinä kun moottorin käydessä irrottaa vaikka imuilman lämpötilatunnistimen pistokkeen niin ei siitä heti vikavaloa syty eli vaikka lukee vikakoodit niin mitään ei löydy, mutta jos testeri tukee odottavia koodeja niin sieltä löytyykin IAT koodi. Jos pistoke jätetään auki niin jossain kohtaa vikakoodi löytyy jo varsinaisista vikakoodeista ja koodin merkityksestä riippuen sytytetään tarvittaessa vikavalo. Jos taas pistoke laitetaan takaisin (ennen kuin koodi muodostuu aktiiviseksi) niin mahdollisuus on annettu ja koodikin poistuu odottavien puolelta ja kaikki on hyvin.
Tesla Model S P85D Ludicrous -15| Jaguar F-Pace 3.0D -17
Ex:Jaguar XF 3.0D FL -12 (402hv ja 820Nm), Jaguar S-type Excl Sport 2.7D -08
Autojen ohjelmointeja ja vikadiagnostiikkaa
http://www.lisäätehoa.fi
P. 044-5867096
JNi
Viestit: 586
Liittynyt: To Touko 26, 2011 9:03 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OBD "opas"

Viesti Kirjoittaja JNi »

Aihe kun nousi vähän toisessa viestiketjussa esille, niin lisään tähän juttua WDS - IDS - SDD -työkaluista. WDS ja IDS tarkoittavat ymmärtääkseni samaa välinettä, niillä pääsee kiinni vanhempien 10+ vuotta vanhojen Jaguarien elektroniikkaan. SDD on vastaava uudemmille, ja IDS on rakennettu sen sisälle.

Hankin vuosi sitten SDD ver. 130:n ja siihen sopivan kaapeliadapterin, http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-XJ-XK- ... 20fd986662. Adapteri otti hajosi muutaman viikon jälkeen, ja sain keskustella toimittajan kanssa turhan pitkään ennen kuin toimittivat uuden takuuna tilalle. Sillä aikaa tilasin Kaukoidästä toisen adapterin, varakappaleeksi, http://www.dx.com/p/2012-jlr-mongoose-j ... gGiM_QYMWs - kun välineeseen on tottunut niin ei halua enää joutua olemaan ilman.

SDD:n versiot menevät niin, että v130 on viimeinen mikä suostuu toimimaan itsenäisesti. Uudemmat vaativat verkkoyhteyden ja aktivoidut ja maksulliset tunnukset. Kai niitäkin on kräkättyinä versioina, mutta maailmalla käyttökokemukset tuntuvat olevan vaihtelevia. v130 toimii noin vuoden 2012 malleihin asti.

British Diagnosticsin ohjelmistopaketti on siinä hieno, että se on kokonaisuutena Windows XP -virtuaalikone jonka sisälle SDD asentuu, kaikki yhdellä asennuksella. Huom. Windows-versiot joissa tuo toimii. Sain omani toimimaan Win 8.1:ssä, mutta kun tuli Win 10 niin sillä en ole vielä kokeillutkaan toimintaa vaan sain käsiini vanhan läppärin johon asensin Win XP SP2:n ja siihen tuon virtuaalikoneen ja SDD:n.

Ohjelmien käyttäjäystävällisyys on vähän niin ja näin, vanha IDS varsinkin on aika kömpelö. Ohjeita löytyy netistä ja British Diagnostics on tehnyt niistä pari hyvää videota. Varovasti yrittämällä ja kokeilemalla niihin pääsee sisälle, ja XK8:n sytytysongelmia jahdatessani tein onnistuneesti ECM:n ja KTM:n uudelleen ohjelmoinnit kolmesti kun vaihtelin osia ristiin. XF:n valot ohjelmoin toimimaan toisella tavalla kun lisäsin päivänvalo-LED:t autoon. Tärkeimpiä kohtia lienevät, että autossa akkujännite on riittävän korkea ja että ohjelmointilaitteessa ei lopu sähkö käytön aikana tai se ei nukahda itsekseen - ohjelmoinnit kestävät helposti kymmeniä minuutteja. Silloin voi seurauksena olla korjaamaton tilanne ko. moduulissa.

Jouko
Jaguar XJ8 -05 (Japani)
--------------------------
Huollettavana: Jaguar XF-DS -10 (Suomi)
Muuttaneet: Jaguar XK8 Convertible -99 (Kalifornia), Jaguar S-Type 3.0 -99 (Saksa)
Purettu: Jaguar XK8 Cabriolet -99 (Saksa)
Rekka ruhjoi: Jaguar XJ6 D -06 (Saksa)
Vastaa Viestiin