ilmastoinnin kompuran kytkin
ilmastoinnin kompuran kytkin
Ensimmäiset aurinkokelit pakkaa päälle, mutta Kissan ilmastointi ei viilene. Nopea vilkaisu konepellin alle osoitti, että kompura ei kytkeydy päälle, mistäköhän kannattaisi vikaa hakea? Myöskin sulakkeet näyttivät olevan ehjät.
XJ 40 Majestic -94
- sovereign12
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Marras 20, 2004 11:09 pm
- Paikkakunta: Kotka
itselläni oli kylmäaineet kokonaan kadonneet kompuran tiivisteiden kautta ja koska kompurassa oli painekytkin, ei se antanut kytkimelle sähköä ja kompura pysyi näin ollen elottomana. vaikutus lienee sama, jos tuo painekytkin on irti tai löysällä...? mulla on tuo kytkin xj12 ser.3 -89 autossa kompuran päässä tulo-ja lähtöletkun alla. ostin tehdaskunnostetun kompuran (us-parts) ja uuden kuivaimen o-renkaineen, kylmäaineen täyttö ja taas toimi. (toiminut nyt reilun vuoden)
liekö sama kompura autossasi, mene ja tiedä, mutta omani oli sama kuin chevin vaneissa tuohon aikaan eli löytyi heti hyllystä ja oli edullinenkin vielä.
liekö sama kompura autossasi, mene ja tiedä, mutta omani oli sama kuin chevin vaneissa tuohon aikaan eli löytyi heti hyllystä ja oli edullinenkin vielä.
xj12 -89
Koti porsaan routaan ajaa.
Koti porsaan routaan ajaa.
Jaggen ilmastointi
Joo, eiköhän hommasta selvinne kylmäaineiden täytöllä. Aineet katoavat järjestelmästä pikkuhiljaa, vaikka varsinaista vuotovikaa ei olisikaan. Etenkin jos ilmastointia käytetään harvoin, vuoto on runsaampaa, nimenomaan kompuran tiivisteiden kautta.
94 mallin autossa on jo kaiketi R134a kylmäaineet? Silloin täyttö tehdään samalla aineella. Mutta jos siellä sattuisi olemaan ns. välikauden aineet, jotka laitetaan Freonin tilalle (esim. R-413A, kauppanimi esim. ISCEON 49), täyttö tehdään vastaavalla aineella. Kuulema tuo Isceon 49 vuotaa erityisen herkästi, jopa letkujen läpi. Nyt sen tilalle on olemassa vähemmän vuotava välikauden kylmäaine, tyyppi on RS24. Meikäläisellä Isceon 49 pysyi sisällä harrasteautossa kolme kesää. Nyt laitettiin RS24, saa nähdä kauanko pysyy.
Vanhassa Series 3 Jaggen (ilmeisesti myös joissakin XJ40 malleissa?) ilmastoinnissa ei ikävä kyllä näytä olevan lainkaan painekytkintä. Sen korvaa kompuran päässä oleva (minkä Sovereign12 mainitsee) "Super Heat Switch". Jos kylmäaine vähenee liikaa tai loppuu, nouseva lämpötila sulattaa (toivottavasti) tuon kytkimen, mistä seuraa johtoon oikosulku ja se edelleen polttaa "Thermal Fuse" sulakkeen ja katkaisee virran kompuran magneettikytkimeltä. Eli siinä tuhoutuu silloin peruuttamattomasti sekä Super Heat Switch että Thermal Fuse. Molemmat pitää hankkia uudet ja ne maksavat aika paljon, £41 (tarvikkeena) ja £23. Kannattaa siis seurata ilmastoinnin täyttöastetta ja täyttää uudelleen tai ottaa tuo thermal fuse (tai johto) irti, jotta estää kompuran pyörimisen vajaalla täytöllä. Olen huomannut, että vajaalla täytöllä kompura pyörii kaiken aikaa, tietenkin. Ja se ei ole hyvä.
matsu
94 mallin autossa on jo kaiketi R134a kylmäaineet? Silloin täyttö tehdään samalla aineella. Mutta jos siellä sattuisi olemaan ns. välikauden aineet, jotka laitetaan Freonin tilalle (esim. R-413A, kauppanimi esim. ISCEON 49), täyttö tehdään vastaavalla aineella. Kuulema tuo Isceon 49 vuotaa erityisen herkästi, jopa letkujen läpi. Nyt sen tilalle on olemassa vähemmän vuotava välikauden kylmäaine, tyyppi on RS24. Meikäläisellä Isceon 49 pysyi sisällä harrasteautossa kolme kesää. Nyt laitettiin RS24, saa nähdä kauanko pysyy.
Vanhassa Series 3 Jaggen (ilmeisesti myös joissakin XJ40 malleissa?) ilmastoinnissa ei ikävä kyllä näytä olevan lainkaan painekytkintä. Sen korvaa kompuran päässä oleva (minkä Sovereign12 mainitsee) "Super Heat Switch". Jos kylmäaine vähenee liikaa tai loppuu, nouseva lämpötila sulattaa (toivottavasti) tuon kytkimen, mistä seuraa johtoon oikosulku ja se edelleen polttaa "Thermal Fuse" sulakkeen ja katkaisee virran kompuran magneettikytkimeltä. Eli siinä tuhoutuu silloin peruuttamattomasti sekä Super Heat Switch että Thermal Fuse. Molemmat pitää hankkia uudet ja ne maksavat aika paljon, £41 (tarvikkeena) ja £23. Kannattaa siis seurata ilmastoinnin täyttöastetta ja täyttää uudelleen tai ottaa tuo thermal fuse (tai johto) irti, jotta estää kompuran pyörimisen vajaalla täytöllä. Olen huomannut, että vajaalla täytöllä kompura pyörii kaiken aikaa, tietenkin. Ja se ei ole hyvä.
matsu
Autoilmasto
Tuota... miten on?
Eikö kojelaudan alla olevan ilmastoinnin kennon (evaporator) yhteydessä ole lämpötila-anturi. Mikä tehtävä sillä on, ellei rajoittaa kylmäkojeen käyntiä?
Omassani on kompura jatkuvasti päällä (auto asennossa), eli nappia täytyy painella päälle ja pois. Vajausta systeemissä ei ole.
Eikö kojelaudan alla olevan ilmastoinnin kennon (evaporator) yhteydessä ole lämpötila-anturi. Mikä tehtävä sillä on, ellei rajoittaa kylmäkojeen käyntiä?
Omassani on kompura jatkuvasti päällä (auto asennossa), eli nappia täytyy painella päälle ja pois. Vajausta systeemissä ei ole.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Jaaha.....
XJ40:n ilmastointi on vekkuli tsydeemi. En väitä tuntevani sitä, mutta sen omituisuuksista on kärsitty jokunen vuosi. Minullakin lopetti toimintansa kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla pelkkä täyttäminen saattoi kylmän tulemaan ilman korjauksia. Tosin kesti ensin kolme kesää, sitten kaksi kesää, viimeksi yhden kun aineet oli taas loppu.
Lämpökytkin on mielestäni ohjausta varten ja kompurassa on magneettikytkin, joka muutenkin laittaa sitä päälle ja pois, joten ei se kuivana pyöri, ei ainakaan mulla.
Jussi
Lämpökytkin on mielestäni ohjausta varten ja kompurassa on magneettikytkin, joka muutenkin laittaa sitä päälle ja pois, joten ei se kuivana pyöri, ei ainakaan mulla.
Jussi
Ilmastoinnin saloja
Minulla ilmastointi (Series 3 XJ) on nyt tämänkeväisen täytön jälkeen välillä temppuillut samalla tavalla, eli kylmän tulo ei meinaa loppua sitten millään. Epäilin aluksi, että sisäilman lämpötila-anturi kojelaudan alla ei tunnista lämpötilaa riittävän nopeasti. Sille anturille ei nimittäin ole järjestetty mitään erityistä ilmankiertoa, kuten esim. Saabissa (pieni tuuletin). Mutta kyllä se vika taisi olla muualla, koska on tuo sisäanturi ennen toiminut.
Kun samuttin virrat ilmastoinnista useita kertoja ja muutelin lämpötilan säätöä, systeemi alkoi taas toimimaan. Samalla tarkistin, että lämmityslaitteetn nestekierron venttiili (alipaine pitää sen kiinni, ilman alipainetta se on auki) toimii. Epäilin, että se saattaisi olla jumittaa talven seisonnan jälkeen. Niin se ehkä olikin, mutta alkoi toimimaan. Epäilen, että jopa se voisi toimimattomuuttaan aiheutaa jääkaappilämpötilan auton sisälle; tapahtuuhan ilmastointilaitteessa lämpimän ja kylmän ilman sekoittamista. Ja jos se lämmin ilma puuttui, kylmähän siinä tuli.
No, ehkä se vika oli muualla, vaikkapa jossain hapettuneessa liitoksessa tai potentiometrissä. Mutta jos häiriö toistuu, sitten taas tutkitaan. Taitaa olla käytön puutetta.
Höyrystimen luona on (ainakin Series 3:ssa) lämpötila-anturi, joka estää kennon jäätymisen. Eli jos vaikka on laitettu liikaa kylmäainetta systeemiin (olikohan se niin?), kenno saattaa jäätyä. Silloin kompressori pitää pysäyttää, suurempien vahinkojen estämiseksi. Jään muodostus varmaankin rikkoisi kennon.
Jos kompura pyörii jatkuvasti ja kylmää tulee, voisi ehkä ensimmäisenä tarkistaa sisäilman anturin toiminnan.
Henkimaailman juttuja nuo. Joku onkin sanonut, että Jagge (Series 1,2 ja 3) on rakennettu ilmastointilaitteen ympärille. Siinä on mekaniikkaa, pneumatiikkaa, elektroniikkaa ja miksei hydrauliikkaakin (jos vesi ja kylmäaine lasketaan mukaan).
matsu
Kun samuttin virrat ilmastoinnista useita kertoja ja muutelin lämpötilan säätöä, systeemi alkoi taas toimimaan. Samalla tarkistin, että lämmityslaitteetn nestekierron venttiili (alipaine pitää sen kiinni, ilman alipainetta se on auki) toimii. Epäilin, että se saattaisi olla jumittaa talven seisonnan jälkeen. Niin se ehkä olikin, mutta alkoi toimimaan. Epäilen, että jopa se voisi toimimattomuuttaan aiheutaa jääkaappilämpötilan auton sisälle; tapahtuuhan ilmastointilaitteessa lämpimän ja kylmän ilman sekoittamista. Ja jos se lämmin ilma puuttui, kylmähän siinä tuli.
No, ehkä se vika oli muualla, vaikkapa jossain hapettuneessa liitoksessa tai potentiometrissä. Mutta jos häiriö toistuu, sitten taas tutkitaan. Taitaa olla käytön puutetta.
Höyrystimen luona on (ainakin Series 3:ssa) lämpötila-anturi, joka estää kennon jäätymisen. Eli jos vaikka on laitettu liikaa kylmäainetta systeemiin (olikohan se niin?), kenno saattaa jäätyä. Silloin kompressori pitää pysäyttää, suurempien vahinkojen estämiseksi. Jään muodostus varmaankin rikkoisi kennon.
Jos kompura pyörii jatkuvasti ja kylmää tulee, voisi ehkä ensimmäisenä tarkistaa sisäilman anturin toiminnan.
Henkimaailman juttuja nuo. Joku onkin sanonut, että Jagge (Series 1,2 ja 3) on rakennettu ilmastointilaitteen ympärille. Siinä on mekaniikkaa, pneumatiikkaa, elektroniikkaa ja miksei hydrauliikkaakin (jos vesi ja kylmäaine lasketaan mukaan).
matsu