X-type käsijarru

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Vaihdoin tossa eilen taakse jarrupalat x-typeen. Käsijarrukahva tuntui liikkuvan liian ylös joten ajattelin samalla säätää sen. Mutta mutta.... Siinä takavaijerien ja etuvaijerin yhdyskappaleessahan ei ollutkaan perinteistä, saati mitään säätömahdollisuutta. Onkohan tossa käsijarrussa tai kahvassa joku automaattinen säätö vai mikä! Käsijarru kyllä toimii hyvin mutta ottaa vaan kiinni niin ylhäällä. Kuka tietää tai on perehtynyt säätöön niin vinkkejä kiitos....
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja mikki »

Moi !
Kun olet juuri ne vehkeet nähnyt, niin tuleeko mieleesi jotain mikä voisi aiheuttaa käsijarrun vaijerin tai muun syyn vuoksi metallista ääntä etenkin kun peruuttaa.
Voiko siellä takapalojen luona säätää jotain mikä ehkä poistaisi sen jo 2v kestäneen ikävän äänen?
Etenkin kostean kelin vallitessa, kuin runkoääni.
Kuparoin paloja ja vaihdoin puolia, ei apua.
Ääni kuuluu oikelta takaa ja se myös ehkä vähän laahaa....
Osaatko yst. neuvoa?

M
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

En kyllä osaa sanoa mistä ongelmasi voisi aiheutua. Jos kerran ole jarrupalatkin vaihtanut. Siinä jarrupalojen vaihdossahan tulee sitten katsoa että mäntä on oikeassa asennossa että palojen takapuolella oleva "nyppy" tulee männässä olevaan loveen. Oletko sen tarkastanut, se voisi väärin asennettuna aiheuttaa jotain ongelmaa. Käsijarrukaapeli tuskin moista ääntä aiheuttaa eli luulisin liittyvän jarrupaloihin.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Tohon käsijarrun säätämisasiaan tarvitsisi edelleenkin tietoa...

Tosin äkstyyppi katsastettu huomioitta.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja Major »

MInulla kuului uikutusta välillä takaa ja asiaa tutkiessa poltin sormeni toisen takapyörän jarrulevyssä. Käsijarru oli jäänyt laahaamaan, syy jarruvaijerin ruostuminen vähäisestä käytöstä. Kuka nyt automaatilla käsijarrua käyttäisi, varsinkaan tasisella tallin lattialla? 8)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Olisko tähän käsijarrunsäätö asiaan lisävalaistusta? Minulla kun on ollut tapana käyttää jatkuvasti käsijarrua että se pysyisi toimintakunnossa!
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Kuka tietää tai on perehtynyt säätöön niin vinkkejä kiitos....
Moi
Siis en tiedä enkä ole perehtynyt.. :oops: mutta mun käsityksen mukaan tossa x-typessä on saman tapainen systeemi kun mun alfassa. Eli itse jarrumekanismi on rakennettu sinne satulan yhteyteen ja on automaattisäätöinen. Ainoa säätö liittyy juurikin tuohon kahvan liikerataan ja säätöpaikka on kahvan päässä eli auton sisällä. Oletko katsonut onko X-typessä auton sisällä kahvan juuressa säätömahdollisuutta? Jos ei niin ainoa tapa ilmeisesti saada kahvan liikerata alkuperäiseksi on uusia venyneet vaijerit??
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja pptalo »

pekkaolavi kirjoitti:Olisko tähän käsijarrunsäätö asiaan lisävalaistusta? Minulla kun on ollut tapana käyttää jatkuvasti käsijarrua että se pysyisi toimintakunnossa!
Nyt ei ole tietoa juuri sinun autosta, mutta näin yleisesti ottaen käsijarrun säädöstä.
Palanvaihdon tai jonkun muun herkistelyn jälkeen kun jarrut on ollut auki pitäisi saada automaatti säätö (toimintaalueelle)
Oletan että autossasi on jarrusylintereissä on sellaiset linkut johon vaijerit tulee. Kun jarrut on kasattu ja palat pumpattu levyyn kiinni pitää nämä linkut käydä ihan taka-asennossa. Jos vaijerit vähänkin on jäykät tai joku on tiukannut vaijeria esim. sieltä kahvan sisältä linkut ei pääse käymää takana. Kokeileppa ensin vaikka kädellä tai pihdeillä kääntää linkkua taaksepäin kun käsijarru ei ole päällä, saattaa auttaa. Jos ei niin löysää vaijeria > käännä linkut taakse > tiukkaa vaijeri sopivaksi.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja juge »

Koitin etsiä JTIS:stä tietoa X-Typen käsijarrusta, mutta valitettavasti näyttäisi siltä, että varsinaista manuaalista kiristystä ei ole. Vain jonkin sortin automaattinen säätö. Ainakin näin lukee JTIS:ssä:
---
THE PARKING BRAKE WILL NOT ENGAGE
- CHECK FOR INCORRECTLY ADJUSTED REAR PARKING BRAKE CABLE
- Operate the parking brake control several times to adjust the cable.
---

Jos tuo edellä mainittu ei auta, seuraavaksi JTIS pyytää tarkistamaan onko takajarrupalat kuluneet:
---
- CHECK FOR WORN BRAKE PADS
- Inspect the brake pads for excessive wear
---
Ja jos palat ovat kuluneet, pyydetään vaihtamaan uudet takajarrupalat.

Jos jarrupalat ovat kunnossa, pyydetään tarkistamaan käsijarrun vaijeri:
---
- CHECK FOR DAMAGED PARKING BRAKE CABLES
- Inspect the parking brake cables and conduit for damage, rust or fraying
---
Ja eikun vaijereiden vaihtoon jos ne on huonossa hapessa.

Tuo käsijarrun automaatti säätö pitänee vahvasti kutinsa, koska takajarrupaloja vaihdettaessa pitää olla erikoistyökalu, jolla saa kierrettyä takajarrumännän takaisin sisään. En tiedä millainen rakenne takajarrusatulassa on, mutta "normaalisti rengasraudalla" väänneltäessä mäntä ei mene sisään. Jaguarin erikoistyökalujen nro:t JTIS:n mukaan ovat 206-080 ja 303-588.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Tuo käsijarrun automaatti säätö pitänee vahvasti kutinsa, koska takajarrupaloja vaihdettaessa pitää olla erikoistyökalu, jolla saa kierrettyä takajarrumännän takaisin sisään. En tiedä millainen rakenne takajarrusatulassa on, mutta "normaalisti rengasraudalla" väänneltäessä mäntä ei mene sisään. Jaguarin erikoistyökalujen nro:t JTIS:n mukaan ovat 206-080 ja 303-588.
Joo, yleensä se automaatti säätö on totetettu sen männän rakenteessa ja tosiaan sitä pitää pyörittää samalla kun mäntää painaa sisään esim. palojen vaihdon yhteydessä. Ainakin mä sain tossa alfassa ihan näppivoimilla ja rälläkän kiristysavaimella pyörittämällä männän sisään, siihenkin kyllä löytyy erikoistyökalu setti.. on ehkä jopa tarpeen jos mäntä on jumissa. Pointtina kuitenkin se että noita satuloita missä kässärimekanismi vaikuttaa tuon männän kautta ei pidä mennä väkisin ilman pyörittämista painamaan sisään.

Pekkaolavia ei taida tämä pohdiskelu auttaa koska palat on jo vaihtunut ja kässäri pitää.. liikerataa kahvassa on vain liikaa. Jugen tutkailut JTIS:stä taitaa tukea olettamusta että säätöä ei tosiaan ole vaan kahvan liikeradan kasvaessa liikaa vaijerit on uusittava??
Mut hyvät on vaijerit X-typessä jos kukaan ei ole näiden kanssa aiemmin joutunut painimaan..? :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
pekkaolavi
Viestit: 31
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 9:00 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja pekkaolavi »

Joo kiitos vaan vinkeistä ja pohdinnoista! Eli takajarrupalat olen vaihtanut ja jarrumännät painanut kiertäen sisään erikoistyökalulla. Olen polkenut jarrua ja käyttänyt kässäriä mutta edelleenkään kahva ei toppaa alempana. Olisiko vaijeri voinut jo kulua kun mittarissa on alle 90tkm? Vaijeri näytti ihan kunnossa olevalta. Aika mystinen tää juttu. Ajattelin laittaa pienen lampin vaijerin takajarrun puoleiseen päähän jolla saan vaijeria ikäänkuin "lyhennettyä". Mitä tuumaatte tästä kikka kolmosesta?
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä

Jaguar X-type 3,0 vm 2002
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joo, kait siihen kahvalta lähtevää vaijeria voi yrittää kikkailla lyhyemmäksi mutta onkos nuo niin arvokkaat että kannattaa nysvätä?? Sitä takimmaista vaijeria en lähtisi modaamaan ettei jarruvoima pyörien välillä häiriinny. Mites, kurkkasitko sinne kahvan päähän, ettei sieltä löytyisi kuitenkin sitä säätöä?? En ole ennen törmännyt tälläiseen että ei olisi minkäänlaista säätöä koska kuitenkin aina nuo vaijerit tuppaavat hieman venymään ja käyttäjissäkin on vähän eroja. Itse tykkään että kässäri ottaa heti napakasti kiinni, toisille riittää että pitää vaikka kahvan joutuu vetämään melkein pystyyn.. makuasia.
Ja vaijerien venymiseen sen verran että olen omasta jo vaijeria kiristänyt vaikka kilsoja on vähemmän kun sulla, ei sen takia etteikö olisi pitänyt mutta juurikin tuon "tuntuman" takia.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
explorer
Viestit: 6
Liittynyt: La Huhti 24, 2010 2:59 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja explorer »

automaati säätö tais olla niissä tosiaan vaan mites palautuko satulan puolen vipu aivan auki eli saapi perussäädön kohdalleen.
tuohon palojen vaihtoo ei välttämättä tarvitse mitään erikoistyökalua kunhan saapi jollain pyöritettyä ja painettua mäntää samaan aikaa omassa oli viel männän keskellä kuusiokolo"hylsylle"avaimelle paikka josta räikällä pääsi kiertämään.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja juge »

Tuosta kässärin vaijereiden kunnosta tuli mieleeni tämmönen, omakohtaisesti koettu juttu - tiedä sitten pitääkö paikkansa tässä sinun tapauksessasi mutta sanon kuitenkin: Aika vähän ajettu kaara, ja käkkäri timmissä kunnossa vaijereineen (ottaa kiinni jo alhaalta).

Ei tarvi kun sen yhden ainoan kerran kun käkkäriä kiskaisee oikein kunnolla ylös asti, niin timmissä kunnossa ollut käkkärin vaijeri venähtää, jonka jälkeen kässärin kahvan on saanut vetää lähes ylös asti ennenkuin kässäri ottaa kiinni.

Meidän X-Typessä tuo kässäri toimii hyvin: 3 klipsahdusta niin auto pysyy paikallansa kohtuullisen jyrkässäkin mäessä.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
PaHa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 10:36 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja PaHa »

Kirjottelenpa tähän nyt kun sain omaan X:ään vaijerit vaihdettua. Motonetistä hain riskillä mondeon vaijerit kun muuta ei siihen hätään saanut ja hyvin tuntuvat toimivan. Ainoa ero on että mondeon vaijeri n.10cm pidempi mutta hyvin hukkui tuo lisäpituus matkan varrelle. Minkäänlaista käsisäätöä ei tuossa ole vaan kärijarrukahvassa automaattisäätö. Jonkinlainen jousihässäkkä näytti olleen tuo säätö systeemi ja sen enempää tuota en tutkinut kun tuntuu toimivan. Mutta tosiaan vaihdon jälkeen ei tarvi takapenkiltä käsin kahvaa kiskoa vaan muutaman naksauksen jälkeen ottaa jarrut hyvin.

-Pasi
----Jaguar X-Type 3.0 Sport -2001----
-Ford Excursion 6.0 Powerstroke 2004-
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja krono »

Vaijerinsäätö muistaakseni on auton alla mistä jakaantuu molemmille puolille.
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja semartti »

Onko aika tuonut lisävalaistusta X-typen käsijarruvaijereiden säätöön? Käsijarrukahva nousee turhan ylös eli vaijerit lienevät venyneet. Tuntuu erikoiselta jos vaijereissa ei ole mitään kiristysmahdollisuutta, joko kahvan päässä tai vaijereiden jakokohdassa.
Avatar
Aonsaithya
Viestit: 514
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 8:06 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja Aonsaithya »

Itselläni käsijarrun kahva nousi ihan ylös asti, joskin auto pysyi kyllä paikallaan. Katsastusmies sanoi että se kannattanee fiksauttaa, vaikka jarru toimiikin. Noh, asia tuli uudelleen esille kun auton oikeasta takanurkasta kuului ihmeellistä ääntä hitaalla nopeudella kääntyessä. Soitin Jag-Finniin ja Hirvonen kysyi onko ääni "kuin pullonsuulle puhaltaisi", joka oli aika nappiin osuva kuvaus. Kun lisäsin että käsijarru on löysä, hän sanoi molempien todennäköisesti johtuvan jostakin nypystä joka ei ole jossakin lovessa. Alla pekkaolavin postaus vuodelta 2010, jossa lienee kyse aivan samasta asiasta:
pekkaolavi kirjoitti:En kyllä osaa sanoa mistä ongelmasi voisi aiheutua. Jos kerran ole jarrupalatkin vaihtanut. Siinä jarrupalojen vaihdossahan tulee sitten katsoa että mäntä on oikeassa asennossa että palojen takapuolella oleva "nyppy" tulee männässä olevaan loveen. Oletko sen tarkastanut, se voisi väärin asennettuna aiheuttaa jotain ongelmaa. Käsijarrukaapeli tuskin moista ääntä aiheuttaa eli luulisin liittyvän jarrupaloihin.
Kävin huollossa, huomattiin että nyppy oli tosiaankin poissa lovesta (anteeksi tekninen kieleni, en ole mikään guru :D) oikeassa takajarrukaliiperissa. Kun se sitten laitettiin paikoilleen, käsijarru on sen jälkeen napannut juurikin parin-kolmen naksauksen kohdalla todella tiukasti kiinni eikä pullonpuhallus-ääntäkään ole sen jälkeen tullut. Ilmeisesti se nyppylovi-ongelma johti siihen ettei käsijarrumekanismi päässyt aukeamaan kunnolla, joka sitten taas sotki käsijarrun automaattisen kireydensäädön.
Ex: 2007 XK 4.2, Liquid Silver & Charcoal
Ex: 2001 X-Type 2.5 SE, Platinum, Dove & Granite
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Hmm, itse juuri tein jarrurempan viime katsastukseen ja:
A:Muistaakseni ennen vuotta 2006 mallin X:issä tuppaa käsijarrumekanismi jumia satulan päässä ja tähän auttaa satulan vaihto, 70 euroa briteistä eli ei kannata alkaa aukomaan ja korjailemaan, mondeon satulakin käy ja niitä saa jopa Motonetista korjattuja tosin tuplahinnalla.
B:Käsijarrussa on automaattikiristys ja joku on saattanut vetästä sen liian kireälle jolloin se ei toimi kuten itselläni kävi kun otin hylsyn katsastuksesta satulan vaihdon jälkeen. Auton pohjassa menee vivusto jossa yksi mutteri päässä ja tätä löysäämällä liikerata satulassa on riittävä jolloin säätö taas toimii :)
C: Jarrupaloissa on tosiaankin sellainen nänni johon satulan männän lovi pitää osua, muutenkin ihan HV homma saada palat venkslattua paikalleen tuon nypyn kanssa ja tuon voi vetästä viilalla tai rälläkällä hyvin mäkeen siitä sillä jarrusatulan liukumekanismit kyllä pitävät palan oikeassa paikassa, näin siis itse lopulta tein muutenkin. Väittäisin että jos saat uuden pala ja levypaketin kasaan, silloin nypykkä on reiässään meinaan muuten ne ei sinne mene.

Kannattaa katsoa liikkuuko jarrusatulan käsijarrumekanismi ollenkaan vai onko sisällä oleva kuulalaakerihässäkkä porsinut, jos se ei liiku=tilaa uusi satula. Jos vivusto liikkuu ja mäntä tulee hyvin pihalle siitä, kannattaa tarkistaa onko automaattisäätö kireällä ja liikkuuko molempien puolien vivustot suurinpiirtein saman verran eli ovatko ne jarru päällä/pois suurinpiirtein samassa tasossa. Jos automaattisäätö on vedetty liian kireälle niin se ei tarkoita sitä etteikö vain toisen puolen käppärin automaattisäätö voisi olla toimimaton. Tuossa homma pähkinänkuoressa, tappelin tuon jarrusysteemin kanssa ilmauksineen varmaan ainakin 10h ja neuvon mielelläni kykyjeni mukaan jos tästä tulee kysyttävää, aika hyvä läpileikkaus muodostui tuon sielunelämästä :D

Voi sulla olla vaijeritkin venyneet mutta käy myös mielessä että onko joku luullut että vaijerit ovat venyneet ja sitten vetässyt automaattisäädön kireälle ja huomannut että voi että kun pitää kässäri hyvin, pitäähän se hetken kunnes palat kuluvat ja säätö ei pääse toimimaan :D Jos ne ovat venyneet ja säädössä on varaa, voit kiristää säätöä pienin askelin ja testailla. Liian kireälle vedetty automaattisäätö jättää myös käppärikahvan löysäksi ja se pääsee nousemaan ylös asti.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
vaviah
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 11:34 am
Paikkakunta: Turku

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja vaviah »

MarcusV kirjoitti: B:Käsijarrussa on automaattikiristys ja joku on saattanut vetästä sen liian kireälle jolloin se ei toimi kuten itselläni kävi kun otin hylsyn katsastuksesta satulan vaihdon jälkeen. Auton pohjassa menee vivusto jossa yksi mutteri päässä ja tätä löysäämällä liikerata satulassa on riittävä jolloin säätö taas toimii :)

Jos automaattisäätö on vedetty liian kireälle niin se ei tarkoita sitä etteikö vain toisen puolen käppärin automaattisäätö voisi olla toimimaton.
Voisikohan joku avata tätä vielä enemmän? Minulla mitä ilmeisimmin kohdan B ongelma. Edellisessä katsastuksessa tuli hylsy käsijarrusta. Satulat herkisteltiin ja vaihdettiin palat, ja sitten meni läpi. Sitten alkoi toinen jarru laahaamaan (vanne savusi), jolloin siihen vaihdettiin satula. Nyt seuraavassa katsastuksessa tuo uuden satulan puoleinen käsijarru ei pidä yhtään, mutta toinen vahnan satulan puoli pitää todella hyvin (eikä laahaa)!

Jos on automaattisäätö, onko siinä silti todellakin joku mutteri, jota voi säätää? Ymmärsin, että ei. Mitä nyt pitäisi siis tehdä? Pitäisikö automaattisäätö tehdä "alusta uudelleen"? Ottaa vaijerit molemmista satuloista ensin irti? Entä sen jälkeen?
semartti
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 20, 2009 9:57 pm

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja semartti »

Kannattaa tarkastaa, että jarrusatulan käsijarruvipu (= vipu johon käsijarruvaijeri kiinnittyy satulassa) liikkuu herkästi. Omassani käsijarrukahva nousi aika ylös ja oli lisäksi tunnoton. Vaijeri irti vivusta ja edestakaista liikettä vipuun ja lisäksi jonkin sortin voitelevaa ainetta (CRC) vivun / jarrusatulan läpivientiin. Aikani kun tein tuota - niin vipu liikkui herkästi, palautui jousivoimallaan alkuasentoon ja kahva tuntui entiselta. Todennäköisesti jumittava vipu estää käsijarrun "automaattisäädön".
vaviah
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2013 11:34 am
Paikkakunta: Turku

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja vaviah »

semartti kirjoitti:Kannattaa tarkastaa, että jarrusatulan käsijarruvipu (= vipu johon käsijarruvaijeri kiinnittyy satulassa) liikkuu herkästi. Omassani käsijarrukahva nousi aika ylös ja oli lisäksi tunnoton. Vaijeri irti vivusta ja edestakaista liikettä vipuun ja lisäksi jonkin sortin voitelevaa ainetta (CRC) vivun / jarrusatulan läpivientiin. Aikani kun tein tuota - niin vipu liikkui herkästi, palautui jousivoimallaan alkuasentoon ja kahva tuntui entiselta. Todennäköisesti jumittava vipu estää käsijarrun "automaattisäädön".
Juurikin tuosta oli kyse. Vipu oli jumissa kiristävässä ääripäässään, ja lähti liikkumaan vasta vasaralla naputtelun jälkeen. Paljon voitelua ja liikuttelua, ja nyt palautuu herkästi ilman vaijeria. Vaijerin kanssa vähän huonosti, eli täytynee vaihtaa uusi vaijeri. Tämä lienee syynä alunoerin jumiutumiseen. Satula kun on vain vuoden vanha.
Mark0
Viestit: 14
Liittynyt: La Tammi 30, 2016 11:31 am
Paikkakunta: Pirkkala

Re: X-type käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mark0 »

Mekaanisella käsijarrulla varustetussa S-Typessä lienee sama ominaisuus. Vaijereissa ei ole minkäänlaista säätöä. Katsastusmiehen mielestä kahvan liikerata on liian suuri, mutta kahvassa on jonkinlainen etuvapaa, eli se nousee viitisen senttiä ennen ensimmäistä naksua. Neljännellä naksulla alkaa ottaa kiinni ja kuudennella pitää. Miten tuo kokonaisliikerata mitataan, jotta osaisin arvioida onko liikerata maksimissaan se sallittu 3/4?
S-Type 3.0
Vastaa Viestiin