Pientä piristystä XJR

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Pientä piristystä XJR

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Terve

Asensin tuossa omaan R:ään sytytyksen ajoituksen muutospalikan ja olen hyvin tyytyväinen tulokseen. Kyseessä siis teline jossa kiinni kampiakselin asentoanturi. Tämä uusi teline lisää sytytysennakkoa 5 astetta koko alueella. Tilasin telineen Andy Stodart nimiseltä kaverilta joka kirjoittelee useillakin Jaguar palstoilla.

Teline sopii näihin vm 95-97 kutoskoneisiin ärriin. Mitään maksimivetoja en vielä ole päässyt kokeilemaan, mutta ainakin tuntuu jotta pieni vetelyys kaasuunvastaamisesta olisi parantunut merkittävästi. Mitään mitattua tietoa ei ole itsellä ainakaan vielä tarjota, mutta suosittelen kyllä kokeilemaan jos pieni piristys kiinnostaa. Ja ainakin itse ajan 98-oktaanisella aineella joten nakutuksesta ei ole vaaraa.

Asennus on hyvin yksinkertainen ja nopea(alle 30 min) suorittaa.

Harri
XJR 95
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pientä piristystä XJR

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Eikös noissa kuitenkin ole nakutuksen tunnistin joka haistelee palamistapahtumaa ja ecu säätää sytytystä tilanteen mukaan? Perustuuko tuo 5 asteen "huijaus" siihen että sytytyskartoissa on tuon verran "turvamarginaalia"? ja tässä otetaan tuo käyttöön? 5 astetta tuntuu noin äkkiseltään aikas paljolta?
Itse olen elänyt siinä uskossa että ahdetuissa koneissa nykyaikaiset moottorin ohjaus järjestelmät pystyvät säätämään sytytyksen aikas lähelle optimia huomioiden jopa sen mitä litkua sille juotetaan.
Tehtiinkös tässä sitten mekaanisesti sama asia kun asennettaessa ns."virityslastu"? Eikös lastuissa just "optimoida" ainakin tota sytytyskarttaa?

Hirveesti tuli kysymysmerkkejä :oops: , mut tää oli mulle ihan uus juttu.. :shock:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kontsa
Viestit: 45
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 9:28 pm
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Pientä piristystä XJR

Viesti Kirjoittaja Kontsa »

Kyllä näissä on nakutuksen tunnistin. Tästä telineestä ja sen suunnittelijan kommenteista voi lueskella lisää vaikka alla olevan linkin takaa. Varmasti selventää paljon. XJRengineer nimimerkin takaa löytyy tämä kaveri.

http://xjr6.co.uk/forum/index.php?topic=17.0
XJR 95
peppi
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Elo 02, 2013 12:12 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pientä piristystä XJR

Viesti Kirjoittaja peppi »

Vähän vanhahko ketju, mutta onko kenelläkään antaa mr.XJR Andyn yhteystietoja kränkkisensorin bräketin tilausta varten. Voi laittaa vaikkaa viestiä jos ei halua siitä täällä huudella.

Peppi
xjr95
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 8:50 pm

Re: Pientä piristystä XJR

Viesti Kirjoittaja xjr95 »

andystodart@metronet.co.uk siinä sähköposti mistä voi tilailla.
piti tilata itelle jo viimevuonna mutta en saanut aikaseksi tai oikeestaan auto rikki ja enklanti on niin huonoa että menis google kääntäjä hommeleiksi :)
mutta jos tilaat ja millään viittit niin ota mulle 2kpl pistän kyllä tilille rahat vaikka etukäteen.
Avatar
kissaeläin
Viestit: 4838
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pientä piristystä XJR

Viesti Kirjoittaja kissaeläin »

Morjensta !
Paljonko tuolla oikeasti on mahdollista saavuttaa tehonlisäystä eli onko vaivan väärti ?
Missään ns ammattilaisviripajalla ei ole tuota myynnissä ja siksi ihmettelen ja yleensä jos niitä ei ole myynnissä niin tarkoittaa että niistä ei ole oikeaa tehonlisäyshyötyä. Tuo Andy on ilmeisesti entinen jaguarinsinööri yms joten tietänee mitä tekee.
Tämän linkin mukaan tuo osa ei lisää sinällään tehoa vaan parantaa kaasuvastetta http://m.jaguarforums.com/forum/showthr ... &styleid=5
Eurotoysltd.com voi löytyä jotain joka oikeasti ajaa asiaa.
Kuva Kuva
S Type R (2002) -Black Edition-
Vastaa Viestiin