Terve kaikille!
Ajelin autollani juuri Keski-Euroopassa ja alkoi ilmenemään sellaista vikaa, että tuli varoitusteksti, että jäähdytysneste vähissä. Lisäilin sitä, mutta muutaman sadan km jälkeen teksti ilmestyi uudelleen. Nestettä häviää jonnekin.
Kelit olivat lämpimiä ja ilmastointilaite oli lähes koko ajan päällä (n. 4000 km).
Auton alla ei ole lammikkoa. Nestettä häviää aika vähän, eli n. 0,1-0,2 l per 200-300 km.
Auto on vm 2003 ja 4,2 litrainen.
Varoitusteksti ilmeni usein aamulla autolla hetken ajettuani, vaikka illalla asiat olivat vielä kunnossa. Tämä ei ollut kuitenkaan mikään sääntö.
Onko muilla kokemusta asiasta ja osaamista heti sanoa, missä vika voisi olla?
Kun nyt kerran kyselemään aloin, niin jatkan lisäkysymyksellä: Autoa kylmänä käynnistettäessä moottori käy joskus epätasaisesti, eli jokin sylintereistä pätkii. Vika on lisääntymään päin. Autollani on ajettu n. 130 000 km ja sytytystulppia ei ole vielä vaihdettu, kun niiden vaihtoväli pitäisi kuulemma olla 160 000 km. Onko minun syytä olla huolissani?
Ystävällisin terveisin
Matti
S-typen jäähdytysnestettä häviää
S-typen jäähdytysnestettä häviää
S-type 4.2, xj 5.0
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: S-typen jäähdytysnestettä häviää
viewtopic.php?f=2&t=3627
Tuossa myös ollut pätkimistä ja syykin löytyi... ei varmaan huono idea kurkata koppien alle ja katsella onko paikat kuivat ja puhtaat, kosteutta on ennenkin löytynyt. Toki viallinen puolakaan ei olisi iso yllätys.
Muistelisin s-typeissä olleen joskus paisuntasäiliöiden kanssa ongelmia mutta olikohan 2003 mallisissa tehty ko.osaan jo muutoksia?? Kannattaa kuitenkin ainakin silmämääräisesti tarkistella. Tossahan pitäis olla punaiset nesteet ja noin vähäinen hävikki kuumissa paikoissa ei välttämättä näy märkyytenä mutta punertavat jäljet monesti juoruavat vuotopaikan... Kone kaiketikkin kuitenkin käynyt normilämpöisenä koko ajan?? Pikkaisen jumitteleva termarikin voisi pitää lämpöjä korkeammalla ja silloinkin voisi vähän tirskautella nesteitä ulos.
Tuossa myös ollut pätkimistä ja syykin löytyi... ei varmaan huono idea kurkata koppien alle ja katsella onko paikat kuivat ja puhtaat, kosteutta on ennenkin löytynyt. Toki viallinen puolakaan ei olisi iso yllätys.
Muistelisin s-typeissä olleen joskus paisuntasäiliöiden kanssa ongelmia mutta olikohan 2003 mallisissa tehty ko.osaan jo muutoksia?? Kannattaa kuitenkin ainakin silmämääräisesti tarkistella. Tossahan pitäis olla punaiset nesteet ja noin vähäinen hävikki kuumissa paikoissa ei välttämättä näy märkyytenä mutta punertavat jäljet monesti juoruavat vuotopaikan... Kone kaiketikkin kuitenkin käynyt normilämpöisenä koko ajan?? Pikkaisen jumitteleva termarikin voisi pitää lämpöjä korkeammalla ja silloinkin voisi vähän tirskautella nesteitä ulos.
S-typeä, kokemusta eikä osaamista ole, arvailua ja pohdiskelua vain...Onko muilla kokemusta asiasta ja osaamista heti sanoa, missä vika voisi olla?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: S-typen jäähdytysnestettä häviää
Sytystulppien vaihto: tuollainen pitkä vaihtoväli on iso riski, voi olla että tulppia ei saa enää irti kun haluaisi vaihtaa ...
Pojallani on harrasteautona MGB ja vaihdettiin tulpat, olipa kova vääntö ennenkuin lähtivät ja oli "vain" 5 vuotta edellisestä vaihdosta. Onneksi oli valurautakansi. Pantiin kunnolla kuparitahnaa ja seuraava vaihto ei kestä niin kauan.
Eli jos suositus on X00.000 km niin jaa kahdella, ainakin. Tulpat on halpoja, kannen tuhottu kierre on kallis!
Pojallani on harrasteautona MGB ja vaihdettiin tulpat, olipa kova vääntö ennenkuin lähtivät ja oli "vain" 5 vuotta edellisestä vaihdosta. Onneksi oli valurautakansi. Pantiin kunnolla kuparitahnaa ja seuraava vaihto ei kestä niin kauan.
Eli jos suositus on X00.000 km niin jaa kahdella, ainakin. Tulpat on halpoja, kannen tuhottu kierre on kallis!
XJ6 4.0 Vanden Plas "Miss Las Vegas"
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: S-typen jäähdytysnestettä häviää
^ toi on totta. Kun tulpat vaihtaa niin tärkeää olisi ettei vedä yhtään tiukemmalle kuin annetut momentit ja vielä tärkeämpää ettei vedä niitä "kuumaan" kanteen kiinni.
Itse laittelin Alfaan just uudet tulpat kun 100tkm pyörähti mittariin, olivat siis tehtaan jäljiltä lähes 10 vuotta olleet paikallaan mutta nätisti lähtivät irti.
Uskomatonta kyllä miten paljon noilla nykytulpilla voi ajaa ja toimivatkin ongelmitta. Tossa Alfan 6 koneessa joutuu purkamaan aikas paljon tavaraa että saa tulpat vaihdettua joten ei kyllä tullut mieleen laittaa halvempia ja vaihtaa useammin..
Itse laittelin Alfaan just uudet tulpat kun 100tkm pyörähti mittariin, olivat siis tehtaan jäljiltä lähes 10 vuotta olleet paikallaan mutta nätisti lähtivät irti.
Uskomatonta kyllä miten paljon noilla nykytulpilla voi ajaa ja toimivatkin ongelmitta. Tossa Alfan 6 koneessa joutuu purkamaan aikas paljon tavaraa että saa tulpat vaihdettua joten ei kyllä tullut mieleen laittaa halvempia ja vaihtaa useammin..
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: S-typen jäähdytysnestettä häviää
Totta, jäähdytysnesteen osalta tosennäköisesti paisuntasäiliössä halkeama. Tai sitten joku letku falskaa.
Käynnin epätasaisuuden suhteen:
- Tulpat vaihtoon
- Puolat vaihtoon / putsaukseen
- Varmista myös, että ilmamassamittari on kunnossa - aiheuttaa myös kuvailemiasi oireita.
Pieni vaiva, iso harmi hienossa autossa!
Käynnin epätasaisuuden suhteen:
- Tulpat vaihtoon
- Puolat vaihtoon / putsaukseen
- Varmista myös, että ilmamassamittari on kunnossa - aiheuttaa myös kuvailemiasi oireita.
Pieni vaiva, iso harmi hienossa autossa!
Daimler V8 LWB X308
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Aston Martin DB9
Bentley Bentayga
Re: S-typen jäähdytysnestettä häviää
Hei katso tuleeko käynnistäessä valkeaasavua . jos tulee nesteet häviää palotilaan vika ehkä silloin kansi tai kannen tiiviste
MB ML 270 CDI 03 JA E 270 CDI 03
JCB 4 CN
POLARIS RZR 800
KAWAZAKI 10 R
VOLVO AMAZON 70
ENTISIÄ KISSOJA S-TYPE 3.0 01 XJ-6 3.0 94
JCB 4 CN
POLARIS RZR 800
KAWAZAKI 10 R
VOLVO AMAZON 70
ENTISIÄ KISSOJA S-TYPE 3.0 01 XJ-6 3.0 94
Re: S-typen jäähdytysnestettä häviää
Nestettä saaneen pytyn muuten erottaa siitä, että se on täysin kirkas, ei siis nokea missään. Todennäköisesti sama ero tulpissakin. Jos näet esim taskulampun valossa tulpan reiästä palotilaan, näet kyllä tilanteen männän päästä.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998