Sähköantenni vs. pakkanen
Sähköantenni vs. pakkanen
Nyt kaivataan kokemuksen syvää rintaääntä, millä pidätte sähköpiiskan toimivana läpi Suomen lempeän talven?
Noviisina yritin CRC:llä, mutta ei näytä toimivan. Peräluukun lukko yms. paikat näyttävät kyllä ko. aineella tokenevan, mutta antenni taistelee vastaan urhoollisesti. Kuivasin antennin huolellisesti pesun jälkeen ja tuhti annos ko. ainetta koko antennille. Mutta jo parin kilsan kotimatkan jälkeen sain todeta, että ei liiku antenni kunnolla ilman avustusta.
Mitä kannattaisi yrittää seuraavaksi, olisiko lukkosula oikea aine? Ajattelin kysyä täältä ensin, ennenkuin olen käynyt koko autokemikaalit hyllyn läpi.
Noviisina yritin CRC:llä, mutta ei näytä toimivan. Peräluukun lukko yms. paikat näyttävät kyllä ko. aineella tokenevan, mutta antenni taistelee vastaan urhoollisesti. Kuivasin antennin huolellisesti pesun jälkeen ja tuhti annos ko. ainetta koko antennille. Mutta jo parin kilsan kotimatkan jälkeen sain todeta, että ei liiku antenni kunnolla ilman avustusta.
Mitä kannattaisi yrittää seuraavaksi, olisiko lukkosula oikea aine? Ajattelin kysyä täältä ensin, ennenkuin olen käynyt koko autokemikaalit hyllyn läpi.
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Re.antenni
Ruiskuttele siihen teflon pitoista linimenttiä, ja jo pitäisi kulkea.
Lukkosulat & CRC vaan kuivuu nopeasti pois.
Lukkosulat & CRC vaan kuivuu nopeasti pois.
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Moottoriöljy
Mä olen käyttänyt selkeesti moottoriöljyä. Toimivuus on melko hyvä. Vasta nyt kovemmilla pakkasilla se alkoi kenkkuilla. Mutta siltikin antenni vaatii putsaamisen noin 1-2 kk välein - riippuen ajomäärästä.
samoja ongelmia
ei tahdo oikein anteenni kulkea. Yritin autella hiukan vetämällä kun antenni nousi vain 5 cm. Tuntui olevan aika tiukassa. Miten uskaltaa kiskoa, onko varaa että menee palasiksi vai onko parempi sulattaa autotallin puolella? että pääsis kokeilemaan moottriöljyllä...
XKR 4,0 vm 2000
Purkamista
Eipä ole takkuillut lainkaan.
Pari vuotta sitten otin auki koko systeemin eli sen alaosankin, jossa "hammaslanka" kiertyy rullalle.
Ensin putsaus ja sitten vaseliinit sisään kaikille hammaspyörille.
Helppo homma, jos vain muuten viitsii. Antenniosaan laitoin WD neljäkymppistä ja hyvin toimii.
Pari vuotta sitten otin auki koko systeemin eli sen alaosankin, jossa "hammaslanka" kiertyy rullalle.
Ensin putsaus ja sitten vaseliinit sisään kaikille hammaspyörille.
Helppo homma, jos vain muuten viitsii. Antenniosaan laitoin WD neljäkymppistä ja hyvin toimii.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Re: Teflon
[quote="JuKu"]Antennile hyvä aine voisi olla teflon pohjainen kuivavoiteluaine. Sis. paljon teflonia ja ei tahmaa
Minulla on ollut tässä samanlaisia ongelmia antennin kanssa. Jos voisit olla ystävällinen, ja kertoisit ihan tarkkaan, minkä nimistä voiteluainetta tarkoitat, niin tällainen asiaa tuntematon ja huoltoasemia koluamatonkin osaisi hankkia oikeat aineet.
Minulla on ollut tässä samanlaisia ongelmia antennin kanssa. Jos voisit olla ystävällinen, ja kertoisit ihan tarkkaan, minkä nimistä voiteluainetta tarkoitat, niin tällainen asiaa tuntematon ja huoltoasemia koluamatonkin osaisi hankkia oikeat aineet.
Teflonit
"Antennile hyvä aine voisi olla teflon pohjainen kuivavoiteluaine."
Ne kohteet, joissa olen Teflon-Sprayta käyttänyt, ovat kyllä hyvin pian menettäneet tuon aineen. Ja sehän on melko arvokastakin.
Se ei niinkuin oikein tahdo pysyä millään pinnalla, sen jälkeen kun aine on kuivunut.
No... kaikkeahan voi kokeilla.
Ne kohteet, joissa olen Teflon-Sprayta käyttänyt, ovat kyllä hyvin pian menettäneet tuon aineen. Ja sehän on melko arvokastakin.
Se ei niinkuin oikein tahdo pysyä millään pinnalla, sen jälkeen kun aine on kuivunut.
No... kaikkeahan voi kokeilla.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Teflonista
No ainakin Biltemasta .......AAAAARRRRGGHHH, noh noh, ei se nyt niin kamala paikka ole. Siellä oleva tavara on osittain aika laadukasta, menepä katsomaan vaikkapa tuumakokoisia hylsyjä jne. Allekirjoittanut oli kyllä aika vakuuttavasti yllättynyt. Ei tällaisen himanikkarin kannata Snap - Oneja hankkia jonkun pari kertaa vuodessa kiristettävän pultin takia. Jaa niin mihinkäs jäinkään....... juu se teflon löytyy täältä spray muodossa tuotenumero 36-4516.
Siitä vaan huonompi palsa päälle ja rohkeasti Lada ja Corolla miesten sekaan!
Siitä vaan huonompi palsa päälle ja rohkeasti Lada ja Corolla miesten sekaan!
100 Jaguaaria vitriinissä.
Remember, common sense is not common.
Remember, common sense is not common.
Teflon spray
Jep
Tarkoitin kuivavoiteluainetta jota on saatavilla ainakin kaikilta merkkivalmistajilta kalliiseen hintaan. Oman voiteluaineen on tosin tarjonnut työnantajani joten en tiedä hinnoista muutakuin sen että kalliita litkuja ovat. Ja tietysti autoni on kesäkäytössä joten en tielä sen toimivuudesta talvi oloissa. Halvin taitaa olla EasyWork Drylube mutta en tiedä saatavuudesta. aine jota olen itse käyttänyt on vain teollisuuteen myytävää joten ei löydy marketista... -> pysyvyys ehkä perempaa. Teflon öljy saataa perätä likaa antennin pintaa mutta puhdistamaan sen varmaan joutuu säännöllisesti.
t:JuKu
Tarkoitin kuivavoiteluainetta jota on saatavilla ainakin kaikilta merkkivalmistajilta kalliiseen hintaan. Oman voiteluaineen on tosin tarjonnut työnantajani joten en tiedä hinnoista muutakuin sen että kalliita litkuja ovat. Ja tietysti autoni on kesäkäytössä joten en tielä sen toimivuudesta talvi oloissa. Halvin taitaa olla EasyWork Drylube mutta en tiedä saatavuudesta. aine jota olen itse käyttänyt on vain teollisuuteen myytävää joten ei löydy marketista... -> pysyvyys ehkä perempaa. Teflon öljy saataa perätä likaa antennin pintaa mutta puhdistamaan sen varmaan joutuu säännöllisesti.
t:JuKu
Tuon hyvälaatuisenkin antennin kestävyys Suomen suolassa ja kurassa on rajallinen - ja liian lyhyt.
Niin kuin aiemmin neuvottu, pura moottorin ja antennin välinen vaijerikoneisto aina välillä rasvausta varten: KAIKKI vesi, rasva, suola ja paska valuu sinne ja seisoo siellä!
Ja mitä enemmän antennin pinnalla on rasvaa, sitä enemmän siihen kiinnittynyttä hiekkaa ja tomua ja kuraa menee alas antennin mukana... kuitenkin on se öljyttynä pidettävä, muuten ruostuu jumiin suolan kanssa seurustellessaan... ei siis ole sähköantenni Suomeen sopiva. Ei siis niinkään kemikaalin valinnasta kiinni, mikä vain ohut öljy on hyvä.
XJ40 antenni kesti hyvällä hoidolla noin 7 vuotta, sitten oli vaihtoehtona ostaa Bilteman tosihalpa sähköantenni (jota sitten voi surutta uusia muutaman vuoden välein) tai sellainen käsin ulosvedettävä vanha kunnon teleskooppi. Bilteman antenni maksoi muistaakseni aikanaan 160 mk ja se kesti ainakin sen neljä vuotta mitä autoa seurasin vielä... Nyt yritän pidentää uuden auton antenni-ikää pyyhkimällä sen joka kura-ajon jälkeen ennen radion sammuttamista.... (hoh-hoi!)
PS Koetin aikanaan olla kekseliäs ja asentaa Sumsan Karin kanssa XJ40:een erillisen katkaisijan niin, että antenni ei tulisi ylös kuin käskystä (esim kurakelillä CDtä kuunnellessa sitä ei tarvita), muttei homma onnistunut, koska antennikin on "fly-by-wire" eli tietokoneen ohjaama.
Niin kuin aiemmin neuvottu, pura moottorin ja antennin välinen vaijerikoneisto aina välillä rasvausta varten: KAIKKI vesi, rasva, suola ja paska valuu sinne ja seisoo siellä!
Ja mitä enemmän antennin pinnalla on rasvaa, sitä enemmän siihen kiinnittynyttä hiekkaa ja tomua ja kuraa menee alas antennin mukana... kuitenkin on se öljyttynä pidettävä, muuten ruostuu jumiin suolan kanssa seurustellessaan... ei siis ole sähköantenni Suomeen sopiva. Ei siis niinkään kemikaalin valinnasta kiinni, mikä vain ohut öljy on hyvä.
XJ40 antenni kesti hyvällä hoidolla noin 7 vuotta, sitten oli vaihtoehtona ostaa Bilteman tosihalpa sähköantenni (jota sitten voi surutta uusia muutaman vuoden välein) tai sellainen käsin ulosvedettävä vanha kunnon teleskooppi. Bilteman antenni maksoi muistaakseni aikanaan 160 mk ja se kesti ainakin sen neljä vuotta mitä autoa seurasin vielä... Nyt yritän pidentää uuden auton antenni-ikää pyyhkimällä sen joka kura-ajon jälkeen ennen radion sammuttamista.... (hoh-hoi!)
PS Koetin aikanaan olla kekseliäs ja asentaa Sumsan Karin kanssa XJ40:een erillisen katkaisijan niin, että antenni ei tulisi ylös kuin käskystä (esim kurakelillä CDtä kuunnellessa sitä ei tarvita), muttei homma onnistunut, koska antennikin on "fly-by-wire" eli tietokoneen ohjaama.
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Antenni alhaalla, CD päällä.
Olen miettinyt samaa itsekkin. Minkälaiseen ongelmaan te törmäsitte?XJ-SC kirjoitti: PS Koetin aikanaan olla kekseliäs ja asentaa Sumsan Karin kanssa XJ40:een erillisen katkaisijan niin, että antenni ei tulisi ylös kuin käskystä (esim kurakelillä CDtä kuunnellessa sitä ei tarvita), muttei homma onnistunut, koska antennikin on "fly-by-wire" eli tietokoneen ohjaama.
Antenni on tietokoneen ohjaama, joten sinänsä helppo on/off juttu ei toimi. Pitäisi puuttua bittien liikenteeseen...
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Re: Antenni alhaalla, CD päällä
Ainahan voi kytkeä releen antennin moottorin käyttösähkön syöttöjohtoon ja ohjauskytkimen releelle. Ei luulis antennin nousevan, en tiedä antaako nämä hienot ajotietokoneet siitä vikailmoituksen?
Itseasiassa antennille on peräkontissa auton oikealla puolella rele, jota olin kuvitellut CD soittimen stadardi -sähköantenniohjausvirran ohjaavan suoraan. Eli juuri tuota samaa minäkin olin ajatellut. Mutta ilmeisesti tässä onkin joku mutka matkassa...XJ6-86 kirjoitti:Ainahan voi kytkeä releen antennin moottorin käyttösähkön syöttöjohtoon ja ohjauskytkimen releelle. Ei luulis antennin nousevan, en tiedä antaako nämä hienot ajotietokoneet siitä vikailmoituksen?
Re: Antenni alhaalla, CD päällä
Tai tuli tossa mieleen, että siellä varmaan on se rele valmiina, pitäisi vain penkoa esille tietokoneelta lähtevä ohjauspiuha ja laittaa siihen se kytkin väliin.
XJ6 4,2 A Sovereign -86
Koska asennusta yritti toteuttaa itse Kari Sumsa, muttei onnistunut, en viitsinyt edes yrittää jatkaa sitä loppuun - good to know your limitations... mutta kertokaa, jos onnistuu, eiköhän sitä voi soveltaa uuteenkin autoon.
XJ6 ollut soitin (en muista mikä) ei nostanut antennia, jos laitoin CD:n soimaan - viksumpi soitin kuin tehtaan asentama!
XJ6 ollut soitin (en muista mikä) ei nostanut antennia, jos laitoin CD:n soimaan - viksumpi soitin kuin tehtaan asentama!
XJR V8 (kuvassa)
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
XJ-SC V12 Cabriolet (tallissa)
Range Rover V8 1972 (metsässä)
Fordson Super Major 1963 (lumitöissä - talvella)
Muistojen brittikalustoa:
XJ6 1986, Sovereign 1992, XJ8 Executive 2000, pari MG:tä 1960-luvulta.
Toimii
Jaguarin alkuperäisen moottoriantennin hajottua pilanpäiten kysyin varaosahintaa, ja siitä järkytyksestä toivuttuani marssin tarvikeliikkeeseen ja ostin tavallisen jälkiasennusantennin.
Kotia saavuttuani alkoi sitten tutustuminen Jaguarin antennin ohjaustekniikkaan. Eli impulssi, ja antenni ylös, senjälkeen ei virtaa. OK
Sitten radiota suljettaessa taas impulssi ja antenni alas, ja taas virta pois.
OK, vähän pääkopan kraapimista, niinkuin pohojanmaalla sanothan, ja taas tarvikeliikkeeseen, vaan tälläkertaa hain kaksi tavallista lisävalo relettä. Niillä kytkettynä hienosti on skulannut jo muutaman vuoden.
Jos jotakuta kiinnostaa tämä mystinen kytkentä, niin pankaa tuleen
e-mail, niin kerron sen.
Terv. JJ
Kotia saavuttuani alkoi sitten tutustuminen Jaguarin antennin ohjaustekniikkaan. Eli impulssi, ja antenni ylös, senjälkeen ei virtaa. OK
Sitten radiota suljettaessa taas impulssi ja antenni alas, ja taas virta pois.
OK, vähän pääkopan kraapimista, niinkuin pohojanmaalla sanothan, ja taas tarvikeliikkeeseen, vaan tälläkertaa hain kaksi tavallista lisävalo relettä. Niillä kytkettynä hienosti on skulannut jo muutaman vuoden.
Jos jotakuta kiinnostaa tämä mystinen kytkentä, niin pankaa tuleen
e-mail, niin kerron sen.
Terv. JJ
Jaguar XJ 40 -89 3.2
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Ferrari 308 GTSi -80
Ferrari F40 Special Saloon
Sekä hukatut:
MK2 3.8 -64 ( ensimmäinen autoni )
XJ6 2.8 -70
Sähköantenni
Muistaakseni jossain huolto-ohjeissa suositellaan antennin voiteluun käytettäväksi Jaguar rasvaa. Mitä sitten lieneekään. Olen usein miettinyt miksi niin usein näkee Jaguarin jossa antenni on noussut vain 15 cm. Onhan monessa muussakin merkissä sähköantenni ja samoista tehtaista ne kaikki tulee. Special Mechanics möi aikoinaan jotain XJ 40 sopivaa tarvikeantennia ja se oli jo varustettu joko piirilevyllä tai lisä releellä. En nyt enään muista. Useinhan vika syntyy kun antenni takertelee ja moottori pyörii täydellä teholla työntäen antennia ylöspäin. Silloin antennin jatkeena olevasta nylonpiiskasta vaurioituvat hampaat ja sen jälkeen antennin toiminta on usein sattumanvaraista. Löytyy varaosa DBC 2200 joka on itse antenni ja sen jatkeena oleva nylonpiiska. Tällöin säilytetään koko vanha antennikoneisto ja runko. Vaihto on melko yksinkertainen toimenpide. Maksaa Englannissa tarvikkeena GBP 16 ja alkuperäisenä 23,35 + verot. Yleensä sitä ei ole Suomessa varastossa, mutta saatavilla, eikä ole pahan hintainen maahantuojallakaan.
Sopii XJ 40 ja XJS. Tällä vaihdolla selvitään yleensä taas pari kolme vuotta eteenpäin.
Sopii XJ 40 ja XJS. Tällä vaihdolla selvitään yleensä taas pari kolme vuotta eteenpäin.
Irtomasto
En usko, että siitä aivan ensimäisenä hampaat irtoaa. Mielestäni homma toimii niin, että kun antennin liikettä hidastava kitka on riittävän suuri, katkaisee rele moottorilta virran.
Jos haluaa uuden irtomaston, kannattaa se tilata Veholta.
Mersussa on sama antenni.
Tampereelta löytyi suoraan hyllystä. Hinta oli 39 euroa. Ei kallis.
Jos haluaa uuden irtomaston, kannattaa se tilata Veholta.
Mersussa on sama antenni.
Tampereelta löytyi suoraan hyllystä. Hinta oli 39 euroa. Ei kallis.
XJ40, -89, USA -versio
3,6
3,6
Ei mystiikkaa!
Homman salaisuus on puhtaus:
Kun kayt huoltsikalla, putsaa antenni.
Paras puhdistusaine on bensa, jos antenni on jamahtanyt.
Voiteluun CRC/WD40 on sikali huonoa, etta se keraa paljon paskaa.
Itse olen voidellut aseoljylla o-hu-el-ti eli oljya tippa riepuun, atenni ylos ja pyyhitaan antenni.
Pari kertaa ylos-alas.
Uudemmatkaan antennit ei toimi, ellei niita pida puhtaana ja vanhemmatkin toimii, jos ne pitaa puhtaana, nimimerkilla "-89 ja rapiat 300tkm".
Valitettavasti tuo sahkoantenni vain on Suomen olosuhteisiin vaara ratkaisu!
Kaveri tapasi ottaa talveksi sulakkeen pois ja ajaa antenni alhaalla. Radiohan silloin kuuluu kehnosti, mutta eipa jaa puolitiehen.
Kun kayt huoltsikalla, putsaa antenni.
Paras puhdistusaine on bensa, jos antenni on jamahtanyt.
Voiteluun CRC/WD40 on sikali huonoa, etta se keraa paljon paskaa.
Itse olen voidellut aseoljylla o-hu-el-ti eli oljya tippa riepuun, atenni ylos ja pyyhitaan antenni.
Pari kertaa ylos-alas.
Uudemmatkaan antennit ei toimi, ellei niita pida puhtaana ja vanhemmatkin toimii, jos ne pitaa puhtaana, nimimerkilla "-89 ja rapiat 300tkm".
Valitettavasti tuo sahkoantenni vain on Suomen olosuhteisiin vaara ratkaisu!
Kaveri tapasi ottaa talveksi sulakkeen pois ja ajaa antenni alhaalla. Radiohan silloin kuuluu kehnosti, mutta eipa jaa puolitiehen.
Antenniongelma
Mulla oli vastaavanlainen juttu. Sitten kun se ei mennyt alas asti, niin se "tarttui" spoileriin kun takakansi lyötiin kiinni. Ja ei kun 90 asteen kulmaan.
Joten purin koko laitoksen. Silloin huomasin, että koneiston sisällä on niin paljon vettä, mönjää yms. töhkyä, ettei kerta kaikkiaan ole muuta mahdollisuutta kuin purkaa koko laitos jos haluaa saada antennin pelittämään pitkän aikaa kunnolla. Ja nyt toimii kuin ihmisen mieli...
Eikä saa unohtaa voitelua silloin tällöin.
Muuten, Kaha -nimiseltä tukkurilta voi kysellä varaosia (Hirschmann) ja googlesta löytyy räjäytyskuvia. Tosiaan, Mersun antenni sopii joihinkin malleihin (muttei minun).
XJR-S -92
Joten purin koko laitoksen. Silloin huomasin, että koneiston sisällä on niin paljon vettä, mönjää yms. töhkyä, ettei kerta kaikkiaan ole muuta mahdollisuutta kuin purkaa koko laitos jos haluaa saada antennin pelittämään pitkän aikaa kunnolla. Ja nyt toimii kuin ihmisen mieli...
Eikä saa unohtaa voitelua silloin tällöin.
Muuten, Kaha -nimiseltä tukkurilta voi kysellä varaosia (Hirschmann) ja googlesta löytyy räjäytyskuvia. Tosiaan, Mersun antenni sopii joihinkin malleihin (muttei minun).
XJR-S -92
Sähköantenni.
Aseöljyä kannataa kokeilla, niin että nostat ja lasket antennia ja kaveri öjyää . PS. Kannataa pitää jotain rättiä antennin juuressa. Itselläni homma ei enään toiminut niin.joten ei muuta kuin uutta made in japania peliin ja kas kaikki toimii taas, koko lystin hinta 128€ töineen ja kaikkine ALV:NEEN