Automaattivaihteiston õljy
Automaattivaihteiston õljy
Terve jälleen kaikille!
Selvitysten perusteella S-typen 4.2 l 2003 automaattivaihteiston (6-vaihteinen) öljy pitäisi olla Shell M1375.4. On tietääkseni mineraaliöljy.
Pahuksen kallista! Web-tietojen perusteella yli 60 euroa litra.
Onko mitään muuta öljyä kuin ed.main? Webissä kertoilevat, että Pentosin ATF1 kelpaisi, mutta en oikein usko sitä, koska k.o. öljy sopii melkein kaikkiin autoihin.
Mistä Shellin öljyä saa (muuta kuin Jaguar-merkkihuollosta superkalliina, nimellä Jaguar-vaihteistoöljy), jos muu ei käy?
Vaihteiston koko öljymäärä on 9,5 l, mutta vaihdossa saa sisään menemään n. 5-6 litraa, kuulemma. Onko näin Teidän kokemustenne perusteella? Ei viitsisi ostaa kallista öljyä turhan suurta määrää.
Terveisin
Matti
Selvitysten perusteella S-typen 4.2 l 2003 automaattivaihteiston (6-vaihteinen) öljy pitäisi olla Shell M1375.4. On tietääkseni mineraaliöljy.
Pahuksen kallista! Web-tietojen perusteella yli 60 euroa litra.
Onko mitään muuta öljyä kuin ed.main? Webissä kertoilevat, että Pentosin ATF1 kelpaisi, mutta en oikein usko sitä, koska k.o. öljy sopii melkein kaikkiin autoihin.
Mistä Shellin öljyä saa (muuta kuin Jaguar-merkkihuollosta superkalliina, nimellä Jaguar-vaihteistoöljy), jos muu ei käy?
Vaihteiston koko öljymäärä on 9,5 l, mutta vaihdossa saa sisään menemään n. 5-6 litraa, kuulemma. Onko näin Teidän kokemustenne perusteella? Ei viitsisi ostaa kallista öljyä turhan suurta määrää.
Terveisin
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
Re: Automaattivaihteiston õljy
RedLine D4 ATF-vaihteistoöljy
Pitäisi käydä ja saa Motonetista huomattavasti halvemmalla ...
Pitäisi käydä ja saa Motonetista huomattavasti halvemmalla ...
Monta vekotinta - mutta ei yhtään kissaa taloudessa tällä hetkellä
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
ex - X350 XJ6, XJ8 4.0 Sovereign, S-Type 2.7 TwinTurboDiesel Executive, XJR (X308), XK8
Ducati© - Making Mechanics Out of Riders Since 1946! x 2
Scogo
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Automaattivaihteiston õljy
Mulla ei ole mitään kokemusta juuri tuosta ZF:n 6 vaihteisesta mutta noin yleistäen näiden nykyaikaisten sähköohjattujen vaihteistojen öljyn vaihdossa vaihtuvan öljyn määrää riippuu olennaisesti vaihtomenetelmästä... eli jos vaihdetaan vain laatikon pohjalla oleva öljy + suodatin niin tyypillisesti öljyä menee ~ 3litraa... jos tuon lisäksi tyhjennetään turbiini niin menee ~ 3 litraa lisää... jos vielä otetaan esim. lauhduttimen letkun kautta nuo loputkin vanhat öljyt niin päästään tuohon nimellisen 9-10 litran määrään riippuen paljonko sieltä sitä öljyä annetaan tulla. Tiedän joidenkin kierrättäneen 15 litraakin jotta ovat varmoja että kaikki öljy vaihtuu...Vaihteiston koko öljymäärä on 9,5 l, mutta vaihdossa saa sisään menemään n. 5-6 litraa, kuulemma. Onko näin Teidän kokemustenne perusteella
Makuasia tietysti voiko noita kahta ensimmäistä tapaa kutsua öljynvaihdoksi? Ehkä "osaöljynvaihto" olisi sattuvampi termi ?
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Automaattivaihteiston õljy
Kiitoksia jo näistä tiedoista!
"Landshark" suositteli RedLine öljyä. Kun lueskelin öljytietoja kansainvälisistäkin web-sivustoilta, niin siellä tuli esille, että se mikä käy xk malleihin, niin ei pitäisi käydä s-typen saman mallisiin moottoreihin. Kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta! En olisi varma käykö 2,7 litraisen diiselin öljy myös 4,2 litraisen bensakoneeseen. En ole kylläkään mikään vaihteistoasiantuntija.
Kiitokset erityisesti Jykkepojalle, jolla on aina asiantuntevat kommentit ja ilmeisesti paljon tietoa Jaguaareista! Tieto, kuinka koko öljymäärä saadaan vaihdettua oli todella tarpeen. Kuinka turbiinista saadaan öljy, imemälläkö jotain kautta?
Lisätieto öljyistä ja niiden saatavuudesta ovat tervetulleita!
Matti
"Landshark" suositteli RedLine öljyä. Kun lueskelin öljytietoja kansainvälisistäkin web-sivustoilta, niin siellä tuli esille, että se mikä käy xk malleihin, niin ei pitäisi käydä s-typen saman mallisiin moottoreihin. Kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta! En olisi varma käykö 2,7 litraisen diiselin öljy myös 4,2 litraisen bensakoneeseen. En ole kylläkään mikään vaihteistoasiantuntija.
Kiitokset erityisesti Jykkepojalle, jolla on aina asiantuntevat kommentit ja ilmeisesti paljon tietoa Jaguaareista! Tieto, kuinka koko öljymäärä saadaan vaihdettua oli todella tarpeen. Kuinka turbiinista saadaan öljy, imemälläkö jotain kautta?
Lisätieto öljyistä ja niiden saatavuudesta ovat tervetulleita!
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Automaattivaihteiston õljy
Yleensä niissä on tyhjennysaukko mutta ei kuulemma kaikissa (tai sitten kaikki ei löydä/viitsi pyörittää turbiinia niin että sen saa näkyville?) .. jos ei ole tyhjennysaukkoa niin mun käsityksen mukaan ei ole muuta mahdollisuutta kun ajaa ne öljyt esim. sen lauhduttajan letkusta ulos.Kuinka turbiinista saadaan öljy, imemälläkö jotain kautta?
Tähän mennessä omista harrastevehkeistä mihin olen öljyt vaihtanut niin aina on tullut eteen tyhjennystulpalla varustettu turbiini.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Automaattivaihteiston õljy
Moi,
ZF-laatikoiden turbiineissa ei pääsääntöisesti ole tyhjennysproppua, joten ainoa tapa vaihtaa öljyt perusteellisesti on pumpata ne öljynjäähdyttimen letkusta ns.huuhtelumenetelmällä, jossa herkästi käytetään n. 1.2 - 1.5 -kertainen määrä laatikon öljyntäyttömäärästä. Absoluuttisesti ehdottomasti paras tapa öljyn todellisen vaihtamiseen, eikä vain uuden sekoittamista vanhaan.
-Ari-
ZF-laatikoiden turbiineissa ei pääsääntöisesti ole tyhjennysproppua, joten ainoa tapa vaihtaa öljyt perusteellisesti on pumpata ne öljynjäähdyttimen letkusta ns.huuhtelumenetelmällä, jossa herkästi käytetään n. 1.2 - 1.5 -kertainen määrä laatikon öljyntäyttömäärästä. Absoluuttisesti ehdottomasti paras tapa öljyn todellisen vaihtamiseen, eikä vain uuden sekoittamista vanhaan.
-Ari-
-Ari
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
'99 X308 XJR - Gen V Eaton, Quaife ATB, Double'S', Eurotoys ym.
4WD Audeja 1982->
Re: Automaattivaihteiston õljy
Ja ainakin XJ8/XK8:n ZF:ssä oikean täyttömäärän säätäminen on aika konstikas juttu:
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1767.html
Köpi
http://www.elisanet.fi/~g615881/Worksho ... _1767.html
Köpi
- Jykkepoika
- Viestit: 863
- Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Automaattivaihteiston õljy
Joo, ei taida öljymäärän tason tarkistusta enää paljon vaikeemmaks saada vaikka yrittäis....
Onkohan noissa 6 vaihteisissa yhtään helpompaa??
Vieläkös Köpillä on muistissa löytykö ton vaihdon yhteydessä ZF:5 vaihteisesta turbiinin tyhjennysproppua? Ari jo kirjoittelikin että ZF laatikoissa tyhjennysproppu olisi harvinaista herkkua.
GM: laatikoissa tuo on aina ollut mitä mulle on eteen tullut. Mersun W5A580 laatikon yhteydessä on ihmeellinen tilanne kun toisista löytyy ja toisista ei
Omasta tuo selviää pimeän talven aikana kun ajattelin vilkaista minkälaiseksi 80t km on öljyt tehnyt. Mitään oireita ei ole, Alastaron radallakin laatikko pelitti täydellisesti vaikka aikas lämmin päivä oli päästellä.
Onkohan noissa 6 vaihteisissa yhtään helpompaa??
Vieläkös Köpillä on muistissa löytykö ton vaihdon yhteydessä ZF:5 vaihteisesta turbiinin tyhjennysproppua? Ari jo kirjoittelikin että ZF laatikoissa tyhjennysproppu olisi harvinaista herkkua.
GM: laatikoissa tuo on aina ollut mitä mulle on eteen tullut. Mersun W5A580 laatikon yhteydessä on ihmeellinen tilanne kun toisista löytyy ja toisista ei
Omasta tuo selviää pimeän talven aikana kun ajattelin vilkaista minkälaiseksi 80t km on öljyt tehnyt. Mitään oireita ei ole, Alastaron radallakin laatikko pelitti täydellisesti vaikka aikas lämmin päivä oli päästellä.
Jykkepoika
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Re: Automaattivaihteiston õljy
En tiedä, ei sitä ainakaan tuossa auottu. Miksikäs semmosta proppua olisi "sealed for life"-lootaan laitettu...Jykkepoika kirjoitti: Vieläkös Köpillä on muistissa löytykö ton vaihdon yhteydessä ZF:5 vaihteisesta turbiinin tyhjennysproppua? Ari jo kirjoittelikin että ZF laatikoissa tyhjennysproppu olisi harvinaista herkkua.
Köpi
Re: Automaattivaihteiston õljy
No niin, on loppupalaverin aika!
Eli jaan tietoa eteenpäin, kun olen saanut jotain tehtyä, että kokemuksistani olisi muillekin hyötyä. Olenhan saanut foorumista itse paljon apua.
Jaguarien zf-vaihteistoista saa parhaimmin tietoa valmistajan omilta web-sivuilta, http://www.zf.com. Sieltä löytyy myös yhteyshenkilöt kysymyksille vastaajiksi. Itsekin käytin tätä tietä.
Valmistaja on laatinut eri vaihteistoille listan, jossa kerrotaan hyväksyttävät öljyt. Se löytyy nimellä ZF TE ML 11, joko k.o. sivulta tai googlesta etsien.
Valmistaja markkinoi myös omia öljyjä. Listasta näkee, että esim. minun S-type 4.2 (Keken vapaastihengittävä) sopii ZF Lifeguard 6 öljy (vaihteistoni zf 6HP26). Vanhemmille 5-vaihteisille on ZF Lifeguard 5 öljy.
ZF-öljyjä sain Tallinnasta (jossa asun) Texacon öljyjä myyvästä QLS Eesti OÜ:stä. (e-mail: texaco@qls.ee). Hinta n. 26 euroa litra. (kun otatte yhteyttä, niin kysykää Imre- nimistä henkilöä).
Vaihdatin öljyt ilman pohjalevyn (suodattimen) vaihtoa. Se tuntui olevan ihan hyvä ratkaisu, koska huollon mukaan vanha öljy ei ollut ollenkaan vielä huonoksi mennyttä. Automaatteihin erikoistunut liike American Auto Tallinnasta (Jenkkiautojen merkkihuolto) vaihtoi öljyt ja se maksoi vain n. 30 euroa. Koko homma siis vain n. 160 euroa!
ZF vaihteisto valmistaja suosittelee öljyjen vaihtoa 120000 km välein. (tämä kylläkin lisämerkinnällä, että autoa on kuormitettu kovasti, eli ilmeisesti tavallisella ajolla vaihdon voi jättää harvemmaksikin) Itse olin ajellut 130000 km. Öljyä meni 5 litraa. Auto ei muuttunut olennaisesti vaihdon jälkeen, mikä onkin vain merkki siitä, että vanhan öljyn suhteen kaikki oli kunnossa. Uusi öljy on täyssynteettistä ja pientä eroa on lähdettäessä ajamaan oikein kylmällä ilmalla, vaihtaa kevyemmin kakkoselle kun öljy ei ole vielä ehtinyt lämmetä.
Toivotaan, että tästä oli apua öljyn vaihtoa suunnitteleville!
Terveisin
Matti
Eli jaan tietoa eteenpäin, kun olen saanut jotain tehtyä, että kokemuksistani olisi muillekin hyötyä. Olenhan saanut foorumista itse paljon apua.
Jaguarien zf-vaihteistoista saa parhaimmin tietoa valmistajan omilta web-sivuilta, http://www.zf.com. Sieltä löytyy myös yhteyshenkilöt kysymyksille vastaajiksi. Itsekin käytin tätä tietä.
Valmistaja on laatinut eri vaihteistoille listan, jossa kerrotaan hyväksyttävät öljyt. Se löytyy nimellä ZF TE ML 11, joko k.o. sivulta tai googlesta etsien.
Valmistaja markkinoi myös omia öljyjä. Listasta näkee, että esim. minun S-type 4.2 (Keken vapaastihengittävä) sopii ZF Lifeguard 6 öljy (vaihteistoni zf 6HP26). Vanhemmille 5-vaihteisille on ZF Lifeguard 5 öljy.
ZF-öljyjä sain Tallinnasta (jossa asun) Texacon öljyjä myyvästä QLS Eesti OÜ:stä. (e-mail: texaco@qls.ee). Hinta n. 26 euroa litra. (kun otatte yhteyttä, niin kysykää Imre- nimistä henkilöä).
Vaihdatin öljyt ilman pohjalevyn (suodattimen) vaihtoa. Se tuntui olevan ihan hyvä ratkaisu, koska huollon mukaan vanha öljy ei ollut ollenkaan vielä huonoksi mennyttä. Automaatteihin erikoistunut liike American Auto Tallinnasta (Jenkkiautojen merkkihuolto) vaihtoi öljyt ja se maksoi vain n. 30 euroa. Koko homma siis vain n. 160 euroa!
ZF vaihteisto valmistaja suosittelee öljyjen vaihtoa 120000 km välein. (tämä kylläkin lisämerkinnällä, että autoa on kuormitettu kovasti, eli ilmeisesti tavallisella ajolla vaihdon voi jättää harvemmaksikin) Itse olin ajellut 130000 km. Öljyä meni 5 litraa. Auto ei muuttunut olennaisesti vaihdon jälkeen, mikä onkin vain merkki siitä, että vanhan öljyn suhteen kaikki oli kunnossa. Uusi öljy on täyssynteettistä ja pientä eroa on lähdettäessä ajamaan oikein kylmällä ilmalla, vaihtaa kevyemmin kakkoselle kun öljy ei ole vielä ehtinyt lämmetä.
Toivotaan, että tästä oli apua öljyn vaihtoa suunnitteleville!
Terveisin
Matti
S-type 4.2, xj 5.0
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys !
Ajattelin tässä kevväällä huuhtaista laatikon ja siitäpä ongelma mitä sinne laitetaan. ZF lifeguard5 tuntuu löytyvän vain muualta ja rahti siten kallista. Red-line D4 ATF varmaan on se mitä aion laittaa kun sitä tunnutaan kehuvan ja sitä löytyy täältäkin n 19€ litrahintaan. Onko joku käyttänyt S-typessä tai muissa jaggeissa tätä redline D4 öljyähttp://verkkokauppa.harline.com/fi/%C3% ... +ATF/13328 ?
Ajattelin tässä kevväällä huuhtaista laatikon ja siitäpä ongelma mitä sinne laitetaan. ZF lifeguard5 tuntuu löytyvän vain muualta ja rahti siten kallista. Red-line D4 ATF varmaan on se mitä aion laittaa kun sitä tunnutaan kehuvan ja sitä löytyy täältäkin n 19€ litrahintaan. Onko joku käyttänyt S-typessä tai muissa jaggeissa tätä redline D4 öljyähttp://verkkokauppa.harline.com/fi/%C3% ... +ATF/13328 ?
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys,
Olen vähän kuikuillut tarvikkeita seuraavaan S-Typen huoltoon (mittarissa nyt 98 tkm, seuraava huolto 112 tkm). Ajattelin vaihdattaa samalla vaihteistoöljyt myös, keskustelua käyty useammassakin ketjussa tästä. Katselin British Partsista hintoja, mutta sattuipa silmääni tämmöinen huoltosatsi, hinta näyttää olevan edullisempi, itse asiassa:
http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... aihtosarja
Ohjeet vaihtoon löytyy useammastakin paikasta, ja YouTubesta videota jne. Mutta tässä yksi, ilmeisesti alunperin ZF:n oma dokumentti:
http://www.apra-europe.org/dateien/down ... chatronics
Tuossa sivuilla 50-51 ohjeet oikean öljymäärän täyttöön/tarkistukseen. Muutenkin dokumentissa jos jonkinlaista tietoa ZF.n laatikoista.
-marko-
Olen vähän kuikuillut tarvikkeita seuraavaan S-Typen huoltoon (mittarissa nyt 98 tkm, seuraava huolto 112 tkm). Ajattelin vaihdattaa samalla vaihteistoöljyt myös, keskustelua käyty useammassakin ketjussa tästä. Katselin British Partsista hintoja, mutta sattuipa silmääni tämmöinen huoltosatsi, hinta näyttää olevan edullisempi, itse asiassa:
http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... aihtosarja
Ohjeet vaihtoon löytyy useammastakin paikasta, ja YouTubesta videota jne. Mutta tässä yksi, ilmeisesti alunperin ZF:n oma dokumentti:
http://www.apra-europe.org/dateien/down ... chatronics
Tuossa sivuilla 50-51 ohjeet oikean öljymäärän täyttöön/tarkistukseen. Muutenkin dokumentissa jos jonkinlaista tietoa ZF.n laatikoista.
-marko-
XJ-S V12 ´88
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
S-Type 2.5 Luxury '04
Ex. X-Type ´05
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tilasin saksan ebaysta rahteineen 10l vaihteistoöljyä joka täyttää jlm20238 vaatimukset (vastaa zf lifeguard 5) hintaa n. 65€
JuKu
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
----------------------------------------------
Jaguar XJ8 Sport -01
Jaguar VandenPlas -98
Daimler Sovereign -75
Daimler DoubleSix VandenPlas -74
MGB GT -73
LandRover Defender 110
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys !
Joo, ei se ZF lifeguard varmaan ole ainoa öljy mitä tuonne kannattaa laittaa, mutta jos välttämättä haluaa tuota laittaa niin siitä saa kyllä maksaakin vähän ekstraa näemmä. Aika hassua sinällään että tuon mineraalipohjaisen öljyn hinta on noinkin kallista koska siinä ei ole tietääkseni mitään erikoista kuin se että se nyt sattu olemaan se alkuperäisöljy laatikkoon.
Ei tuo hinta ole kyllä kallis tuolta vaihteistokaupasta verrattuna muihinsaman tavaran hintoihin mutta kallis kuitenkin jos käyttäisi muita merkkejä.
Jokainen laittaa laatikkoonsa mitä haluaa ja varmasti uusi öljy on vanhaa parempaa ominaisuuksiltaan kuin vanha käytetty joten hyvä homma tuo vaihto.
Joo, ei se ZF lifeguard varmaan ole ainoa öljy mitä tuonne kannattaa laittaa, mutta jos välttämättä haluaa tuota laittaa niin siitä saa kyllä maksaakin vähän ekstraa näemmä. Aika hassua sinällään että tuon mineraalipohjaisen öljyn hinta on noinkin kallista koska siinä ei ole tietääkseni mitään erikoista kuin se että se nyt sattu olemaan se alkuperäisöljy laatikkoon.
Ei tuo hinta ole kyllä kallis tuolta vaihteistokaupasta verrattuna muihinsaman tavaran hintoihin mutta kallis kuitenkin jos käyttäisi muita merkkejä.
Jokainen laittaa laatikkoonsa mitä haluaa ja varmasti uusi öljy on vanhaa parempaa ominaisuuksiltaan kuin vanha käytetty joten hyvä homma tuo vaihto.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Terve.
Mitenkäs mitä mieltä foorumilaiset on, että voiko/kannattaako laittaa esim. tuota Redlinen öljyä vaihteistoon, kun vaihtaa vaihteiston öljynsudattimen? Meinaan vaan, että voiko laatikko mennä jumiin, jos siellä on 2 eri öljyä sisässä vai kannattaisiko suosiolla huuhdella koko järjestelmä ja laittaa sitten uudet öljyt?
Mitenkäs mitä mieltä foorumilaiset on, että voiko/kannattaako laittaa esim. tuota Redlinen öljyä vaihteistoon, kun vaihtaa vaihteiston öljynsudattimen? Meinaan vaan, että voiko laatikko mennä jumiin, jos siellä on 2 eri öljyä sisässä vai kannattaisiko suosiolla huuhdella koko järjestelmä ja laittaa sitten uudet öljyt?
Janne. R
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys !
En ainakaan ole bongannut mistään että aiheuttaisi mitään ongelmia vaihteistossa jos siellä on eri öljyjä sisällä jos vaatimukset laadulle ovat samat. Redline/amsoil yms teknisessä tiedotteessa sanotaan että käy yhteen vaikka mineraaliöljyjen kanssa.
Kaikkein paras varmaan on jos haluaa pelkästään samaa öljyä laatikkoon niin voi suorittaa ns 3x öljynvaihton. Tosin esim amsoilin takuu raukeaa mikäli laatikossa on jotain muuta kuin amsoilin öljyä.
Esim s type 4.0 lähtee noin 6,5- 7 litraa 9 litrasta ulos kerralla. Ajoa tai paikallaa auto ylhäällä vaihteiden käyttämistä ja uusi vaihto jolloin uutta on taas noin 8 litraa. Sama ajo uudelleen ja kolmas vaihto niin melkein kaikki on uutta öljyä. Kallistahan tuo on ja omille autoille se suoritettiin pari kertaa vaan lyhyen ajan sisään.
Huuhtelua ei monet suosi koska silloin vaihteistossa voi ilmetä ongelmia sen seurauksena.
Itse suorittaisin öljynvaihtona "perinteiseen" tyyliin ja en näkisi muitään ongelmaa että vanhaa öljyä jää sinne hiukan. Itsellä nyt kummassakin Ässässä amsoilit sisällä ja toisessa jäämiä Castrolista ja toisessa Valvolinesta eikä niissä mitään ongelmaa ole öljyn käytöstä tullut.
En ainakaan ole bongannut mistään että aiheuttaisi mitään ongelmia vaihteistossa jos siellä on eri öljyjä sisällä jos vaatimukset laadulle ovat samat. Redline/amsoil yms teknisessä tiedotteessa sanotaan että käy yhteen vaikka mineraaliöljyjen kanssa.
Kaikkein paras varmaan on jos haluaa pelkästään samaa öljyä laatikkoon niin voi suorittaa ns 3x öljynvaihton. Tosin esim amsoilin takuu raukeaa mikäli laatikossa on jotain muuta kuin amsoilin öljyä.
Esim s type 4.0 lähtee noin 6,5- 7 litraa 9 litrasta ulos kerralla. Ajoa tai paikallaa auto ylhäällä vaihteiden käyttämistä ja uusi vaihto jolloin uutta on taas noin 8 litraa. Sama ajo uudelleen ja kolmas vaihto niin melkein kaikki on uutta öljyä. Kallistahan tuo on ja omille autoille se suoritettiin pari kertaa vaan lyhyen ajan sisään.
Huuhtelua ei monet suosi koska silloin vaihteistossa voi ilmetä ongelmia sen seurauksena.
Itse suorittaisin öljynvaihtona "perinteiseen" tyyliin ja en näkisi muitään ongelmaa että vanhaa öljyä jää sinne hiukan. Itsellä nyt kummassakin Ässässä amsoilit sisällä ja toisessa jäämiä Castrolista ja toisessa Valvolinesta eikä niissä mitään ongelmaa ole öljyn käytöstä tullut.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Moro!
Minulla on myös Redlineä laatokossa ja alkuperäistäkin "jonkin verran", enkä ole huomannut mitään ongelmia. Jos öljyt ovat samaan tarkoitukseen ja samat vaatimukset täyttäviä, en näe ongelmaa. Toisenlaisiakin mielipiteitä toki löytyy.
Minulla on myös Redlineä laatokossa ja alkuperäistäkin "jonkin verran", enkä ole huomannut mitään ongelmia. Jos öljyt ovat samaan tarkoitukseen ja samat vaatimukset täyttäviä, en näe ongelmaa. Toisenlaisiakin mielipiteitä toki löytyy.
Matti
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
Re: Automaattivaihteiston õljy
Moro.
Kiitoksia kommenteista. Itsekkin oon kuullut, että redlinet voi sekoittaa melkein minkä öljyn kanssa vaan ja pitäisi pelittää.
Taidanpa vaihtaa vaan suodattimen ja laittaa tilalle redlinen öljyt enkä rupee yrittään vaihteiston huuhtelua.
Mitenkäs onko kenellekään tietoo onko tosiaan x300 vaihteistoöljy tilavuus 4l?
Teboilin sivut väittää, että näin olisi.
Kuulostaa vaan jotenkin pieneltä, jos S-typen tilavuus on 9l.
Kiitoksia kommenteista. Itsekkin oon kuullut, että redlinet voi sekoittaa melkein minkä öljyn kanssa vaan ja pitäisi pelittää.
Taidanpa vaihtaa vaan suodattimen ja laittaa tilalle redlinen öljyt enkä rupee yrittään vaihteiston huuhtelua.
Mitenkäs onko kenellekään tietoo onko tosiaan x300 vaihteistoöljy tilavuus 4l?
Teboilin sivut väittää, että näin olisi.
Kuulostaa vaan jotenkin pieneltä, jos S-typen tilavuus on 9l.
Janne. R
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Terve !
ZF 4 HP minimi täyttö 7.7l ja maksimi täyttö 8.3 l. Paljonko sitten vaihtuu öljypohjan irroituksella niin on varmaan tuo 4 litran luokkaa.
ZF 4 HP minimi täyttö 7.7l ja maksimi täyttö 8.3 l. Paljonko sitten vaihtuu öljypohjan irroituksella niin on varmaan tuo 4 litran luokkaa.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Moro.
Aattelinkin, että kyllä sinne enemmän menee kun 4l. Ne on ollu Teboililla niin fiksuja, että ilmottaa tosiaan
vaihtomäärän mitä tulee pihalle vaan suodatinta vaihdettaessa
Aattelinkin, että kyllä sinne enemmän menee kun 4l. Ne on ollu Teboililla niin fiksuja, että ilmottaa tosiaan
vaihtomäärän mitä tulee pihalle vaan suodatinta vaihdettaessa
Janne. R
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
Jaguar XJ6 Sovereign vm1995
Ducati 748
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 7:42 pm
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Automaattivaihteiston õljy
Moi!
Jos vaihdatte öljymerkiä niin suosittelen huuhtelumenetelmää.
Silloin menee noin 2 x määrä öljyä.
Itse olen vaihtanut kaikkiin automaatteihini öljyt aina huuhtelemalla.
Homma on helppo.
1 Ota öljynjäähdyttimen tuloletku irti jäähdyttimestä.
2 Liitä siihen sopiva letku ja letku astiaan jossa on litra asteikko.
3 Kone käyntiin ja kun on tullut litran verran öljyä TAI ilmakupla niin kone sammuksiin.
4 1 litra uutta öljyä mittatikusta sisään.
5 Toista 3-4 kunnes öljy on "kirkastunut" tai uutta öljyä on mennyt sisään 1 litraa vaille kaikki voit lopettaa vaihdon.
6 Öljyn lauhduttimen letku kiinni ja kone käyntiin, jarru pohjaan ja ronklaa läpi koko vaihdekaavio.
7 Tarkista öljyn määrä ja lisää/poista tarvittaessa
Jos vaihdatte öljymerkiä niin suosittelen huuhtelumenetelmää.
Silloin menee noin 2 x määrä öljyä.
Itse olen vaihtanut kaikkiin automaatteihini öljyt aina huuhtelemalla.
Homma on helppo.
1 Ota öljynjäähdyttimen tuloletku irti jäähdyttimestä.
2 Liitä siihen sopiva letku ja letku astiaan jossa on litra asteikko.
3 Kone käyntiin ja kun on tullut litran verran öljyä TAI ilmakupla niin kone sammuksiin.
4 1 litra uutta öljyä mittatikusta sisään.
5 Toista 3-4 kunnes öljy on "kirkastunut" tai uutta öljyä on mennyt sisään 1 litraa vaille kaikki voit lopettaa vaihdon.
6 Öljyn lauhduttimen letku kiinni ja kone käyntiin, jarru pohjaan ja ronklaa läpi koko vaihdekaavio.
7 Tarkista öljyn määrä ja lisää/poista tarvittaessa
Jagge ZJ6 -88
Alfa 156 V6
________________________________
Auto, voi olla mitä vaan mutta ei tylsä
Alfa 156 V6
________________________________
Auto, voi olla mitä vaan mutta ei tylsä
Re: Automaattivaihteiston õljy
Meinasi tuohon S-Typeeni (vuosimalli 2003) vaihtaa automaattilaatikon öljyt ja suodattimen/öljypohjan.
Aika halpa setti on tarjolla British Partsilla.
http://britishparts.co.uk/products/1084 ... R007474KIT
Onko kenelläkään kokemusta tuosta ja onkohan tuo mukana tuleva öljy ihan ok.
Aika halpa setti on tarjolla British Partsilla.
http://britishparts.co.uk/products/1084 ... R007474KIT
Onko kenelläkään kokemusta tuosta ja onkohan tuo mukana tuleva öljy ihan ok.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys !
Osat varmasti ihan mainioita ja öljykin varmaan täyttää vaatimukset mutta ilmeisesti tuo on mineraaliöljyä mitä tulee tuossa mukana. Toimii varmasti hyvin ja on asiallinen paketti.
Itse laittaisin vaikka Amsoilit tai Red linet laatikkoon kuitenkin. Ne säilyttävät pidempään ominaisuutensa ja ovat lämpöstabiilimpia kuin mineraaliöljyy. Tämä vaan siis oma mielipiteeni asiasta niinkuin niin monesti olen näistä öljyistä jo tässäkin ketjussa höpissyt.
Osat varmasti ihan mainioita ja öljykin varmaan täyttää vaatimukset mutta ilmeisesti tuo on mineraaliöljyä mitä tulee tuossa mukana. Toimii varmasti hyvin ja on asiallinen paketti.
Itse laittaisin vaikka Amsoilit tai Red linet laatikkoon kuitenkin. Ne säilyttävät pidempään ominaisuutensa ja ovat lämpöstabiilimpia kuin mineraaliöljyy. Tämä vaan siis oma mielipiteeni asiasta niinkuin niin monesti olen näistä öljyistä jo tässäkin ketjussa höpissyt.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Itse hankin 160 k ajettuun S-type 3.0 V6:een Gulfin Mercon V öljyä jenkkivaraosaliikkestä 8 litraa yht. 140€. Paikallinen hyvä Jagge-huolto vaihtoi öljyt suodattimineen noin 200 €. Öljyä meni sen vajaa 8 litraa. Magneettipaloissa ei näkynyt kulumisjälkiä, mutta varsinkin 1-2 vaihteen toiminta sujuvoitui aivan selvästi.
_______________________________
S-type 3.0 A Executive British Racing Green
_______________________________
S-type 3.0 A Executive British Racing Green
2012 XF 2.2 D Luxory Midnight Black
ex 2000 S-type 3.0 V6 Executive British Racing Green
ex 2000 S-type 3.0 V6 Executive British Racing Green
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Terve !
Itse olen huomannut kummankin auton vaihteiston vaihtojen parantuneen myös öljynvaihtojen myötä. Varsinkin tuossa 180T ajetussa eroa entiseen on tullut ajon edetessä pehmeämpään. En sitten tiedä onko lisäämälläni RVS aineella ollut myös osuutta siihen. Kyllä kannattaa jatkaa vaihteiston ikää öljynvaihdolla ja varsinkin jos ei tiedä onko sitä suoritettu. Valitettavasti tämä 5r55n vaihteisto ei ole niitä parhaimpia vaihteistoja ja tunnettuja vioistaan ja ongelmistaan. Onneksi niitä on kuitenkin kohtuuhintaan tarjolla jos porsii !
Itse olen huomannut kummankin auton vaihteiston vaihtojen parantuneen myös öljynvaihtojen myötä. Varsinkin tuossa 180T ajetussa eroa entiseen on tullut ajon edetessä pehmeämpään. En sitten tiedä onko lisäämälläni RVS aineella ollut myös osuutta siihen. Kyllä kannattaa jatkaa vaihteiston ikää öljynvaihdolla ja varsinkin jos ei tiedä onko sitä suoritettu. Valitettavasti tämä 5r55n vaihteisto ei ole niitä parhaimpia vaihteistoja ja tunnettuja vioistaan ja ongelmistaan. Onneksi niitä on kuitenkin kohtuuhintaan tarjolla jos porsii !
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tilasin tuolta vaihteistokaupasta tämän setin...
http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... aihtosarja
Sen verran huomioita tuosta että tulee "bulkki" pakkauksissa öljyt, eli ei ole ZF:n omissa 5 litran pakkuksissa. Varmistin jälkeenpäin että öljy on varmasti tuota orggis kamaa ja vastaukseksi sain että on, mutta tulee heille tynnyritavarana ja itse pakkaavat 5 litran kannuihin.
Ensiviikolla olis sitten suodattimen ja öljyn vaihto, autolla ajettu 119 tkm ja ilmeisesti ei aikaisempi omistaja ole aiemmin öljyjä vaihtanut.
http://www.vaihteistokauppa.fi/product/ ... aihtosarja
Sen verran huomioita tuosta että tulee "bulkki" pakkauksissa öljyt, eli ei ole ZF:n omissa 5 litran pakkuksissa. Varmistin jälkeenpäin että öljy on varmasti tuota orggis kamaa ja vastaukseksi sain että on, mutta tulee heille tynnyritavarana ja itse pakkaavat 5 litran kannuihin.
Ensiviikolla olis sitten suodattimen ja öljyn vaihto, autolla ajettu 119 tkm ja ilmeisesti ei aikaisempi omistaja ole aiemmin öljyjä vaihtanut.
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys !
Näin skeptisenä voisin sanoa että älä koskaan osta mitään joka ei ole alkuperäisessä,avaamattomassa pakkauksessaan.
Jos liike myy jotain tavaraa kuvalla niin olisi hyvä ola sitä mitä tilaa ja siinä pakkauksessa joka kuvassa. En sano että kyseinen firma harrastaisi vilunkipeliä mutta yleisesti jos ostat epämääräisessä purkissa olevaa tavaraa jonka sanotaan sisältävän jotain mitä tilasit niin itse en ostaisi.
Vain minun mielipide asiasta.
Näin skeptisenä voisin sanoa että älä koskaan osta mitään joka ei ole alkuperäisessä,avaamattomassa pakkauksessaan.
Jos liike myy jotain tavaraa kuvalla niin olisi hyvä ola sitä mitä tilaa ja siinä pakkauksessa joka kuvassa. En sano että kyseinen firma harrastaisi vilunkipeliä mutta yleisesti jos ostat epämääräisessä purkissa olevaa tavaraa jonka sanotaan sisältävän jotain mitä tilasit niin itse en ostaisi.
Vain minun mielipide asiasta.
S Type R (2002) -Black Edition-
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tuli tilattua British Partsilta vähän tarvikkeita XK8:lle ja vaihteistoöljy/filtterikitti http://britishparts.co.uk/products/1067 ... -JLM20216K
En ole vielä vaihtanut mutta tiedoksi niin öljy on täyssynteettistä.
En ole vielä vaihtanut mutta tiedoksi niin öljy on täyssynteettistä.
XK8 Coupé -01
- kissaeläin
- Viestit: 4838
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 9:06 pm
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattivaihteiston õljy
Tervehdys !
Hyvä on hinta setille. Kyllähän tuolla on Mercon V tason luokitus muunmuassa huomaan. Carlube on vähän tuntemattomampi yritys vaikka onkin jo -88 valmistanut aineita. Ilmeisesti noin 140€ postikuluineen ja mukaanluettuna VAT. Ihmetyttää vain välillä britishpartsin huonot tarvikeselosteet kun eivät suoraan mainitse mitä öljyä esim paketti sisältää. Tietysti se käy mutta itse joutuu aina kysymään mitä siellä oikeasti olisi tulossa.
Kyllä kannattaa vaihto-operaatio ja toivotankin sujuvampia vaihteenvaihtoja !
Hyvä on hinta setille. Kyllähän tuolla on Mercon V tason luokitus muunmuassa huomaan. Carlube on vähän tuntemattomampi yritys vaikka onkin jo -88 valmistanut aineita. Ilmeisesti noin 140€ postikuluineen ja mukaanluettuna VAT. Ihmetyttää vain välillä britishpartsin huonot tarvikeselosteet kun eivät suoraan mainitse mitä öljyä esim paketti sisältää. Tietysti se käy mutta itse joutuu aina kysymään mitä siellä oikeasti olisi tulossa.
Kyllä kannattaa vaihto-operaatio ja toivotankin sujuvampia vaihteenvaihtoja !
S Type R (2002) -Black Edition-