XJR akun lataus

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja jms »

Kun tuo auto(X308 XJR) nyt talvisaikaan tulee seisomaan pidempiä aikoja ajelematta, ajattelin silloin tällöin pistää C-Tekin laturin kiinni ja antaa olla kotvasen, jotta akku pysyisi hyvänä.

Kysymys kuuluukin:

Oletteko ottaneet akkukengän irti latauksen ajaksi, vai uskaltaako laturin laittaa pöhisemään akkukenkää irroittamatta (kuten olen kaikissa muissa autoissani aina tehnyt)?

Kysymys juontaa juurensa noista aika kummallisista ilmoituksista joista olen ko. auton akun vähyydestä johtuen lueskellut antavan. Joten lienee hieman persoonallisempi sähköjärjestelmä kyseessä... :)

Joidenkin moottoripyörien ja autojenkin ohjekirjasissa kehoitetaan ottamaan akku irti ennen lataamista. Ohjekirja kun on auton kanssa tallilla, niin en sitä tietty nyt pääse lueskelemaan.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Kyllä minä olen muutaman kerran (kerran pari talvessa) ladannut XJ8:ia Ctekillä ihan akku paikoillaan
ja kytkettynä, eikä mitään ole hajonnut.
Kylmemmillä keleillä ongelmana on että akku on kylmässä kontissa, eikä juuri ota varausta vastaan,
Ctek ei vuorokaudessakaan pääse mieleiseensä (vihreä ledi) tilaan.
Kontissa palaa valo, jos kansi on auki. Se vie varmaan enemmän kuin laturi tuo... Joten olisi syytä
saada kontin kansin kiinni. Ohut jatkojohto mahtuu menemään raosta. Tietysti myös Ctekin ohuet
johdot, mutta sitten joutuisi jättämään Ctekin ulos, mihin sitä ei varmaankaan ole suunniteltu.
Siitä käynnistäessä vilkahtavasta "Luistonestohäiriö"-viestistä (=akkujännite on matala) ei kannata
murehtia, ei se oikeastaan ole mikään vikatilanne vaan "muuten vaan"-ilmoitus.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
jms
Viestit: 48
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:13 am
Paikkakunta: Piikkiö

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja jms »

Kiitoksia tiedoista Köpi! Auto on tallissa, joten ajattelin jättää C-Tekin ulos kontista.
Alfa Romeo - Cuore sportivo
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi
Kaapelit kiinni minäkin olen ongelmitta lataillut... toi c-tec on vielä niin laadukas laturikin verrattuna halvimpiin "pelkän diodin" sisältäviin.. eli c-tec antaa varsin laadukasta sähköä ulos joten mitään "piikkejä" mikä tuhoaisi jotain autosta ei laatulatureista pitäisi tulla. Ja kyllähän tuo akku on aika hyvä "puskuri" syömään aikas suuretkin piikit jos vain kunnossa on.
Olen joskus mitaillut tollasesta halpis laturista aikas koviakin jännitteitä joten niitten kanssa kannattaa olla ehkä varovaisempi... tosin akku kyllä aikas hyvin "syö" ne piikit eikä ne pääsee helposti auton elektroniikkaa särkemään.

Eli c-tecin tai jonkun muun vastaavan "äly" laturin kanssa ei mitään ongelmia pitäisi olla kaapelit kiinni ladatessa.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja matsu »

Minä olen pitänyt C-Tek:ä X300:n akkuun kytkettynä joskus viikkokausia, ilman että olen ottanut akun kenkiä irti. Tosin jos ei aja talvella ollenkaan, tai pitää monien viikkojen taukoja, viisaampaa olisi ottaa akun kengät irti. Niin olen normaalisti tehnyt.Silloin akku ei tyhjene niin hurjaa vauhtia kuin se muuten tekee. Samalla tulee edistettyä paloturvallisuutta. Näkyy ainakin X300 olevan melkoinen virtasyöppö seisoessaankin.

Ainakin X300:ssa takaluukun valo, samoin kuin sisävalotkin, sammuvat muutaman minuutin kuluttua itsestään, tai tarkemmin sanottuna prosessorin ohjaamana. Viisas systeemi, akku ei tyhjene, vaikka takaluukku tai joku ovi jäisi raolleen. En ole tarkistanut, onko tuo ominaisuus ohjelmoitavissa.

Huonolaatuisen laturin pitäminen päällä vartioimatta on myös melkoinen paloriski. En ole uskaltanut jättää jotain vanhaa "Akku Mattia" toimintaan yön yli. Jostain kumman syystä olen uskaltanut jättää tuon C-Tek:n pitkäksikin aikaa vaikka se onkin tehty Aasiassa, muistaakseni Kiinassa. No, onhan se sentään ruotsalaista suunnittelua :wink:
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja BRG »

Tänä aamuna (-30º) kävi että ei lähteny ihan heti käyntiin (prkl 2 tunnin tolpat) ja akussa jännite tippu sen verran että kuulu vaan napsetta startatessa. No laturi kiinni vähäks aikaa ja kaikki taas OK.

Mutta mitens on, kun on tollai jännite ihan hilkulla, voiko startata jotakuinkin turvallisesti akkulaturi kiinni siinä toivossa että voltit menis sillä yli "napsurajan". Liiasta virrasta ei liene pelkoa, käsittääkseni laturi antaa luokkaa 30A ja käynnistysavut jotain 180A. Mutta tuleeko (halvasta) laturista sellaset jännitepiikit että seuraava vaihe on uuden ecu:n metsästys kärynneen tilalle?
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

No, tietysti omalla vastuulla mutta jos se laturi on suoraan akun navoissa kiinni niin kyllä akun pitäisi aikas hyvin "syödä" ne jännite piikit. Tietysti jos on ihan kuollut akku joka ei ota mitään vastaan niin silloin voi olla tilanne joka vastaa sitä ettei olisi akkua ollenkaan vaan ainoastaan laturin varassa auton sähköjärjestelmä.. tuollaisessa tilanteessa voi tulla koviakin jännitepiikkejä kun ei ole akkua niitä tasailemassa.
Aikas tehokas laturi kyllä sulla jos antaa 30A ulos, yleensä normilaturit puhkuu n. kymmenesosan tuosta. Noin tehokkaalla pelillä kyllä voi jotain piikkejäkin tulla koska akku ei kykene ottamaan tuollaista virtamäärää vastaan. Varsinkin jos on noin teho peli ja vielä "halpa" niin voi kyllä olla jotain ylijännite vaaraa koska tehoa on mutta tuskin halvassa "älykästä" säätöä. Tietysti termi "halpa" on aikas venyvä.. :)
Mutta tollasen "normilaturin" kanssa ei liene kovin suurta vaaraa, yleensä ne vain menee "overload" tilaan siinä vaiheessa kun starttaa autoa laturin ollessa kytkettynä. Itse olen joskus käynnistellyt niin että on laturi kiinni ja ilman ongelmia.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: XJR akun lataus

Viesti Kirjoittaja BRG »

> No, tietysti omalla vastuulla
Tolla periaatteella on tullu tää elämä vietettyä ja niin jatkossakin...

> kyllä akun pitäisi aikas hyvin "syödä" ne jännite piikit
Samaa kommenttia tuli aina niin asiantutevassa klo 14 kahvipyödässä, uskotaan.

> Aikas tehokas laturi kyllä sulla jos antaa 30A ulos
No meni dekadilla pieleen, sitä sattuu, mua ei ;)

Kiitos kaunis vastauksista!
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
Vastaa Viestiin