Projekti XJ40 -90

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Tehtiin Theon kanssa kauppoja ja toi Jakke tuli nyt minulle.
Mukana seurasi katastus konttorin vikalista ja paljon muuta vikaa.
1. ongelmana oli päästöt Co melkein 8 ja punainen ajokielto tarra ikkunassa. :lol:
Moottori käy kuitenkin erittäin nätisti joten laitoin seosmittarin konehuoneeseen ja lambda säätö näytti toimivan. Ajoin päästö mittaukseen ja arvot oli erittäin hyvät joten vika oli mennyt itsestään ohi tai nollautunut akun vaihdon yhteydessä.
2. Iskarit vasemmalla rikki edessä ja takana. Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi eteen 195 eur./pari. Taakse tilasin sumujen saarelta.
3. ABS valo palaa ajoittain, oikean etupyörän anturin liitin oli rikottu, mutta ei auttanut vaikka tinasin johdot kiinni.
4. Lämppärin moottorit mykkiä kummatkin, vasempaan sain täyden nopeuden pelaamaan releet vaihtamalla. Oikea puoli vielä purkamatta. En löytänyt sitä säätötransistoria, onko missä päin?
5. Kattoverhoilu roikkuu, täysin irti.

Eli puuhaa riittää ja toi ABS saattaa muuttua hankalimmaksi haasteeksi kun ei pysty lukemaan itse noita vikakoodeja. Minkälainen jännite boxilta pitäisi tulla anturin suuntaan?

Kiva kun tää foorumi alkoi taas pelaamaan.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Kopi »

En kyllä tunne XJ40:stä lainkaan, mutta eikös siinä vikakoodit saa suoraan siltä
ajotietokoneelta? Katso:
/viewtopic.php?f=2&t=3637&view=previous

Ja koodien selitykset löytyy esim Jag-loversin XJ-40-bookista, josta varmaan
löytyy muutakin hyödyllistä uudelle omistajalle:
http://www.jag-lovers.org/ebooks/bookin ... Vbook=xj40

Tuttu Daimler Ser3-omistaja käytti kattoverhoilunsa liimattavana paikallisella
(Oulu) verhoilijalla, oli ottanut paneelin ulos, liimannut kankaan ja laittanut
paneelin takaisin, hyvä oli tullut. Kai se samalla lailla onnistuu XJ40:eenkin.
Jos et tuosta innostu, niin minun nuppineulavinkki löytyy Etsi-komennolla.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Hyvät sivut varmaan, mutta en ole nyt valmis 20 punnan sioitukseen.
Eli paksissa olevaan pistokkeeseen jomppi 1-4 väliin ja koodin pitäisi tulla ulos.
Onko jollain kerholaisella koodien selityksiä / lukuohjeita.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Kopi »

pptalo kirjoitti:Hyvät sivut varmaan, mutta en ole nyt valmis 20 punnan sioitukseen.
Täh? Mihin 20 puntaa tarvitaan?
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Vai luinko / katsoinko huonosti? Olin näkevinäni että haluaa 20 punnan sponsoroinnin :shock:
täytyypäs käydä uudemman kerran :oops:
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Kopi »

pptalo kirjoitti:Vai luinko / katsoinko huonosti? Olin näkevinäni että haluaa 20 punnan sponsoroinnin :shock:
täytyypäs käydä uudemman kerran :oops:
Kyllä Jag-loversin rekisteröityminen ainakin tähän asti on ollut ilmainen. En ole viime aikoina tarkistanut kun on
toiminut.
Lahjoituksia toki toivotaan, sillä ilmaista lounasta ei ole. Levytila maksaa (myös Kissakulmassa...).
20 taalaa, noin 15 euroa on mielestäni autokuluissa aika mitätön summa. On siellä sen arvosta hyödyllistä
tietoa, esim keskustelupalstojen arkistojen haulla ja nuo kirjat, esitteet jne.
Eikä sitä lahjoitusta tarvi joka vuosi uusia, ellei tunne saaneensa rahoilleen vastinetta. Donor-status ja
sen tuomat oikeudet säilyvät silti. Eli pihille kaverille vaikkapa 10 vuotta 20 taalalla, 1.5euroa/vuosi...
Minä olen kyllä maksanut joka vuosi eikä ole mielestäni hukkaan mennyt.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
BRG
Viestit: 358
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 10:05 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja BRG »

Kopi kirjoitti:Levytila maksaa (myös Kissakulmassa...)
Adminille: samalla tavalla kuten JagLoversissa niin myös täällä esim. tuohon Tervetuloa Kissakulmaan viestiin voisi pistää tiedot mihin vapaaehtoisen tukimaksun voi suunnata. Niitä vois sitten käyttää sen ääkkös-muistin ostamiseen :lol:
BMW 428i xDrive -16
Honda Varadero -04 (XL 1000 VA)
Ex XJ6 4.0 Sovereign -95 (X300)
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Joo huonosti olin tavannut, vapaaehtoinenhan se näkyi olevan.
ABS koodin lukuun en saanut sieltä apuja kuitenkaan.
Ja
Kattoverhoilukin teettää vähän enemmän töitä, pahvikin pussittaa yhdestä kohtaa.
Lisäksi keskuslukko lakkasi toimimasta :lol: nyt ei saa takapaksiakaan yksin auki kun jäi lukkoasentoon. Hanskalootan nappia kun painaa ja toinen nostaa samalla kannen ylös niin pääsee sinnekkin.

Edit: Liimailin tänään ton pahvin kattoon kiinni, yritin jättää ilmarakoa muutaman millin.

Niskatuissa olevat valot korjasin välihommana, johtoja oli irti ja toisesta oli palanut diodi.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Takaiskarit sain vaihdettua.
Nyt on uudet joka kulmassa = hienoa kyytiä.

Keskuslukkoa en saanut toimimaan, missä ne lämpösulakkeet on?
Vai mikä tätä vaivaa?
Releet raksahtelee, mutta mitään ei tapahdu.

Pöngät otin pois jotka piti kottopahvia paikallaan liimauksen ajan, hyvin näkyy pysyvän. Pelottaa jo etukäteen sen verhoilun liimaaminen.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Hane »

pptalo kirjoitti: 3. ABS valo palaa ajoittain, oikean etupyörän anturin liitin oli rikottu, mutta ei auttanut vaikka tinasin johdot kiinni.

Hei,
XJ40 on hieno laite. Perustekniikka toimii ja XJ40:ssä on vain muutama vakiovika jotka mikään ei ole isoja. Toki nekin kalliita jos vie merkkihuoltoon. Silloin jokainen viankorjaus maksaa auton hinnan helposti :)

Tarkista ensin ABS-rele. Se löytyy bensakorkin alapuolelta takakontissa olevasta kolmen releen rivistöstä valkea hieman korkeampi rele. Irroita muovikuori ja juota piirilevyn komponentit ja mittaa piirilevyllä oleva releen käämin ylijännitepiikin leikkaava diodi joka voi olla myös vialla. Tärinän vaikutuksista piirilevyn liitoksiin tulee helposti hiushalkeamia.

Mittaa yleismittarilla antureiden vastus-arvot. Jos yksi eroaa toisista paljon, on anturissa vikaa.

ABS -älyboksi on releen ja antureiden jälkeen todennäköisin viallinen osa. Siihen vaihto käytettyyn ehyeen on korjauskeino. Alkupään XJ40:ssä on Boschin abs-systeemi ja palikat. Loppupään malleissa muistaakseni Teves. Yllättäen Bosch on epäluotettavampi mm. alkupään XJ40:n huonompien liittimien takia 8)

Terv. Hannu
Hane
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 16, 2004 8:30 pm
Paikkakunta: Kerava

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Hane »

pptalo kirjoitti: ABS koodin lukuun en saanut sieltä apuja kuitenkaan.

XJ40-malleista harrastajan kannalta paras elektroniikkasysteemi on 3.2 -koneisessa josta vikakoodit saa näkyviin suoraan mittaristoon tietyllä näppäinyhdistelmällä jota en tässä nyt muista.

XJ40-malleissa ei vielä ollut ns. OBD-pistoketta jotka tulivat XJ6 malleihin noin 1995 1/2 -malleissa (X300 korimalli).


Harvoin tiedetty fakta on että XJ40-malleihin oli merkkihuolloilla käytössä jaguar-tehtaan tietokonepohjainen korjaamotesteri. Kullakin asentajalla oli kannettava tietokoneyksikkö, johon hän latasi korjattavan jaggemallin ohjelmiston cdrom-asemasta. Systeemiin kuului iso joukko erilaisia adaptereita ja välijohtoja joilla kukin elektroniikkamoduli saatiin testattua em. testerillä.

Terv. Hannu
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Kiitoksia noista tiedoista.
Keskuslukkokin hajos enkä saa paksia yksin auki.
Verhoiluiden kanssa temutessa mennyt muutama ilta.
Tollaiset löysin, toimiikohan minun autossa?
http://codes.rennacs.com/plugins/Jaguar ... 64-XJ6.php

http://codes.rennacs.com/FaultCodes.php ... onRepairs=
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Keskuslukon lämpö sulakkeiden etsintää tein äsken, mutta ei löytynyt eikä palaneita sulakkeitakaan, mikähän mättää?

Samalla avasin repsikan puolen lämppärin kotelon ja siellä olikin kummatkin releet samanlaisia diodi releitä (Hella 003 610-34) kuuluuko olla? Kuskin puolella toisessa oli vastus ja toisessa diodi. Toinen oli pahasti palanut niinkuin kuskin puoleltakin. Eikun motonettiin, olisi viimeksi pitänyt ostaa useampi.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Lämppäri pelaa. Kummastakin kotelosta oli toinen rele palanut.

Keskuslukko alkaa heittäytyä hankalaksi
Kummallakin puolella jalkatilassa on ne sulakerasiat, niissä ei ole mitään keskuslukkoon liittyvää.
Vasemmalla se kotelon alla (sulakerasian takana) on kaksi sulaketta (ehjiä) mutta ei mainintaa mihin liittyy.
Vinkit olisi tervetulleita!
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Keskikonsolin sain verhoilijalta, aiemmin pääliosassa oli reikä ja oli kokonaan beessi.
Kuva

Jotenkin tökkii tämän auton kunnostus.
Tänään etsin ABS relettä paksista ei löydy.
Joittenkin tietojen mukaan putäisi olla vasemmalla.
Kuva

Ei näy oikeallakaan
Kuva

Tollanen short tested pistoke löytyi, saisikohan sillä luettua ABS koodit
Kuva
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Kopi
Viestit: 1961
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Kopi »

Jos Lontoo kieli sujuu, niin tossa sulle pari otetta Jag-loversin XJ40-palstalta, hakusanalla
ABS relay:

Did some digging through the wiring diagrams.

Of note, the ABS ECU relay gets its power from the battery.

One possibility is if that relay is sticking, it's possible
for that relay to supply power, either through the brake
warning lamp, or possibly that lamp is correctly calling
attention to a problem with the brake system.

Also, there's a diode that if blown and allowing current in
both directions is directly in line with the brake warning
light. That diode is identified as LSD10, front bulkhead
near the ABS pump.

Lastly, there is a diagnostic socket in the left rear corner
of the car that contains both constant power and a direct
lead to the brake warning light.

I think all three are viable possibilities. Pulling the ABS
ECU relay (blue base, on the drivers blower motor housing)
to see if that changes the symptoms should be a practical test.

Checking the ABS diagnostic socket in the rear of the car
would be a quick and easy thing to check as should the
diode(s) at the firewall.
-------------
Just a further thought on identifying that 'ABS pump' relay
under the driver side dash on the left blower motor casing
on your car in case it is not labeled. The circuit diagram
for the '90 model (VIN 594576 to 629285) says it has a black
base and the adjacent 'ABS Main' relay has a yellow base.

Confusingly, for the '91 model (VIN629286 on), the diagrams
show the 'ABS Pump' relay is the one in the yellow base.
Even more confusingly, Haynes says that on all of the '90 to
92' models, that pump relay has a white base - they can't
all be correct!

To make sure you have the correct relay, check that the
wires going to the base (of whatever colour!) are :-

pin 30 = Brown/orange
pin 85 = Purple/yellow
pin 86 = Brown/orange (x2)
pin 87 = Brown/blue

Those wire colours are good for the pump relay for '90 , '91
and '92 cars.
[I know its more than you need to know, but the Brown/orange
wires become Brown/black on the '93 / '94 models :-)]
------------
Siellä on 200 viestiä XJ40:n ABS:stä, jos kiinnostaa lukea...
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Hane kirjoitti:
Tarkista ensin ABS-rele. Se löytyy bensakorkin alapuolelta takakontissa olevasta kolmen releen rivistöstä valkea hieman korkeampi rele. Irroita muovikuori ja juota piirilevyn komponentit ja mittaa piirilevyllä oleva releen käämin ylijännitepiikin leikkaava diodi joka voi olla myös vialla. Tärinän vaikutuksista piirilevyn liitoksiin tulee helposti hiushalkeamia.

Mittaa yleismittarilla antureiden vastus-arvot. Jos yksi eroaa toisista paljon, on anturissa vikaa.

Terv. Hannu
Helppo vika se oli kuitenkin, tänään rassasin naapurin lämpöisessä tallissa. Vasemman takapyörän anturin johtoon oli laitettu lisäkiinnike (nippuside) perän poikittaistukeen. Oli sitten hangannut johdon lähes poikki.
PS: -90 mallisessa ABS releet vasemmalla lämppärin kotelossa kiinni.

Maanantaina katsastukseen.
Vasen takapyörä heiluu / vetoakselissa pieni päittäisvälys saa nähdä mitä sanoo?
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja matsu »

Kuvatunlainen takapyörän heilunta on vielä melko suurenakin normaalia. Tuo on asia, josta aina tulee väittelyä katsastusmiehen kanssa. Osa katsastajista kyllä jo tietää, että noin se saakin olla, Jaguarissa.

Välystä tulee perän poskilaakerista, mikä kuuluu asiaa. Ja pikku hiljaa välystä alkaa kertymään lisää, vetoakselin ristinivelistä. Siinä vaiheessa kun ristinivelen tai nivelien (niitä on kaksi kummallakin puolella) väljyyden alkaa näkemään (toinen heiluttaa ja itse katsoo) tai tuntemaan sormessa (sormi painettuna nivelen kupin saumaan), on ristikot syytä vaihtaa.

Jaguarissa vetoakselit ovat ristikoineen ja muine laakereineen ovat varsin rasitettuja, sillä vetoakselit toimivat myös ylätukivarsina.

Kuulemma Jaguarin omat toleranssit takapyörän heilumiselle ovat todella väljät. Eli saa heilua paljon. Eikä heilumissa tosiaankaan ole kyseessä ajoturvallisuutta heikentävä asia. Itse vaihdoin silminnähden väljät ristikot ja niissä ei ollut minkäänlaista jumitusta tai laakerivikaa eikä ruuvipenkissä huomannut minkäänlaista väljyyttä. Tosin auton alla pienen välyksen huomasi, ei ajossa, mutta pyörästä repimällä.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Poskilaakerissa on toi välys.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja dida »

Tuo kuvattu taka-akselin välys on tosiaan pyörän tuennalle tyypillinen ja esim Corvettessa välys esiintyy vielä suurempana. Asiantunteva katsastusmies kyllä tietää tämän.
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Konttorilla käyty ja leima tuli ilman huomautuksia, Palkinnoksi Jagge sai kissan
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Ajo-ominaisuus tolla mun autolla ei ole ollut kohdalaan jotenkin uraherkkää menoa.
Rattikin on ollut hieman vinossa vasemmalle. Tulipa tehtyä säätölaite kuvasta ei oikein näe, mutta laserpassit näyttää lautaan pisteen ja lautaa kauemmas viemällä näkee mihin pyörät sojottaa. Pyörissä oli haritusta ja nyt käänsin niihin aavistuksen aurausta repsikanpuolelta. Ratti kääntyi suoraan ja autosta tuli huomattavasti parempi ajaa. Mikään osa ei näytä uudelta/vastavaihdetulta mikä olisi säädöt sekoittanut, mutta sen verran oli heittoa että vähän ihmetyttää.
T. teeseitsemies :lol:
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
dida
Viestit: 524
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:58 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja dida »

Onkohan kyseessä uitettu tuontiauto?

Joskus, kun auto sidotaan konttiin väärin, menevät hihnat/köydet raidetangon takaa, jolloin raidetangot voivat mennä mutkalle ja silloin syntyy haritusta.
Toinen mahdollisuus on, että autolla on ajettu reippaasti rotvalliin, syntyneet jäljet näkyvät yleensä vanteessa. Tsekkaa myös varapyörä.

Näppärän laitteen olet muuten rakentanut!
Matti

XK8 Convertible -98
Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm 2,0 170 hv 2010
Kawasaki EN 500 1998
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Ollut suomessa jo kauan, vanteet on kyllä jossain vaiheessa vaihtunut.........

Varapyörässä peltivanne.
dida kirjoitti:Onkohan kyseessä uitettu tuontiauto?

Joskus, kun auto sidotaan konttiin väärin, menevät hihnat/köydet raidetangon takaa, jolloin raidetangot voivat mennä mutkalle ja silloin syntyy haritusta.
Toinen mahdollisuus on, että autolla on ajettu reippaasti rotvalliin, syntyneet jäljet näkyvät yleensä vanteessa. Tsekkaa myös varapyörä.

Näppärän laitteen olet muuten rakentanut!
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Tänään tuli ajettua matka-ajoa, sunnuntai pyöritystä pitkän kaavan mukaan mitä ei ole tullut tehtyä moneen vuoteen. Onkohan tää niin kiva peli ajella? Jossain vaiheessa tuli nollattua kulutusmittari ja aika pienellähän tämä menee 8.9 l./100 km. ei ollut kuitenkaan mitään säästöajoa.
Sitten kysymys: Sellainen kahina kuuluu jostain takaa, ei vaikutusta kiihdyttääkö tai jarruttaako vaan sellainen tasanen kahina. Pyörän laakereissa ei välystä tunnu, ainut välys mitä löytyy on toi vasen poskilaakeri, mutta pitääkö ne yleensä kahinaa väljistyessään? Minälainen homma se on vaihtaa?
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Meinasi melkein unohtua tehdä uusi akun kiinnike, oliko aiheellista?
Kuva
Kuva

Keskuslukko alkoi itsestään toimimaan jossain vaiheessa, mutta kun vaihdatin nastarenkaat niin taas keskuslukko katosi. Liittyy ilmeisesti kosteuteen jota tuli kun jää ja lumi suli tallissa? vai?

Toi kahina, onko tässä kardaanissa sitä keskilaakeria? kaveri väitti kahinan tulevan auton keskeltä (repsikan paikalta kuunneltuna), kuskinpaikalta kuunnellessa kuulostaisi tulevan takaa. Ota näistä nyt selvää.
Viimeksi muokannut pptalo, Ti Tammi 25, 2011 6:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Tänään nostin perän ilmaan (pihalla lumisateessa) saattaa olla kuitenkin vasen takapyöränlaakeri.

t. yksinpuhelia

PS: Keskuslukko pelaa taas.
Viimeksi muokannut pptalo, Ti Tammi 25, 2011 6:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Tero »

Poskilaakeritkin on helppo vaihtaa ja laakerisarjoja saa suhteellisen edullisesti esim. Triangle motorsilta. Vetoakseli otetaan irti, jonka jälkeen päästään irrottamaan akselitumppi perästä laakereineen. Akselitumpilla on laakeri ja kiristinrengas, jotka voi leikata varovasti irti. Uusi laakeri paikalleen ja kiristinrengasta laittaessa kannattaa etsiä prässi.

Omassani laakerit meni vaihtoon 120 tkm vaiheilla, joten samanlailla kulutustavaraa ovat kuten pyöränlaakeritkin. Ääni tuntui 80-120 vauhdissa ja ei reagoinut kaasuun tai kaasun nostoon.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Ok poskilaakeri se varmaan on sitten mullakin. Ääni alkaa n.50 vauhdissa ja loppuu 120 niinkuin sullakin.
prittivaraosastakin näköjään saa eikä ole pahanhintainen.

Kiitoksia kommentista.
Tero kirjoitti: Omassani laakerit meni vaihtoon 120 tkm vaiheilla, joten samanlailla kulutustavaraa ovat kuten pyöränlaakeritkin. Ääni tuntui 80-120 vauhdissa ja ei reagoinut kaasuun tai kaasun nostoon.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

No niin, nyt on laakeri vaihdettu ja sehän ei olekkaan poskilaakeri (poskilaakeri on perän sisällä) vaan perän vetoakselin ulompilaakeri.
Tavallinen urakuulalaakeri ja todella nopea vaihtaa. Tässä muutama kuva jos ei muuten uskota :lol:
Ja korjaushan tapahtui tietenkin ulkona lumisateessa. Klo. n.9.30
Kuva

Tosta noi 4 pulttia auki.
Kuva

Vetari ulos, nopeusmittarinanturin kiekko pois 5 pulttia auki ja vetäisy niin natsa kädessä.
Kuva

Tämän näköinen osa lähtee irti.
Kuva

Rääläkällä rymppirengas ja laakeri lähes poikki. Osat levälleen.
Kuva

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Rymppirenkaan lämmitin n. 500 asteeseen niin meni nätisti paikalleen eikä tarvinnut prässiä.
2 tuntia siinä meni ensikertalaiselta ulkona tehdessä.
Koe ajolla ei kuulunut enää minkäänlaista kahinaa, mutta kun tulin töihin niin ihankuin pieni ääni tulisi vielä jostain. Kait se on toisellekin puolelle vaihdettava, autolla ajettu 188 tkm. ettei se enää uuttavastaava ole sielläkään.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Toinenkin puoli vaihdettu. Nyt katosi se olematonkin ääni. :lol:
pptalo kirjoitti: Koe ajolla ei kuulunut enää minkäänlaista kahinaa, mutta kun tulin töihin niin ihankuin pieni ääni tulisi vielä jostain. Kait se on toisellekin puolelle vaihdettava, autolla ajettu 188 tkm. ettei se enää uuttavastaava ole sielläkään.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Avatar
matsu
Viestit: 657
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 11:11 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja matsu »

Aina sitä viisastuu. Olin luullut tuota poskilaakeriksi, mutta eihän se tosiaan sitä ole. Mikä lie tuolle sitten oikea nimitys, jos sille nyt virallista nimeä onkaan, suomen kielessä. Tuttava mekaanikko kutsui sitä stumppiakselin laakeriksi.

Ei ihme, jos Jaggen takapyörästä nykiessä normaalisti tuntuu pieni välys. Tuossa kun näkyy olevan "pelkkä" urakuulalaakeri. Lienee selvää, että tuota ei tarvitse vaihtaa välyksen vaan nimenomaan äänen takia.
matsu

XJ12 Sovereign Series III, vm.1983
XJR, 1995/1996
XJ40 4.0S 1994
Avatar
Tero
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 10:09 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja Tero »

Siinä on kuvan perusteella sellainen postitiivinen tekemisen meininki :) Hyvä että äänet hävisi. Poskilaakeriksi se tosiaan puhekielessä on jotenkin vääntynyt vaikka se sitä ei tietty ole. Hatunnoston arvoinen temppu jos sait rymppirenkaan lämmittämällä paikalleen, itse en siinä onnistunut vaikka kokeilin. Jäähtyi liian nopeasti ja sitten tarvittiinkin prässiä, jolla homma hoitui ketterästi. Taitaa olla taitolaji.
XJ 6 4.0 Sovereign -91
EX: XJ 8 3.5 Executive -04
exso
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 7:04 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja exso »

Mahtaisiko minun autossa( Daimler XJ6-93) olla samaa vikaa, ääni alkaa noin 50km/h nopeudessa ja hiljenee noi satasen tietämillä takapenkillä ääni on kuulemma kovempi, nostin takapyörät ilmaan ja koitin pyöritellä, jos saisi jotain vihjettä mikä äänen aiheuttaa, mutta eihän niitä niin vaan pyöritelläkkään, vaikka otin satulat ja levyt vielä irti silti kovin kankeasti pyöri, vaihde oli vapaalla, onko se normaalia, (ensimmäinen automaattivaihteinen auto, ja mun edellinen takavetoinen oli 80-luvun alussa)?
Tekisi mieli vaihtaa ne suorakaiteen muotoiset ajovalot pyöreiksi, toinen kun on ilmeisesti muutenkin vaihdettava, löytyyköhän jostain valmiita sarjoja, vai pitääkö katsella purkaamojen yms. suuntaan?
T: esko
Daimler XJ 6 -93
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Välystä saattaa tuntua kun pyörä ilmassa yrität kallistella sitä, vetoakseli liikkuu päittäin. Minulla vasemmalla tuntui selvä välys ja se antoi kovemman äänen. Oikealla puolella ei ollut välystä ollenkaan, mutta hieman äänteli sekin.
Laakerit on helppo vaihtaa eikä tarvi tallia :lol:
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
mika
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:28 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja mika »

Moi!

Millanen projekti oli vaihtaa lämppärin releet, kun itte pitäs varmaan tehä sama homma kun ei lähde lämppäri puhaltaan. Ei edes pala "auto" valo namiskan vieressä. Auto on xj40 -89.
Jaguar xj40 4,0 Sovereign -89
Mercedes A160 CDI -00(vaimon)
pptalo
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 3:12 pm

Re: Projekti XJ40 -90

Viesti Kirjoittaja pptalo »

Aika isotöinen homma. Repsikan puolelta sai hyvin purettua tavaraa pois edestä. mutta kuskin puoli oli hankala.
Volvo S80 -07
Triumph Speed Triple 2 -08
Volvo V70 AWD -01
Firebird -80
KTM EXC 300 -06
Vastaa Viestiin