Imuilmaventtiilien o-renkaat

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Imuilmaventtiilien o-renkaat

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Tuli joskus Brittien Jagge foorumeita kolutessa vastaan aihe imuilmaventtiilien o-renkaiden vaihdosta. Asia oli siis se, että alkupään 3-litran koneella olevissa X-typeissä (ilmeisesti myös S-typeissä) nuo tiivisterenkaat on huonolaatuiset ja tähän päivään mennessä varmasti vaihto kunnossa. Vanhat tiivisteet on valkoiset ja uudet paremmat on vihreät, jotka siis suositeltiin vaihdettavaksi. Hintaa näillä renkailla oli Oulun Wetterillä jokunen Euro. Tarkkaa hintaa en muista mutta molemmat yhteenssä alle 10€. Joku paremmin perehtynyt voi selittää venttiilien tarkempaa toimintaa aj merkitystä. Karkeasti venttiilien pontti on kuitenkin säädellä imusarjan virtauksien kulkua imusarjan ylä ja alaosan välillä(?).

Miksi aihe kiinnosti minua oli se, että Jagge söi minun mielestä yllättävän paljon bensaa ja kiihdyttäessä tuntui hyvin pientä kangertelua. Työ kerrottiin olevan helppo ja tiivisteet puoli-ilmaisia, joten tuumasta toimeen ja ajatuksena oli, että tuskin on kuitenkaan turha vaihto. Olin itseasiassa joskus korvakuulolta huomannut, että toisen luukun alta kuuluu jonkinlaista suhinaa, joten toiveissa oli, että tuo ääni poistuisi.

Alla on kuvia, jotka valitettavasti meni väärään järjestykseen mutta eikähän noista apua saa. Työhön ei tarvitse mitään erikoistyökaluja. Perus räikkäsarja ja tiivisteen pois ottamiseen käytin hammaslääkärin käyttämää kidutus piikin näköistä teräväkärkistä koukkua. Venttiilit sijaitsevat imusarjan vänkärin puolen päässä, kahden mustan "luukun" alla. Luukut on kiinni kahdella pultilla. Luukut/venttiilit irtoavat pikku nitkuttelulla kun pultit on irroitettu. Ylempi on helpompi irroittaa, joten sillä kannattaa aloittaa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan homma oli: Venttiili irti ja tiivisterengas pois. Uusi tilalle ja venttiili paikalleen. Venttiilin kiinni laitossa uusi tiiviste laittaa hieman vastaan mutta pultit vetää venttiilin nätisti paikalleen ja toki ventiilin luukku kestää pientä avustavaa tönäisyä.
Alempi venttiili on hieman haastavampi irroittaa. Pultit tietenkin ensin pois ja nitkuttelemalla venttiili ulos kolostaan. Tämä oli vielä helppo. Imusarja on malliiltaan alemman kohdalla sellainen, että venttiiliä ei pysty vetämään suoraan irti asti, joten venttiiliä joutuu hieman kääntelemään jotta se tulee kokonaan pois. Pyörittelin aikani venttiiliä sen verran kun se kääntyy ja loppujen lopuksi venttiili lähti kokonaan irti kun asento oli suunnilleen sopiva ja riuhtaisu pikkuisen kovempi. Tässä kohtaa kannattaa toki olla varovainen että ei riko mitään. Asennus perinteiseen tapaan päinvastaisessa järjestyksessä. ;)

Lopputulos; Asennuksessa kesti noin 30 minuttia ja mitään ei mennyt rikki. Jagge starttasi tavalliseen tapaan heti. Korvakuulolla paljastui, että toisen venttiilin kohdalta kuulunut suhina loppui kokonaan. Paras hyöty selvisi kuitenkin vasta seuraavaa bensatankkia ajellessa. Kulutus tippui karkeasti keskimäärin hieman vajaa 2 litraa sataa kilometriä kohti!! En aja kovin kevyellä jalalla autoa, joten omat kulutukset ei varmasti ole muutenkaan näteimmät mutta aikaisemmin kaupunkikulutus oli n. 17 l/100km. Nyt se on vaihdellen hieman yli tai alle 15 l/100km. Kaupunkiajo minulla tarkoittaa ydinkeskustan kortteleita, jossa tasakaasulla ajoa on kerrallaan aina alle kilometrin verran. Maantiellä kulutus oli ennen juuri ja juuri alle 10l/100km, nyt kulutus on alle 9l/100km vaihdellen lähemmäs kahdeksaa tai yhdeksää litraa. Maantiellä ajelen 10-yli rajoituksen ja ohitukset mahdollisimman nopeasti. Alussakuvaamani pieni kangertelu häipyi kokonaan. Tämän muutoksen perusteella vaihtoa tuskin tarvitsee perustella tämän enempää. Suosittelen lämpimästi.
Liitteet
Uusi tiivisterengas paikallaan ja vanha vieressä. Venttiili on asennusvalmis.
Uusi tiivisterengas paikallaan ja vanha vieressä. Venttiili on asennusvalmis.
30052010326.jpg (61.94 KiB) Katsottu 1459 kertaa
Vanha tiiviste irroitettuna oikealla ja uusi odottaa asennusta.
Vanha tiiviste irroitettuna oikealla ja uusi odottaa asennusta.
30052010325.jpg (53.36 KiB) Katsottu 1456 kertaa
Ventiilit sijaitsevat imusarjan päässä. (kaksi mustaa "luukkua")
Ventiilit sijaitsevat imusarjan päässä. (kaksi mustaa "luukkua")
30052010327.jpg (58.12 KiB) Katsottu 1459 kertaa
Alkupään X-Type 3.0 sport