Kaasupolkimesta

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
gez505
Viestit: 22
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 6:19 pm

Kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja gez505 »

Hei,

Pieni vaiva alkanut esiintymään S-typessä: Matalilla kierroksilla tasaista vauhtia ajellessa, ja juuri siinä vaiheilla onko moottorissa veto päällä vai ei, tuntuu pientä kierrosten hapuilua ylös ja alas. Erityisen herkästi ongelma esiintyy loivassa alamäessä ja joskus myös vakionopeudensäätimellä ajellessa. Muuta vaivaa ei havaittavissa.

Jostain on jäänyt mieleen, että autossa on sähköinen kaasupolkimen liikkeen välitys ja siksi mieleen tuli, että voisiko jossain mekaanisissa osissa ruiskun päässä olla välystä tms. ? Jokin osa rikki ? Any ideas ?

t. Arto
S-type 2002, 150 tkm
Thazz
Viestit: 55
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 1:40 am

Re: Kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja Thazz »

Suaattaapi olla myös paljonpuhuttu ongelma puolissa. Kannattaa tsekata myös siittä aiheesta keskustelut.
Jaguar S-Type 3.0 V6 -03 Executive Navi
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Joo, puolat varmaan kannattais zekkailla ekana jos sulla on bensakone?. AinakinV8 malleissa on toi sähköinen poljin varmistettu myös vaijerilla, onkos tuossa? Sit tietysti... onkos sulla automaatti? Sekin vois tehdä temppujaan tuohon tapaan?
Varmaan kannattais ekaks vikakoodit luetuttaa, niissä pitäis näkyä ainakin noi puolat ja kaasupoljin jos katkoksia on.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi
Tässä kokemuksiani muutaman vuoden takaa silloisesta s-type -99vm 3.0 bensapelistäni jossa oli kummatkin edelläpohditut ongelmat jotka ilmenivät kun autolla oli ajettu n, 150 tkm:
Kaasupoljin: Tasakaasulla ajettaessa ilmestyi ajotietokoneen teksti "moottorihäiriö" ja suojausjärjestelmä heitti koneen tyhjäkäynnille. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen ilmoitus häipyi ja kone otti taas kierroksia. Tämä ilmiö kuitenkin alkoi toistumaan tihentyvällä tahdilla ja merkkikorjaamo kertoi syyksi kaasupolkimen kosketuspintojen kulumisen ja tästä johtuen ruiskujärjestelmä ei saanut sähköisesti tietoa kaasupolkimen asennosta ja suojausjärjestelmä heitti tyhjäkäynnille. Lääkkeenä oli uuden kaasupolkimen vaihto.

Puola: Edelleen lähinnä tasakaasulla ajettaessa meno meni pätkiväksi ja nykiväksi niin pahasti että se selvästi haittasi ajoa. Syy löytyi pimentyneestä puolasta joka oli jo silminnähden öljyisempi ja likaisempi kuin muut. Tämä viallinen puola oli imusarjan alla jossa oli kolme kuudesta puolasta.

Yhteenveto: Kuvauksesi perusteella vika tuskin on kaasupolkimessa, mutta puolassa se voisi olla... tosin jos kierrokset vaeltelevat niin ei sekään oikein sovi puolaan sillä koneen pitäisi puolaongelmassa käydä huonosti ja epätasaisesti eivätkä kierrokset sinänsä vaeltele...
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Kafor
Viestit: 192
Liittynyt: To Heinä 22, 2010 8:03 pm

Re: Kaasupolkimesta

Viesti Kirjoittaja Kafor »

Moi vielä
Jos sinulla on automaattilaatikko niin tuli mieleen tuo laatikon mahdollisuus eli testaahan auto ensn paikallaan pitäen tasakaasulla eri kierroksilla että käykö kone normaalisti.

Jos vikaa ei paikallaan ilmene niin keskity sitten ajossa tarkkailemaan että muuttuvatko kierrokset kerralla sen verran että voisiko (esim, mainitsemasi alamäkitilanne) laatikon ohjausjärjestelmä tällaisissa tietyissä tilanteissa arpoa ja vaihtaa isommalle ja pienemmälle vaihteelle ja siitä johtuisi kierrosten vaeltelu...?
Kafor
XJ6 -74
F-Pace 2,0 -17
XK8 convertible -97
ex XJ8 3,5 X350 -04
ex XJ8 4,0 sport X308 -03
ex XJ8 4,0 executive X308 -00
ex s-type 3,0 -99
ex-XJ6 -96
Vastaa Viestiin