X-type 2.2D, moottorin lämpötila ja viimasuoja

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
ToPa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 05, 2009 3:40 pm

X-type 2.2D, moottorin lämpötila ja viimasuoja

Viesti Kirjoittaja ToPa »

Hei!

Onko tietoa moottorin veden lämpömittarin lukemista eli mitä lämpötiloja paksut ja ohuemmat jakoviivat edustavat? Alla liitteenä on piirros mittarista.

Inchcape:n mukaan mittarin jakovälit eivät ole lineaariset ja normaali moottorin käyttölämpötila on 70-90 astetta, jota vastaa mittarin keskimmäinen kolmannesta.

Mittari on kuitenkin jaettu kahdeksaan osaan, josta kylmin on merkitty siniseksi ja kuumin punaiseksi. Jäljelle jää kuusi osaa, joista kaksi keskimmäistä voisivat muodostaa keskimmäisen kolmanneksi. Jos mittarin jako olisi lineaarinen, paksut jakoviivat voisivat edustaisivat seuraavia lämpötiloja 40 – 60 – 80 – 100 – 120. Sininen alue olisi 40 – 50 asteeseen ja punainen alue 110 – 120 asteeseen. Vastaako järkeilyni todellisuutta? Onko tarkempaa tietoa?

Käyttökokemukseni mukaan normaalissa ajossa pakkaskeleillä veden lämpötila nousee yleensä neljänteen jakoväliin, joka vastaisi em. jaolla 70 – 80 astetta. Tämä käytännössä tarkoittaa samalla että lisälämmitin toimii melkein koko ajan. Onko kokemuksia viimasuojasta ja sen vaikutuksesta veden lämpötiloihin X-typen osalta? Kannattaako laittaa ylempään vai alempaan ilmanottoaukkoon viimasuoja vai kumpaankin?

Netissä näkyy oleva keskustelua viimasuojasta Ranskalaisten autojen sekä uudempien VW ja Fordin dieselien osalta. Ranskalaisissa näyttää olevan viimasuoja yleensä alemmassa ilmanottoaukossa.

Topi
Liitteet
lampomittari.jpg
lampomittari.jpg (13.97 KiB) Katsottu 2255 kertaa
X-type 2.2D Estate Aut -09
Kopi
Viestit: 1964
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:25 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: X-type 2.2D, moottorin lämpötila ja viimasuoja

Viesti Kirjoittaja Kopi »

ToPa kirjoitti:Ranskalaisissa näyttää olevan viimasuoja yleensä alemmassa ilmanottoaukossa.
Topi
Itse asiaan en osaa neuvoa, mutta tuo ranskalaisten alemman aukon tukkiminen on tietääkseni lääke siihen, että joku PSA:n moottorin letkuista (en muista oliko vesi vai öljy vai peräti niitä Sitikan hydrauliikkanesteitä) on siellä moottorin alla/edessä ajoviimassa ja tyyppivikana jäätyy pohjolan oloissa tukkoon, jolloin pumppu pukkaa nesteet ulos täyttökorkista tai jostain ympäri konetilaa. Kait se oli öljy, ei kai jäähdytysvesi jäädy. No, ehkä ei öljykään, mutta menee niin jähmeäksi ettei kulje. Lisätietoja löytyy varmaan vaikkapa Sitruunapatongista, mutta tämä ei ole Jaguaarien ongelma, joten väliäkö tuolla.
Minä suorittaisin aukkojen tukkimisen kokeiluperiaatteella, äkkiähän sen näkee onko vaikutusta.
Köpi
1961 Mk2 3.8L MOD      ex: 2000 XJ8 3.2L Executive
Kuva
https://kulusjarvi.eu/jagmk2.htm
x-type estate
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm

Re: X-type 2.2D, moottorin lämpötila ja viimasuoja

Viesti Kirjoittaja x-type estate »

Minä jo epäilin mittarivikaa, koska lämpötilaviisari ei noussut edes lisälämmittimen kanssa näyttämään mittariasteikon puoltaväliä, vaan jäi juuri tuohon ensimäiseen kolmannekseen.

Kiitos tästä tiedosta
Vastaa Viestiin