X-typen vauhtipyörä ronklattaa
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm
X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Eli se menee vaihtoon. Onko kokemuksia kellään, että ois vaihettu tavalliseen massapyörään? Orkkishan on se kaksoismassapyörä.
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Vastauksessa en valitettavasti pysty auttamaan yhtään. Kiinnostaa enemmänkin miten tuo vika on todennettu juuri vauhtipyörään? Miten se ronklattaa? Kerro hieman tarkemmin miten se ilmenee?
Alkupään X-Type 3.0 sport
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Moi
Ilmeisesti on tyyppivika. Englannin foorumeilla on ollut juttua näistä. Muistelisin että on vaihdettu, mutta en ole nyt varma.
Ilmeisesti on tyyppivika. Englannin foorumeilla on ollut juttua näistä. Muistelisin että on vaihdettu, mutta en ole nyt varma.
X-type 2004 Business Exclusive Estate 2.0Td
WV Kleinbus 1974
WV Kleinbus 1974
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Itekin oon lukenut saarivaltakunnan foorumeilta tuosta 2.0d:n kytkin-vauhtipyöräjutusta. En tiedä miten kaverit siellä ajavat, kun mitä ite oon asiaa täällä selvitellyt ja kysellyt, on kytkimen kuluminen ja sitä myötä myös tuon kaksoismassa vauhtipyörän hajoaminen hyvin pitkälti kiinni ajotavasta.
2.0d:n kytkin + vauhtipyörä on melko herkkiä ajotavalle: ei saisi luistattaa kytkintä yhtään turhia. 2.2d - niissä on kytkin kestävempi.
Olen törmännyt esim. nettiauto.com:ssa myynti-ilmoitukseen, jossa oli 2.0d X-Type, tyyliin 150tkm ajettu ja ilmoituksessa kerrottiin että kytkin+kaksoismassa vauhtipyörä hässäkkä uusittu.
Juttelin sittemmin erään kaverin kanssa joka huoltaa Jaguareja E-Suomessa työkseen. Oma firma. Kyselin häneltä tästä kytkin-vauhtipyörä jutusta, hän kertoi että tiedossa on Suomessa esim. reilusti yli 300tkm jaettu 2.0d X-Type, jossa edelleen alkuperäinen kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä. Kaveri tiesi tämän siksi, koska hän itse on sitä autoa huoltanut uudesta asti.
Mutta jos aiot vauhtipyörän uusia, kannattanee samalla vaihtaa kytkin + asetelma kun kerran laatikon irti autosta ottaa.
2.0d:n kytkin + vauhtipyörä on melko herkkiä ajotavalle: ei saisi luistattaa kytkintä yhtään turhia. 2.2d - niissä on kytkin kestävempi.
Olen törmännyt esim. nettiauto.com:ssa myynti-ilmoitukseen, jossa oli 2.0d X-Type, tyyliin 150tkm ajettu ja ilmoituksessa kerrottiin että kytkin+kaksoismassa vauhtipyörä hässäkkä uusittu.
Juttelin sittemmin erään kaverin kanssa joka huoltaa Jaguareja E-Suomessa työkseen. Oma firma. Kyselin häneltä tästä kytkin-vauhtipyörä jutusta, hän kertoi että tiedossa on Suomessa esim. reilusti yli 300tkm jaettu 2.0d X-Type, jossa edelleen alkuperäinen kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä. Kaveri tiesi tämän siksi, koska hän itse on sitä autoa huoltanut uudesta asti.
Mutta jos aiot vauhtipyörän uusia, kannattanee samalla vaihtaa kytkin + asetelma kun kerran laatikon irti autosta ottaa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Jep, tarkoitus on kyllä vaihtaa koko setti sinne kerralla.
Kuulin tuossa vaan sellaisen vision, että mikäli laittaisi sen tavallisen massapyörän, niin saattaa aiheuttaa koneeseen värinöitä, jokka sitte saattaa rikkoa remmejä tai pahimmasa tapauksesa koko koneen.
Kuulin tuossa vaan sellaisen vision, että mikäli laittaisi sen tavallisen massapyörän, niin saattaa aiheuttaa koneeseen värinöitä, jokka sitte saattaa rikkoa remmejä tai pahimmasa tapauksesa koko koneen.
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Jos olen yhtään oikein ymmärtänyt, niin kaksoismassavauhtipyörän tarkoitus on nimenomaan vaimentaa värinöitä, varsinkin moottoreissa joista saadaan isoja vääntömomentteja matalilla kierroksilla.x-type estate kirjoitti:Jep, tarkoitus on kyllä vaihtaa koko setti sinne kerralla.
Kuulin tuossa vaan sellaisen vision, että mikäli laittaisi sen tavallisen massapyörän, niin saattaa aiheuttaa koneeseen värinöitä, jokka sitte saattaa rikkoa remmejä tai pahimmasa tapauksesa koko koneen.
Siinä mielessä tuo normi vauhtipyörän asentaminen ei kuulosta hyvältä idealta.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
vauhtipyörä vaihdettiin, oli ihan sökö. Korjausarvio Suomessa jaggen korjaamolla 3000e, Suomesta varaosat halvimmillaankin 870e, suoraan englannista rahteineen 483e.
Paketti sisälsi vauhtipyörän, painelaakerin, asetelman ja levyn plus pultit.
Paketti sisälsi vauhtipyörän, painelaakerin, asetelman ja levyn plus pultit.
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä miten vauhtipyörä "ronklatti"?
Ronkalttiko se ihan kokoajan kun kytkin oli ylhäällä? Myös silloinkin kun kaara oli lämmin?
Huomasiko normi ajossa kytkimen käytössä jotain tärinää / nyppimistä kun vauhtipyörä oli kulunut?
Meillä oon X-Typessä kuullut tasan yhden kerran ronklattavan äänen vaihteiston puolelta konehuoneesta, joka lakkasi kun kytkimen painoi pohjaan. Tämä tapahtui kun aamulla olin töihin lähdössä, lämpömittari pakkasen puolella tyyliin 29 astetta. Kovin kauaa ronklatus ei kuulunut, onneksi. Toivottavasti ei vielä mitään vakavempaa, koputan puuta...
Ronkalttiko se ihan kokoajan kun kytkin oli ylhäällä? Myös silloinkin kun kaara oli lämmin?
Huomasiko normi ajossa kytkimen käytössä jotain tärinää / nyppimistä kun vauhtipyörä oli kulunut?
Meillä oon X-Typessä kuullut tasan yhden kerran ronklattavan äänen vaihteiston puolelta konehuoneesta, joka lakkasi kun kytkimen painoi pohjaan. Tämä tapahtui kun aamulla olin töihin lähdössä, lämpömittari pakkasen puolella tyyliin 29 astetta. Kovin kauaa ronklatus ei kuulunut, onneksi. Toivottavasti ei vielä mitään vakavempaa, koputan puuta...
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Lämpimänä nimen omaan ronklatti, tai ainakin enemän ronklatti lämpinä kuin kylmänä. Ronklatus kuului, kun kytkin oli painettuna pohjaan, jolloin vauhtipyörän ulompi osa pääsi heilumaan. Tämän heilumisen johdosta oli myös kytkinasetelma, sekä painelaakeri kärsiny vaurioita, koska sivuttainen liikerata oli jo niin suurta, että vaihdelaatikon sisäpinta oli hioutunut kytkinasetelmaa vasten.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
hep joo ja unohtu mainita tästä normaalimassapyörän vaihdosta:
selvittelin sen soveltuvuutta kaksoismassapyörän tilalle niin sain vastaukseksi seuraavaa
1.syytä varautua siihen, että moottorin toisessapäässä oleva siimäpyörän "damper" hajoaa -> vaihdettava uuteen
2. gates (remmivalmistaja) oli antanu tiedotteen, että he eivät takaa remmien kestävyyttä, jos kaksoismassapyörät korvataan tavallisilla massapyörillä.
3. Kiihdytys tulee nykivämmäksi -> voimansiirron ongelmat
4. Moottorin lisääntyneen tärinän vuoksi, on mahdollista että se käy kampiakselin ja kiertokankien päälle.
Eli riittävästi syitä siihen, että hommasin tuon kaksoismassapyörän.
selvittelin sen soveltuvuutta kaksoismassapyörän tilalle niin sain vastaukseksi seuraavaa
1.syytä varautua siihen, että moottorin toisessapäässä oleva siimäpyörän "damper" hajoaa -> vaihdettava uuteen
2. gates (remmivalmistaja) oli antanu tiedotteen, että he eivät takaa remmien kestävyyttä, jos kaksoismassapyörät korvataan tavallisilla massapyörillä.
3. Kiihdytys tulee nykivämmäksi -> voimansiirron ongelmat
4. Moottorin lisääntyneen tärinän vuoksi, on mahdollista että se käy kampiakselin ja kiertokankien päälle.
Eli riittävästi syitä siihen, että hommasin tuon kaksoismassapyörän.
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Terve. Onko kukaan tilannut x-typeen 3.0 v6 kaksoimassavauhtipyörää, kytkintä ja painelaakeria? Saiskohan mistään tätä kaikkea yhdistetyssä paketissa ja tietenkin edulliseen hintaan.
Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä ovat kunnossa, mutta vaihdelaatikosta lähtee tietyllä nopeuksilla pieni ujellus ja uusi laatikko on jo ostettuna. Eikö kaksoismassan vaihtoon täydy irrottaa vaihdelaatikko ja samalla joudutaan myös purkamaan kytkin? Joten jos ajattelee pitemmällä tähtäimellä eikö kaikkien osien vaihtaminen kerralla olisi järkevin ratkaisu?
Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä ovat kunnossa, mutta vaihdelaatikosta lähtee tietyllä nopeuksilla pieni ujellus ja uusi laatikko on jo ostettuna. Eikö kaksoismassan vaihtoon täydy irrottaa vaihdelaatikko ja samalla joudutaan myös purkamaan kytkin? Joten jos ajattelee pitemmällä tähtäimellä eikö kaikkien osien vaihtaminen kerralla olisi järkevin ratkaisu?
Re: X-typen vauhtipyörä ronklattaa
Heps!
Onko tämä 3.0 V6 manuaali vai automaatti?
Aikoinaan kun meillä meni X-Type dieseli manuaalista tuo kaksoismassavauhtipyörä, sain sellaisen tiedon että automaattivaihteisissa kaksoismassavauhtipyörää ei ole vaan siellä on joko perinteinen tai sitten jonkin muunlainen.
Jos jollain on parempaa tietoa, saa korjata.
3.0 V6 X-Typeissä on keskustasauspyörästö joka aiheuttaa kuivaksi päästessään ujelluksen. Siihenkin on ratkaisu, jonka tarkemmin osaa sanoa Jag-Finn. Tietääkseni keskustasauspyörästö irrotetaan, puretaan, vaihdetaan uudet laakerit ja uudet tiivisteet ja kunnon tiivisteliimat ja avot kunnossa on. Toki, tuo vaatii sen että sitä keskustasauspyörästöä ei aja hajalle asti... Syy siihen miksi se alkaa ujeltamaan on se että sieltä ilmeisesti tiivisteliima pettää ja tasauspyörästön, olikohan litran öljymäärä, on aika nopeesti kulunut loppuun.
Mutta kannattaa varmistaa tuo juttu Jag-Finniltä. Mulle on ainakin tullut sellainen käsitys että noi itse automaattilaatikot on aika kestäviä, ainut mikä niissä pettää on se keskustasauspyörästö jos sitä ei ajallaan hoida kuntoon.
Onko tämä 3.0 V6 manuaali vai automaatti?
Aikoinaan kun meillä meni X-Type dieseli manuaalista tuo kaksoismassavauhtipyörä, sain sellaisen tiedon että automaattivaihteisissa kaksoismassavauhtipyörää ei ole vaan siellä on joko perinteinen tai sitten jonkin muunlainen.
Jos jollain on parempaa tietoa, saa korjata.
3.0 V6 X-Typeissä on keskustasauspyörästö joka aiheuttaa kuivaksi päästessään ujelluksen. Siihenkin on ratkaisu, jonka tarkemmin osaa sanoa Jag-Finn. Tietääkseni keskustasauspyörästö irrotetaan, puretaan, vaihdetaan uudet laakerit ja uudet tiivisteet ja kunnon tiivisteliimat ja avot kunnossa on. Toki, tuo vaatii sen että sitä keskustasauspyörästöä ei aja hajalle asti... Syy siihen miksi se alkaa ujeltamaan on se että sieltä ilmeisesti tiivisteliima pettää ja tasauspyörästön, olikohan litran öljymäärä, on aika nopeesti kulunut loppuun.
Mutta kannattaa varmistaa tuo juttu Jag-Finniltä. Mulle on ainakin tullut sellainen käsitys että noi itse automaattilaatikot on aika kestäviä, ainut mikä niissä pettää on se keskustasauspyörästö jos sitä ei ajallaan hoida kuntoon.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe