Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
Mr.Mondeo
Viestit: 16
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 4:31 pm

Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Mr.Mondeo »

Terve,

Ensimmäistä kertaa täällä.

Olen hankkinut 2002 vuosimallin 2.1 X-typen, jossa on sport-alusta. Maantiellä täydellinen tukeva ajomukavuus, mutta vähänkin sivutielle kun eksyy hitaammalla vauhdilla, niin tuntuu kolisevan kautta linjan. Auto on mukavasti vakiota matalampi, mutta mitkä osat tähän nyt tulisi vaihtaa? Vai onko sport-alusta näissä todella näin epämukava?

Mataluus pitäisi säilyä, mutta enemmän sitä Jaguarin "kaikki nielevää" comfort-jousitusta kyllä nyt tekisi mieli, kun ei niin työkseen tuolla maantiellä aja.

Mitäs vanhat ketut täällä suosittelisi tekemään tällaisessa tilanteessa. Budjetti ois reilun tonnin verran.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja juge »

Ekana tulisi mieleen tuohon kolinaan tarkistaa mm. takakallistuksen vakaajan puslat, ja taka-akselin S -mallisten alatukivarsien puslat. Tuo S -alatukivarsi on siinä mieles ikävä kun siihen ei saa Suomesta pelkkiä puslia, mutta esim. Britishparts.co.uk:sta ainakin yhteen aikaan sai, mutta vain pyörän puoleiseen päätyyn.

S -alatukivarsien hinta on noin 140e/kpl, taitaa suurinpiirtein samaa hintaluokkaa olla, oli merkki kuin merkki.

Meidän X-Typessä on tuo perusalusta, ja siinä on toistaiseksi tarvinnut vaihtaa vain taka-kallistuksen vakaajan puslat ja noi S -alatukivarret. Meillä meni alatukivarsista rungon puoleiset puslat molemmin puolin ja mittarissa n. 160tkm. Mielenkiintoista tuossa oli se että pahemmin noiden S tukivarsien puslien kuluneisuutta ei ajossa huomannut muuten kuin kolinana kuopissa. Tietty sen jälkeen kun uudet sai kiinni, perstuntuma sanoi auton käyttäytyvän entistä tukevemmin. Etupäähän en ole vaihtanut vielä mitään puslia.

Oikein terävissä töyssyissä etupäästä joskus kuuluu pieni kolahdus, mutta katsuri ei ole siitä vielä koskaan mitään maininnut että siellä joku olisi väljä, enkä itekään ole väleyksiä huomannut kun renkaita olen alle vaihdellut / vaihtanut niitä edestä taakse ja takaa eteen.

P.S: fyysisiltä mitoiltaan -90 luvun alun Mondeon etukallistuksen vakaajan puslat on samaa kokoa mikä X-Typessä takana, mutta ne on aika susikamaa, ei kestä kuin ehkä 30tkm. Tosin on niiden hintakin halpa, tyyliin 9e / 2 kpl, mutta kohtuullisen paljon ajavana en enää noita Mondeon puslia sinne laita kun kerran eivät kestä. No tosin, hinta on halpa ja vaihto on aika helppo ettei siinä sen kummempia. Tuttuni osti omaansa X-Typeen Jaguarin alkuperäiset puslat. Päällisin puolin ne olivat ihan erinäköiset, voisi uskoa että ne kestäisivätkin paremmin kuin 30tkm.

Tosin tuossa Sport alustassa voi noi kallistuksen vakajaan puslatkin olla erilaiset mitä perusalustaisessa X-Typessä.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Mr.Mondeo
Viestit: 16
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 4:31 pm

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Mr.Mondeo »

Kiitos vastauksesta. Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka muiden X-type-kuskien sport-alustat toimivat. Tai kuinka niiden kuuluu toimia? Onko tiettyä kolinaa aina luvassa vai pitääkö kunnossa olevan sport-alustan niellä kuopatkin mukisematta?
mikki
Viestit: 982
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 4:24 pm
Paikkakunta: Helsinki / Espoo
Viesti:

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja mikki »

Terve!
Olin Roomassa laskemassa Jaguareja.
2XK, 1XJ, 1S ja 4X:ää..
5 päivää ja tulos vain 8 kpl. Pariisissa aina tuplasti ja Lontoossa, no toki, moninkert.
Ja ihme; ei yhtään Ferraria tai Maseratia, ajaako ne vain kesäisin?
Ostin Ferrarilippiksen ja -paidan, elämässä pitää olla tavoitteita.....

Mun X-Estate Sport on alustaltaan mielestäni ok.
Ottaa huonotkin tiet nätisti.
Kerran oli hävettävä vika: Piti takaa alta kauheaa kitinää mutta se meni kun pienet osat ( koiranluut? ) vaihdettiin.
Kolinoita ei ole eikä saakaan olla. Joku vialla, tsekkauta ja vaihdata. Tarkista vielä ettei esim pakoputki pääse hakkaamaan runkoon tms.
( Pakoputki lienee hyvä, kysyin hintaa tekijältä, kurkkasi auton alle ja tokaisi: '' en ole ikinä vaihtanut ja todennäk. en vaihdakaan kun on ikuinen rosterista'').
Sport kai on vähän matalampi kuin ei-sport. Sillä just ja just näillä Stadin lumikaduilla pärjää. Paremmin kuin vm2011 V50-EcoDrivellä, joka madallettu liikaa eli ottaa pohja kiinni paikoissa joissa X vielä just menee yli. Tosin vaikuttanee sekin että V50 ne kai vahingossa laittoi 15´´ vanteet talveksi ja 16'' kesäksi.
Lopuksi:
Ei kai Jaguar ihan paskaa alustaa laske käsistään edes halvimpaan malliinsa!
Tsemppiä ja alusta arvoiseensa kuntoon asap!
M
Major
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 10:07 am
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Major »

2003/114000km sportalustalla eikä ole kolissut, tosin jo takuuna vaihtoivat jotain taakse aikoinaan. Viime vuonna vaihdettiin tukivarsi taakse kun katsastuksessa totesi että sentti välystä siellä. Mutta ei silti kolissut :)
I-Pace 2019
XJ Super V8 2004
EX X-type 3.0 Sport 2003
Shaft
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Loka 08, 2010 12:07 pm

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Shaft »

Miten Sport alusta eroaa normaalista?
Omassa -06 3.0 Sport X:ssä on vihreät jouset Ardenin teksteillä.
Mietin vain, että kuuluvatko ne Sport alustaan vai onko edellinen omistaja ne asentanut :roll:
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Mietin vain, että kuuluvatko ne Sport alustaan vai onko edellinen omistaja ne asentanut
Ei ole tainnut Ardenin jousia vakiona olla missään mallissa. Ei ole muuten jouset halvimmasta päästä.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Shaft
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Loka 08, 2010 12:07 pm

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Shaft »

Tuollaiset ne näyttäisivät olevan paitsi, että omissani osanro: 20010 H eikä 20010-1 tai 2 (Sport/Comfort) :roll:
http://www.thejaguarshop.com/Jaguar/Par ... X-Type.htm

No tulipahan taas yksi positiivinen yllätys projektin edetessä :)
Avatar
Xsport
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko sport-alusta todellakin näin paska?

Viesti Kirjoittaja Xsport »

Tuossa ketjussa (kun selaa pikkuisen alas päin) on minun alustan kokoonpano: viewtopic.php?f=1&t=3392
Näin vuoden kokemuksen jälkeen vaihtaisin iskunvaimentajat vielä hieman jämäkämpiin versioihin. Tykkään tanakasta (kova on eri asia) alustasta ja nykyisillä iskunvaimentajilla joustoa tulee hieman liian nopeasti liian paljon. Muutaman kerran moottoritie nopeuksissa, neljä henkeä kyydissä loivan kuopan kohdalle sattuessa, heijaus alhaalta ylös ja takas on ollut aika reilun tuntoinen. Eli vaimentajat saisivat olla vielä astetta "tiukemmat". H & R jousia kehun kyllä aivan varauksetta. Jousissa kyllä riittää pelivara. Tarkempi fiilis ja hifistely tulee iskunvaimentimien kautta.
Tuo minun kompinaatio asennettuna paikalleen ja säädettynä jäi kevyesti alle tuhannen euroa.
Yleisenä suosituksena vielä mainitakoon, että kannattaa vaihtaa/vaihdattaa etuiskunvaimentimien yläpään kääntölaakerit samalla kun iskarit vaihdetaan.

Iskunvaimentajat tilasin tuolta: http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/ca ... spension/2
Jouset kaivelin tuolta: http://shop.ebay.co.uk/i.html?_kw=Lower ... _kw=X-Type
H&R jousia ei näyttänyt pikaisella vilkaisulla olevan mutta EIBACH on vähintään yhtä hyvä merkkinä.
Alkupään X-Type 3.0 sport
Vastaa Viestiin