X-type diesel nykii

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
JaguarX
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 10:08 pm

X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JaguarX »

Tervehdys kaikille!

Minulla on -03 vuoden 152tkm ajetussa diesel X-typessä esiintynyt vika että 4. ja 5. vaihteella pintakaasulla ja muutenkin tasakaasulla ajettaessa auto nykii. Vauhtia n. 60-100 km/h.
Vika ei esiinny koko ajan ja saattaa mennä kymmeniä kilometrejä ennen kuin ilmaantuu uudelleen. Vika ei myöskään esiinny 1.-3. vaihteilla.
Nykiminen loppuu kun painaa lisää kaasua tai vapauttaa kaasun kokonaan.

Huollossa sanoivat että suuttimet on kunnossa eikä vikakoodeja ollut.
Ei tosin ollut Jaguarin huolto missä käytin.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja millä nykiminen saataisiin loppumaan?
Auto on ollut minulla vasta 1kk ja sitä ennen oli n. 3kk lähes käyttämättömänä.

Forten polttoaineen sekaan laitettavaa ainetta ajattelin kokeilla, jos olisi vaikka epäpuhtauksia järjestelmässä.

Vinkkejä kaivataan...
krono
Viestit: 139
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 8:46 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja krono »

Polttoainesuodatin? Itse vaihdoin Fram PS9451 paikalliselta AD-varaosaliikkeestä ostettuna. Myös M-Filter 410-4086 käy ja ford osa 1532171, tämä ford osa on kuulemma hintava.

Vaiko EGR-venttiili? Tästä tietävät vastatkoot tähän.
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja juge »

Ekana tulis mieleen kans tuo naftasuodatin.

Ei muutakun uus tilalle piakkoin ja kokeilemaan. Esim. jos tankki on ajettu erittäin vajaaksi jossain vaiheessa, on pohjalla makaava vesi saattanut lähteä putkistoon ja jäädä suodattimeen, ja se sitten jäätyessään ilmenee aika hyvin juuri nykimisenä.

Sikäli kannattaa vaihtaa se nopeasti, koska jos siellä on oikeasti vettä, se saattaa tehdä pian sen että nafta jäätyy suodattimeen ja kaara sippaa kesken ajon... :(

Krono laittoikin jo kätevästi varaosanumerot sulle, tuo M-Filter 410-4086 on edullinen löpöfiltteri.

EGR:kin saattaa aiheuttaa ko. ongelmia juuttuessaan auki. Joka käytännössä tarkottaa sitä että pakokaasuja pääsee kokoajan imuilman sekaan, jolloin kone käytännössä ei saa ollenkaan puhdasta ilmaa. Jos sulla on 152tkm mittarissa, saattaa EGR:kin olla jo tukossa, varsinkin jos autolla on ajettu lyhyttä ajoa.

EGR:n putsaus on aika helppo homma jos vain on paikka missä ruuvata. Paljonko se vie aikaa, siihen en ota kantaa - se kun on pitkälti kiinni siitä, miten pahasti se on tukossa. Itellä meni ehkä 1h, jona aikana irrotin, putsasin EGR:n päältä ja sisältä, putsasin imuputken EGR:stä imusarjaan päin, ja tein EGR:ään tuon blanking platen ja laitoin osat paikalleen. Onko sulla 2.0d vai 2.2d ? 2.0d:ssä tuossa 2003 vuosimallissa on samanlainen EGR kuin meillä vuosimallia uudemmassa. Se on alipainekäyttöinen, joka käytännössä tarkottaa sitä että siihen voi tehdä sen ns. "blanking plate":n. Se kannattaa jatkon kannalta tehdä - ei turhia päästele pakokaasuja imuilman sekaan.

EGR näkyy samantien kun irrotat ensin moottorin päällä olevan suojamuovin, heti sen jälkeen EGR näkyy moottorin öljytikun putken vieressä, autoa edestä päin katsottuna, se on moottorin vasemmalla puolella, jäähdyttimen ja moottorin välissä noin suurinpiirtein. Siihen tulee alhaalta iso letku, EGR:n vasemmalle puolelle menee musta pieni letku (alipaineletku), EGR:n oikealle puolelle tulee moottorin etupuolelta metalliputki joka tulee pakoputkesta, ja EGR:n "yläpuolella" on suoraan imusarja.
Aika pitkälti just tämän näköinen laite: http://www.flickr.com/photos/49340267@N03/4523080333/

EGR:n olemassaolo on Suomen maan oloisissa olosuhteissa käytännössä ihan turha. Lisäksi se ei aiheuta kuin ongelmia jumittaessaan. EGR:ä toimii suurinpiirtein näin: se päästää pakokaasuja imuilmaan kun autolla kiihdytellään hissunkissun, tai osakaasulla ja myös silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä. Lisäksi se päästää pakokaasuja imuilmaan kun kone on kylmä. Eli käytännössä jos haluat moottorin käyvän vain puhtaalla ilmalla, sun täytyisi kiihdytellä aina kaasu pohjassa, aina ajaa täysin lämpöisellä koneella ja päästellä aina välillä ns. "urku auki"... :roll:
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
stefanantinaho
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 6:40 pm
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja stefanantinaho »

JaguarX kirjoitti: Minulla on -03 vuoden 152tkm ajetussa diesel X-typessä esiintynyt vika että 4. ja 5. vaihteella pintakaasulla ja muutenkin tasakaasulla ajettaessa auto nykii. Vauhtia n. 60-100 km/h.
Vika ei esiinny koko ajan ja saattaa mennä kymmeniä kilometrejä ennen kuin ilmaantuu uudelleen. Vika ei myöskään esiinny 1.-3. vaihteilla.
Nykiminen loppuu kun painaa lisää kaasua tai vapauttaa kaasun kokonaan.
Aivan identtinen ongelma oli omassa -06 X-type Estate 2.0 D:ssa viime vuoden puolella, merkkihuollossa dignosoivat (?) EGR-venttiilin syyksi, mikä vaihdettiin (?), ongelma jäi. Mainitsin asiasta viedessäni auton paikalliseen, osaamisen ja palvelun hallitsevaan itsenäiseen huoltofirmaan, jossa muun hyvän palvelun ohella pelkällä älyn käytöllä lähes diagnosoivat ongelman, ja varmistivat sen suuttimien ohivirtausmittauksessa (josta vielä tekivät jopa "videopätkän" ilokseni), yksi suuttimista vuosi kuin seula. Ensiapuna auttoi suuttimien puhdistusaine, kunnes uusi osa saapui ja vaihdettiin. Nyt toimii kuin enkeli! Ja oli muuten korjaus ihan kohtuuhintainenkin! Vinkkinä, Turussa ollaan, mutta varmasti muukin osaava firma pystyy samaan lopputulokseen.
Stefan

Jaguar XJ6 3.0 V6 BRG/Ivory
Volvo V70 2.0D
MG ZT-T
ex: Jaguar X-type 2.0D Estate, Volvo V50 1.6D, XJS V12HE, Daimler Six, DD6, 4.0 S, 4.0 Sovereign, XJR 4.0 SC man, DD6 LWB, Jaguar XJ8 3.2 S...
JaguarX
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 10:08 pm

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JaguarX »

Kiitos vastauksista!

Ostin auton hiljattain ja myyjäliike on yrittänyt hoitaa vian kuntoon.
Autoon on vaihdettu kuulemma polttoainesuodatin ja suuttimet ovat kuulemma kunnossa. Hieman kyllä epäilen, kuinka ammattitaitoisia ovat, kun pari muutakin vikaa korjattiin alkuun "vasemmalla kädellä". Merkkiliike kyseessä mutta ei Jaguarin eikä Fordin.

Perjantaina auto menee paikalliseen dieselkorjaamoon, jonka pitäisi pystyä juurikin EGR:n ja suuttimet oikeasti tarkastamaan.

Auto on muuten upea ajaa, että harmittaa kun tällaisen pikkuvian kanssa joutuu painimaan.

Toinen ominaisuus/vika autossa on edelleen eli autossa kuuluu sisälle asti ulina joka esiintyy kierrosten mukaan. Onko kyseessä ominaisuus esim. talvirenkaista johtuva tms.? Apulaitehihna on vaihdettu mutta ei auttanut asiaan.
kinpe
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Marras 18, 2008 9:07 pm
Paikkakunta: Tompere

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja kinpe »

Moro,

Omassa X:ssä(2.0D, 2005) on ollut sama probleemi koko ajan. Olen ajanut sillä nyt n. 100tkm ja mittarissa 145tkm. Ostin auton käytettynä ja tärinän/nykimisen huomasin, kun tuli ensimmäiset pakkaset. Luulin ensiksi, että syynä on kierot jarrulevyt tai talvipyörien tasapainotus, kyseessä ennemminkin tärinä kuin nykiminen. Jarrulevyjen vaihdolla ja pyörien tasapainotuksella ei siis tullut tulosta ja totesin tärinän tulevan moottorista. Tärinää ilmeni hyvin lievänä juuri tasakaasulla ajettaessa, mutta koveni selvästi, kun lämpötila laski alle -7 asteen. Sitten vaihdettiin EGR, putsattiin imusarja ja vaihdettiin suodattimet. Nämä "korjaukset" tehtiin takuuseen merkkiliikkeessä. Myöhemmin auto on käynyt ainakin kolmessa eri liikkeessä, eikä apua ole löytynyt. Tärinä kyllä lieveni selvästi, mutta ilmenee edelleen pakkaskeleillä(nyt -9 alapuolella). Vikakoodeja ei ole kertaakaan näkynyt.
Tutun uudemmassa X:ssä oli samantapaista ilmiötä. Siinä tilanne helpottui kuulemma ohjelmistopäivityksellä, epäilivät syyksi vakionopeudensäädintä tai liian laihaa seosta? Tiedä näistä sitten...
Kerro ihmeessä, jos ja kun jotain konkreettista löytyy!
Ulinasta vielä: Eeperi ainakin ulvoo pakkasella, kuullostaa joskus Fougan moottorilta.
_____________________
Kinpe
X-type 2.0D Estate -2005-
x-type estate
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2010 1:10 pm

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja x-type estate »

kinpe kirjoitti:Moro,

Omassa X:ssä(2.0D, 2005) on ollut sama probleemi koko ajan. Olen ajanut sillä nyt n. 100tkm ja mittarissa 145tkm. Ostin auton käytettynä ja tärinän/nykimisen huomasin, kun tuli ensimmäiset pakkaset. Luulin ensiksi, että syynä on kierot jarrulevyt tai talvipyörien tasapainotus, kyseessä ennemminkin tärinä kuin nykiminen. Jarrulevyjen vaihdolla ja pyörien tasapainotuksella ei siis tullut tulosta ja totesin tärinän tulevan moottorista. Tärinää ilmeni hyvin lievänä juuri tasakaasulla ajettaessa, mutta koveni selvästi, kun lämpötila laski alle -7 asteen. Sitten vaihdettiin EGR, putsattiin imusarja ja vaihdettiin suodattimet. Nämä "korjaukset" tehtiin takuuseen merkkiliikkeessä. Myöhemmin auto on käynyt ainakin kolmessa eri liikkeessä, eikä apua ole löytynyt. Tärinä kyllä lieveni selvästi, mutta ilmenee edelleen pakkaskeleillä(nyt -9 alapuolella). Vikakoodeja ei ole kertaakaan näkynyt.
Tutun uudemmassa X:ssä oli samantapaista ilmiötä. Siinä tilanne helpottui kuulemma ohjelmistopäivityksellä, epäilivät syyksi vakionopeudensäädintä tai liian laihaa seosta? Tiedä näistä sitten...
Kerro ihmeessä, jos ja kun jotain konkreettista löytyy!
Ulinasta vielä: Eeperi ainakin ulvoo pakkasella, kuullostaa joskus Fougan moottorilta.

Auttaskohan tuo ohjelmiston päivitys auton moottorin lämpiämiseenkin? Meilä kuulu aina liikkelle lähdettäessä ikävä jurskaus edestä, ja syyksi paljastu rikkinäinen vauhtipyörä.
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

JaguarX kirjoitti: Minulla on -03 vuoden 152tkm ajetussa diesel X-typessä esiintynyt vika että 4. ja 5. vaihteella pintakaasulla ja muutenkin tasakaasulla ajettaessa auto nykii. Vauhtia n. 60-100 km/h.
Vika ei esiinny koko ajan ja saattaa mennä kymmeniä kilometrejä ennen kuin ilmaantuu uudelleen. Vika ei myöskään esiinny 1.-3. vaihteilla.
Nykiminen loppuu kun painaa lisää kaasua tai vapauttaa kaasun kokonaan.
X-Type 2.0D:ssäni (-07, 70 tkm) on alkanut esiintyä ylläkuvattuja oireita ilmojen lämmetessä, tosin nykimisen sijaan käyttäisin tärinä -sanaa. Tulppasin koemielessä EGR:n, mutta se ei vaivaan auttanut.

Kissakulma & Google -hakujen perusteella samanlaisia oireita tuntuu löytyvän muistakin samalla moottorilla varustetuista autoista, mutta korjausyritykset ovat useimmissa tapauksissa olleet osien vaihtoa ilman näkyvää tulosta. Löytyisikö täältä ketään, jonka autosta nykiminen/tärinä on saatu korjattua (Stefanin lisäksi) ? Onko kenelläkään tiedossa asiantuntevaa diesel -korjaamoa pk-seudulta, joka tuntee Fordin moottorit ?
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
juge
Viestit: 372
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 8:58 pm
Paikkakunta: Nurmo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja juge »

Onko täällä vielä X-Typen omistajia joilla kaara nykii?

Pelkkä EGR:n tulppaaminen ei välttämättä tuota vikaa poista, EGR pitää putsata. Ja olisi varmaan hyvä putsata myös koko imusarja, sitä mustaa (kiitos kaikille viherpiipertäjille) mönjä-shittiä on siellä ihan tarpeeksi... Siihen toki tarttee hommata imusarjan tiivistesetti.

Naftasuodattimista ilmeni tässä aivan päivä kaksi sitten tuolta brittien foorumilta, että vääränlaiset naftasuotimet aiheuttavat joitain outoja vikoja, ja kuulema on erittäin suositeltavaa käyttää Delphin alkuperäistä tai Boschilaista. Tällä hetkellä itellä on tuo Boschin löpöfiltteri, saas nähdä onko mimmosia vaikutuksia mihinkään.

Mutta nykimiseen. Itellä oli semmonen tosi outo nykiminen: kun 5. vaihteella painoi kaasun pohjaan alle 70kmh:ssa (rpm:t alle 1500:an), aluksi moottori veti ihan jees, mutta nykiminen alkoi n. 1700rpm kohdalla ja loppui jossain 1900rpm kohdalla. Kun nykiminen oli päällä, moottori veti kuitenkin ihan siististi, ei hyytynyt. Eikä savua tullut putkesta, ei vikakoodeja ei mitään. Jos kiihdytit 4., 3., tai 2. vaihteella, nykimistä ei esiintynyt. Ja nykiminen oli vain ja ainoastaan lämpöisellä koneella. Kylmänä nykimistä ei esiintynyt. Jos autolle antoi kunnolla kenkää, ja samantien kengän antamisen jälkeen koitti tehdä tuon 5.:lla vedätyskiihdytyksen, nykimistä ei esiintynyt :shock:

Soittelin ja kyselin Jag-Finniin, iso kiitos ja kumarrus Arille!! :D :lol: 8)

EGR:stä alaspäin oleva letku oli pinnaltaan öljyinen. Otin EGR:n irti ja EGR:stä alaspäin lähtevän letkun, irrotuksessa huomasin että letkun alapäässä ollut klemmari oli lievästi löysällä. Kun irrotin EGR:n, sen ja imusarjan liitoksessa ollut tiiviste (EGR:ssä kiinteä) oli öljyinen. Ei muuta kun bräkleeni töihin, putsasin sillä sen letkun, EGR:än ja imusarjan välisen tiivisteen, ja EGR:stä alaspäin lähteneen letkun alapäässä olleen jonkun ahtopainesensorin liitoskohdan. Painelin kauttaaltaan sen letkun, enkä havainnu minkäänlaisia halkeumia tai vastaavaa, noita letkuja on kuulema haljennut. Tosin halkeamisesta aiheutuu se, että kaara savuuttaa sitten oikein kunnolla sen jälkeen.

Odottelin vähänaikaa että Bräkleeni haihtuu. Ja eikun osat kiinni, klemmarit kireälle ja testaamaan: eka startti ja eka sekunti, käynnistysääni oli jo sellainen että taisi olla tippa tai kaksi Bräkleeniä imuilman seassa... Kone lämpöiseksi, 5.:lla alle 70kmh:sta kiihdytys, ja nykiminen oli poissa! Ja kaiken lisäksi tuntui että pirssi vetikin paremmin.

Ilmeisesti syynä oli sitten hitusen vuotava imuletku tjms.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo XC70 d5 awd Polestar ja Hobby 495UFe
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Meikäläisen X-typessä on viime aikoina ollut pientä nykimisongelmaa, joka tosin nyt ilmojen kunnolla lämmetessä on vähentynyt selvästi. Ongelma on minulla esiintynyt pelkästään tasanopeudella pintakaasulla ajettaessa, eikä kiihdytyksissä.

Suuttimien ohivuotomittaus on tehty, ja sieltä ei löytynyt vikaa. Ilmamassamittari MAF on putsattu ja ohjelmisto päivitettiin, eikä niilläkään ollut vaikutusta ongelmaan. Letkut, putket ja johdot on tarkistettu, ja niistäkään ei löytynyt mitään silmämääräistä vikaa.

Naftasuodattimen vaihto, EGR:n vaihto/putsaus ja ahtopainesensori ovat listalla seuraavat tarkistuskohteet. EGR kyllä vaikuttaisi olevan ykkösvaihtoehto, ainakin kaikenlaisten likaantumisesta johtuvien epämääräisten ongelmien aiheuttajaksi.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
nalle321
Viestit: 37
Liittynyt: Su Syys 04, 2011 11:35 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja nalle321 »

Mulla oli EGR-venttiili murhe 28 000 km ajetussa 2.2:ssa. Vaihto meni takuuna.
Oireet:
1. Kiihdytyksen lopuksi, 0-60 km/h, silloin kun kaasun löysäsi/tasoitti, auto nykäisi.
2. Hitassa nopeudessa (alle 60km/h) kaasun polkaisu aiheutti nyintää eli ei totellut kaasua, tuntui tukehtuvan
3. Maantiellä oireeton
4. Kaikki oireet sai pahenemaan kun ajoi 10 km isommilla kierroksilla (n. 3000rpm).

Loppuvaiheessa oireet olivat jo hieman häiritseviä eli laite ei halunnut pysyä tyhjäkäynnissä. Matkalla Ruoholahdesta pohjois-Helsinkiin laite sammui 6 kertaa liikennevaloissa.

EGR:n vaihdon jälkeen ei murheita ollut. Inchcape diagnosoi homman heti oikein, toisin kuin Jyväskylän myymälä, jossa edellinen omistaja oli valitelllut auton nykimistä (ainakin huoltomääräinten mukaan).
XE AWD 2.0d -16
ex X-type 2.2D estate -09
Fiat Spider 2000 -82
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Ei onneksi itsellä ongelmia vaikka savua pukkaa kenkää antaessa niin että maahan jää pikimusta läikkä, etenkin jos on ajanut säästeliäästi alle 2000 kierroksen pidemmän aikaa, välillä koittanutkin ottaa tavaksi kunnon täyskaasukiihdytyksen, kuulemma esim hiukkassuodatindiisselitkin vaan kärsivät tuollaisesta matelusta :) On käynyt mielessä huvikseen tutkia EGR:ää, saattas olla jopa fiksua poistaa kokonaan moinen vai mitä olette mieltä?
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Suosittelen omien kokemusten perusteella EGR:n tukkimista. En ole enää sen jälkeen nähnyt taustapeilistä mustaa savupilveä, jollainen aiemmin näkyi reippaasti kiihdyttäessä.

Aiheesta keskustellaan viikoittain mm. jaguarforum.co.uk -sivustolla, josta löytyy myös kuvalliset ohjeet EGR:n puhdistukseen

http://www.jaguarforum.co.uk/f26/egr-re ... 36133.html

ja muuta aiheeseen liittyvää tietoa

http://www.keepandshare.com/doc/2849750 ... -472k?da=y

Kannattaa huomata, että vuosimallista 2007 alkaen (päästöluokka euro IV) EGR:n kokonaan tulppaaminen aikaansaa moottorin vikavalon syttymisen ja EGR ongelmaan viittaavan vikakoodin. Tulppauksen voi kuitenkin tehdä metallilevyllä, jossa on n. 6-8 mm reikä keskellä, jolloin vikavalo ei syty ja pääosa tulppauksen hyödyistä saavutetaan. 2007 vanhemmissa vuosimalleissa (päästöluokka euro III) vikavalo ei syty, vaikka EGR olisi kokonaan tulpattu.

Tilasin itse tulppauslevyn eBay:stä muutamalla eurolla, ja se tuli perille kirjeenä parissa päivässä. Asennusohje löytyi myyjältä :

http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-bla ... 4328wt_922
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

juge kirjoitti: ... Kone lämpöiseksi, 5.:lla alle 70kmh:sta kiihdytys, ja nykiminen oli poissa!

Ja kaiken lisäksi tuntui että pirssi vetikin paremmin.
Tuttu tunne aina kun korjaan jotain ja luulen onnistuneeni, vaikka oikeasti pirssini ei veteisikään paremmin. Mutta voi sitä tunnetta koko ruumiissa kun oikeasti onnistunkin ja pirssi vetää tai sanotaanko piirtää paremmin..
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Alibaba kirjoitti:Suosittelen omien kokemusten perusteella EGR:n tukkimista. En ole enää sen jälkeen nähnyt taustapeilistä mustaa savupilveä, jollainen aiemmin näkyi reippaasti kiihdyttäessä.

Aiheesta keskustellaan viikoittain mm. jaguarforum.co.uk -sivustolla, josta löytyy myös kuvalliset ohjeet EGR:n puhdistukseen

http://www.jaguarforum.co.uk/f26/egr-re ... 36133.html

ja muuta aiheeseen liittyvää tietoa

http://www.keepandshare.com/doc/2849750 ... -472k?da=y

Kannattaa huomata, että vuosimallista 2007 alkaen (päästöluokka euro IV) EGR:n kokonaan tulppaaminen aikaansaa moottorin vikavalon syttymisen ja EGR ongelmaan viittaavan vikakoodin. Tulppauksen voi kuitenkin tehdä metallilevyllä, jossa on n. 6-8 mm reikä keskellä, jolloin vikavalo ei syty ja pääosa tulppauksen hyödyistä saavutetaan. 2007 vanhemmissa vuosimalleissa (päästöluokka euro III) vikavalo ei syty, vaikka EGR olisi kokonaan tulpattu.

Tilasin itse tulppauslevyn eBay:stä muutamalla eurolla, ja se tuli perille kirjeenä parissa päivässä. Asennusohje löytyi myyjältä :

http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-bla ... 4328wt_922
Äärimmäisen hyvä vinkki ja hyvä, helppo+halpa ratkaisu tilanteeseen, kiitos, tuohan pitäisi käydä postaamassa tuonne pari päivää sitten luomaani Ebay/jaggepalikkaa ulkomaita topikkiin. Lähti tilaukseen. Tulen heti raportoimaan kun on asennettu, siis reiätön versio omaani. Ei kehtaa kohta antaa kenkää kun savuaa niin hyvin. On kuitenkin uudet suuttimet ja CR pumppukin, sekä ilmansuodatin.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

MarcusV kirjoitti:
Alibaba kirjoitti:Suosittelen omien kokemusten perusteella EGR:n tukkimista. En ole enää sen jälkeen nähnyt taustapeilistä mustaa savupilveä, jollainen aiemmin näkyi reippaasti kiihdyttäessä.

Aiheesta keskustellaan viikoittain mm. jaguarforum.co.uk -sivustolla, josta löytyy myös kuvalliset ohjeet EGR:n puhdistukseen

http://www.jaguarforum.co.uk/f26/egr-re ... 36133.html

ja muuta aiheeseen liittyvää tietoa

http://www.keepandshare.com/doc/2849750 ... -472k?da=y

Kannattaa huomata, että vuosimallista 2007 alkaen (päästöluokka euro IV) EGR:n kokonaan tulppaaminen aikaansaa moottorin vikavalon syttymisen ja EGR ongelmaan viittaavan vikakoodin. Tulppauksen voi kuitenkin tehdä metallilevyllä, jossa on n. 6-8 mm reikä keskellä, jolloin vikavalo ei syty ja pääosa tulppauksen hyödyistä saavutetaan. 2007 vanhemmissa vuosimalleissa (päästöluokka euro III) vikavalo ei syty, vaikka EGR olisi kokonaan tulpattu.

Tilasin itse tulppauslevyn eBay:stä muutamalla eurolla, ja se tuli perille kirjeenä parissa päivässä. Asennusohje löytyi myyjältä :

http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-valve-bla ... 4328wt_922
Äärimmäisen hyvä vinkki ja hyvä, helppo+halpa ratkaisu tilanteeseen, kiitos, tuohan pitäisi käydä postaamassa tuonne pari päivää sitten luomaani Ebay/jaggepalikkaa ulkomaita topikkiin. Lähti tilaukseen. Tulen heti raportoimaan kun on asennettu, siis reiätön versio omaani. Ei kehtaa kohta antaa kenkää kun savuaa niin hyvin. On kuitenkin uudet suuttimet ja CR pumppukin, sekä ilmansuodatin.
Nyt on ollu viikon verran tulppa EGR:ssä, itse osa tuli noin kahessa päivässä kotiin ja helppo asentaa kun hieman nostaa ja siirtää filtteriboxia. Häpeäminen loppu siihen paikkaan eli ei enää savuta ainakaan lämpimänä nimeksikään edes kovassa kiihdytyksessä kun ennen maalasi takaa maankin mustaksi, kyllähän toki diisseli vähän pöllyttää mutta todella pientä on tuon jälkeen :) Suosittelen!
Kunhan OBD lukijapalikkani saapuu niin tutkiskelen vähän millasilla seoksilla tuo kärry nyt käy, jonkin verranhan sillä on kuulemma vaikutusta.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Alibaba kirjoitti:Meikäläisen X-typessä on viime aikoina ollut pientä nykimisongelmaa, joka tosin nyt ilmojen kunnolla lämmetessä on vähentynyt selvästi. Ongelma on minulla esiintynyt pelkästään tasanopeudella pintakaasulla ajettaessa, eikä kiihdytyksissä.

Suuttimien ohivuotomittaus on tehty, ja sieltä ei löytynyt vikaa. Ilmamassamittari MAF on putsattu ja ohjelmisto päivitettiin, eikä niilläkään ollut vaikutusta ongelmaan. Letkut, putket ja johdot on tarkistettu, ja niistäkään ei löytynyt mitään silmämääräistä vikaa.

Naftasuodattimen vaihto, EGR:n vaihto/putsaus ja ahtopainesensori ovat listalla seuraavat tarkistuskohteet. EGR kyllä vaikuttaisi olevan ykkösvaihtoehto, ainakin kaikenlaisten likaantumisesta johtuvien epämääräisten ongelmien aiheuttajaksi.
Määräaikaishuollossa tehty naftasuodattimen vaihto korjasi autoni nykimisongelmat pintakaasulla ja vakionopeussäätimellä ajettaessa. EGR:lle ja ahtopainesensorille ei tehty mitään. Huolto-ohjelman mukaan polttoainesuodatin vaihdetaan 3v / 60 tkm välein, mikä saattaa tietyissä (Suomen) olosuhteissa olla liian pitkä vaihtoväli.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Lievä ot kun ei edes oma auto. Koivukylässä eilen liikennevaloissa X-Type mikä savutti tyhjäkäynnillä aivan sairaasti. Vaaleeta savua joten luulin että se burnaa paikallaan. Valot vihreäksi ja menoksi. Ajoin sen perässä ja takaluukussa luki 2.0 D. Ajossa se ei savuttanut yhtään, ei edes kiihdyttäessä. Luulisi poliisienkin kiinnostuvan moisesta paksusta savusta. Jotain pielessä ja pahasti.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

rebel58 kirjoitti:Lievä ot kun ei edes oma auto. Koivukylässä eilen liikennevaloissa X-Type mikä savutti tyhjäkäynnillä aivan sairaasti. Vaaleeta savua joten luulin että se burnaa paikallaan. Valot vihreäksi ja menoksi. Ajoin sen perässä ja takaluukussa luki 2.0 D. Ajossa se ei savuttanut yhtään, ei edes kiihdyttäessä. Luulisi poliisienkin kiinnostuvan moisesta paksusta savusta. Jotain pielessä ja pahasti.
Tuliko persiistä vaiko jostain auton reunasta alta? Eberi saattaa joskus muttei aina pölläytellä oikein huolellakin, itse juuri huomasin sen kun pysähdyin tankille ja lähti ko.verme käyntiin, on tämän takia joillekin huudeltu että autos taitaa nyt olla tulessa.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

^Vaikea sanoa mistä tuli kun oli niin sankka savu.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Yhdyn MarcusV:n kommentteihin, eli todennäköisesti savutus tuli Eberistä. Meikäläisen X:stä ei tällä kertaa ollut kyse, vaikka Koivukylän suunnalla joskus liikunkin. :P

Oma Eberini ei yleensä kovin paljoa savuta, mutta pakokaasun tuoksusta päätellen säädöt eivät enää ole ihan kohdallaan. Ja välillä Eberin käyntiääni muistuttaa suihkukoneen moottoria, kun se ulvoo käydessään.

Mutta nämä ovat "kosmeettisia" haittoja, kun auto vastaavasti lämpiää todella nopeasti Eberin ansiosta.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Juu ei ollut Alibaban Jagge koska tämä oli sininen. Onhan täällä ollut juttua tuossa S-Type ja webasto topicissa. Olisi pitänyt tietää ja yhdistää asiat varsinkin kun ilman lämpötila oli kolmisen astetta plussaa, mutta kun se savutti niin saatanasti aivan kun mä olisin tehnyt täyskaasulahdön renkaat savuten valkoista savua ja kaksi 400m pitkää mustaa viivaa asphalttiin, mutta tämä oli paikoillaan. On mulla eebereitä ja webastoja ollut ja pieni tuhnu ihan tuttua, mutta ei noin sankkaa paksua savua. Kas Mikki ei vastannut mulle tonne webasto topiciin mitä HeSarissa luki 14.12.2010? jos St Michel ei vastaa tänne kirjoitan hänen XF käyttökokemuksiin.
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Alibaba kirjoitti:Yhdyn MarcusV:n kommentteihin, eli todennäköisesti savutus tuli Eberistä. Meikäläisen X:stä ei tällä kertaa ollut kyse, vaikka Koivukylän suunnalla joskus liikunkin. :P

Oma Eberini ei yleensä kovin paljoa savuta, mutta pakokaasun tuoksusta päätellen säädöt eivät enää ole ihan kohdallaan. Ja välillä Eberin käyntiääni muistuttaa suihkukoneen moottoria, kun se ulvoo käydessään.

Mutta nämä ovat "kosmeettisia" haittoja, kun auto vastaavasti lämpiää todella nopeasti Eberin ansiosta.
Itse en ole kuullut mitään ulvontaa, on se tuossa toiminut kyllä jo useaan kertaan. Kelit tosin olleet vielä vaihtelevat. Epäilen tosin että itselläni porsii kohta akku tuosta kun vinkuu luistonestoa välillä startissa. Pitänee vaihtaa se ennen kovempia pakkasia, tietääkseni ei lähde eeberi käyntiin jos jänskää on alle tietyn volttimäärän tarjolla ;) Mites muuten Alibaballa tuo toimii, lähteekö heti startista tulille vai vasta seuraavissa valoissa eli tuleeko lämpöstä heti vai hetken päästä? Olin toissapäivänä huomaavani että tuli heti lämpöä kabiiniin kun auto seissyt pikkupakkasessa jokusen tunnin mutta monesti on tuntunut lähtevän hieman viiveelläkin.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
Alibaba
Viestit: 117
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja Alibaba »

Itse en ole kuullut mitään ulvontaa, on se tuossa toiminut kyllä jo useaan kertaan. Kelit tosin olleet vielä vaihtelevat. Epäilen tosin että itselläni porsii kohta akku tuosta kun vinkuu luistonestoa välillä startissa. Pitänee vaihtaa se ennen kovempia pakkasia, tietääkseni ei lähde eeberi käyntiin jos jänskää on alle tietyn volttimäärän tarjolla ;) Mites muuten Alibaballa tuo toimii, lähteekö heti startista tulille vai vasta seuraavissa valoissa eli tuleeko lämpöstä heti vai hetken päästä? Olin toissapäivänä huomaavani että tuli heti lämpöä kabiiniin kun auto seissyt pikkupakkasessa jokusen tunnin mutta monesti on tuntunut lähtevän hieman viiveelläkin.
Eberin ulvonta on huono ilmaus, se on ehkä enemmänkin sellaista matalan sävyistä huminaa.

Mielestäni Eber käynnistyy pienellä 30 sek-1 minuutin viiveellä. Kotipihalta on vajaa kilometri matkaa päätien risteykseen, ja sinne päästessä Eberi on jo päällä ja lämmintä ilmaa alkaa tulla ilmanvaihtosuuttimista.

Jäähdytysveden lämpömittari alkaa Eberin käynnistyessä nousta parin kolmen kilometrin ajon jälkeen. Eron Eberillä ja ilman huomaa selvimmin +5 - +8 asteen keleillä, jolloin Eber ei käynnisty ja auton jäähdytysvesi lämpiää selvästi hitaammin.
     - Juha -
'21 E-Pace P300e
Ex. '11 XF 2.2D
Ex. '07 X-TYPE 2.0D
_________________
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Ehtoota pöytään arvoisat Rudolf Diesel fanit. Yksi kysymys. Jos tulppaatte EGR venttiilin kokonaan, niin miten hoituu kampikammion tuuletus?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

rebel58 kirjoitti:Ehtoota pöytään arvoisat Rudolf Diesel fanit. Yksi kysymys. Jos tulppaatte EGR venttiilin kokonaan, niin miten hoituu kampikammion tuuletus?
Mitä tämä on? :mrgreen:
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

MarcusV kirjoitti:
rebel58 kirjoitti:Ehtoota pöytään arvoisat Rudolf Diesel fanit. Yksi kysymys. Jos tulppaatte EGR venttiilin kokonaan, niin miten hoituu kampikammion tuuletus?
Mitä tämä on? :mrgreen:
Mitä luulet? Avaruustiedettä? Perushuttua. Yritän selvittää vähän. Jos ei mene jakeluun niin ei. Kysy ihmeessä lisää! En minäkään kaikkea tiedä, mutta mennää perushuttuun ja myönnä jos et tiedä. Minäkin myönnän Pro moottoreista mistä en läheskään tiedä kaikkea. Onneksi mekaanikkoni tietää. Mun 1400 wääntävässä Pro moottorissa on alipainepumppu mikä pitää kampikammion tyhjänä eikä jarruta mäntien alatuloa.
Got it, eh?
Teidän nykydiisseleissä on pcv, egr ja varsinkin mitä me V8 virivirihönöt sanotaan dvc boxis tms bullshit. KVG tai katso omasta diisselistäsi sellaista sardiinipurkkia made by Porkkalan Säilyke. Se kestää noin 30-60t km. Sitten tiedät ja jos vielä haluut kysyy hymiöillä mikä tää on? Niin vastaan ja laajemmin ilman pottuiluja ja hymiöitä. Jatketaankp rakentavalla hengellä ilman ennakkoluuloja mun kattoluukulla olevaa työntötankomottista Jaggea vastaan? Ei mulla sua vastaan.
Mutta älä kyseenalaista mitä tää on....
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

rebel58 kirjoitti:
MarcusV kirjoitti:
rebel58 kirjoitti:Ehtoota pöytään arvoisat Rudolf Diesel fanit. Yksi kysymys. Jos tulppaatte EGR venttiilin kokonaan, niin miten hoituu kampikammion tuuletus?
Mitä tämä on? :mrgreen:
Mitä luulet? Avaruustiedettä? Perushuttua. Yritän selvittää vähän. Jos ei mene jakeluun niin ei. Kysy ihmeessä lisää! En minäkään kaikkea tiedä, mutta mennää perushuttuun ja myönnä jos et tiedä. Minäkin myönnän Pro moottoreista mistä en läheskään tiedä kaikkea. Onneksi mekaanikkoni tietää. Mun 1400 wääntävässä Pro moottorissa on alipainepumppu mikä pitää kampikammion tyhjänä eikä jarruta mäntien alatuloa.
Got it, eh?
Teidän nykydiisseleissä on pcv, egr ja varsinkin mitä me V8 virivirihönöt sanotaan dvc boxis tms bullshit. KVG tai katso omasta diisselistäsi sellaista sardiinipurkkia made by Porkkalan Säilyke. Se kestää noin 30-60t km. Sitten tiedät ja jos vielä haluut kysyy hymiöillä mikä tää on? Niin vastaan ja laajemmin ilman pottuiluja ja hymiöitä. Jatketaankp rakentavalla hengellä ilman ennakkoluuloja mun kattoluukulla olevaa työntötankomottista Jaggea vastaan? Ei mulla sua vastaan.
Mutta älä kyseenalaista mitä tää on....
En nyt tiedä kysyinkö huonosti vai mikä tässä on takana. Minulla ei meinaan ollut mitään käsitystä että on olemassa kampikammion tuuletus, google kertoo että on jokseenkin sama asia mitä huohotus jonka kyllä ymmärrän. Mutta olenko ihan metsässä kun käsittääkseni EGR venttiili vain kierrättää pakokaasut takaisin sinne imupuolelle ja PCV sitten mahdolliset ohivuotojen tuotteet kampikammiosta? Ja juu, tulppasin oman EGR:ni jo aikapäiviä sitten.
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
rebel58
Viestit: 779
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 12:16 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja rebel58 »

Ottomoottorin perus periaate. Katso lisää kvg, mutta älkää takuuaikana tulpatko noita edes tuolla pienellä reijällä olevalla tulpalla! Kampikammiolla on ottomoottorilla tuuletus mikä tärkeä päästömittauksissa. Niitä ei enää kampikammiosta tai venttiilikopasta päästetä taivaalle niin kuin ennen vuotta 1967 ankkalinnassa. Perushuttua. Lue lisää päästöistä ja moottoreiden päästöistä kautta aikojen mitä treenaamiltasi ehdit. Toi mun Pro Stockista miedonnuttu motti yli 14 rutulla on puhtaampi ja vähempi päästöinen kuin sinun katalysaattorikissasi. Ja mun kampikammion tuuletus ei mene raakana alipainepumpusta taivaalle. Ego- ja ekologinen kuin pienenä ja vaattimattomana kun olen. Tämä ei ole mkn x-fucktory ja sinä et ole tuleva kehonrakennuks sm ta mm, -vielä. Arvostan sinua ja lajiasi tuntien koko tämän maan historian. Tiedätkö sinä ja uskotko minua? Palataan siihen jos juttu luistaa enkä haasta sinua Lajissasi? Mutta jos sulta epäluattumuslause ei minua vaan Autoani kohtaan niin en haasta vaan otan haasteen vastaan. XJR ysiysisästä ajan kaikki sen neljä ovea ja suditan kahdeksikkoa sen ympärillä. En haasta sinua arvoitsememani MarcusV, mutta kvg lisää ja katsotaan sitten ajanko ovet sinultakin? Tämä ei ollut repelin haaste, eihä?
5.8 LITRE LEAPING CAT!
Early XJ-S powerd by GM
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

rebel58 kirjoitti:Ottomoottorin perus periaate. Katso lisää kvg, mutta älkää takuuaikana tulpatko noita edes tuolla pienellä reijällä olevalla tulpalla! Kampikammiolla on ottomoottorilla tuuletus mikä tärkeä päästömittauksissa. Niitä ei enää kampikammiosta tai venttiilikopasta päästetä taivaalle niin kuin ennen vuotta 1967 ankkalinnassa. Perushuttua. Lue lisää päästöistä ja moottoreiden päästöistä kautta aikojen mitä treenaamiltasi ehdit. Toi mun Pro Stockista miedonnuttu motti yli 14 rutulla on puhtaampi ja vähempi päästöinen kuin sinun katalysaattorikissasi. Ja mun kampikammion tuuletus ei mene raakana alipainepumpusta taivaalle. Ego- ja ekologinen kuin pienenä ja vaattimattomana kun olen. Tämä ei ole mkn x-fucktory ja sinä et ole tuleva kehonrakennuks sm ta mm, -vielä. Arvostan sinua ja lajiasi tuntien koko tämän maan historian. Tiedätkö sinä ja uskotko minua? Palataan siihen jos juttu luistaa enkä haasta sinua Lajissasi? Mutta jos sulta epäluattumuslause ei minua vaan Autoani kohtaan niin en haasta vaan otan haasteen vastaan. XJR ysiysisästä ajan kaikki sen neljä ovea ja suditan kahdeksikkoa sen ympärillä. En haasta sinua arvoitsememani MarcusV, mutta kvg lisää ja katsotaan sitten ajanko ovet sinultakin? Tämä ei ollut repelin haaste, eihä?
On tiedossa että eivät enää huohota suoraan ulkoilmaan mutta se ei vieläkään ole minulle faktaa että onko EGR:llä dieselautossa (ainakaan tässä nimenomaisessa) mitään tekemistä huohotuksen kanssa. Ja minulla ei ole mitään väliä onko autoni vähäpäästöinen vai ei. En nyt täysin pysy perässä, missään nimessä en ole kyseenalaistanut sinua tai lausunut epäluottamuslauseita autoasi tai sinua kohtaan vaan pyytänyt lisätietoja aiheesta mistä minulla ei ole tietoa eli liittyykö EGR ja kampikammion huohotus vaiko tuuletus toisiinsa. Sen mitä kiireessä googlasin niin ei tunnu liittyvän vaan google kertoo että yleensä huohotus on yhdistetty imusarjaan suoraan. Hurjasti menee offtopiciksi kun tämä palsta ei liity lajiini mitenkään mutta kerro toki tietämyksesi myös tästä aiheesta ja siitä mitä minä olen ja en tule olemaan :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
JMH
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 10:18 am

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JMH »

Ihmettelen kanssa tässä et eihän egr-venttiilillä ole mitään tekemistä huohotuksen kanssa. Pakosarjasta tulee putki egr:lle jolla säädellään imusarjaan menevää pakokaasun määrää. Huohotuksesta menee oma putki imusarjaan, jota ei tukita kun egr tukitaan.
Ex S-type 2.7d Executive vm-06
Ex X-Type Estate 2,0d Executive vm-04
Avatar
MarcusV
Viestit: 500
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 8:34 pm
Paikkakunta: Espoo

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

JMH kirjoitti:Ihmettelen kanssa tässä et eihän egr-venttiilillä ole mitään tekemistä huohotuksen kanssa. Pakosarjasta tulee putki egr:lle jolla säädellään imusarjaan menevää pakokaasun määrää. Huohotuksesta menee oma putki imusarjaan, jota ei tukita kun egr tukitaan.
Näin olen ymmärtänyt ja ymmärrän jatkossakin jos ei toisin todisteta :)
Ex Jaguar X-type diesel -04
-Alfa Romeo GT 2.0 JTS-
-Suzuki GSX-R 1000-
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Hei! Itselläni nyt tullut tuo nykimis ongelma myös. Tuntuu olevan useita eri vaihtoehtoja samaan vaivaan ja toisilla auttanut mikä kelläkin..

Minulla siis 2,0D X-type vuosimallia 2007 ja ajettu 188tkm. Nelos ja etenkin vitos vaihteella tärisee/nykii kun vauhtia about 70 tai enemmän ja tuntuu että mitä enemmän kaasua painaa sitä enemmän tärisee/nykii, mutta veto ei lopu kuitenkaan tai hyydy.

Polttoainesuodatin vaihdettu ja EGR sekä imusarjan puoli putsattu, mutta ei auttanut. Laitoin eilen suuttimien puhdistus ainetta pullollisen tankkiin, josko olisi tukkeutuma jossain tms. Vielä ainakaan ei sekään ole auttanut, mutta toki 3/4 tankkia ajamatta. Tiedossa on, että hehkun johto on kulunut ja menossa vaihtoon ensi viikolla, mutta voiko se mitenkään tuota aiheuttaa?

Että kysyisin teiltä apuja mitä seuraavaksi? Tuon hehkun johdon vaihdossa ajattelin sanoa, että tutkailevat tuotakin, mutta askarruttaahan se silti. Ilmamassa-anturi tms.? Jokin suuttimista? Jollain oli joku softa päivityskin auttanut? Mitä sanotte? Millä kilometreillä näistä suuttimia on mennyt vaihtoon tai korjaukseen? Ja kuinka kallista lystiä se on? Aiempaan Audiin oli 700-800€ plus työt.. :( Audissa tosin kilometrejä oli suuttimen vaihdossa jo 340tkm luokkaa. Ei tietoa oliko aiempi omistaja vaihdattanut ennen.
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Tuo ei tosiaan kuulosta likaisen EGR:n aiheuttamalta, joka siis "poistuu" kun painaa enemmän kaasua.
Hehkuhan näissä ei ole päällä kuin hehkuttaessa, kun ovat kaikki saman kaapelin perässä (siis saman ohjauksen).

Suuttimet ovat korjauskypsiä 200tkm jälkeen, täällä Treen seudulla noin 100€/suutin +työt ~800€ koko könttä.
Mutta yleensä suutinongelman ensioire yleensä on nytkyttävä tyhjäkäynti kylmänä,
silloin kun keli on kuitenkin plussalla (ts. ei ole korotetulla tyhjäkäynnillä ja moottori on kylmä).

MAF:n tilan ja suuttimien korjausarvot näkee softalla, eikä niitä kannata arpomalla vaihtaa/korjauttaa.

Lähinnä tulee mieleen kaksoismassaongelma tai vetonivel/akseli?

Milä kierrosalueella vika on päällä? Kannattaa myös tulpata kokeeksi EGR, voi olla jumissa täysin auki tms.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Avatar
JoHu
Viestit: 176
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2014 10:54 pm
Paikkakunta: Haapavesi

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JoHu »

Kiitokset näistä. Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu edellisen omistajan aikana noin 150-160tkm ajettuna eli about 30-40tkm sitten, joten vois kuvitella ettei siinä olis syy tähän? Tai no ihan 100-varma en ole kyseisen rempan sisällöstä, mutta edellinen omistaja sanoi, että kytkinremppa on tehty merkkiliikkeessä ja maksoi yli 3000€, joten hinnan puolesta luulisi kaksoismassavauhtipyöränkin sisältyneen siihen?

Vetonivel mullakin kävi mielessä, mutta luettuani muiden kokemuksia vastaavan tyyppisistä oireista päädyin noihin muihin, mutta täytynee ottaa sekin vaihtoehto takaisin. Vika esiintyy kierrosalueella noin 1700rpm ja siitä ylöspäin ja siis vain 4. ja 5. vaihteilla. Ehkä aivan aavistuksen myös kolmosella, mutta en tiedä oliko tien epätasaisuuksia vai tuosta johtuvaa tärinää. Kuulisin mielelläni lisääkin ajatuksianne. :)
Jaguar X-Type Estate Business 2,0D vm. -07
Volvo Amazon B20 ”Royal Blue” vm. -69
Yamaha BT 1100 Bulldog vm.-06

Ex:
Jaguar X-Type 2,1 V6 vm.-02
Jaguar S-Type 2,7D V6 vm.-06
eemeki
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 8:54 pm

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja eemeki »

Minun x-type alkoi nykimään noin 230tkm jälkeen ja vaihdettiin uusi turboahdin kun rupesi ulisemaan. Vaihdon jälkeen ei ole enää nykinyt. Voi olla että auttaisi sinullakin nykimiseen, mutta onhan se vähän kallista vaihtaa uutta ahdinta turhaan ja huomata ettei auttanut.
Avatar
JMSC
Viestit: 1034
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 11:00 pm
Paikkakunta: Lempäälä

Re: X-type diesel nykii

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Turbon VNT-säädin on myös mahdollinen vaihtoehto, mutta sen pitäisi kyllä antaa vikakoodi.
Turbon kunnon pystyy kyllä toteamaan ihan käsin, että siivekkeet liikkuvat ja akselissa ei ole isompia välyksiä.
Vaimolla S-type 3.0V6
XJR-6

Honda CB 1300F Super Four

EX:ät
Ford Sierra -83 1.6GL "museopeli" (luovutettu parempaan kotiin)
X-type 2.0D siirtyi suvussa eteenpäin
Honda CB SevenFifty
Mondeo GT V6 aut. farkku
Mondeo 1.8GLX RIP
Vastaa Viestiin