Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Keskustelu teknisistä kysymyksistä.
jlagland
Viestit: 25
Liittynyt: To Syys 16, 2010 2:43 pm

Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Viesti Kirjoittaja jlagland »

Tervehdys!

Täytyy nyt ihan itseä viisaammilta kysyä että mikä mahtaa olla vialla kun on kissasta kipinä hukassa.
Kun mittaa puolalle tulevista johdoista irrallaan, näyttää 12V, mutta kun ruuvaa johdot kiinni puolan naparuuveihin niin ei saa muuta kuin nollaa ulos sama mihin päin mittarin kärkiä tökkii. Puolalta virranjakajalle ei näyttäisi tulevan mitään, ainakaan minkään sortin kipinää ei saa aikaiseksi. Puolan ostin jo uuden mutta tilanne ei sillä miksikään muuttunut. Muutamaan otteeseen törmännyt foorumeita selaillessa tuohon ignition amplifier-moduuliin, voisiko sillä olla tekemistä asian kanssa? Ihmetyttää että mihin jännite häviää kun irrallisissa piuhoissa sitä on, mutta puolaan kiinnittäessä ei näy enää mitään. Kiitoksia jo etukäteen valistuneista arvioista/tiedoista!
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88

-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Moi

Enpä tunne tuota XJ40:stä tarkemmin mutta jokuhan sen jännitteen sulla syö? Jos kerran puolan ensiö puolelle tulee akkujännite niin irroita toisio puolen kaapelointi puolasta. Jos ensiö puolella pysyy nyt akkujännite niin puola ei sitä ainakaan "syö". Seuraavaksi kannattaa varmaankin kokeilla toi kipinävahvistin, kytkentä irti siitä ja katso pysyykö puolan ensiö puolella akkujännite?
Kun en tunne tuota kampetta paremmin niin voi olla jotain muitakin kohtia mitä kannattaa zekkailla mutta periaatteena siis että pidät sen mittarin siinä puolan ensiö puolen liittimissä koko ajan ja kasaat sytytysjärjestelmän osia nippuun yksitellen järjestyksessä puolalta eteenpäin niin eiköhän tuo jossain vaiheessa paljastu mikä mokkula tai kaapeloinnin osa jännitteen "syö".
Esimerkkinä, kerran tutkittiin kaverin sierraa kun ei käynyt kuin tyhjäkäyntiä. Oli jo käynyt merkkiliikkeessäkin mutta nostivat kädet pystyyn (eivät siis halunneet) kun on noi "tuplakaasarit" (Oli siis hiukan viritelty, ja tämä tapahtui silloin kun sierrat oli vielä "uusia") No mikä löytyi syyksi.. jälkiasennettu kierroslukumittari joka oli mennyt oikariin! Ja tuohan "söi" juuri puolalta jännitteet niin että jaksoi nippanappa käydä tyhjäkäyntiä mutta ei saanut enää kipinää aikaiseksi kierroksilla. Kiekkamittarin piuhat irti puolalta ja johan kävi.
Tää esimerkki vaan sen takia että siellä voi olla jotain muitakin laitteita jotka kuormittaa sytytysjärjestelmää.
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
jlagland
Viestit: 25
Liittynyt: To Syys 16, 2010 2:43 pm

Re: Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Viesti Kirjoittaja jlagland »

Jonkun verran ehtinyt tekemään lisätutkimusta. Irtopiuhoista siis saa jännitteen, yritin kytkeä irti vuorotellen sekä "ignition coil suppressorin" (jonka tehtävä on minulle vielä hämärän peitossa) että kipinävahvistimen. Kummankaan irrottaminen ei tuottanut muutosta. Uutena huomiona tein kuitenkin sen, että plus-navan ja moottorin lohkon väliltä mitatessa saan sen 12 volttia. Samoin silloin, jos pelkkä plus-johto on kiinni puolassa ja mittaan irti olevaa miinusjohtoa vastaan. Mutta heti kun miinusjohdon kytkee puolaan, jännitettä ei enää löydy. Jynssäsin ja puhdistin miinusnavasta ja -johdosta kaikki mahdolliset kontaktipinnat niin että peilinä toimivat, mutta silti ei jännitettä tule. Yritin myös löysätä miinusjohtoa naparuuviin kiinnitettynä niin että mittarin kärki ottaa varmasti suoraan liittimeen, mutta nollaa näyttää. Eli heti jos miinusjohto hipaiseekaan puolan miinusnapaa, ei johtojen väliltä enää löydy jännitettä. Virranjakajalle menevä johto on myöskin käytetty irti, eikä se vaikuttanut asiaan. Ideoita?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88

-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Avatar
Jykkepoika
Viestit: 863
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 9:14 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Viesti Kirjoittaja Jykkepoika »

Olethan ottanut mittaillessa huomioon että sitä puolan "maata" pätkitään? Eli onhan sulla jakaja asennossa että sen kuuluu antaa puolalle "maita". Siihen + piuhaan kait kuuluu tulla kokoajan jännite kun virrat on päällä
Noi on vähän konstikkaita mittailla.. ja olen huono neuvoja tässä kohtaa kun en tunne xj40:tä ollenkaan.. ainoastaan sytytyksen teoriaa.. :oops:
Jykkepoika

Jaguar XKR-R convertible
Mini Cooper Electric Maximise
jlagland
Viestit: 25
Liittynyt: To Syys 16, 2010 2:43 pm

Re: Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Viesti Kirjoittaja jlagland »

Pätevä huomio muuten. Virranjakajaa en ole vielä avannut kun ei kerran sinne asti ole kipinää tullut, mutta sen kauttahan se puola tosiaan ilmeisesti "maan" saa. Täytyypä tutkia vielä tarkemmin kun ehtii. Senkin huomion tein, että kierroslukumittarissa ei ole ollenkaan eloa kun starttia pyörittää. Se tuntuisi Jag-loversin foorumien perusteella viittaavan melko vahvasti siihen kampuran asentotunnistimeen. Sekin täytynee tutkia tarkemmin, on vaan viheliäisessä välissä ronklattavaksi. Jotkut tälläkin foorumilla näkyvät sen kanssa räplänneen, liekö yksinkertaisinta raivata tilapäisesti se letku (en nyt juuri muista missä se oli kiinni) pois edestä että pääsee käsiksi?
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88

-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
jlagland
Viestit: 25
Liittynyt: To Syys 16, 2010 2:43 pm

Re: Se ei kertakaikkiaan käy! (XJ40)

Viesti Kirjoittaja jlagland »

No niin, nyt on anturi (CPS) irrotettu ja uusi tilattu. Ei tosiaan kierroslukumittari inahtanutkaan starttaillessa. Anturiakin yritin mittailla siinä määrin kun netistä ohjeita löysin. Mitään eloa siinä ei vaikuttanut olevan.
Jaguar XF 3.0D S '10
Jaguar XJ6 3.2 '92
Toyota Celica 2.0 GTi '88

-Jaguar-fani syntymästä saakka, omistaja syyskuusta 2010.
Vastaa Viestiin